2021-03-13, 13:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Svår fråga det där. Lite avvägningar måste göras. Man kanske inte ska kräva att alla måste vara bäst i klassen som Taiwan, Australien osv.

Men om man fullständigt och medvetet gör helt tvärtemot internationell och vetenskaplig konsensus och det leder till 13 000 döda i Sverige mot kanske 2000 döda i hela resten av Norden - ja då borde någon form av ansvar utkrävas.
Bäst i klassen? Australien har nästan 100 gånger så döda som Taiwan med ungefär samma befolkningsstorlek. Var är ansvarsutkrävandet?
Citera
2021-03-13, 13:46
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Rökning var kanske på kort sikt ett dåligt exempel.
Men förbud mot bilism skulle göra att trafikolyckor mer eller mindre upphör en månad.
Förbjud sedan alkohol med så får du ytterligare lättnader.
Om det nu är vad man vill ha.
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
1000-1500 pers skadas i trafiken varje månad så det skulle göra rätt mycket för vården om man förbjöd trafik i en månad.

År 2019 lades cirka 7 600 personer in på sjukhus till följd av en vägtrafikolycka, så det rör sig om 650 vårdplatser i månaden, inte 1 000 - 1 500 som JeffDavis skriver.
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2020-9-6922.pdf

Den genomsnittliga vårdtiden avseende vägtrafikolycksfall 1998–2005 är cirka 6 dagar.
Ett rimligt antagande är att vårdtiden är ungefär densamma idag.
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:675352/FULLTEXT01.pdf

En månads avstängd vägtrafik skulle alltså frigöra 650 x 6 = 3 900 vårddygn.

Medianvårdtid för intensivvårdade covid-patienter var 20
dygn (kvartilavstånd 14-28 dygn) jämfört med 6 dygn (kvartilavstånd 3-11 dygn)
för patienter som inte vårdats på intensivvårdsavdelning.
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/1-globalt/covid-19-statistik/statistik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/statistik-om-sjukvardstider-for-patienter-med-covid-19.pdf

Dessa patienter kräver 220 x 20 + 1 200 x 6 = 11 600 vårddygn att jämföra med 3 900 vårddygn som de trafikskadade skulle "spara" om all vägtrafik stängdes ner.

För mig känns det rimligare att minska behovet av vård av covidsjuka än att stänga ner vägtrafiken. Dessutom frigör ju nedstängd vägtrafik bara 1/3 av de sjukvårdsresurser som covidvården behöver.
Citera
2021-03-13, 13:47
Avslutad
Citat:
Det handlar som vanligt om IQ. Vi kan inte jämföra en tjock, dumflinande white trashbefolkning med östasiater. Det vore djupt orättvist.
Nä så nåt ansvarsutkrävande för 2,5 miljoner döda verkar det inte bli. Så länge man kan skylla på att man rekommenderat munskydd, tydligen.
Citera
2021-03-13, 14:16
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Mortality rate är det relativa antalet döda av en population per tidsenhet (normalt dag, månad eller år).
MR uttrycks ofta per 1 000 personer eller 10 000 personer i populationen.

300 döda på 10 dygn av en population på 150 000 personer beräknas så här.

MR = 300 / 150 000 / 10 x 1000 = 0,2 döda per 1000 per dygn

Det verkar förekomma andra definitioner på MR också.

Jag vet inte vad MR heter på Svenska.

Det betecknar jag som dödsfall per befolkningsmängd, eller dödsfall i Covid-19 per befolkningsmängd ifall det enbart handlar om offer för Corona-viruset.

Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Innan du får för mycket luft under vingarna och ditt självförtroende på felaktiga grunder stärks.. vad sägs om att först ta en titt på mina tidigare inlägg.. där kommer du se att jag i alla högsta grad lyfter både IFR, CFR som Mortality Rate..

Jag ser IFR som intressant när man diskuterar virusets egenskaper.

Dödsfall per befolkningsmängd ser jag som intressant när man diskuterar smittspridningens omfattning, eftersom jag utgår från att det råder en viss proportionalitet mellan smittfall och dödsfall. Att utgå från bekräftade smittfall är mer osäkert, eftersom det beror på hur omfattande testningen har varit. Med dödsfallen råder inte lika stor osäkerhet.

Att använda dödsfall i Covid-19 per befolkningsmängd för att beskriva virusets egenskaper är däremot opassande. Det är förvirrande att prata om "ett virus en Mortality Rate på 0,01% för de som är yngre än 70 år".

Citat:
Samtliga tre beräkningsmetoder är viktiga beroende på vad du vill mäta. Takadong utgår utifrån sin lilla verklighet och vill få till det att CFR som den enda valida beräkningen för pandemin.. när det i själva verket handlar om hans lilla arbetsuppgift.

På detta forum pratar vi inte individuella arbetsuppgifter vi har på våra jobb.. utan pandemin i stort, dess dödlighet och de restriktioner och konsekvenser som följer.

Jag ser inget fel i att någon delar med sig om information från deras arbete, så länge det är relaterat till Corona-epidemin.

Ifall någon i sitt arbete sysslar med CFR istället för IFR, så får vi andra acceptera det, och leta efter IFR på annat håll.

Citat:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

"Ännu ett långt utlägg.. och inget svar vem dina uppdragsgivare är. Nåväl.. jag förstår det är känsligt för dig.

Tillbaka till IFR vs CFR.
Mycket märkligt resonemang du för.
Om dina uppdragsgivare är intresserade att mäta hotet eller risken för kollaps av sjukvårdsapparaten utifrån förväntad smittspridning.. är det inte då relevant att även beakta andelen av fall som blir smittade men kommer undan med milda eller inga symptom och därmed inte hotar att belasta sjukvården?

Att utgå från endast CFR visar endast halva sanningen då utfallet även beror på test takten... dessutom har man ingen aning om mörkertalet med milda/inga symptom.

Om CFR är: 12.879 / 661.371 x 100 = ca 1,95%
Då borde IFR på 0,6% ge: 12.879 / 0,6 x 100 = 2.146.500 totalt smittade dvs ca 21% av Sveriges befolkning

Då viruset inte skördar jämnt över åldersgrupperna bör man även i beaktning ta med att 90% av de avlidna med Covidsymptom var 70+"
Citera
2021-03-13, 14:21
Medlem
Biden stoppar export av vaccin: Sverige blir utan

Citat:
Sveriges beslut att bojkotta det ryska Sputnik V och satsa allt på västerländskt vaccin kommer att kosta både kronor och människoliv. Det stod klart under fredagen när supermaktens nyckfulle president Joe Biden plötsligt stoppade all export av vaccin från USA.

Citat:
Pfizer och BioNTechs vaccin har i huvudsak utvecklats i Tyskland med stöd av bland annat svenska skattepengar genom EU. Men produktionen skulle nästan helt ske i Pfizers anläggningar på tre ställen i USA, med bara en liten produktion vid en anläggning i Belgien.

Det är detta faktum som Joe Biden nu utnyttjar för att lägga beslag på vaccinproduktionen.

https://www.friatider.se/biden-stoppar-export-av-vaccin-sverige-blir-utan
Citera
2021-03-13, 14:22
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Bortsett då från att försöka undvika att 13,000 äldre personer dör...?

Du vi hade ihjäl 97 000 personer 2020 nästan alla äldre och nästan alla skulle vi kunnat flytta fram med förbud mot allt från covidrestriktioner till förbud mot att vistas i solen eller mot alkohol och onyttig mat.

Jag pratar om att balansera åtgärderna så att dom står i proportion till riskerna och att tänka på alla andra konsekvenser av dessa åtgärder.

Du är för korkad för att förstå, du är som en autistisk liten pojke som sitter och upprepar samma sak, titta på dödstalen titta på dödstalen, titta på smittotalen, titta på smittotalen.....

Du klarar helt enkelt inte av att se hela pandemin i ett större perspektiv.
I eran värld så är det faktiskt jävligt lätt att utrota corona eller hur, vi stänger ner allt i en månad och då menar jag ALLT och sen är den borta eller hur. Varför gör vi inte det då?
Citera
2021-03-13, 14:24
Medlem
Citat:
Svår fråga det där. Lite avvägningar måste göras. Man kanske inte ska kräva att alla måste vara bäst i klassen som Taiwan, Australien osv.

Men om man fullständigt och medvetet gör helt tvärtemot internationell och vetenskaplig konsensus och det leder till 13 000 döda i Sverige mot kanske 2000 döda i hela resten av Norden - ja då borde någon form av ansvar utkrävas.

Vilka länder kan du tänka dig att fria? Alla med fler döda än Sverige går ju bort naturligtvis men vart sätter du gränsen?

Norge ska väl fällas om jag förstår dig rätt eftersom de varit betydligt mer restriktiva med munskydd än vad du anser att de borde vara.
Citera
2021-03-13, 14:29
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det betecknar jag som dödsfall per befolkningsmängd, eller dödsfall i Covid-19 per befolkningsmängd ifall det enbart handlar om offer för Corona-viruset.
Det är just det att du tycker att mortality rate är en sak, MittMalmoe tycker det är en annan sak och jag tycker det betyder ytterligare en annan sak som gör att man inte kan använda begreppet utan att förklara vad man avser med MR.

Jag anser ju givetvis att MR är döda per population per tidsenhet eftersom det är så jag sett MR användas.
Citera
2021-03-13, 14:41
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Utifrån vad du skriver tror jag du missar Tegnells poäng. Han menar snarare på att Sverige inte alls har valt mellan lockdown och "acceptabla" dödstal. Hans poäng är snarare att oavsett om man kört en strikt lockdown eller låtit enskilda medborgare ta eget ansvar (likt Sverige) så har man landat i ungefär liknande dödssiffror. Det har så att säga varit lite "skitsamma" exakt hur man gjort, så länge man fått folk att tänka på avståendet, tvätta händer,a o.s.v. Och om det är lite "skitsamma" så kan man ju likaväl ta den väg som åtminstone inte sabbar ekonomi och ungdomarnas skolgång lika mycket.

Case in point: Även länder med stenhård lockdown, totalruinerad ekonomi och ungdomar med i princip avstannad skolgång har haft samma eller högre dödstal. Skulle Sverige istället stängt ner helt så verkar det ändå som att vi troligtvis hade fått typ samma dödstal som idag, men med värre kringeffekter (ekonomi, skola, o.s.v.). Då tycker jag det är ett rimligt uttalande av Tegnell att han är nöjd att vi gjorde såhär, jämfört med alternativen.

Observera att jag ovan försöker beskriva hur jag uppfattar Tegnells resonemang, det är inte nödvändigtvis mitt eget eller så att jag håller med om allt.

Det här rakt av stämmer inte. Jag har försökt följa utländsk media och därav också deras bevakning av Sverige. Bilden som förmedlas där har inte varit "Tegnell/tjänstemännen offrar de gamla". Den har snarare varit (åtminstone i våras, när Sverige stack ut i sin hantering) "Svenska folket sluter upp bakom sin regeringen och sina myndigheter och de flesta svenskar är överens om att frivillighet är bättre än tvång". Ovanpå det har det lagts på en av två vinklingar; de som tycker frivillighet varit bra och som hyllat Sverige, samt den betydligt större skaran som tyckt att frivilligheten öppnat för att svenskarna kunnat skita i allt och offrat Sveriges gamlingar och att regeringen skulle tagit i med hårdhandskarna för att skydda de äldre. En hel del andra länder har förmedlat det här sista budskapet, kanske som ett sätt att försvara sina egna betydligt hårdare lockdowns.

Nu under hösten när Sverige legat förhållandevis lågt i statistiken och vår strategi verkat funka medan länder som stängt ner stenhårt ändå drabbats hårt har vi knappt fått några rubriker alls. Det är inte lika lätt att klaga på Sverige när statistiken inte stöttar det.

Oavsett vad så är det inte så enkelt som att utländsk media pekar ut Tegnell som dålig, det är mycket mycket mer komplext än så. Och därmed faller din hypotes att Teg´nell är orolig för sitt eget rykte, då förutsättningarna för hypotesen helt enkelt är felaktiga.

Som avslutning så är Tegnell 64 år gammal så jag tror inte han bryr sig om vad folk tycker om hur han skött sitt jobb. Han vill bara få slut på skiten nu så han kan gå i pension, dra till Spanien och pimpla Piñja Colada.
I slutet av torsdagens presskonferens kunde vi höra Tegnel säga att den största fördelen i pandemin var vårt (europeiskt genomsnittliga) antal avlidna i förhållande till att vi kunnat hålla skolorna samhället någorlunda öppet.

Min poäng var, varför överhuvud taget nämna antal avlidna när man pratar om den största fördelen? Han kunde lika gärna bara sagt att det var att Sverige lyckats hålla samhället och skolorna någorlunda öppet. Genom att ta upp antal avlidna förstår man att han tycker att antalet är helt ok, ja till och med billigt för det han, FoHM och regeringen lyckats uppnå. Och att han skulle offrat samma antal en gång till för möjligheten att hålla gränser och samhället öppna igen. Lika så är det väl tveksamt att man kan säga att Europa lyckats med hanteringen av pandemin. Att vara genomsnittligt av hårt drabbade Europa är det verkligen något bra?

Lika så är det inte jag som sagt att media bevakat Sverige på det viset. Det var ju Tegnell själv som sa det när han svarade på frågan om vad den sämsta nackdelen varit under detta året. Det var utländsk medias bevakning. Och deras enligt honom missuppfattning av den strategi som han har stått i spetsen för.

Detta är alltså den största nackdelen, det sämsta med pandemin detta året. Utländsk medias negativa bevakning av regeringen, honom och FoHM strategi. Det sämsta. Hur kan man tycka det? Jag kan nämna många saker som har varit mer till ondo. Att äldre utan att ens träffat läkare direkt gav palliativ vård och fick dö ofta ensamma t.ex.

Du skriver att du inte tror att han bryr sig om vad andra tycker. Varför tycker han då att denna negativa mediebevakning är den största nackdelen under hela detta året. Sämre en något annat som har skett under pandemi året?
Citera
2021-03-13, 14:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Vilka länder kan du tänka dig att fria? Alla med fler döda än Sverige går ju bort naturligtvis men vart sätter du gränsen?

Norge ska väl fällas om jag förstår dig rätt eftersom de varit betydligt mer restriktiva med munskydd än vad du anser att de borde vara.
500 fick dö i Norge utan att myndigheterna sa ett knyst om munskydd.
Citera
2021-03-13, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MushiShroomi
Nej. Inte rökare.
Jo nikotin har faktiskt bevisats vara bra mot C19
Citera
2021-03-13, 15:03
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Med tanke på hur mycket coronapandemin har kostat i hela världen så blir det en jävla räkning att ta för respektive lands statsepidemiolog. Tegnell kommer nog förhållandevis billigt undan. Men det är dyrt att vara statsepidemiolog.

Det är dyrt för många av Världens länder att inte hålla sig med kompetenta smittskyddsmyndigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in