2021-03-12, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Precis när som helst kan din aorta eller något blodkärl i hjärnan brista. Din ångest och depression sänker i vilket fall din livslängd och gör cancer mera troligt. Covid är inte på långa vägar så farligt som ditt hjärnspöke har fått för sig, du kanske redan har haft det utan att märka av det. För ditt eget välbefinnande bör du faktiskt uppsöka psykolog och få utskrivet lyckopiller, styrkekram.

Skulle nog säga att det är helt omöjligt att jag haft det, då jag isolerade mig redan innan vi hade bekräftade fall i Sverige och inte träffat eller varit nära en människa sen dess.

För mitt eget välbefinnande behöver jag ett vaccin, försöker övertala vården att ge mig en lite tidigare men de verkar skita i allt utom ålder, trots att jag har extremt nedsatt immunförsvar och hotat att ta mitt liv om jag inte får vaccin snart. Jag skulle aldrig göra det, men det vet ju inte dem jag pratar med.

Sjukt land att någon vars hela liv bara är en väntan på vaccin inte kan få det före osäkra pensionärer som har attityden "aja jag tar väl vaccinet då, fast allt känns ju lite fånigt"...
Citera
2021-03-12, 06:17
Medlem
arbetets avatar
Då fick man en förklaring till exportförbudet från USA av AZ-vaccinet:

Bidens löfte i natt: Då kan vi fira tillsammans
Joe Biden höll sitt första stora tal till nationen natten mot fredag – och utlovade vaccin till alla vuxna i maj.

Han säger att amerikanerna förhoppningsvis kan fira sin nationaldag på ett hyfsat normalt sätt.

– Om vi gör det här tillsammans finns en bra chans att vi, vänner och bekanta, kan samlas och kan grilla och fira fjärde juli.
https://www.expressen.se/nyheter/joe-bidens-utspel-om--vaccinationer-i-natt/
Citera
2021-03-12, 07:12
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Uträkningen står ju med?

Det är en matematisk omöjlighet

CFR = Antal bekräftade fall
IFR = Antal Bekräftade fall + Obekräftade fall

Således: IFR är alltid lägre än CFR.
Citera
2021-03-12, 07:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Om Sverige skulle få för sig såna dumheter så hoppas jag innerligen att de åtminstone väntar till Fas 4 så att alla som också VILL vaccinera sig får göra det.

Jag tycker vi skall öppna upp helt när fas 2 av vaccinationerna är genomförda. Efter det så är det inte försvarbart med så stora ingrepp i folks liv när det är en sådan liten del människor som riskerar svår sjukdom. Den lilla skaran som är kvar i riskgrupp måste då anpassa sitt liv själva i några månader efter rådande omständigheter.
Senast redigerad av trazke 2021-03-12 kl. 07:23.
Citera
2021-03-12, 07:23
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Jag är inte hjärntvättad, jag har följt COVID sen januari förra året. Jag har följt allt, sett allt man kan se och lagt tusentals timmar på att researcha detta. Jag har under många år jobbat som journalist i Stockholm och fått ett stort kontaktnät, med bland annat läkare och andra kunniga, som i sin tur även de bekräftat hur allvarligt detta är. Jag har också lagt mycket tid på de delar av internet som folk inte vill vara på och sett med egna ögon videor på offer, från sjukhusen, från högar med döda människor, världen över, som gemene man inte ser.

Detta virus är sjukt farligt, för att det är så lömskt. Ingen vet hur den kommer klara sig, och medan det finns statistik så finns det inga garantier. Fullt friska 20 åringar som aldrig rökt en cigg och som tränar varje dag dör i hemska lunginflammationer av viruset. Ingen är säker, ALLA kan dö av detta. Att spela på oddsen är dårskap.

Jag är sjukt rädd, inte egentligen för just detta virus, utan för döden. Kunde jag, skulle jag leva för evigt. När jag var liten brukade jag kolla ut mot skogen och hoppas att det kom en vampyr eller varulv och bet mig så jag fick evigt liv, det var min största dröm. Sedan har jag ett väldigt bra liv. Innan pandemin hade jag världens bästa jobb enligt mig, frilansande journalist i Stockholm, med bra lön och roliga uppdrag. Jag hade många vänner och en härlig familj. Jag var lycklig, jag mådde bra. Och jag levde bra. Jag lever hälsosamt och riskfritt, jag flyger aldrig, det är jag också ganska rädd för, jag tar i princip aldrig bilen, och gör jag det kör jag sakta. Jag kollar 10 gånger åt varje håll innan jag går över gatan och att gå runt och glo i telefonen utan att se var man går, skulle jag aldrig göra. Jag är extremt försiktig och jag VET att jag kommer att dö gammal, det enda som kan hindra det är smittsamma sjukdomar. Covid är det största hotet för mig liv jag någonsin varit med om, därför är jag så extremt rädd. Jag vill inte dö, jag vill inte ta några risker med detta.

Jag förstår inte "yolo" tänket folk har. Tänk så blir du smittad imorrn och dör om 2 veckor, var det värt ölen du tog med din vän? Var det värt besöket till gymmet? Var det värt att ta en öl för att dö ung? Hur folk inte kan bry sig om de lever eller dör kan jag inte förstå. Är ens liv då så fruktansvärt hemskt då?

Fast det är det här som är problemet du är inte rationell i din rädsla och du skrämmer upp andra i onödan.
Jag gissar att du är mellan 30-50 år?
Det är 254 000 bekräftat smittade i det åldersspannet och då kan vi lågt räkna med minst 500 000 smittade med mörkertal.
748 har legat på IVA vilket ger 0,14% risk att hamna där OM du blir smittad.
118 har avlidit vilket ger 0,02% risk att dö OM du blir smittad.
Även om du inte räknar med ett mörkertal och får fram 0,29 respektive 0,04% så är det EXTREMT liten risk att du blir allvarligt sjuk eller dör ok?

Är du mellan 50-60 år så är motsvarande siffror 0,5-1,0 och 0,12-0,24% OM du blir smittad.
Är du yngre är det knappt mätbart och är du äldre ja då kanske man ska börja tänka sig för.

Fullt friska 20-åringar dör INTE av detta deras siffror är så små så att det är totalt verklighetsfrånvänt att påstå något sådant, risken är knappt mätbar 0,015% UTAN mörkertal.

Sen pratas det om att drygt 2 miljoner har haft viruset och stämmer det så kan du halvera risken en gång till.
Citera
2021-03-12, 07:24
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, men då kan ju du bidra med en siffra på IFR, istället för att begära att "Takadongtakadang" ska göra det.

"Takadongtakadang" sysslar med det som arbetsgivaren efterfrågar. Vad är konstigt med det? Ifall du önskar IFR iställer för CFR, så får du kanske vända dig till någon som sysslar med IFR?

Det sätt som du hänvisar till "Moratlity Rate" är vilseledande, på gränsen till oärligt.

När du skulle förklara "Moratlity Rate" för mig, så gav du en länk som förklarade att "Moratlity Rate" är mängden dödsfall i förhållande till befolkningsmängd. Men den siffran som du uppgav gällde inte "Moratlity Rate", utan "Specific Moratlity Rate", som är dödsfall av en specific dödsorsak i förhållande till befolkningsmängd. Det var inte helt ärligt gjort.

När du använder begreppet "Moratlity Rate", så behöver du bli bättre på att förklara vad du menar. Finns något lämpligt ord på svenska, för att undvika missförstånd?

Innan du får för mycket luft under vingarna och ditt självförtroende på felaktiga grunder stärks.. vad sägs om att först ta en titt på mina tidigare inlägg.. där kommer du se att jag i alla högsta grad lyfter både IFR, CFR som Mortality Rate..

Samtliga tre beräkningsmetoder är viktiga beroende på vad du vill mäta. Takadong utgår utifrån sin lilla verklighet och vill få till det att CFR som den enda valida beräkningen för pandemin.. när det i själva verket handlar om hans lilla arbetsuppgift.

På detta forum pratar vi inte individuella arbetsuppgifter vi har på våra jobb.. utan pandemin i stort, dess dödlighet och de restriktioner och konsekvenser som följer.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

"Ännu ett långt utlägg.. och inget svar vem dina uppdragsgivare är. Nåväl.. jag förstår det är känsligt för dig.

Tillbaka till IFR vs CFR.
Mycket märkligt resonemang du för.
Om dina uppdragsgivare är intresserade att mäta hotet eller risken för kollaps av sjukvårdsapparaten utifrån förväntad smittspridning.. är det inte då relevant att även beakta andelen av fall som blir smittade men kommer undan med milda eller inga symptom och därmed inte hotar att belasta sjukvården?

Att utgå från endast CFR visar endast halva sanningen då utfallet även beror på test takten... dessutom har man ingen aning om mörkertalet med milda/inga symptom.

Om CFR är: 12.879 / 661.371 x 100 = ca 1,95%
Då borde IFR på 0,6% ge: 12.879 / 0,6 x 100 = 2.146.500 totalt smittade dvs ca 21% av Sveriges befolkning

Då viruset inte skördar jämnt över åldersgrupperna bör man även i beaktning ta med att 90% av de avlidna med Covidsymptom var 70+"
Citera
2021-03-12, 07:30
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Antalet fall Indien har börjat öka igen efter en lång stadig nedgång. Detta skedde rätt omedelbart efter att skolorna öppnade i Februari. I övrigt verkar de ha fortsatt samma hårda restriktioner om man kollar på stringency index mm på Our world in data. Nu är ökningstakten ca 15% per vecka och tidigare så sjönk det ca 19% per vecka. Detta är bland det tydligaste exemplen jag sett på hur mycket skolorna trots alt driver smittan!

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&country=~IND&region=World&casesMetric=t rue&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing=7&p ickerMetric=new_cases_per_million&pickerSort=desc

https://ourworldindata.org/policy-responses-covid

Skolloven och distansundervisning är väl också tydliga exempel? Jullovet o distansundervisningen därefter fick spridningen att minska kraftigt.
Citera
2021-03-12, 07:36
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Är inte så orolig angående AZ. Vi har redan vaccinerat nästan 10% av befolkningen och dom andra vaccinen räcker gott och väl till att ge 80% av befolkningen en första dos innan midsommar. Alla kommer inte vilja ha vaccinet. Bara Pfizer fortsätter att komma.

För mycket ladd nu igen? 8% har fått 1 dos, 4% har fått 2 doser och är färdigvaccinerade. Många blir glada åt att slippa AZ men då blir det att vänta längre i stället.
Citera
2021-03-12, 07:43
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Skolloven och distansundervisning är väl också tydliga exempel? Jullovet o distansundervisningen därefter fick spridningen att minska kraftigt.

Ja så måste det vara att det beror HELT på att 1 miljon barn var hemma från skolan.
Det har naturligtvis INGET att gör med att 3,5 miljoner vuxna var hemma från jobbet....
Citera
2021-03-12, 07:44
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Skulle nog säga att det är helt omöjligt att jag haft det, då jag isolerade mig redan innan vi hade bekräftade fall i Sverige och inte träffat eller varit nära en människa sen dess.

För mitt eget välbefinnande behöver jag ett vaccin, försöker övertala vården att ge mig en lite tidigare men de verkar skita i allt utom ålder, trots att jag har extremt nedsatt immunförsvar och hotat att ta mitt liv om jag inte får vaccin snart. Jag skulle aldrig göra det, men det vet ju inte dem jag pratar med.

Sjukt land att någon vars hela liv bara är en väntan på vaccin inte kan få det före osäkra pensionärer som har attityden "aja jag tar väl vaccinet då, fast allt känns ju lite fånigt"...

Om du har nedsatt immunförsvar har du i alla fall fått hålla dig undan och vara mycket försiktig. Vad är skillnaden. Genom alla restriktioner är den årliga influensan som bortblåst och alla tvättar händerna så risken att du får bakterier och andra virus är mycket lägre nu. Ett nytt hot har kommit men alla gamla hot är mycket mindre nu.
Citera
2021-03-12, 08:02
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Antalet fall Indien har börjat öka igen efter en lång stadig nedgång. Detta skedde rätt omedelbart efter att skolorna öppnade i Februari. I övrigt verkar de ha fortsatt samma hårda restriktioner om man kollar på stringency index mm på Our world in data. Nu är ökningstakten ca 15% per vecka och tidigare så sjönk det ca 19% per vecka. Detta är bland det tydligaste exemplen jag sett på hur mycket skolorna trots alt driver smittan!

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&country=~IND&region=World&casesMetric=t rue&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing=7&p ickerMetric=new_cases_per_million&pickerSort=desc

https://ourworldindata.org/policy-responses-covid
Jag känner tyvärr inte till vilka restriktioner man har på plats i Indien, men jämförelsen med UK blir otroligt intressant.

Vi öppnade skolorna 8 Mars och om mina gissningar stämmer lär vi få se den branta nedåtgående kurvan som vi haft sedan Januari övergå i en svagt uppåtgående trend igen. Jag hoppas verkligen att jag har fel men skulle inte alls bli förvånad..
Citera
2021-03-12, 08:06
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Utan att hört det själv så låter det som han menar att Sverige har genomsnittliga dödstal samtidigt som vi haft (i relation till andra) milda lockdowns, och t.ex. i stora drag kunnat hålla skolan öppen. Därmed inte sagt att han är "nöjd" med dödstalen, givetvis hade han velat att de var mindre, men att ha genomsnittliga dödstal samtidigt som skolan och ekonomi drabbats mindre än i många andra länder får ändå anses om någon form av lyckosamt utfall i det stora eländet.

Angående synen på Sverige så vet jag inte riktigt hur han menade. Men han har tidigare sagt att Sverige har pekats ut som en udda fågel "oförtjänt", då vår strategi inte skiljt sig så mycket från omvärlden som många andra gett sken av, och det har utomlands pratats om att Sverige offrat sina gamlingar. Jag kan förstå om han menar att en sådan bild (dessutom felaktig, visar det sig nu med dödstal enligt ovan) skadar Sveriges anseende internationellt.
Ja, så tolkade jag det också.

Men att nämna dödstalen i Sverige när man talar om den största fördelen under pandemin är en smula osmakligt. Och vi fick ju nu också en prislapp på vad FoHM var ok med när det gällde att hålla samhället öppet. 13000 avlidna och 10 000 tals kanske 100 000 långtidssjuka är är mer en ett ok pris för FoHM, så länge samhället är någorlunda öppet. För detta var ju den största fördelen. FoHM ska ju värna om folkhälsan, jag tycker inte att offra så många människors hälsa och liv och till och med tycker att det är den största fördelen är syn jag vill ha på den myndigheten. Lika så har har han själv tappat mycket mer anseende i omvärlden en Sverige. Landet Sverige har inte tappat anseende, utan det är de politiska ledarna och framförallt han själv. Detta är alltså den största nackdelen. Hans anseende. Detta är en självisk och hänsynslös kommentar.

Jag skulle vilja att han flyttat över antalet avlidna (och också de långtidssjuka) till det som är den största nackdelen i pandemin. Den största fördelen borde han ha sagt var hur tappert folket hade gått igenom detta år. En god ledare hade sagt något liknade. Att han förlorat anseende, jag förstår att han tycker att det är jobbigt, men han borde hålla det för sig själ och säga det som är rätt i ett sådan här situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in