Citat:
Ursprungligen postat av
Mailmans
Håller med dig om att det kan ses som lite JÄV, men kanske kan ta någon från Norrland eller Malmö som är relativt yngre och inte korsat sin karriär-bana med GL lika mycket som nån räv i gemet. Kan inte riktigt praxis för dessa fall så kan inte annat än lös-gissa lite.
Ang att han inte kan säga att han inte känner till lagarna som gäller är något jag fan inte ens tänkt på heller. GL, om han blir dömd, borde få svårt med ett lägre straff just pga den anledningen kan man ju tycka..
Får inte ihop ditt förslag om domar-klänning, kapten klänning fick det smeknamnet långt innan brotten kom upp till ytan. Sen så tar jag för givet att ALLA i tråden minns.. allt annat vore tragiskt.
Quickie-Göran blir mitt förslag smeknamn

Givetvis måste respektive domare från Uppsala Tingsrätt (och senare Svea Hovrätt), som är inblandade i målet, pröva frågan om dom är jäviga. Här är det nog ingen fara eftersom Göran Lambertz i egenskap av justitiekansler eller justitieråd i Högsta Domstolen och nu ledamot i Lagrådet inte har någon direkt koppling eller samarbete med domarna på tings- eller hovrätterna.
Något mer knivigt blir det om målet överklagas till Högsta Domstolen, där Lambertz tidigare arbetat.
Här kan inte Högsta Domstolen i sig anses vara jävig. Utan man får precis som ovan nämnt gå till respektive justitieråd och pröva jävsfrågan var för sig. Dom som arbetat med Göran Lambertz i Högsta Domstolen samt de justitieråden som nu sitter i lagrådet tillsammans med Lambertz borde anses som jäviga. Men övriga justitieråd skulle nog kunna döma i målet utan problem. Man får heller inte glömma att Lambertz slutade på HD 2009, så troligen finns inte jättemånga arbetskamrater från den tiden kvar på HD. Skulle dock majoriteten vara jäviga så säger ordningen att justitieråd från Högsta Förvaltningsdomstolen tillfälligt skall gå in och döma i målet.