2021-03-13, 11:15
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Det är ju just det, Ebba säger kl 15.
Esbjörn vet inte hur dax ber var. Men det var lite mörk och Ebba fick peka. Så någon far ju med osanning.

Ebba säger klockan 15
Esbjörn säger att Ebba fick peka och att kandelabrarna var tända.

Egentligen så motsätter sig deras versioner sig inte varandra. Man kan ha tända ljus även på dagtid. Man kan se lite knackigt som äldre. Däremot om han ser så illa att han inte ser var han ska skriva på, så ser han inte heller avtalstexten. Frågan är då om de gick igenom den tillsammans, han och Ebba, eller om Theo gick igenom den per telefon med Esbjörn när de pratades vid?
2021-03-13, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Sanningen är också förtal. I denna sak har den sanning Ebba Busch framför inget annat intresse än att skada.

Jag tror inte folk visste vad RO är, eller kopplade den organisationen till ombudet. Men nu vet de, eftersom folk är intresserade av Ebbas hustvist och hur det kommer gå. Med tanke på hur du resonerar har förtalet orsakat den förtalade stor skada.
Det är den ”förtalade” som har bildat ett offentligt nätverk bestående av tidigare dömda personer, han är dessutom ordförande och på det sättet nätverkets ansikte utåt. Att man då inte skulle få referera till hans bakgrund är bara trams. Om Binninge ville dölja sin bakgrund så skulle han låtit bli att fungera som nätverkets frontfigur.

Resonemanget om att det är förtal är lika korkat som att påstår att valhemligheten gör att man inte skulle få säga att Löfven är socialdemokrat.

Om man företräder en förening så gör man, Rättssäkerhetsorganisationen är ju inte direkt ett hemligt sällskap även om medlemmarna är lite ljusskygga.
2021-03-13, 11:34
Medlem
Citat:
Det är ju just det, Ebba säger kl 15.
Esbjörn vet inte hur dax ber var. Men det var lite mörk och Ebba fick peka. Så någon far ju med osanning.
Det är förmodligen lätt att avgöra vem som far med osanning, det är väl bara att fråga dem som avverkade på tomten med motorsåg och trimmer om de jobbade i mörkret.
2021-03-13, 11:35
Avslutad
Esbjörn kommer att få ha kvar sitt hus osålt. Mats tar över det i framtiden.
Det är inget konstigt alls att de onda tankarna nu försvinner i Ebbas huvud. .hon kommer ge vika för sanningen och dra sig ur .. sin besatthet att köpa huset och marken.
2021-03-13, 11:47
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Gäller inte det alla som köper bostäder?
Vilket är en majoritet av befolkning.

Är ditt besked här att Ebba är precis som folk i allmänhet.

Fast du väljer att beskriva det som klander mot Ebba.
Förstår du att du klandrar alla människor som köpt en bostad.

Eller egentligen alla som köper något. Även den som köper ett paket mjölk på COOP, är enligt ditt förmenande en avskrädesmänniska som åtrår annans egendom.

Du har aldrig köpt någon själv antar jag. Eller ser du på dig själv som ett avskräde?
Dom flesta människor köper hus genom att titta på hemnet. När dom blir förtjusta i ett objekt, går dom på visning, där de har tillgång att läsa mäklarens värdering. Sedan om tycke för objektet uppstår lämnar de ett bud till mäklaren som vidarebefordrar det till säljare. Om flera är intresserade uppstår budgivning.

Att försöka köpa grannens hus som inte är till salu är ganska ovanligt faktiskt. Jag vet att det inte är ovanligt för Ebbaister i denna tråd. Men överlag är det inte det sättet folk köper hus på.

Jag hoppas verkligen att människor i allmänhet inte är som Ebba. För det är ju mycket som luktar konstigt i det köp. Om jag fick för mig att jag skulle ha ett hus som ägdes av en gammal farbror, och jag uppfattade farbrodern som lite egen. Skulle det vara viktigt för mig att ha med någon av farbroderns anhöriga i köpet. Någon som från farbroderns sida borgade för att allt gick rätt till. Jag skulle inte hänvisa till två värderingar jag inte kunde redogöra för. Då det ligger i säljarens intresse att få en bra värdering på huset, hade jag reagerat på varför farbrodern inte gjorde en egen. Och om jag inte gjort det förr, kontakta farbroderns anhöriga nu.
Jag känner ingen som inte skulle vilja läsa vad som stod i papprens innan köp. När vänner till mig köpt eller nytt hus så lusläses dessa papper och diskuterar med vänner och bekantar på längden och tvären. Detta är det vanliga.

Men Ebba nöjer sig med den mystiska och namnlösa värdering ett, som vi inte antar ett Esbjörn fått tillgång till heller, då den sannolikt bara är hittepå, alternativt en muntlig utsaga från någon vän till Ebba. Då Ebba bara fick ett sms på notars värdering finns det inget som säger att Esbjörn fick ta del av denna summa. Jag tror ju som sagt att Ebba sa att värderingen var 3,5 och så bjöd hon 3,8 för att visa sin goda vilja. Esbjörn den gamla girbuken sa 3,9. Esbjörn trodde han gjort en strålande affär.

Självklart är det säljarens ansvar att göra en värdering. Men med tanke på att Esbjörn inte gör det borde Ebba anat att inte Esbjörn lägre var fult tillräknelig.

Jag har svårt att se relevansen i ditt exempel med en liter mjölk på Coop.
Men för att använda dina ord. Nej man är inte en avskrädesmänniska om man köper mjölk, man är det inte heller om man köper ett hus på ett sjyst sätt. Men frågan är om man inte är en avskyvärd människa om man tjatar om att få köpa någons hus. Och sedan inte ser till att allt går rätt.
Om vi går på den enda värderingen vi har papper på. ( notars finns men vi vet inte när den gjordes, Notar vägrar kommentera detta) så är det värderade värdet på huset 4,6 miljoner. Och man betalar 3,9. Från en gammal gubbe som är känd för att vara vresig och vilka ha bra betalt. Då hamnar man iallafall under luppen. För att efter granskning konstatera om man är en skräpmänniska.

Förövrigt tror jag inte en enda av dom som ifrågasätter Ebba här någon gång har använt ordet hatar. Jag har läst att hon beter sig bortskämt, är van att få sin vilja igenom, att hon är korkad, outbildad och verklighets frånvänd. De ända som använder ordet hatar är Ebbaister. Och med vilka ord Ebbaisterna har använt för att beskriva Esbjörn hindrar min goda uppfostran mig att upprepa.
Så vem står för hatet i denna tråd är solklart.
2021-03-13, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det har figurerat mediauppgifter med kommentarer från de som var närvarande när man röjde sly om att Esbjörn var närvarande och på gott humör.

Stämmer kanske inte så bra med att han ångrade sig då.
Utan att det skedde senare. Kanske efter viss "hjälp" från andra.

Vilka var med o röjde då?

När man läser vad Esbjörn säger till polisen i "förhöret" angående röjning o sågning framträder en bild av att det är Ebbas familj/vänner som är på plats eftersom man maskar namnen.

Inga proffs som sågar av träd 1/2 -1 m över mark.

Deras vittnesmål om hur Esbjörn var den dagen har inget värde då de är jäviga.
2021-03-13, 11:59
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Dom flesta människor köper hus genom att titta på hemnet. När dom blir förtjusta i ett objekt, går dom på visning, där de har tillgång att läsa mäklarens värdering. Sedan om tycke för objektet uppstår lämnar de ett bud till mäklaren som vidarebefordrar det till säljare. Om flera är intresserade uppstår budgivning.

Att försöka köpa grannens hus som inte är till salu är ganska ovanligt faktiskt. Jag vet att det inte är ovanligt för Ebbaister i denna tråd. Men överlag är det inte det sättet folk köper hus på.

År 2019 förmedlades 92 procent av alla småhusförsäljningar av mäklare. Resten såldes på andra sätt. Det är inte alls ovanligt att personer som äger småhus blir kontaktade av personer som vill köpa. Menar du att de gör fel? Många av köpen görs av personer som känner varandra eller inom familjer. Men om man är sugen på ett hus kan man väl fråga?

"Mäklarfirmorna dominerar i bostadsförsäljningarna. I 92 procent av alla småhusaffärerna under förra året förmedlades bostaden av en fastighetsmäklare, visar ny statistik från analysföretaget Värderingsdata."

https://www.svd.se/har-saljs-husen-utan-maklare
2021-03-13, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag har läst nånstans om att Esb har skulder till fogde.
Det var kanske dit handpenningen Ebba betalade gick så det fanns inga pengar alls att ens skicka tillbaka när Esbs anhang/drev gick in på banken första gången och ville skicka tillbaka pengarna. Banken fick inte agera på Esbs följeslagare begäran att skicka tillbaka OCH det kanske inte ens fanns det beloppet på hans konto längre, egna uttag eller kronkalles uttag?

Annars antar jag at Esb kunde antingen ångar sig själv eller under påtryckning från anhängarna/drevet om att betala tillbaka.
Det skulle ha kunna gjorts vid det möte Ebba kallat till då de skulle prata och fortsätta eller riva kontraktet.
Esbs anhäng/drev/följeslagare vägrade ju vid start av det mötet att ens säga sitt namn (!) och Esb dröp av inna mötte börjat, för att han visste att det inte fanns pengar kvar på hans konto?

Kan inte någon gå in och göra en rättsprocess/anmälan mot att Esbs pensionatstant och dennes anhängare/drev/följeslagare i RO har drivit igång det hela??
Känns som om det är pensionatstanten som är sur för att hon inte fick ärva Esb som dragit igång detta totalt mot Esb vilja och han duckar av rädsla och utsatthet då han numera inte ens får bo på pensionatet och få kost & logi mot enstaka dagsverken.

Jag tror han ville sälja fastigheten då han inte ens bor i den men kunde få lite guldkant med pengarna och priset överenstämmer mycket väl med värdet på det huset med allt jobb som måste läggas ned.

Jag tror Esb är numera ett jagat skyggt djur.

Esbjörns har enligt uppgift frågat fyra ggr om ett kontonr så att de kunde sätta in handpenningen.

Varför utgå från att Esbjörn är luspank bara för att fogden jagat honom för några obetalda räkningar?

Det kan hända vem som helst som glömmer att betala i tid o nu hände det Esbjörn som själv säger att han har svårt att handskas me pengar.

Varför går du inte själv o gör en anmälan om du nu verkligen tycker så? Finns inget som hindrar dig att anmäla!

Sen så är du troende om hur Esbjörn ska handskas med sin fastighet för att få "guldkant" på sin tillvaro. Hur vet du bättre än vad Esbjörn värderar som "guldkant".

Esbjörns dagliga promenad till huset kan vara hans "guldkant" oavsett vad andra tycker om det.
2021-03-13, 12:08
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Inga proffs som sågar av träd 1/2 -1 m över mark.

Jodå, särskilt proffs gör det. Högstubbar är en väletablerad svensk naturvårdsåtgärd.

Bifogar ett citat ifall man inte orkar läsa referensen:
Citat:
Det blev tidigt inskrivet i certifieringsstandarder att ett visst antal högstubbar (eller ringbarkade stående träd) skulle skapas vid slutavverkning (senare även gallring)
Senast redigerad av tongzhi 2021-03-13 kl. 12:11.
2021-03-13, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Ebba säger klockan 15
Esbjörn säger att Ebba fick peka och att kandelabrarna var tända.

Egentligen så motsätter sig deras versioner sig inte varandra. Man kan ha tända ljus även på dagtid. Man kan se lite knackigt som äldre. Däremot om han ser så illa att han inte ser var han ska skriva på, så ser han inte heller avtalstexten. Frågan är då om de gick igenom den tillsammans, han och Ebba, eller om Theo gick igenom den per telefon med Esbjörn när de pratades vid?

Jag tror samma som dig angående ljuset. Ganska så mörkt runt huset pga höga granar o det behövs bara ett moln som skymmer himlen för att det ska mörkna inomhus.

Jaa, det ställer mkt frågor om hur det gick till innan o när han skrev på. Vad som händer efter är ganska klarlagt även om för/emot-historierna skiljer sig åt.
2021-03-13, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
År 2019 förmedlades 92 procent av alla småhusförsäljningar av mäklare. Resten såldes på andra sätt. Det är inte alls ovanligt att personer som äger småhus blir kontaktade av personer som vill köpa. Menar du att de gör fel? Många av köpen görs av personer som känner varandra eller inom familjer. Men om man är sugen på ett hus kan man väl fråga?

"Mäklarfirmorna dominerar i bostadsförsäljningarna. I 92 procent av alla småhusaffärerna under förra året förmedlades bostaden av en fastighetsmäklare, visar ny statistik från analysföretaget Värderingsdata."

https://www.svd.se/har-saljs-husen-utan-maklare

Nu länkar du till en artikel du inte läst eller förstått.

De fall där mäklare inte är inblandade, är överlåtelser som inte sker till öppna marknaden. På glesbygden har man inte mäklare när husen bara kostar 100.000 till 200.000 kronor.
2021-03-13, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tongzhi
Jodå, särskilt proffs gör det. Högstubbar är en väletablerad svensk naturvårdsåtgärd.

På några meters höjd va de! Lite skillnad på 1/2 -1 m tycker du inte?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in