2021-03-13, 09:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Astra Zeneca svarar att de besvikna.
”Tyvärr har exportrestriktioner reducerat leveranserna för det första kvartalet”

Ska vi se det som en finare mening för ”vi prioriterar export till dom som betalar bäst?”
Det är Biden och de amerikanska myndigheterna som satt stopp för exporten:

Leveransen av coronavaccin från Astra Zeneca till EU halveras på grund av exportförbud

https://svenska.yle.fi/artikel/2021/03/11/leveransen-av-coronavaccin-fran-astra-zeneca-till-eu-halveras-pa-grund-av
Citera
2021-03-13, 09:37
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Astra Zeneca svarar att de besvikna.
”Tyvärr har exportrestriktioner reducerat leveranserna för det första kvartalet”

Ska vi se det som en finare mening för ”vi prioriterar export till dom som betalar bäst?”
Nä, det beror inte på det. Astra Zeneca har fabriker i UK, USA och Indien och både USA och Indien har förbjudit export av vaccin då de vill ha det själva. Således ligger felet på Joe Biden och indiens motsvarighet. Inget Astra Z kan göra nåt åt.

Å andra sidan har de även en fabrik i Italien. De försökte exportera vaccin till Australien men då sa Italien ifrån och Australien blev utan. Vad lär vi oss av detta? Jo, vi borde byggt en egen covid-19-fabrik redan för flera år sen.......
Senast redigerad av Sook 2021-03-13 kl. 09:41.
Citera
2021-03-13, 09:50
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Nä, det beror inte på det. Astra Zeneca har fabriker i UK, USA och Indien och både USA och Indien har förbjudit export av vaccin då de vill ha det själva. Således ligger felet på Joe Biden och indiens motsvarighet. Inget Astra Z kan göra nåt åt.

Å andra sidan har de även en fabrik i Italien. De försökte exportera vaccin till Australien men då sa Italien ifrån och Australien blev utan. Vad lär vi oss av detta? Jo, vi borde byggt en egen covid-19-fabrik redan för flera år sen.......

Framförallt borde sneögat låtit bli fladdermussoppan. Då hade vi inte behövt någon fabrik alls..
Citera
2021-03-13, 09:56
Medlem
madchances avatar
Citat:

Det var lite naivt att tro att det skulle fungera på global nivå. I finns Sverige massor med kompetenta människor och visst hade vi löst detta om man hade samlat ihop några stycken.

Det är fortfarande möjligt om man sätter fart, det är 110 dagar och nätter till halvårsskiftet. Men det är klart, då blir det väl jobbigt så då går det väl inte.
Citera
2021-03-13, 09:59
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag förstår att du tycker att den analogin är skojig.

Problemet är att den inte är relevant. Detta pga att fetma inte smittar. Du kan faktiskt själv välja om du vill vara fet. Du kan inte själv välja om du blir smittad med SARS-CoV-2. Du förstår inte skillnaden, nej..?

Du menar JAG kan välja om jag vill vara fet eller hur?

Så du den välutbildade akademikern (jo tjena) tycker det är ok att leda den okunniga feta fårskocken till slakt?
Socker och fett är beroendeframkallande och vi hjälper till att skapa den största dödsfällan vi har i västvärlden.

Jag tycker också det är skillnad men det är roligt att jämnföra för att ni har totalt tappat perspektivet. Sveriges pandemihantering 2020 innebar att 7000 extra fick sätta livet till och det tycker ni är en katastrof men att 30 000 av oss dör i hjärt och kärlsjukdomar är inget konstigt eller att miljontals barn svälter ihjäl det tas med en axelryckning.

Fast det är det där lilla ordet du skrev som förändrar allt "smittsamt" det ordet tar fram dom mest egoistiska sidorna hos människor.
För alarmisterna här inne handlar om sig själv och sin familj vilket är mänskligt MEN inte om kostnaden blir större i andra änden så är det inte försvarbart.
Citera
2021-03-13, 10:05
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Du menar JAG kan välja om jag vill vara fet eller hur?

Så du den välutbildade akademikern (jo tjena) tycker det är ok att leda den okunniga feta fårskocken till slakt?
Socker och fett är beroendeframkallande och vi hjälper till att skapa den största dödsfällan vi har i västvärlden.

Jag tycker också det är skillnad men det är roligt att jämnföra för att ni har totalt tappat perspektivet. Sveriges pandemihantering 2020 innebar att 7000 extra fick sätta livet till och det tycker ni är en katastrof men att 30 000 av oss dör i hjärt och kärlsjukdomar är inget konstigt eller att miljontals barn svälter ihjäl det tas med en axelryckning.

Fast det är det där lilla ordet du skrev som förändrar allt "smittsamt" det ordet tar fram dom mest egoistiska sidorna hos människor.
För alarmisterna här inne handlar om sig själv och sin familj vilket är mänskligt MEN inte om kostnaden blir större i andra änden så är det inte försvarbart.

Du är med på att alla dör på ett eller annat sätt?
Väljer man att proppa i sig socker och fett samtidigt som man inte rör på sig (oaktat anledning) så kommer man antingen dö i hjärt/kärlsjukdom, diabetes, covid eller nåt annat otrevligt. Och gör man inte det så dör man av något annat.

Det ökar risken att dö tidigare, men man kanske har högre livskvalite fram till dess än stackarn som suttit å sugit på en pinjenöt halva livet å sen blir påkörd av en buss.

Hursom är det knappast allmänhetens ansvar att du sitter å trycker onyttigheter.
Citera
2021-03-13, 10:08
Medlem
Citat:

Reinfeldt sa nej till en vaccinfabrik 2009.....
Citera
2021-03-13, 10:09
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Lika många som publiken på Melodifestivalen 2020.
Utspritt över hela Sverige ja. Förmodligen mindre folk i rörelse på varje enskild plats än på ditt Ica Maxi idag.
Citera
2021-03-13, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag kan inte tala för Portugal eller Sverige, men jag har ganska bra insyn i hur saken förhåller sig i UK. Här är det en försvinnande liten minoritet som väljer att inte vaccinera sig. Dessa har även en tendens att högljutt proklamera att vaccinet innehåller gift alternativt manipulerar ditt DNA samt att det innehåller nanosubstanser som ett konglomerat bestående av en samling mega-miljardärer uppfunnit för att kunna ta kontroll över våra liv. Till den här samlingen tokstollar hittar vi även ett antal religiösa fanatiker som fått för sig att vissa substanser i vaccinerna utvunnits ur gris och de väljer därför att rekommendera sina församlingsmedlemmar att inte ta vaccinet.

Inte direkt förvånande består andelen patienter som läggs in på sjukhus numera av individer som till 96% kommer från de grupper jag nämner ovan. Det är alltså de personerna som belastar sjukvården och riskerar andra personers liv och hälsa och därmed begränsar möjligheterna att öppna samhället.

Frågor på det?

Känner flera familjer i UK som är mellan 40-50 år och ingen av dem har ännu erbjudits vaccin. Så en stor andel i UK är trots allt fortfarande ovaccinerade trots att de vill ha vaccin.
Citera
2021-03-13, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nu förstår jag inte riktigt din danska, men IFR är ingen övre gräns för hur många som dör, eftersom man kan få covid flera gånger.

Gibraltar är också väldigt litet, så det kan vara en väldigt stor andel av de äldre i Gibraltar som haft covid. Det handlar bara några tusen personer.

Jeg tror ikke på, at der er mange der har været smittet 2 gange I Gibraltar. De tester meget, så det ville være opdaget og endt som en stor historie i medierne.
De fik et kæmpe udbrud i december (sikkert B117) som resulterede i 70 døde i januar. I danske tal ville det være over 10000.

Så min pointe var, at en IFR på "max 0,4%" kræver at alle ikke bliver smittet på samme tid (Flatten the curve)
Citera
2021-03-13, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Framförallt borde sneögat låtit bli fladdermussoppan. Då hade vi inte behövt någon fabrik alls..

Nästan allt pekar mot att covid är ett virus som man har fifflar med i wuhan labet, för att sedan läcka ut. Så skyll inte på fladdermössen.
Citera
2021-03-13, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypokondria
Kanske att du är rökare ? De har svårare att bli smittade.
Nej. Inte rökare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in