2021-03-11, 22:01
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Ung studenska super sig redlös o har frivillig sex o sedan ångrar sig när ångesten slår på dagen efter borde vara rubriken.

De måste väl ändå ha tunga bevis om han är häktad?
Citera
2021-03-11, 22:03
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
De måste väl ändå ha tunga bevis om han är häktad?

Nej inte alls.

https://youtu.be/KXN0qMdb264?list=PLs8dpMB0VRLoOfuR2HOXfSdCuYyvDJep d&t=570
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Har du missat den debatt om domar i sexualbrott som föregick samtyckeslagen?

Jag nämnde Lambertz tid i Lagrådet eftersom det är så vitt jag vet det närmaste han kommit lagstiftande.

Nej, jag följde diskussionerna som föregick lagförändringen. Det fanns emellertid fler fora än i tv och tidningar. Den var bekantad av stora missförstånd och mer inriktad på singnalpolitik. Det största missförståndet var att vissa friande domar handlade om lagtexten när det egentligen handlade om bevisvärdering. Att den skulle ändras var inte alls upp för diskussion. Tyvärr är den vilgära debatten fortsatt på samma nivå. Utgångpunkten är hela tiden någon form av typfall där en man tvingar en kvinna till sex. Han vet att hon inte vill men gör det ändå. Verkligenheten är så mycket mer komplex. Skalan går från överfallsvåldtäkter till rena falskanmälningar. Däremellan finns det fall där målsägande anser att hon utsatts för ett övergrepp men den tilltalade har aldrig haft för avsikt eller anser att han begått ett övergrepp. Han anser att han tydligt fått samtycke. Ingen av dem ljuger utan berättar sin sanning. Det är inte straffbart och skall inte vara straffbart. Det innebär inte att målsäganden inte har varit med om ett övergrepp.

Du verkar mena att Lambertz skulle ha påverkat sexualbrottlagstiftningen, synen eller tillämpningen på ett mildare sätt än vad lagstiftaren velat. Har du några exempel på det?

Förövrigt får man nog anse att Lambertz i sin roll som rättschef var närmare lagstiftningsarbetet än när han satt i HD.
Citera
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geigerzehler
Vad har det med att vara kvinna att göra? Tramsargument. Bara för att diverse rötägg på flashback med lika begränsad iq som eq (som förmodligen inte har träffat någon kvinna i livet sedan skolåren bortsett från sin egen morsa) tror att hon måste ha firat jul med gubben för att klättra i karriären så är inte det representativt för vad gemene man tycker och tror. Typiskt kvinnor att göra det till en könsfråga.

Jag säger inte att L*mb*rtz nödvändigtvis är skyldig eftersom ingen dom har fallit. Men det är väldigt många som gillar att försvara våldtäktsmän på det här forumet av någon anledning om du nu har lyckats missa det.

Det var ett svar till Ohshit.Cuntwell. Vänligen rikta dig till honom.
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Du förstår inte hur kvinnor fungerar.

Såvitt jag förstår är Ohshit.Cuntwell en man så jag begriper inte riktigt hur du menar att det skulle vara typiskt kvinnor att göra detta till en könsfråga. Hur menar du?

Jag tror att det är få 30-åringar oavsett kön som är sexuellt attraherade av pensionärer. OC menar att det är mycket vanligt, vilket är skitprat. Därför tror jag att om det hände något sexuellt mellan dem så skedde det inte med samtycke. Jag antar att det inte är ovanligt att pensionärer fortfarande attraheras sexuellt av yngre personer.
Citera
2021-03-11, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Lägg till lobotomi till dina medicinska ingrepp är du snäll!

Situationen var så klart redan alarmerande 2003 - liksom 1993...

Och Lambertz har alltid varit PK-samhällets banérförare och just därför åtnjutit privilegier i pressen som en sk progressiv jurist.

Han kallades länge för en hjärna på två ben.

Nu är det uppenbart att han hade hjärnan mellan de två benen.

För övrigt bör det vara uppenbart av att studera Göran Lambertz utseende och kropssmimik att han sannolikt både har psykiska problem och alkoholproblem.

/Johan
Det (fetade ovan) verkar inte ha hjälpt dig, så jag avstår.

Jag gillar inte Lambertz, men hans person är ointressant. Har han våldtagit en kvinna ska han straffas för det.
Citera
2021-03-11, 22:07
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

Såvitt jag förstår är Ohshit.Cuntwell en man så jag begriper inte riktigt hur du menar att det skulle vara typiskt kvinnor att göra detta till en könsfråga. Hur menar du?

Jag tror att det är få 30-åringar oavsett kön som är sexuellt attraherade av pensionärer. OC menar att det är mycket vanligt, vilket är skitprat. Därför tror jag att om det hände något sexuellt mellan dem så skedde det inte med samtycke. Jag antar att det inte är ovanligt att pensionärer fortfarande attraheras sexuellt av yngre personer.

Du kör en halmgubbe och håller dig inte till vad jag har skrivit. Om du läser det behöver du inte heller ställa frågor som redan är besvarade.
Citera
2021-03-11, 22:07
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RamaZotero
Om du läser dagensjuridik ser du att ofta fälls män för våldtäkt i tingsrätten av en socialdemokratisk domare eller feminist, och sen frias dom i hovrätten, då det snarare är 50 % sannolikt, singla slant om hon sa han sa.

Man prövar gärna våldtäktsmål oavsett. Det finns män som ändå fälls trots att det inte är ställt bortom rimligt tvivel att våldtäkt skett.

Säg en kvinna du knullar sen säger våldtäkt, du medger att ni haft sex men nekar till brott. Då så att säga för åklagaren har du medgett händelsen eller "gärningen", dvs att ni haft sex. Det är fastställt. Då kan åklagaren gå på kvinnans linje och hävda att du våldtagit henne och har ett händelseförlopp och hennes berättelse (sen har hennes polare intygar att hon mått dåligt efter sexet/våldtäkten för att "stötta" och fixa skadestånd och blir stödvittnen). Även om du inte har det. Sen singlar man slant i domstol eller kör på med häktningar, kontaktar din släkt och andra påtryckningar (media, arbetsgivare m m), hoppas du bryter ihop och erkänner, även om du inte uppfattat det som sådant.

Ganska simpelt. Om du känner en kvinna och har sex med henne och medger detta och hon sen säger våldtäkt då räcker det för åtal. Då vill åklagaren försöka få dig att också erkänna detta helst av allt, för då får staten böter, kvinnan får skadestånd, du får fängelse.

Åklagare ifrågasätter aldrig målsäganden om dom blivit påstått våldtagna BTW. Åklagaren ställer inga hårda frågor tills rättegången, där brukar försvaret ta vid och ställa dessa för att ifrågasätta målsägandens berättelse.

Skall sägas nästan alla kvinnor i Sverige har psykiska problem, och knappast är stabila människor. Dom ljuger ofta. Har dom slut på pengar vill dom ha skadestånd för våldtäkt som är saftigt, lite över 100 000 kronor oftast. Sen om dom konkurrerar med dig som dom haft sex med vill dom boosta sin egna karriär genom offerrollen och kvinnors rättigheter genom att stötta och få stöd av andra kvinnor samt undvika hor stämpeln.
Du har imho en ytterst simplifierad syn på rättskipningen; jag delar den inte (men har dock synpunkter på rättsystemet i allmänhet). Jag har haft sex med ganska många kvinnor och aldrig blivit dragen inför tinget, än mindre anmäld.

Och med det fetade förflyttade du dig till kategorin: Rabiata idioter som saknar belägg för sina påståenden.
Citera
2021-03-11, 22:09
Medlem
Citat:

Det är ju ganska ointressant om det är vanligt eller inte i bevishänseende. Om det inte är fullständigt uteslutet så måste det ju prövas i det enskilda fallet. När man prövar en sak i domstol tror jag inte någon vill att man skall se till hur det vanligtvis är eller göra en bedömning av hur de inblandade ser ut. Hur skulle det se ut om om en snygg kille stod åtalad för våldtäkt av en ful tjej och motiveringen var att de flesta tjejer skulle vara intresserade att ligga med en sådan snygg kille. I synnerhet en ful tjej. Och varför skulle han våldta någon, han kan ju få ligga med någon som vill. Eller varför inte exemplet att eftersom de flesta inte är otrogna mot sin partner så kan en man som är gift eller i förhållande inte begå en våldtäkt eftersom de flesta inte är otrogna. Eller varför inte den bästa av allt: eftersom de flesta aldrig våldtar någon så kan den tilltalade inte gjort det. För det är ju nästan ingen som gör så.
Citera
Medlem
Citat:

Och jag skrev tidigare i tråden att jag har en liknande uppfattning och fick då svar som hon var över 30 vilket inte gör det till en försvårande omständighet för mgm, vilket jag verkligen inte har påstått någonstans. Du gjorde det till ett könsargument när du uttalade dig "i egenskap av kvinna" eller var det nu var du skrev.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joel.9
Kan någon OSL-expert förklara varför häktningsframställningen inte i det här fallet skulle omfattas av sekretess enligt 35 kap. 1 § 2 p?

Kolla andra stycket.

Sekretessen enligt första stycket 2 gäller hos domstol i dess rättskipande eller rättsvårdande verksamhet endast om det kan antas att den enskilde eller någon närstående till honom eller henne lider skada eller men om uppgiften röjs. Vid förhandling om användning av tvångsmedel gäller sekretess för uppgift om vem som är misstänkt endast om det kan antas att fara upp- kommer för att den misstänkte eller någon närstående till honom eller henne utsätts för våld eller lider annat allvarligt men om uppgiften röjs.

Inget särskilt som talar för fara för misstänkte eller närstående = ingen sekretess på misstänkts namn.
Citera
2021-03-11, 22:10
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Förstår din liknelse, men Cosby var varken justitiekansler eller domare i HD. Han var blott en komiker.

G.L. kan inte "komma undan" lagen genom att påstå att "han fattade inte den". I och för sig kommer INGEN undan med sådan ursäkt, men värst/sämst för en jurist/justitiekansler/högsta-domstols-domare..

En kul grej: Om hans mål kommer upp ända till HD, måste HD förklara sig jävig?
-Det är ju hans kompisar/gamla kolleger?

Den frågan tänker jag smaska på!

Edit: "Domare Klänning" kan kanske passa som nytt "smeknamn".. Dvs. "arvtagaren" till Kapten Klänning. (Om ni minns "Kapten Klänning").

Håller med dig om att det kan ses som lite JÄV, men kanske kan ta någon från Norrland eller Malmö som är relativt yngre och inte korsat sin karriär-bana med GL lika mycket som nån räv i gemet. Kan inte riktigt praxis för dessa fall så kan inte annat än lös-gissa lite.

Ang att han inte kan säga att han inte känner till lagarna som gäller är något jag fan inte ens tänkt på heller. GL, om han blir dömd, borde få svårt med ett lägre straff just pga den anledningen kan man ju tycka..

Får inte ihop ditt förslag om domar-klänning, kapten klänning fick det smeknamnet långt innan brotten kom upp till ytan. Sen så tar jag för givet att ALLA i tråden minns.. allt annat vore tragiskt.

Quickie-Göran blir mitt förslag smeknamn
Citera
2021-03-11, 22:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Du har imho en ytterst simplifierad syn på rättskipningen; jag delar den inte (men har dock synpunkter på rättsystemet i allmänhet). Jag har haft sex med ganska många kvinnor och aldrig blivit dragen inför tinget, än mindre anmäld.

Och med det fetade förflyttade du dig till kategorin: Rabiata idioter som saknar belägg för sina påståenden.

Det är väl hans egna erfarenheter som talar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in