2021-03-11, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Emm* Ekm*n (ca 5 min långt) som är den polis som förhörde HD vittnar i TR om att polisen INTE har upplyst HD om att den person man har funnit är LW. Hennes förhör i TR finns bland länkarna och är endast ca 5 min långt). Hon berättar vidare att eftersom det är lördag eftermiddag så är polissstationen i övrigt stängd och utan personal. Hon följer HD ut från stationen och går därefter till sitt tjänsterum där hon får reda på att man har funnit en kropp.

Sillen har dessutom har lämnat ett ganska utförligt vittnesmål (Göta Hovrätt_AB 17) med fokus på hur SD kontrollerade HD. Han berättar också att HD ringde honom (JS alltså) när hon kom ut från förhöret 19 maj medan hon väntar på att bli upplockad av sin far och att hon då säger att det är LW som har hittats - dvs innan någon annan vet att det är LW.

Alla länkar till fup och ljudinspelningar från TR finns nedan i min profil... + det material som hitintills inkommit till HR.

Så mellan det att EE vänder tillbaka till tjänsterummet och HD blir upplockad av SOA ringer hon JS och säger att LW är hittad. Makes no sense. När skulle hon ha fått det bekräftat och av vem? Mötte hon analytiker AS, PW eller TM på parkeringen eller?
Citera
2021-03-11, 22:53
Avslutad
Citat:
Du belyser ett väldigt allvarligt problem vad gäller både kunskapsnivån samt tilltron till olika experters utlåtanden och deras kunskaper, eller värre brist på kunskaper. De får ju uttala sig just för att de är s.k. experter och ingen har kunskapen att ifrågasätta. Det ser vi ju även i andra fall inom olika ämnesområden, tex där rättspatologer har uttalat sig om tänkbara eller icke tänkbara dödsorsaker och det visar sig vara fel. Oavsett om man är åklagare eller försvarsadvokat så står man sig slätt om en "expert" har uttalat sig i en fråga. Om en it-forensiker säger att man har nått vägs ände i en viss fråga så är det ju svårt att säga "du har fel". Sen tror jag att just hos polisen så är det säkert problem med möjlgiheter till fortbildning. Tiden räcker inte till och man förlitar sig på "good enough".
Jo, men alla har vi någon gång varit "ny på jobbet".
Varför skickades inte stora it-knapprarna in direkt, då SDs polispolare är väl medvetna om vilken tekniknörd han är. Hans tekniska intresse och kunnighet?
Citera
2021-03-11, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nu är ju inte HD så sanningsenlig heller ... och kanske hann in i SOAs bil först. Sedan körde de så lägligt därefter förbi polisbilarna. En omdiskuterad väg från polisstation till torpet

Eller kan SOA ha kört förbi brottsplatsen först och sen mött upp HD som då uppdaterar JS om läget?
Varför är det så oklart för henne hur hon får reda på att LW är hittad? Var hon så trött och medicinerad att hon inte mindes det?
Det är ingen liten nyhet...
Citera
2021-03-11, 22:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pushlr
Stefan: Så när vi satt där inne i soffan så var vi helt överens om den regeln att.. eh.. du skulle
få betala och vad jag hade uttryckt som kännbart när du små-åt.
T*: Ah? I framtiden ja?
Stefan: Ah i framtiden.
T*: Eller ska jag betala för allting jag åt som liten också, allt som jag åt, varenda liten kaka
varenda.. allt som jag åt när jag var liten bebis? Jag kommer säg..jag kommer inte ha några
pengar kvar då. För jag kan inte betala för allt jag gjort förut.
(tystnad)
Stefan: Nu.. nu drar du eh.. nån slags eh.. slutsats som eh rör nånting helt annat..
Vidriga Smågodis-Fnask-Stefan.. ang. det berömda strösselsamtalet (inspelat)
Finns detta strösselförhör att lyssna på?
Citera
2021-03-11, 22:58
Medlem
Citat:
Tror inte det finns i fup i varje fall. Enligt JS så stog de varandra som närmast maj 2018. Sen avtog det.

Förhör med JS 18 juni 2018
JS och HD har idag juni 2020 fortfarande en väldigt nära kontakt, men när SD släpptes våren 2020 från häktet valde JS att backa i deras kontakt. De har dock fortfarande kontakt. De hörs kanske en gång i veckan via mess och någon gång i telefon. HD ville fortsätta att ha kontakt på samma sätt som tidigare. JS har dock valt att backa eftersom de har olika syn på SD. JS litar inte på SD. HD är fortfarande en väldigt betydelsefull vän till JS.

//...

JS och HD stod varandra som mest känslomässigt nära är under maj 2018. HD uttryckte vid den tiden oro för vilken kontakt SD hade med LW. HD uttrycker oro över att SD och LW fortsatte att träffas efter separationen. JS sa till HD att hon skulle släppa det, att de har skilt sig, att SD får göra vad han vill. JS menade att de nu har gått isär och hon får respektera SDs val, hur han vill leva sitt liv. För JS var det uppenbart att LW och SD hade någon relation, de var alltid online samtidigt. HD tyckte att det var jobbigt. SD kan ha berättat för HD att han träffade LW men inte hur mycket och på vilket sätt. JS tror att HD frågade SD men att hon inte fick något direkt svar. JS uppfattning är att HD inte visste om vidden av relationen men att hon anade det. JS tror att HD hade mått bra av att veta hur det förhöll sig, om LW och SD träffades eller inte. JS uppfattning är att HD frågade SD hur det förhöll sig men han tror inte att det hade spelat någon roll vad SD svarat eftersom HD inte litade på honom, förtroendet för SD var så pass lågt vid den tiden.

Tack! Nu känner jag igen hans vittnesmål. Sunt att backa där av flera skäl.
Citera
2021-03-11, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Eller kan SOA ha kört förbi brottsplatsen först och sen mött upp HD som då uppdaterar JS om läget?
Varför är det så oklart för henne hur hon får reda på att LW är hittad? Var hon så trött och medicinerad att hon inte mindes det?

Man är knäpptyst om sin privata "kanariefågel". AsSimpel as that.
Citera
2021-03-11, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack!
Jamen nu börjar bitarna falla på plats:

Förhör SJ 18/6- 18:
Kompletteringen s 37

"H*anna har just kommit ut från ett förhör hos polisen, hennes pappa ska hämta henne. J*onas
känsla är att hon är kvar i anslutning till polishuset när hon ringer. Han har för sig att S*ven
O*lof inte är precis i närheten av H*anna H*anna säger till J*onas "Lena är hittad, hon är död".
Antingen har H*anna fått veta det i samband med förhöret eller så har hennes pappa fått reda
på det medan han väntar på Hanna. J*onas känsla just då är att Hannas pappa fått reda på det
medan han väntat på H*anna
"

A150/554
Förhör JS 17/12- 18:

"J*onas minns tydligt att han vid lunch, mitt på dagen mellan kl. 13-15, på lördagen fick ett
samtal från H*anna. H*annas pappa hade fått veta att Lena var funnen död då han väntade på att
hämta H*anna hos polisen.
Hanna ringde till Jonas, som då var hos sin exfru och firade ditt
barns födelsedag. H*anna var då vid polisstationen, innan hon skulle åka hem från förhöret.
Hon hade fått veta det precis efter sitt förhör. H*anna sa, "dom har hittat Lena död". Som
J*onas minns det var det då inte bekräftat att det var Lena.
"

Vi har ju läst allt det här tidigare, men för mig har det varit svårt att koppla ihop det med något annat som har gjort det tydligt vem som kan minnas rätt eller vem som minns fel. Alla har ju haft lite olika berättelser.

S*illen har alltid känt trovärdig. Men alla kan minnas fel.
Nu får hans berättelse en annan betydelse för mig.

Kan vara så att det klarnar ja. Jag tycker detta förstärker misstanken om att SOA fått infon via ”Sverigevännerna” eller deras dotter som jobbar i polishuset. När slutade analytiker AS sin arbetsdag? Sprang på SOA på parkeringen innan HD dök upp?

Och varken SOA eller HD vill såklart hänga ut vänner till familjen som riskerar sitt jobb i o m ha brutit sekretessen.

För nog fasen läcker folk.
Citera
2021-03-11, 23:10
Avslutad
Citat:
Så mellan det att EE vänder tillbaka till tjänsterummet och HD blir upplockad av SOA ringer hon JS och säger att LW är hittad. Makes no sense. När skulle hon ha fått det bekräftat och av vem? Mötte hon analytiker AS, PW eller TM på parkeringen eller?
Hade hon sin mobil kvar? Eller en smartklocka? Kanske pappsen messat?
Citera
2021-03-11, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pushlr
Stefan: Så när vi satt där inne i soffan så var vi helt överens om den regeln att.. eh.. du skulle
få betala och vad jag hade uttryckt som kännbart när du små-åt.
T*: Ah? I framtiden ja?
Stefan: Ah i framtiden.
T*: Eller ska jag betala för allting jag åt som liten också, allt som jag åt, varenda liten kaka
varenda.. allt som jag åt när jag var liten bebis? Jag kommer säg..jag kommer inte ha några
pengar kvar då. För jag kan inte betala för allt jag gjort förut.
(tystnad)
Stefan: Nu.. nu drar du eh.. nån slags eh.. slutsats som eh rör nånting helt annat..
Vidriga Smågodis-Fnask-Stefan.. ang. det berömda strösselsamtalet (inspelat)

Lilla T är både smart, konsekvent och glasklar:-) Stor eloge till henne.
En pappa som ger sina barn antal godisbitar efter deras ålder kan man nog inte respektera fullt ut som förälder. nej. T fattar nog att allt inte står rätt till ed pappsen och att det inte bara handlar om strössel och annat godis.
Dessutom vräker han ju själv i sig allt sött han kommer över. Värre än Kakmonstret i Mupparna, fast den var ju snäll... .
Citera
2021-03-11, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Tyvärr väger inte Sillens vittnesmå lika tungt längre eftersom det kommer efter HD dumpat honom för SD. Hovrätten kommer fråga sig varför han inte berättade allting tidigare.

Några skärmdumpar från HD eller hennes berättelse kring detta med kontrollen hade smällt lite högre än deras korrespondens ja. Den nyligen skilda som ondgör sig över sitt ex. Hur trovärdiga är såna ord utan bevis på dessa i loggningar och koll i mejl osv? Inte särskilt va.

Ja alltså åklagarens ”uppsving” vad gäller den tekniska biten, JS mejl, LW inte bytt lösenord på länge och nån kille från Telia som ska reda ut begreppen kring master gör nog varken till eller från.
Att SD hade kontrollbehov gentemot LW är vä väl förankrat i tingsrätten redan.

Varför Telia måste reda ut begreppen om master?
Joo det är delvis för att polisens operative analytiker AS inte hade koll på den tekniska biten och inte kunde svara på frågor från försvarsadvokat CO angående de redovisade mastuppkopplingarna och om datasession bryts eller ej när du får samtal, mms osv.

Det framgår av Excel-listorna att datasessionerna bryts vilket advokat CO uppmärksammade. En miss att plocka in en analytiker och inte Telia direkt. Framförallt när övrig bevisning är svag. Blir intressant att se om Telia kan utmana polisens analys eller lyfta fram nåt annat intressant.
Förvisso ger det inte så mycket men kanske nån bättre syn på hur LW:s mobil hanterats.
Citera
2021-03-11, 23:20
Avslutad
Citat:
Det är väl ingen i trion SD, HD och SOA som minns när de fick vetskap om att det var en kropp hittad som visadexsig vara Lena? Hon var så illa skadad att det dröjde flera dagar innan de kunde konstatera att det var Lena som hittats.
SD älskar att busa och vara klurig, talar i gåtor om vad han tror har hänt, men visar ingen oro över att en av hans bästa vänner, som dessutom var skön att vara med, var försvunnen.
Våldtagen, utdragen misshandel, sparkad, finns inte mer, sä varför ens leta? Lika bra att radera de chattarna och smsen som man har.
Uttrycket "raderar löpande" är det fler än SD som använder sig av. Har ni tänkt på det?
Han väljer att leta burkar, de är lite mer fyrkantiga, precis som han gillar. Bjuder inte på tjat och motstånd, utan de väntar så fint vid sin gömma.

Appråpå gömmor, har utredarna ens letat efter Lenas kommande casher? De var istort sett klara, redo att placeras ut. Hennes tidigare my six-string, blev vandaliserad. Jag har en gissning, en D*vidsson
Senast redigerad av Mumsbulle 2021-03-11 kl. 23:23.
Citera
2021-03-11, 23:29
Medlem
Citat:

SOA och HD bör ha haft ett samtal/sms när hon kom ut efter förhöret där hon meddelat att hon var klar och att han kunde hämta henne. Om SOA då redan vet, eftersom någon har meddelat honom så kan han ju ha sagt det då till henne.

Sen kan hennes väntan därefter ha varit ganska lång och ett flerta samtal/sms/telegrammeddelanden kan har delats mellan olika personer. JS. SD.

Larmet inkom 14:33. Förhöret avslutas 14:49.

EDIT: Det stämmer även med JS vittnesmål om att HD väntar på sin far, men att hon har fått uppgiften från honom om att man har hittat LW.

Klockan 14:41:01 skrivs följande i "HR"
29-3900 HAR HITTAT EN KROPP, KAN VARA SAKNADE L*NA,
LIGGER RÄTT I TID

EDIT 2: Jag tänker att på kvällen 15 maj så var SD borta ganska många timmar pga förhör så de vet att det kan vara svårt att uppskatta tiden. Har svårt att tro att SOA satt utanför en stängd polisstation en solig och fin lördageftermiddag i maj. Mer troligt att han väntade hemma i bostaden i Örebro eller uträttade några ärenden medan förhöret pågick. Han hade kanske till och med smugit förbi brottsplatsen en gång redan på väg TILL polisstationen.
Senast redigerad av piastrone 2021-03-12 kl. 00:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in