2021-03-13, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Närmaste anhöriga är Esbjörns syskonbarn. Vet vi något om fler än Matz?
Kämpendahl har rätt. Margareta Majkg*rd fungerar som närmast anhörig enligt psykologens utredning. Hur nära skulle vara intressant att veta. Det sägs ju att Esbjörn hyrde rum på kursgården. Men vet vi att det i själva verket inte var ett kärleksförhållande? De är ju i samma ålder. Esbjörn Bolin är skriven på Höganäsgatan med ett yngre par. Margareta Majkg*rd bor på S:t Persgatan med en yngre person med samma efternamn, förmodligen dottern? Det känns lite underligt att ingen av dessa har en egen bostad. Kan de helt sonika vara ett par och bo på Odalgården?
2021-03-13, 13:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Min text i din text och fetad.
Men känns som om hela affären har fått alldeles för stora proprtioner. Han hade troligen kunnat riva upp kontraktat på det möte han smet ifrån, jag tror han smet då han sa sig inte vilja riva kontraktet men den som var med honom ansåg han skulle göra det.
Nej han var rädd att bli lurad igen , han känner ju inte till sina rättigheter i den fruktansvärt dåliga situationen han tvingats in i. Det gäller nu att ställa upp för Esbjörn så att han förstår rättvisan.
Ebba var så ivrig så att hon trodde att politisk status gav henne rättvist skydd. I falskhet. .
2021-03-13, 13:18
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Hur många av dessa 8 % genomfördes utan att anhöriga till säljaren var medvetna? Antar noll!

Givetvis skulle Ebba-Elisabeth Busch försäkrat sej om att detta var okej åt alla håll, framförallt då hon är en person med makt, en person med alla ögon på sej, hon borde istället ha sopat mattan ren från minsta möjliga tveksamhet.

MEN, det är här historien faller, Ebba vet givetvis att så borde förfarandet vara men hon vet också att då kommer detta komma ut till allmän kännedom.
Risken blir att få konkurrens om fastigheten, att priset garanterat skulle bli högre, detta gör att Ebba beslutar sej att ta över fastigheten på ett moraliskt förkastligt sätt, men detta väljer Ebba.

Ebba borde besinna sig!

En del talar om "inre kompass", andra om moral eller etik. En del har uttryck som "den som är stark måste vara snäll". Ytterligare andra talar om en västerländsk etik, andra om en kristen moral.

- Detta handlar ofta om att välja inom det tillåtna området. Ett annat sätt detta uttryckts på är i de gamla domarreglerna där det står "lagen gillar inte allt hon inte förbjuder".

Som jag ser det bör Ebba backa ur affären.

Allt inte så schysst till som Ebba ville, se mitt inlägg (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81

Ebba bör som den starkare i situationen acceptera att gubben ångrat sig. För hans skull men också för sin egen inre frids skull.

Gubben har uppenbarligen ångrat sig, hon är den starka i den relationen och hon borde ha en kristen inre kompass. Den borde göra henne generös.
2021-03-13, 13:19
Medlem
Citat:
Vilken jävla kommentar, det jag säger har noll med Esbjörn att göra det har med Ebba att göra, hon borde för egen skull minimerat detta, bevisligen hade hon sluppit detta spektaklet som historien blivit.
Du skriver ju att Ebba Busch borde ha kollat med Esbjörns anhöriga om affären var ok. Med det resonemanget utmålar du honom som efterbliven. Om man gör affärer med vuxna människor så tror inte jag att det skulle uppskattas att man börjar kontakta deras syskonbarn för att kolla att det är ok. Det vore både oetiskt och förolämpande!
2021-03-13, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Var det så mörkt att Esbjörn inte ens hittade lampknappen till lampan som hänger över köksbordet. Fram tills han skrev på avtalet befann han sig faktiskt i sitt eget hus och borde ha kunnat tända hur många lampor han ville om det var så mörkt på grund av att solen fick i moln att man inte såg något. Men det känns rätt märkligt att det skulle bli så mörkt att man måste ha tänt lampor så fort det var mulna dagar.

Jag tror det hela är en efterkonstruktion när Esb kände sig pressad av pensionatstanten:
- det var inte jag det var nån annan det var nog Olle, fast jag var inte där så jag såg inget alls...

Augusti kl.15 är ganska ljust då
2021-03-13, 13:20
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Kämpendahl har rätt. Margareta Majkg*rd fungerar som närmast anhörig enligt psykologens utredning. Hur nära skulle vara intressant att veta. Det sägs ju att Esbjörn hyrde rum på kursgården. Men vet vi att det i själva verket inte var ett kärleksförhållande? De är ju i samma ålder. Esbjörn Bolin är skriven på Höganäsgatan med ett yngre par. Margareta Majkg*rd bor på S:t Persgatan med en yngre person med samma efternamn, förmodligen dottern? Det känns lite underligt att ingen av dessa har en egen bostad. Kan de helt sonika vara ett par och bo på Odalgården?
Det var en intressant och inte alls otrolig vinkel!
2021-03-13, 13:21
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Du skriver ju att Ebba Busch borde ha kollat med Esbjörns anhöriga om affären var ok. Med det resonemanget utmålar du honom som efterbliven. Om man gör affärer med vuxna människor så tror inte jag att det skulle uppskattas att man börjar kontakta deras syskonbarn för att kolla att det är ok. Det vore både oetiskt och förolämpande!

Det är inget förolämpande i det om det sker med Esbjörns medgivande.

Ebba skriver på sin facebooksida "Jag har varit noggrann med att säkerställa att allt ska gå korrekt och schysst till", men jag tycker inte att hon nått ända fram i det avseendet.

Att sälja och köpa en fastighet är för många väldigt känslosamt. Det kan bli svårt att reda ut hur man känner och det kan bli lätt att vela hit och dit men även att fatta förhastade beslut. Därför gäller det att ordna med ett kvalitativt och seriöst förfarande som gör att även de mer känslosamma kan fatta rationella beslut som de inte ångrar. – I tråden har flera diskuterat hur ett sådant förfarande skulle kunna gestalta sig. Det har också diskuterats vad god mäklarsed kräver.

Som jag ser det hade ett mer seriöst sätt att arrangera affären kunnat sluta på följande tre sätt.

• Esbjörn kommer på att han inte vill sälja. Till exempel kan han uppmanas att tala med sina släktingar och de andra i hans närhet. Det kan få honom att inse att dessa är viktigare för honom än affären och den snabbt övergående vänlighet som Ebba visar honom. (Han verkar lite tjusad av henne, en situation hon kanske kan sägas utnyttja.)

• Om avtal skrivs och Esbjörn ångrar sig efteråt kan ett gedignare förfarande ha borgat för att allt inte går i baklås som det ju gjorde i verkligheten. Ebba och Esbjörn skulle då ha kunnat prata med varandra och kunnat låta affären gå tillbaka på ett omsorgsfullt och tryggt sätt.

• Om avtal skrivs och Esbjörn ångrar sig efteråt och Ebba inte vill gå med på att säga upp avtalet så kan hon visa att det gått till på ett korrekt och schysst sätt. Det är ju svårt att visa nu med anonyma budbärare i midsommartid, ett anonymt vittne och en kontraktsskrivare helt utan ansvar (som dessutom inte direkt anpassat avtalet efter den situation som var). Man kan också diskutera ojämlikheten mellan parterna på flera plan och det att Ebba – kanske – utnyttjade sin charm för att övertala Esbjörn.

Min slutsats är affären inte genomfördes på det korrekta och schyssta sätt som Ebba avsåg. Som jag ser det förtjänar hon kritik för det.
2021-03-13, 13:22
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Jag vet inte om det var brådis för Ebba att hitta ett nytt boende, men däremot är det väl förståeligt att man vill ha ett permanent boende om man är nyskild och bor
Esbjörns fastighet är en bra kandidat för den som har de där 7-8 miljonerna som behövs, det tror jag vi alla är överens om. En äldre, ensam gubbe som inte bor.
Jag tror Esb är numera ett jagat skyggt djur.
Nämen fy så hemskt. Vem skulle jaga honom menar du? Vad skulle människor göra mot honom som gör att han känner sig skygg och jagad? Och framförallt vilka är dessa människor.?
7-8 miljoner! Var har du fått den siffran ifrån ? Enligt värdering skulle det kosta 2,5 miljoner att renovera 3,9+2,5 är 6,4. Hade Ebba mer pengar?
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Frågan är då om de gick igenom den tillsammans, han och Ebba, eller om Theo gick igenom den per telefon med Esbjörn när de pratades vid?
Att Theo och Esbjörn talats vid hade jag missat. Men frågan du ställer är ju den egentliga kärnan i om Ebba agerat moraliskt eller inte.
Citat:
....han låtit bli att fungera som nätverkets frontfigur.

Resonemanget om att det är förtal är lika korkat
Du tycker inte att det är att slå lite på stora trumman att kalla Esbjörns försvar för nätverk?
Om det är förtal eller inte får vi vänta och se.
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
År 2019 förmedlades 92 procent av alla småhusförsäljningar av mäklare. Resten såldes på andra sätt. Det är inte alls ovanligt att personer som äger småhus blir kontaktade av personer som vill köpa. Menar du att de gör fel? Många av köpen görs av personer som känner varandra eller inom familjer. Men om man är sugen på ett hus kan man väl fråga?

"Mäklarfirmorna dominerar i bostadsförsäljningarna. I 92 procent av alla småhusaffärerna under förra året förmedlades bostaden av en fastighetsmäklare, visar ny statistik från analysföretaget Värderingsdata."

https://www.svd.se/har-saljs-husen-utan-maklare
Av de 8 procenten som återstår skulle jag tro att en ganska stor del är hus som går i släkten. Syskon löser ut varandra, någon tar över mormors hus och löser ut moster. Att lösa ut någon från ett arv eller en gåva räknas som försäljning.
Jag vet att det inte är olagligt att fråga om man får köpa någons hus. Men dock ganska ovanligt. Vilket du bekräftar genom att tala om att det ligger en bra bit under 8%. Att Ebba gjorde så tycker vissa, jag tillexempel är konstigt. Men ingen har påstått att det är olagligt.
Det som klämmer i den här affären är ju inte det. Det är ju att Ebba betalade ett förvånansvärt lågt pris, att det finns oklarheter kring Esbjörns förmågor. Att det inte fanns någon värdering att läsa innan avtalet skrev. Att Esbjörn är själv i en så pass stor affär, till och med Ebba har ju med sig en vännina osv osv. Men med alla de frågeteken som finns blir tillvägagångssättet att fråga om man får köpa någons hus en av många konstigheter.
Citat:
Bevisligen betyder det mycket för Ebba att kunna få köpa denna fastighet, att allt spårat ur blir mest en tragisk historia för alla inblandade.
Eller hur! Bara för att det finns två sidor behöver inte en vara god och en omd.
2021-03-13, 13:23
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:

C:a 95 % chans att båda dessa bor ihop i den fastighet som ligger rakt över vägen från Esb:s ruckel.
Har nu EsB varit "olydig" får han väl bo i det mindre huset intill.
Och när medierna kommer går han och hon bara ner till kursgården c:a 250-300m.
https://www.hitta.se/kartan!~59.84002,17.87254,17.074691854453228z/tr!i=9zZhToZh/search!q=marielund%20funbo!b=59.83935:17.86936,59. 84069:17.87571!sg=true!t=combined!ai=1013625049!ai c=59.83976:17.87263/tileLayer!l=1?usergeo=1
2021-03-13, 13:25
Medlem
Swaywayss avatar
Citat:
Ebba borde besinna sig!

En del talar om "inre kompass", andra om moral eller etik. En del har uttryck som "den som är stark måste vara snäll". Ytterligare andra talar om en västerländsk etik, andra om en kristen moral.

- Detta handlar ofta om att välja inom det tillåtna området. Ett annat sätt detta uttryckts på är i de gamla domarreglerna där det står "lagen gillar inte allt hon inte förbjuder".

Som jag ser det bör Ebba backa ur affären.

Allt inte så schysst till som Ebba ville, se mitt inlägg (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81

Ebba bör som den starkare i situationen acceptera att gubben ångrat sig. För hans skull men också för sin egen inre frids skull.

Gubben har uppenbarligen ångrat sig, hon är den starka i den relationen och hon borde ha en kristen inre kompass. Den borde göra henne generös.

För att inte tala om att det de bråkar om är ett jävla ruckel. Det är fan patetiskt på en ny nivå för en förmögen topp-politiker. Hur orkar hon lägga så mycket energi på skiten. Något är inte rätt ihopskruvat.
2021-03-13, 13:26
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Esbjörn har ju inga barn. Närmast anhörig enligt den psykologiska utredningen är kursgårdsägarinnan.
Hon som var bortrest just den dagen Avtalet skrevs menar du?
Men som sagt syskonbarn fanns ju, och det gick ju bra att ringa Matz dagen efter kontraktsskrivningen.
2021-03-13, 13:26
Medlem
Citat:
Det är inget förolämpande i det om det sker med Esbjörns medgivande.

Ebba skriver på sin facebooksida "Jag har varit noggrann med att säkerställa att allt ska gå korrekt och schysst till", men jag tycker inte att hon nått ända fram i det avseendet.

Att sälja och köpa en fastighet är för många väldigt känslosamt. Det kan bli svårt att reda ut hur man känner och det kan bli lätt att vela hit och dit men även att fatta förhastade beslut. Därför gäller det att ordna med ett kvalitativt och seriöst förfarande som gör att även de mer känslosamma kan fatta rationella beslut som de inte ångrar. – I tråden har flera diskuterat hur ett sådant förfarande skulle kunna gestalta sig. Det har också diskuterats vad god mäklarsed kräver.

Som jag ser det hade ett mer seriöst sätt att arrangera affären kunnat sluta på följande tre sätt.

• Esbjörn kommer på att han inte vill sälja. Till exempel kan han uppmanas att tala med sina släktingar och de andra i hans närhet. Det kan få honom att inse att dessa är viktigare för honom än affären och den snabbt övergående vänlighet som Ebba visar honom. (Han verkar lite tjusad av henne, en situation hon kanske kan sägas utnyttja.)

• Om avtal skrivs och Esbjörn ångrar sig efteråt kan ett gedignare förfarande ha borgat för att allt inte går i baklås som det ju gjorde i verkligheten. Ebba och Esbjörn skulle då ha kunnat prata med varandra och kunnat låta affären gå tillbaka på ett omsorgsfullt och tryggt sätt.

• Om avtal skrivs och Esbjörn ångrar sig efteråt och Ebba inte vill gå med på att säga upp avtalet så kan hon visa att det gått till på ett korrekt och schysst sätt. Det är ju svårt att visa nu med anonyma budbärare i midsommartid, ett anonymt vittne och en kontraktsskrivare helt utan ansvar (som dessutom inte direkt anpassat avtalet efter den situation som var). Man kan också diskutera ojämlikheten mellan parterna på flera plan och det att Ebba – kanske – utnyttjade sin charm för att övertala Esbjörn.

Min slutsats är affären inte genomfördes på det korrekta och schyssta sätt som Ebba avsåg. Som jag ser det förtjänar hon kritik för det.
Min slutsats är att det kommer att visa sig om det handlar om ånger eller ett försök att höja köpesumman. Jag satsar på det senare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in