Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Citat:
Ursprungligen postat av
lallisen
Jag vet inte om det var brådis för Ebba att hitta ett nytt boende, men däremot är det väl förståeligt att man vill ha ett permanent boende om man är nyskild och bor
Esbjörns fastighet är en bra kandidat för den som har de där 7-8 miljonerna som behövs, det tror jag vi alla är överens om. En äldre, ensam gubbe som inte bor.
Jag tror Esb är numera ett jagat skyggt djur.
Nämen fy så hemskt. Vem skulle jaga honom menar du? Vad skulle människor göra mot honom som gör att han känner sig skygg och jagad? Och framförallt vilka är dessa människor.?
7-8 miljoner! Var har du fått den siffran ifrån ? Enligt värdering skulle det kosta 2,5 miljoner att renovera 3,9+2,5 är 6,4. Hade Ebba mer pengar?
Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Frågan är då om de gick igenom den tillsammans, han och Ebba, eller om Theo gick igenom den per telefon med Esbjörn när de pratades vid?
Att Theo och Esbjörn talats vid hade jag missat. Men frågan du ställer är ju den egentliga kärnan i om Ebba agerat moraliskt eller inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
....han låtit bli att fungera som nätverkets frontfigur.
Resonemanget om att det är förtal är lika korkat
Du tycker inte att det är att slå lite på stora trumman att kalla Esbjörns försvar för nätverk?
Om det är förtal eller inte får vi vänta och se.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kämpendahl
År 2019 förmedlades 92 procent av alla småhusförsäljningar av mäklare. Resten såldes på andra sätt. Det är inte alls ovanligt att personer som äger småhus blir kontaktade av personer som vill köpa. Menar du att de gör fel? Många av köpen görs av personer som känner varandra eller inom familjer. Men om man är sugen på ett hus kan man väl fråga?
"Mäklarfirmorna dominerar i bostadsförsäljningarna. I 92 procent av alla småhusaffärerna under förra året förmedlades bostaden av en fastighetsmäklare, visar ny statistik från analysföretaget Värderingsdata."
https://www.svd.se/har-saljs-husen-utan-maklare
Av de 8 procenten som återstår skulle jag tro att en ganska stor del är hus som går i släkten. Syskon löser ut varandra, någon tar över mormors hus och löser ut moster. Att lösa ut någon från ett arv eller en gåva räknas som försäljning.
Jag vet att det inte är olagligt att fråga om man får köpa någons hus. Men dock ganska ovanligt. Vilket du bekräftar genom att tala om att det ligger en bra bit under 8%. Att Ebba gjorde så tycker vissa, jag tillexempel är konstigt. Men ingen har påstått att det är olagligt.
Det som klämmer i den här affären är ju inte det. Det är ju att Ebba betalade ett förvånansvärt lågt pris, att det finns oklarheter kring Esbjörns förmågor. Att det inte fanns någon värdering att läsa innan avtalet skrev. Att Esbjörn är själv i en så pass stor affär, till och med Ebba har ju med sig en vännina osv osv. Men med alla de frågeteken som finns blir tillvägagångssättet att fråga om man får köpa någons hus en av många konstigheter.
Citat:
Ursprungligen postat av
LawNumberSix
Bevisligen betyder det mycket för Ebba att kunna få köpa denna fastighet, att allt spårat ur blir mest en tragisk historia för alla inblandade.
Eller hur! Bara för att det finns två sidor behöver inte en vara god och en omd.