2021-03-12, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Vilket också är mest relevant att jämföra med.

Men frågeställningen var om länder i Europa.
Citera
2021-03-12, 12:20
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetefasiken
Undrar hur många dödsfall man kommer "gömma undan" iom denna massvaxxination där man kommer skylla på att patienten eller människan hade underliggande sjukdomar och att det var dessa som tog människan av daga, inte vaxxinet? Måste vara omöjligt härröra det ena till det andra, eller? Jag tänker på hur mången biverkningar vaxxinen har - hur då utröna vad (vaxxinet, eller underliggande sjukdomar) som tagit någon av daga?
Säkerligen färre än ickereggade dödsfall pga covid
Citera
2021-03-12, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är en katastrof, ingen vill ta ansvar för något. Sorgligt värre. Fegt av Löfven!
Det här med vaccineringen också ta mig fan ingenting fungerar. Så jävla trött på dom

Det är bara och stänga ner dom stora semesterorterna inkl badplatser campingplatser i sommar med tanke på alla kommer inte vara vaccinerade i tid.
Citera
2021-03-12, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Det här med vaccineringen också ta mig fan ingenting fungerar. Så jävla trött på dom

Det är bara och stänga ner dom stora semesterorterna inkl badplatser campingplatser i sommar med tanke på alla kommer inte vara vaccinerade i tid.

Nej det behövs inte. Vi bör utgå ifrån samma tankesätt som Danmark har, när riskgrupperna och de äldre personerna är vaccinerade så kan vi öppna upp samhället och leva en förhållande vis ''normal'' sommar, sen kan det givetvis vara klokt att inte tillåta festivaler med 30 000 personer.
Citera
2021-03-12, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Säkerligen färre än ickereggade dödsfall pga covid

Med tanke på överdödligheten har nog Sverige varit för nitiska i att hitta covid döda....
Senast redigerad av Honken55 2021-03-12 kl. 12:43.
Citera
2021-03-12, 12:41
Medlem
JeffDaviss avatar
Uppenbarligen funkar det här med privata företag och massvaccinering pissdåligt. Efter denna soppa borde svenska staten bygga en vaccinfabrik som på kort tid kan tillverka vaccin till den egna befolkningen. När vi ändå håller på kan vi även bygga en fabrik som tillverkar plasthandskar och annat som vården behöver när nästa pandemi kommer om några år.
Citera
2021-03-12, 12:44
Medlem
EU och Sverige borde straffa och pissa på Astra Zeneca á det grövsta. Ge asen exportförbud och svartlista dom i alla sammanhang.

Nu kommer det ändå att lösa sig tack vare att Novavax är på G och vi har flera andra godkända aktörer men detta har sköts horribelt av Astra. Pinsamt.
Citera
2021-03-12, 12:53
Medlem
Citat:
Vad gäller UK så har de en befolkning som gärna skrälar och skrålar på puben, plus en stor invandring, idioterna satt ju på puben och sjöng hånsånger om coronan. Tjeckien klarade det föredömligt i våras men sen öppnade man upp med en arrogant fest och började snegla mot Sverige, dessutom har de en kindpusskultur vilket inte är förenligt med en pandemi. Sverige gjorde ingenting i början, hade vi stängt gränserna och avkrävt karantän av dem som kom så hade vi haft en annan sits. Istället så stod byfånen Tegnell och bröstade sig och avfärdade vetenskapen på löpande band.

Om vi går till din omvända fråga högst upp. UK hade ju sin statsepidemiolog som mitt under brinnande pandemi och lockdown smög ut till sin älskarinna. Tjeckien sparkade sin statsepidemiolog när man öppnade upp och ersatte med en liberal tok som sneglade på Sveriges hantering. Folk ser sånt, precis som barn, de gör inte som du säger utan som du gör.
Jag uppfattar dina åsikter och förstår dem på ett ungefär.

Men om de hårddras skulle skillnaden i resultat mellan UK och Norge alltså (enbart?) bero på pubkulturen, och skillnaden mellan Tjeckien och Finland bero (enbart?) på att Tjeckien öppnade upp i förtid - medan Finland under hela 2020 varit i en strikt lockdown med utegångsförbud m.m.

Men så har det väl ändå inte varit?

Nej, för att besvara vilka skillnader i åtgärder som gjort Norge, Finland så framgångsrika i jämförelse med bl.a. Tjeckien och UK behövs nog en mer mångfacetterad analys. Innan skillnaderna i åtgärder fastställts går det tyvärr inte att på ett enkelt sätt säga vad Sverige borde ha gjort, som våra grannländer gjorde och som gjorde att de lyckades men inte vi.

Tidig nedstängning kan vara en sådan faktor, men fanns det inte fler europeiska länder som stängde snabbt men som ändå inte lyckats i närheten så bra som Norge, Finland?
Citera
2021-03-12, 13:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, personer med andra ursprungsländer är klart överrepresenterade.

Du har väl inte tagit av dig godhetskoftan nu?

Som har dött?
Citera
2021-03-12, 13:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Jag uppfattar dina åsikter och förstår dem på ett ungefär.

Men om de hårddras skulle skillnaden i resultat mellan UK och Norge alltså (enbart?) bero på pubkulturen, och skillnaden mellan Tjeckien och Finland bero (enbart?) på att Tjeckien öppnade upp i förtid - medan Finland under hela 2020 varit i en strikt lockdown med utegångsförbud m.m.

Men så har det väl ändå inte varit?

Nej, för att besvara vilka skillnader i åtgärder som gjort Norge, Finland så framgångsrika i jämförelse med bl.a. Tjeckien och UK behövs nog en mer mångfacetterad analys. Innan skillnaderna i åtgärder fastställts går det tyvärr inte att på ett enkelt sätt säga vad Sverige borde ha gjort, som våra grannländer gjorde och som gjorde att de lyckades men inte vi.

Tidig nedstängning kan vara en sådan faktor, men fanns det inte fler europeiska länder som stängde snabbt men som ändå inte lyckats i närheten så bra som Norge, Finland?

Norge och Finland stängde ner ganska hårt direkt, sen gjorde de som WHO sa testa testa testa. Norge var även hårda med att folk inte skulle åka mellan fylkene, de skickade ut hemvärnet beväpnade som släpade hem dem som smet ut till sina hytter. Det var ett jäkla liv om det här i tråden i våras och kallades för facistfasoner av många här. Nu ser vi resultatet. Med det sagt så kan det fortfarande gå åt skogen för dem, även om jag inte tror det. Hela östblocket stängde snabbt och lyckades bromsa in, sen har man klantat till det. Tjeckerna sneglade ju på Sverige och sen gick det som det gick, kanske har de andra gjort samma misstag.
Citera
2021-03-12, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Och vi fick ju nu också en prislapp på vad FoHM var ok med när det gällde att hålla samhället öppet. 13000 avlidna och 10 000 tals kanske 100 000 långtidssjuka är är mer en ett ok pris för FoHM, så länge samhället är någorlunda öppet. För detta var ju den största fördelen.
Utifrån vad du skriver tror jag du missar Tegnells poäng. Han menar snarare på att Sverige inte alls har valt mellan lockdown och "acceptabla" dödstal. Hans poäng är snarare att oavsett om man kört en strikt lockdown eller låtit enskilda medborgare ta eget ansvar (likt Sverige) så har man landat i ungefär liknande dödssiffror. Det har så att säga varit lite "skitsamma" exakt hur man gjort, så länge man fått folk att tänka på avståendet, tvätta händer,a o.s.v. Och om det är lite "skitsamma" så kan man ju likaväl ta den väg som åtminstone inte sabbar ekonomi och ungdomarnas skolgång lika mycket.

Case in point: Även länder med stenhård lockdown, totalruinerad ekonomi och ungdomar med i princip avstannad skolgång har haft samma eller högre dödstal. Skulle Sverige istället stängt ner helt så verkar det ändå som att vi troligtvis hade fått typ samma dödstal som idag, men med värre kringeffekter (ekonomi, skola, o.s.v.). Då tycker jag det är ett rimligt uttalande av Tegnell att han är nöjd att vi gjorde såhär, jämfört med alternativen.

Observera att jag ovan försöker beskriva hur jag uppfattar Tegnells resonemang, det är inte nödvändigtvis mitt eget eller så att jag håller med om allt.

Citat:
Att han förlorat anseende, jag förstår att han tycker att det är jobbigt, men han borde hålla det för sig själ och säga det som är rätt i ett sådan här situation.
Det här rakt av stämmer inte. Jag har försökt följa utländsk media och därav också deras bevakning av Sverige. Bilden som förmedlas där har inte varit "Tegnell/tjänstemännen offrar de gamla". Den har snarare varit (åtminstone i våras, när Sverige stack ut i sin hantering) "Svenska folket sluter upp bakom sin regeringen och sina myndigheter och de flesta svenskar är överens om att frivillighet är bättre än tvång". Ovanpå det har det lagts på en av två vinklingar; de som tycker frivillighet varit bra och som hyllat Sverige, samt den betydligt större skaran som tyckt att frivilligheten öppnat för att svenskarna kunnat skita i allt och offrat Sveriges gamlingar och att regeringen skulle tagit i med hårdhandskarna för att skydda de äldre. En hel del andra länder har förmedlat det här sista budskapet, kanske som ett sätt att försvara sina egna betydligt hårdare lockdowns.

Nu under hösten när Sverige legat förhållandevis lågt i statistiken och vår strategi verkat funka medan länder som stängt ner stenhårt ändå drabbats hårt har vi knappt fått några rubriker alls. Det är inte lika lätt att klaga på Sverige när statistiken inte stöttar det.

Oavsett vad så är det inte så enkelt som att utländsk media pekar ut Tegnell som dålig, det är mycket mycket mer komplext än så. Och därmed faller din hypotes att Teg´nell är orolig för sitt eget rykte, då förutsättningarna för hypotesen helt enkelt är felaktiga.

Som avslutning så är Tegnell 64 år gammal så jag tror inte han bryr sig om vad folk tycker om hur han skött sitt jobb. Han vill bara få slut på skiten nu så han kan gå i pension, dra till Spanien och pimpla Piñja Colada.
Citera
2021-03-12, 13:20
Avslutad
Citat:
Som har dött?
Ja. I första vågen sverigefinnar, somalier, och turkar hårt drabbade. Vilka som dött i andravågen har inte redovisats men Tegnell nämnde i Aktuellt i december våra stora invandrargrupper som en delförklaring till Sveriges höga dödstal, men fick be om ursäkt dagen efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in