2021-03-12, 14:10
Medlem
Även om det är ett öde område, skott och sprängningar hörs långväga. Sen borde det väl varit folk som promenerade där.
Citera
2021-03-12, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killeisthlm
Nej.
Tändstickor och plån funkar.
Lärs ut under sprängtjänst.
Nej det gör det inte den kommer bara smälta... Om du nu haft sprängtjänst (vilket jag tvilar på) så hade du kunnat citera
SoldRMtrl_Spräng_och_Tändmedel där förljande står att läsa (min fetning):

Citat:
Pentylstubin m/47 är en detonerande stubin med en detonationshastighet
av ca 6 500 m/s.
Den består av en kärna av pentyl omspunnet med garn. Kärnan är omgiven
av ett vattentätt skyddande, gulbrunt plasthölje.
Pentylstubinen initieras med el-/nonel- eller sprängpatron, varvid sprängpatronens
botten ska vara i detonationsriktningen. Apteringen ska göras
minst 20 cm in på pentylstubinen.
Stubinen är okänslig för eld, slag och stötar samt för finkalibrig eld på
längre avstånd än 25 m.
Citera
2021-03-12, 14:12
Medlem
Undercoverss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Det är ett väldigt öde område där kroppen hittades.
Lägger man då till natt i ekvationen så kan det säkert gå obemärkt förbi..

Vidare så i en skreva så riktas ljudet uppåt.
Citera
2021-03-12, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinpappastjej
Jag är alldeles säker på att han hade vänner som han kunde gå till om han hade velat öppna upp sig. Det märks också väldigt tydligt genom med vilket engagemang hans kompisar och hans bror har sökt efter honom. Men de är inte givet att man vill berätta och tynga andra med sina sorger.

Fiender som du skrev i tidigare meddelande vet jag inget om. Han dejtade flitigt och relationsdrama kan ju givetvis uppstå.

Jag är inte chockad längre, var det i november vid hans försvinnande. Men trodde aldrig han skulle hittas. Däremot hade jag verkligen hoppats på att någon gång, när allt detta var bakom oss, få springa på honom av ren slump på stan och titta in i hans klipska gröna ögon igen.

Det hade han säkert, menar bara att han kanske var en sådan som höll upp en mask och inte ville prata om ”jobbiga saker”. Detta är ju något som är särskilt vanligt bland män, att man inte söker hjälp och känslomässigt stöd. Kanske är därför de dominerar självmordsstatistiken.

Han dejtade flitigt säger du. Var han desperat efter att hitta en seriös flickvän? Tänker att han kanske kan ha träffat någon han ville vara med och så uppstod något där som drev honom till självmord eller så led han väl av psykisk ohälsa, i sådana fall. Det märks inte alltid.

Mamman verkar tro att någon/några har mördat honom men det kanske är för att hon inte vill ta in att hennes som faktiskt kan ha valt att avsluta sitt liv helt på egen hand. Hur går dina tankar kring mord/brott?

Vad trodde du först när du fick höra att han var försvunnen? Var självmord första tanken?
Citera
2021-03-12, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Tittar man på suicidprevalensen för homosexuella så är den signifikant högre än hos heterosexuella. Detta är starkt kopplat till att många inte kommit ut som homosexuella, eller har gjort det för sin inre krets men mötts av kritik och negativt mottagande. Inom militären är homosexualitet något tabu.

Men ja, om han hängde på Tinder och dejtade kvinnor så känns det lite uteslutet.

Bara bollar lite. Ha det!

Jo, jag vet det. Det gäller hbtq-personer.

Det kan ju ha varit så att han var homo i smyg men ja, jag finner det osannolikt med tanke på att tjejer har sett honom på tinder och han ska ha dejtat olika tjejer.
Citera
2021-03-12, 14:16
Medlem
Citat:
Jag är alldeles säker på att han hade vänner som han kunde gå till om han hade velat öppna upp sig. Det märks också väldigt tydligt genom med vilket engagemang hans kompisar och hans bror har sökt efter honom. Men de är inte givet att man vill berätta och tynga andra med sina sorger.

Fiender som du skrev i tidigare meddelande vet jag inget om. Han dejtade flitigt och relationsdrama kan ju givetvis uppstå.

Jag är inte chockad längre, var det i november vid hans försvinnande. Men trodde aldrig han skulle hittas. Däremot hade jag verkligen hoppats på att någon gång, när allt detta var bakom oss, få springa på honom av ren slump på stan och titta in i hans klipska gröna ögon igen.

Förresten, vad säger du om spekulationerna kring hans sexuella läggning? Vet du om han ska ha haft någon slags dragning till män? Bisexuell?
Det pratas om att det i sådana fall skulle kunna ha att göra med hans (eventuella) självmord.
Citera
2021-03-12, 14:17
Medlem
berlinlondons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biatch
Ett inlägg på fb.
https://forumbilder.com/i/rxy5

Några kommentarer längre ner.
https://forumbilder.com/i/rxyX

Det där är väl en automatisk översättning? Jag tycker inte det är klart i den vem som är vem, hur subjekten förhåller sig till predikaten osv.

Kan du länka samma inlägg i original (turkiska förmodar jag) ska ska jag översätta det.
Citera
2021-03-12, 14:17
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happyamerican
Även om det är ett öde område, skott och sprängningar hörs långväga. Sen borde det väl varit folk som promenerade där.

Nej, man promenerar inte där kroppen hittades. Jag har själv varit i brandområdet och vandrat för några år sedan. Närmaste busshållplats är nästan 1 mil bort. Detta var dessutom i november. Närmaste större väg är Åvavägen, som i princip är helt obebodd efter 1/3 av vägens ca 1 mil.

Så som jag förstår det hittades kroppen vid utkanten av brandområdet. Det är klippigt och folk lär i regel inte avvika från leden där man kommer till Stensjödal.

Även om smällen har hörts är det ju inte otänkbart att man helt enkelt tolkat detta som fyrverkeripjäser/smällare med tanke på årstiden.
Citera
2021-03-12, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Varför får hon inte skriva saker öppet?

Polisen: Inget brott.
Får o får, onödigt, kommer bara följdfrågor vilket hon också fick och då tog hon bort kommentaren.

Hon skrev i princip att han blivit mördad, sprängd av ”dem” om man översätter.
Citera
2021-03-12, 14:30
Medlem
Dinpappastjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenVackra
Förresten, vad säger du om spekulationerna kring hans sexuella läggning? Vet du om han ska ha haft någon slags dragning till män? Bisexuell?
Det pratas om att det i sådana fall skulle kunna ha att göra med hans (eventuella) självmord.

Det jag vet är att han uppskattade kvinnligt sällskap väldigt mycket när vi sågs. Sen kan han ju ha varit intresserad av män också men tror verkligen inte det hade varit något problem för honom. Hans familj är väldigt sekulariserad.

Det som jag reagerade på (som kanske inte är så anmärkningsvärt egentligen) är att han berättade att han aldrig i vuxen ålder hade haft ett ”riktigt” förhållande. Sedan uttryckte han en längtan och önskan efter fru och barn.

Angående mord har jag i tidigare inlägg menat att det skulle vara oerhört strategiskt att lämna ett lik på ett redan genomsökt område och få det att likna ett självmord. Men tycker omständigheterna runt om är lite väl fördelaktiga och i sådana fall måste det vara en person väldigt nära Deniz.

Min spontana tanke var att han råkat ut för något eller hamnat i dåligt sällskap dvs. Människorov i första hand.
Citera
2021-03-12, 14:45
Medlem
Citat:
Det jag vet är att han uppskattade kvinnligt sällskap väldigt mycket när vi sågs. Sen kan han ju ha varit intresserad av män också men tror verkligen inte det hade varit något problem för honom. Hans familj är väldigt sekulariserad.

Det som jag reagerade på (som kanske inte är så anmärkningsvärt egentligen) är att han berättade att han aldrig i vuxen ålder hade haft ett ”riktigt” förhållande. Sedan uttryckte han en längtan och önskan efter fru och barn.

Angående mord har jag i tidigare inlägg menat att det skulle vara oerhört strategiskt att lämna ett lik på ett redan genomsökt område och få det att likna ett självmord. Men tycker omständigheterna runt om är lite väl fördelaktiga och i sådana fall måste det vara en person väldigt nära Deniz.

Min spontana tanke var att han råkat ut för något eller hamnat i dåligt sällskap dvs. Människorov i första hand.

Okej. Ja, man vet ju inte om han var bisexuell eller ej men du har inte uppfattat några tecken i alla fall.

Upplevde du att han var en fuckboy eller mer seriös av sig när han dejtade kvinnor?

Har du kontakt med hans nära anhöriga? Känner du dem?
Citera
2021-03-12, 14:52
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Njae...är man vältränad och duktig löpare springer man väldigt mycket fortare än 60 min/mil. Minimikravet för jägartjänst (beroende på vilket förband och om det är bana- eller terräng som gäller) är 45-49 minuter på 10 km. Notera att det här är KRAVET. Jag själv är ingen större löpare, men klarade milen på strax över 39 minuter (i terräng).

En hobbymotionär som tränar enbart löpning och satsar på t ex. maraton ligger på ca 3-4h.

Mer rimligt är att han håller säg 45 minuter/mil i terräng (beroende på hur terrängen ser ut. Överslagsräknar vi så säg ca 4h/5 mil om han löper i ett sträck.

5 mil ÄR långt att springa, men glöm inte att helt vanliga (otränade) svenssons fixar vasaloppet på 90 km på 10h.

Tja, det tar ju ett bra tag av träning innan man märker av slitage på det sättet du menar. Mina senaste löparskor är säkerligen 3 månader gamla, men jag tvättar av dom regelbundet. Efter en tvätt så ser de ut att vara i typ nyskick. Samma sak gäller nog i det här fallet. Man får anta att det har regnat med jämna mellanrum, lera och smuts sköljs bort. Är skorna relativt nya så syns det vanligtvis inte något slitage alls.

Helt enig. Alla som har tjänstgjort som jägare vet att det är precis som Lacus säger, det är en av de allra mest grundläggande sakerna att lära sig. Man har järnkoll på sin materiel. I en skarp situation har man absolut inte råd att tappa minsta lilla detalj, av flera skäl (man lämnar spår efter sig, man har bara det man bär på sig = tappat är tappat osv.). Man kontrollerar alltid att fickorna är stängda, stänger igen ryggsäcken ordentligt vid basläger, man lägger inte ifrån sig saker i terrängen (vintertid är det förödande eftersom man förlorar något oerhört snabbt om man inte har absolut koll på materielen.)

Det är så mycket fel så det finns inte.. det är ju flashback men ändå.. en snittid bland alla maratonlöpare 2014 var 4 timmar och 21 minuter och de som springer maraton är i majoritet löpare som springer flera gånger i veckan. Att springa en mil på 45 minuter är inte samma sak som att man kan springa 5 mil i samma tempo det är ju bara. Om du inte är en löpare och klara en mil på 39 i terräng så är du helt uppenbart en naturbegåvning och jag tycker att du bör satsa på långdistans så har nog en framtida medaljör i något vm eller os. Johaug springer på bana på ca 32 minuter och har en tid som ligger bland världseliten. Då är det optimala förutsättningar och du lunkar i skogen utan att ta i på 7 min långsammare
Senast redigerad av tdlefnierregus 2021-03-12 kl. 14:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in