2021-03-13, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det framgick inte men han visste att hon hade gjort det innan dom skrev så du behöver inte sprida lögnen mer att den inte var gjord innan, men uppenbart då priset sattes av honom till 3.9 och dom båda var överens
Fast det vi vet är ju att Esbjörn sagt att han inte vet hur priset blev satt till 3,9 milj. Enda sättet han kunnat ta del av en muntlig värdering Ebba gjort är ju hennes ord. Varför ska vi ta det som sanning framför vad Esbjörn säger? Nä du det är inte att sprida lögner. Ni vet inte vi vet inte, därav kan vi spekulera det mest troliga scenario vi vill.
2021-03-13, 07:27
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag har förstått vad du menar. Bara för jag inte säger jaha då förstår jag betyder inte att jag inte förstår.

Läs i vilken jävla takt du vill.
Jag ifrågasätter hur Ebba kan nöja sig med ett sms på summan. När det borde vara så mycket mer som är intressant i den.
Speciellt om den handlar om huset man ska köpa. Det moraliskt riktiga hade ju varit att ha dem i två ex. Så hon och Esbjörn kunde gå igenom den tillsammans. Jag vet att Ebba påstår sig ha en värdering till. Men den har vi ju inte ens ett namn på.
Så helt mot vett och sans så är varken sig köpare och säljare intresserade av vad som framkom i värderingen. Och på Notar vägrar debkomentera när den gjordes.
Du behöver inte undra över samla saker som jag, men jag förstår vad du säger, så försök förstå vad jag säger.

När jag lät omvärdera mitt hus, kom mäklaren ut, tittade, gick hem och funderade lite och gav mig en summa. Inga detaljer alls.

Inget konstigt med det egentligen. Om någon är intresserad av vad en fastighet är värd i kronor och ören, så räcker ju det. Vill man däremot ha svar på detaljnivå i värderingen, så funkar det inte.

Ebba fick kanske bara en summa som lät rimlig för henne, från Notar. Hon hade ingen anledning att fundera så mycket på den, förmodligen. Sedan hade hon ett besiktningsprotokoll från Anticimex, som gick igenom fastigheten i detalj. Den var nog mer intressant, i kombination med hantverkares kostnadsuppskattningar inför en renovering.

Jag tror att Notar inte har några som helst problem att både stå för och kommentera sin värdering. De har dock ingen anledning att göra det utanför rätten eller de berörda i den här soppan. Såna som du och jag får leva i ovisshet.
2021-03-13, 07:34
Medlem
Alwaysrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du har definitivt inte förstått vad som har hänt. ——-Det kommer bli tre domare som bara kommer ta ställning till vad som framförs av parterna under de tre dagar tvisten pågår i tingsrätten._——-

Det är HELT absurt att sätta av TRE dagar för detta! Och tre domare!
Skitenkelt!
- Hotades du vid påskrift? Nej ångrade ...
- Kontrakt giltigt! Fixa!
Nästa mål!
Senast redigerad av Alwaysright 2021-03-13 kl. 07:39.
2021-03-13, 07:35
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Grejen är att Ebba nog inget sms heller har!
Detta med en värdering vid avtalstid är nog samma som många andra ord vilka kommit ur hennes mun den tiden, dvs en LÖGN.

Om hon har betalat Anticimex för att göra en omfattande besiktning, varför inte spendera några kronor till på en värdering? Att verkligen veta vad något är värt, är ju jättebra vid en försäljning som denna.

Frågan är bara hur man använder kunskapen. Vill Ebba inte betala för mycket, låt även Esbjörn ta del av värderingen och besiktningsprotokollet. Vill Ebba lura Esbjörn och idka ocker, låt inte Esbjörn ta del av värderingen och besiktningsprotokollet. En värdering är aldrig en nackdel i sig.
2021-03-13, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Japp halmstrået blir bara mindre och mindre då tar dom till allt
Ett litet halmstrå kan få ett helt lass att tippa.

Tror du att Ebba Busch, läst Kejsarens nya kläder för sina ungar?
2021-03-13, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
[QUOTE

Skitenkelt!
Nästa mål!

Nu har det framkommit att bägge parter bett om en tresits. Detta är ett tvistemål och då bestämmer parterna själva över tvistens ramar.

Det du tar upp borde vara glädjande. Det finns ju en sak parterna är överens om. En bra början. Hi. Hi.
2021-03-13, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag saknar fortfarande ett litet utkast till detta avtal. Hur skulle det se ut i stora drag? Vilka rubriker skulle det ha?
Återgång av köp

Säljare Esbjörn Bohlin, personnummer
Köpare Ebba Busch, personnummer.
Objekt Uppsala Marielund 7:1 med adressen Marielund 67, 755 97 Uppsala

Köpekontrakt
: Köpekontraktet mellan ovanstående parter är daterat x

Skäl till återgång
Säljaren ångrar försäljningen, förstod inte vad han skrev under pga sin kognitiva störning.

Överenskommelse Handpenning betalas åter till köparens konto: xx, samt kostnader för besiktning etc...

Mot bakgrund av vad som föreskrivits är parterna överens om att köpet återgått i sin helhet.

Säljarens underskrift
Köparens underskrift

KLART! en a4

Ett återgångsavtal upprättat av jurister på Mäklarsamfundet.
Senast redigerad av sandraso 2021-03-13 kl. 08:01.
2021-03-13, 07:56
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Fast det vi vet är ju att Esbjörn sagt att han inte vet hur priset blev satt till 3,9 milj. Enda sättet han kunnat ta del av en muntlig värdering Ebba gjort är ju hennes ord. Varför ska vi ta det som sanning framför vad Esbjörn säger? Nä du det är inte att sprida lögner. Ni vet inte vi vet inte, därav kan vi spekulera det mest troliga scenario vi vill.

Ebba bjöd 3.8 och Esbjörn motkrävde 3.9, vilket Ebba accepterade. Så på den nivån vet vi var 3.9 kommer ifrån.

Om Ebba fick värdering på SMS, är det då orimligt att hon visade upp det för Esbjörn, eller skickade det vidare till hans mobil (om han nu har en sådan)?

Men oavsett om Esbjörn fick läsa siffrorna själv, fick dom upplästa för sig, eller var helt ovetande, så ligger slutpriset i linje med värderingen. Inga oegentligheter på ockernivå.
2021-03-13, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Ebba bjöd 3.8 och Esbjörn motkrävde 3.9, vilket Ebba accepterade. Så på den nivån vet vi var 3.9 kommer ifrån.

.
jaså säger vem? säger ni på fb?
2021-03-13, 07:58
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
Skitenkelt!
Nästa mål!

Glöm inte att kolla om Esbjörd är kapabel att skriva på och förstår vad en fastighetsförsäljning innebär.

Men i sak, tre dagar i rätten, bevisar bara hur ineffektivt systemet är.
2021-03-13, 08:01
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Återgång av köp

Säljare Esbjörn Bohlin, personnummer
Köpare Ebba Busch, personnummer.
Objekt Marielund 7:1 med adressen Marielund 67, 755 97 Uppsala

Köpekontrakt
: Köpekontraktet mellan ovanstående parter är daterat x

Skäl till återgång
Säljaren ångrar försäljningen, förstod inte vad han skrev under pga sin kognitiva störning.

Överenskommelse Handpenning betalas åter till köparens konto: xx, samt kostnader för besiktning etc...

Mot bakgrund av vad som föreskrivits är parterna överens om att köpet återgått i sin helhet.

Säljarens underskrift
Köparens underskrift

KLART! en a4

Ett återgångsavtal upprättat av jurister på Mäklarsamfundet.

Det där skriver aldrig Esbjörn på. Han vill inte ta alla kostnader som Ebba har haft. Ebba å sin sida, kanske skulle göra det.
2021-03-13, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Det där skriver aldrig Esbjörn på. Han vill inte ta alla kostnader som Ebba har haft. Ebba å sin sida, kanske skulle göra det.
Han har ju nu genom sitt ombud erbjudit just det att ta alla kostnader för att få tillbaka sitt hus. Så sluta ljug.

Även om jag gott tycker att Ebba kan ta sina kostnader själv, med sin lön hon får av våra skattepengar bla. De är inte riktigt jämbördiga parter på ngt plan...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in