Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Det man ser är att Ulf Kristersson är underskattad, han bara iakttar spektaklet med KD, L och C. Det gör han rätt i. Det vore dumt at förhandla med med folk som bryter löften och är opålitliga. Ingen kan lita på dessa partier, och dessa tre unga vackra kvinnor som rekryterades, som plötsligt har förvandlats till maktgalna käringar. Politiker i små partier som inte håller löften och öppet visar upp dåliga egenskaper, som om det vore en dygd. Det är Ebba Busch och husaffären, Sabuni som velar, och Annie Lööf som fortfarande inte ätit upp sin sko. En patetisk samling av det sämsta inom vem som kan bli partiledare.
Jag tycker M ihop med SD skulle vara det enda alternativet för att styra Sverige i rätt riktning.
Personligen så känner jag en viss oro när det gäller Kristersson. Stureplansmoderaterna är inte av samma kaliber som partiets gräsrötter på landsbygden.
Hanif Bali i all ära men tack och lov att M har folk som Sonesson i sitt led.
Strax före och efter senaste valet så finns två intressanta SIFO undersökningar. En stor majoritet av M's väljare ville se ett samarbete med SD. Strax efter valet så hade den gruppen ökat ytterligare. Det var enbart KD's väljare som hade en större majoritet som ville samarbeta med SD (typ 85-87%).
T.o.m.hälften av L's väljare ville se ett samarbete med SD strax efter senaste valet.
Där har vi den politiska "realiteten" eller hur man nu skall uttrycka det?
Min personliga tolkning är att det på högersidan finns en stor majoritet av väljare som med ljus och lykta, ja kanske t.o.m. med desperation, söker efter ett trovärdigt regeringsalternativ.
L har fullkomligt tappat det. Partiet har i de närmaste tömts på de 50% väljare som ville se ett samarbete med SD. Jag tror även att dessa "SD-vänliga" L-väljare vädrade morgonluft när Sabuni gick ut hårt för att vinna partiledarvalet. Men när Sabuni sedan blev vald och tvingades in i ledet av Stureplansliberalerna så tömdes L på dessa väljare.
En mycket stor majoritet av gräsrötterna på högersidan har sedan senaste valet insett att SD krävs för att skapa ett trovärdigt regeringsalternativ. Nu gäller det för M och KD att skicka ut de rätta signalerna för att inte göra dessa gräsrötter förbannade samtidigt som man inte tappar känsliga marginalväljare, d.v.s. minoriteten väljare som inte ser SD-samarbete som ett bra alternativ.
Kristersson med Stureplansmoderaterna har inte något val, det är gräsrötterna och "landsortspolitiker" som Sonesson som visar vägen. Om M inte kommer att presentera ett trovärdigt regeringsalternativ väl innan det kommande valet så tror jag att partiet kommer att lida stort.
Jag kan självklart ha fel men jag tror att vi nu får se hur ett trovärdigt regeringsalternativ på högersidan håller på att mejslas ut? Kristersson sänder ständigt upp testballonger, flyttar fram positionen, ny testballong, ny förflyttning.....närmare SD.