2021-03-12, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
De hade hämtat en mobil hos mormor och var på väg till Elgiganten för att köpa kontantkort. Så de menar att de passerade brottsplatsen då.

Sen är det väldigt luddigt i förhör både hos polisen och i tingsrätten om eller vad de såg.

Sen fattar jag inte det här med att HD menar att SD inte pratade om det inträffade. Höll det inom sig.
HD verkar ha ett outtömligt behov av att prata om allt. Hon menar att de grät ihop för det var så jobbigt detta. SD åkte till sjukan för akuta stressymptom.
Nog fasen var detta samtalsämne nr 1 för HD under väldigt lång tid?

Snackade de väder och vind och byta pappen mot plåt på ladan när de fikade där ute på landet? Nja.

Om de åkt direkt efter HD:s förhör (den 19:e? när LW blev hittad) till mormor BA i Lundby, och hämtade en mobil så förklarar det vägen mot sommarstugan (förbi MP intill motorvägen). Om det var den dagen de hämtade mobilen varför inte bara berätta att de sett blåljus och misstänkte att det var LW som var funnen?

Att de inte pratat om sina resp förhör är inte på något sätt trovärdigt. På vägen upp till Arlanda efter att SD blev släppt skulle de inte heller yppat något om LW! Trovärdigt... nej, förklaring... de misstänkte att de kunde vara avlyssnade i bilen. Valde också att inte sova på hotellet där de hade beställt rum och frukost (glutenfri, kod till rummet SD:s mobilslutsiffror). Det var nog mycket spring utanför bilen den natten så de kunde prata ostört.
Senast redigerad av Tufsankatt 2021-03-12 kl. 09:57.
Citera
2021-03-12, 09:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Så mellan det att EE vänder tillbaka till tjänsterummet och HD blir upplockad av SOA ringer hon JS och säger att LW är hittad. Makes no sense. När skulle hon ha fått det bekräftat och av vem? Mötte hon analytiker AS, PW eller TM på parkeringen eller?

Men S*illen säger i förhören:

"J*onas känsla just då är att Hannas pappa fått reda på det
medan han väntat på H*anna
"

"H*annas pappa hade fått veta att Lena var funnen död då han väntade på att
hämta H*anna hos polisen.
"

Så S*OA kan ju ha väntat på H*anna utanför polisen medan hon var där på förhör.
Citera
2021-03-12, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

"

"

Precis. Tack. Det kom lite fler inlägg efter jag skrev som redde ut begreppen något.
Stämmer allt detta så är det väldigt mycket de väljer att inte prata om. Måste vara jobbigt att hantera den stressen.
Citera
2021-03-12, 10:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pushlr
Stefan: Så när vi satt där inne i soffan så var vi helt överens om den regeln att.. eh.. du skulle
få betala och vad jag hade uttryckt som kännbart när du små-åt.
T*: Ah? I framtiden ja?
Stefan: Ah i framtiden.
T*: Eller ska jag betala för allting jag åt som liten också, allt som jag åt, varenda liten kaka
varenda.. allt som jag åt när jag var liten bebis? Jag kommer säg..jag kommer inte ha några
pengar kvar då. För jag kan inte betala för allt jag gjort förut.
(tystnad)
Stefan: Nu.. nu drar du eh.. nån slags eh.. slutsats som eh rör nånting helt annat..
Vidriga Smågodis-Fnask-Stefan.. ang. det berömda strösselsamtalet (inspelat)

Överens, haha, det vet man hur det går till.
T ex med barnens kaninburar och lösningen på det.

De förslag barnen hade var inte de SD köpte. Så "straffet" blir helt i enlighet med det; att de får flytta. Han vill inte ha dom längre. H*anna eller morföräldrarna får överta föräldraskapet.

Kännbart straff för småäta godis; vad var hans slutsats? Tvåtusen kronor skulle dras från hennes konto var det väl. Helt rimligt. OCH kännbart.
Citera
2021-03-12, 10:15
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Precis. Tack. Det kom lite fler inlägg efter jag skrev som redde ut begreppen något.
Stämmer allt detta så är det väldigt mycket de väljer att inte prata om. Måste vara jobbigt att hantera den stressen.

Vad skulle vara stressfullt? Jag tror de hade en källa inom polisen som informerade dem om likfyndet så snart det gjordes. Sedan ska den källan givetvis skyddas annars riskerar hen förlora sin karriär. Jag hade också skyddat en källa i liknande situation. Samt utan tvekan dragit i alla kontakter för att få information om utredningen. Det strider mot mänsklig natur att inte göra det när möjligheten finns.
Citera
2021-03-12, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

"

"

Med tanke på ovanstående är det ganska uppenbart var djungeltelegrafen har sitt ursprung.

Dessutom fortsätter de med sina kontakter mellan familjerna.
Citera
2021-03-12, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vad skulle vara stressfullt? Jag tror de hade en källa inom polisen som informerade dem om likfyndet så snart det gjordes. Sedan ska den källan givetvis skyddas annars riskerar hen förlora sin karriär. Jag hade också skyddat en källa i liknande situation. Samt utan tvekan dragit i alla kontakter för att få information om utredningen. Det strider mot mänsklig natur att inte göra det när möjligheten finns.

Att bära på en massa hemligheter och fuffens är nog stressigt både i det korta eller det långa loppet.
På nåt sätt tar det sig uttryck.

Precis. Och jag har mina misstankar om vem källan är med tanke på omständigheterna runt hur HD fick reda på infon.

Sen är ju ingen i det här gänget journalister så att de som tillhör den misstänktes familj fått info från en källa inom polisen som brutit förundersökningen kan man ju tycka är lite annorlunda.

Men som sagt, hur många blåljusanställda kunde knipa käft hemma efter att hon hittats och innan det blev offentlig uppgift?
Citera
2021-03-12, 10:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Så det är mindre befogat för SD att kolla sin otrogna kärring?

"Men visst, HD har vissa kontrollerande sidor hon med."

Ja, helt uppenbart. Sillen borde få andra frågor i HovR.

Som jag ser det finns det inget som gör det befogat att otillåtet gå in och snoka i andras enheter. Inte för att du misstänker otrohet ens.

Nu kommer sällan en skilsmässa som en blixt från himlen, utan har vanligen föregåtts av en längre tids problem. Det vet vi stämmer i det här fallet. HD har fått veta om otrohet och hon känner till att SD inte är att lita på. Hon vill egentligen inte separera och hon pratar med sina vänner om dilemmat. Kan hon lita på SD, kan hon stanna kvar? Helt klart verkar hon precis som Lena älska SD, men känner att han sviker henne i förtroende. SD verkar inte heller vilja överge HD, det vet hon. Han går med på, om än motvilligt, hennes önskemål om hur hon ska få upp en ny känsla över att han är pålitlig. Vi vet ju hur det går med det.

Att HD hittar en ny, det vet hon att SD inte gillar. Att hans sätt att "straffa" det han inte gillar har ovanliga vägar. Varken Lena eller HD talar öppet om sina nya. Varför? De har med en person att göra som de innerst inne vet att han har mycket lömska sätt att lösa sina problem på. Inte sällan använder han barnen som tillhygge. Det görs på ett lömskt sätt, knappt synligt vid första anblicken. Att han avsäger sig föräldraskapet, kan tyckas ha att göra med hans missnöje med barnens lösningar med kaninburarna, med egentligen handlar det om djupa konflikter i hans eget mörka inre. Att HD och Lena båda är på väg, och hans verklighet som Kingen håller på att rämna.

HDs sätta att kontrollera är genom att få se var han är, vad han gör och få insyn i hans enheter. Det med hans "tillåtelse". Han vill ha kvar HD, sitt kungarike och går med på detta. Ful som han är, hittar han på flera sätt att undgå vad han pysslar med ändå. Den känsla Lena har av misstänksamhet mot SD kan även HD ha, även om HD verkar ha en mer "sticka huvudet i sanden" mentalitet. HD hoppas på att hon ska kunna lita på SD, medan Lena vet att det inte går. Lena skrattar åt HDs godtrogenhet.

SD däremot, han låtsas inte vara svartsjuk. Tvärtom, uppmuntrar han HD att vara med S*illen, att de ska dela hotellrum (av ekonomiska skäl), alltmedan han istället snokar på sitt lömska sätt. Kanske lurar han HD i fällan, för att han ska få se hur det ligger till i verkligheten, deras gard blir sänkt och han lättare kan kolla dom. I smyg har han kontroll på vad HD gör och trots att han själv varit otrogen i 6 långa år, kan han inte varken erkänna det ena eller andra, utan agerar som en lömsk orm.

Även om inte HD och SD är skilda på pappret, så har HD för länge sedan känt sig sviken och tappat tilltro på SD. Hon är på väg bort redan, för ett tag iaf. Allt för att få distans. Kanske(förmodligen) hoppas hon som du säger att hennes skilsmässa och flytt ska få honom på bättre tankar, att han ska skärpa sig.

Han skärpte sig.
Citera
2021-03-12, 10:38
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Att bära på en massa hemligheter och fuffens är nog stressigt både i det korta eller det långa loppet.
På nåt sätt tar det sig uttryck.

Precis. Och jag har mina misstankar om vem källan är med tanke på omständigheterna runt hur HD fick reda på infon.

Sen är ju ingen i det här gänget journalister så att de som tillhör den misstänktes familj fått info från en källa inom polisen som brutit förundersökningen kan man ju tycka är lite annorlunda.

Men som sagt, hur många blåljusanställda kunde knipa käft hemma efter att hon hittats och innan det blev offentlig uppgift?

Information om att kroppen hittats är väl inte allvarligt kan jag tycka. Det hade varit en annan sak med att läcka sekretessbelagda uppgifter i utredningen som MGM och/eller dennes familj kan nyttja för att påverka utredningen, bevis, vittnen etc.
Information om likfyndet gör varken till eller från. Det kommer ändå ut efter en kort tid till allmänheten. Det är inte under förundersökningssekretess fram till åtal som en hel del annat i utredningen.
Citera
2021-03-12, 10:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Om de åkt direkt efter HD:s förhör (den 19:e? när LW blev hittad) till mormor BA i Lundby, och hämtade en mobil så förklarar det vägen mot sommarstugan (förbi MP intill motorvägen). Om det var den dagen de hämtade mobilen varför inte bara berätta att de sett blåljus och misstänkte att det var LW som var funnen?

Att de inte pratat om sina resp förhör är inte på något sätt trovärdigt. På vägen upp till Arlanda efter att SD blev släppt skulle de inte heller yppat något om LW! Trovärdigt... nej, förklaring... de misstänkte att de kunde vara avlyssnade i bilen. Valde också att inte sova på hotellet där de hade beställt rum och frukost (glutenfri, kod till rummet SD:s mobilslutsiffror). Det var nog mycket spring utanför bilen den natten så de kunde prata ostört.
Vad skulle en avlyssning göra en oskyldig människa, förrutom känslan av kränkning?
Citera
2021-03-12, 10:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jo, men alla har vi någon gång varit "ny på jobbet".
Varför skickades inte stora it-knapprarna in direkt, då SDs polispolare är väl medvetna om vilken tekniknörd han är. Hans tekniska intresse och kunnighet?

Nu var väl den ena IT- teknikern långt ifrån ny inom IT. Han hade jobbat länge med IT, men inte lika länge hos polisen och hade gått någon intern utbildning där.

Egentligen får man väl lägga ett ansvar på organisationen, chefer osv som inte ser till att teknikerna har relevant utbildning.
Sedan är det väl som du påpekar också en prioriteringsfråga hur man fördelar arbetet mellan personalen och olika utredningar.

Man sätter inte en nyutbildad tekniker på vilket jobb som helst, särskilt inte helt ensam.

Men personalbrist och ekonomiska förutsättningar sätter ramen kan man misstänka. För åklagaren och spaningsledaren som kanske inte är lika insatta i det IT- tekniska men ändå ska leda arbetet åt rätt håll, kan det vara svårt att bedöma när och var man har mött vägs ände.
Citera
2021-03-12, 10:43
Avslutad
Citat:
Ja, det kan vara så enkelt att han överhört dottern prata med sin mamma (grannarna som är bundis med axelssons, om att någonting händer, det är ruttet rakt igenom denna utredning. Som surströmming, lukten försvinner inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in