Citat:
Ursprungligen postat av
EnergizerBunny
Misstänkta brott mot tystnadsplikt med fängelse i upp till ett år i straffskalan:
"tre läkare som är verksamma i Region Stockholm har hånat och hängt ut patienter i en Facebookchatt. I chatten finns flera patientjournaler bifogade med kommentarer som ”idiot”. Bland de som hånas finns bland annat en patient med cancer. När vi når en av läkarna slänger hon på luren och raderar sitt Facebookkonto."
https://samnytt.se/avslojar-lakarna-hanar-och-hanger-ut-sina-patienter-i-chatt/
Jag kan bekräfta att mörkertalet är ENORMT! Förfarandet är tyvärr mer regel än undantag och jag har påpekat detta i många år utan resultat. Nu kanske det uppmärksammas lite mer.
Även om jag inte är särskilt förtjust i Samhällsnytt och liknande mediekanaler, tycker jag ändå det är bra att det finns sådana alternativ att tillgå.
Som jag ser det pekar artikeln på ett samhällsproblem som har två dimensioner:
1) Hur kan dessa överhuvudtaget ha blivit läkare?
2) Hur kan dessa överhuvudtaget få kvarstå som läkare efter att detta kommit till allmän kännedom?
Detta är inte ett problem kopplat till just dessa tre läkare, utan problemet är mycket mer omfattande:
- Samtliga chefer har känt till detta och inte gjort något, en del visar tydligt att de inte "bryr sig".
- Omgivningen, det vill säga övriga anställda på arbetsplatserna, har känt till det men valt att hålla tyst.
- Man har försökt "tysta" visselblåsaren, något vi känner igen från liknande fall i Sverige.
Alla som har den minsta inblick i sjukvården och regler kring sekretess och tystnadsplikt vet vad som gäller och ändå tillåter man att det händer inför öppen ridå. Trots att det är olagligt. Läkarna fortsätter som om ingenting har hänt.
Detta är dagens Sverige i det omtalade "nötskalet". Saker som inte borde kunna hända händer och chefer/företrädare som har till uppgift att agera bryr sig uppenbarligen inte särskilt mycket.
Det finns mängder av tillsynsmyndigheter och ansvariga chefer, som inte bara borde, utan har till uppgift, att agera i detta ärende och i andra liknande ärenden. Man kan ju undra varför de springer bort och gömmer sig?