• 1
  • 2
2021-03-12, 08:32
Medlem
Om jag tar med mig något från jobbet som ingen har hämtat ut på något år, kan jag få sparken då?

Jag tycker det vore väldigt märkligt handling av jobbet om man nu ändå har väntat en bra tid och ingen hämtat den.
Arbetsplatsen äger ju inte heller någons annans grejer så hur kan man då anklaga någon för stöld?
För hur länge ska man behöva vänta egentligen?

Vad säger lagen?

Här fick en polisman sparken för att han tog från hittegods men det är inte säkert det är likadant.

https://www.sydsvenskan.se/2016-10-0...-av-med-jobbet
Citera
2021-03-12, 08:37
Medlem
pigfaceregulates avatar
Citat:
1 § Den som hittar något ska utan oskäligt dröjsmål anmäla fyndet till Polismyndigheten. Är ägaren till godset känd, får upphittaren i stället underrätta honom eller henne om fyndet.

[S2]När anmälan om hittegods har gjorts ska Polismyndigheten underrätta ägaren till godset, om han eller hon är känd. Lag

Citat:

4 § Om ägaren till hittegods inte blir känd inom tre månader från det att fyndet anmäldes till Polismyndigheten, tillfaller godset upphittaren. Detsamma gäller om ägaren inte hämtar ut godset inom en månad från det att han eller hon underrättats om fyndet av Polismyndigheten, eller om ägaren i annat fall kan anses ha avstått sin rätt till godset. Upphittaren är dock skyldig att betala Polismyndighetens kostnader i anledning av fyndet. Om godset är i Polismyndighetens vård och upphittaren inte inom en månad efter uppmaning betalar myndighetens kostnader, eller om han eller hon annars kan anses ha avstått sin rätt till godset, tillfaller godset staten. Lag (2014:605).

https://lagen.nu/1938:121
Citera
2021-03-12, 08:46
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Ja det är stöld då du varken är ägare till saken eller har den i din besittning.
Citera
2021-03-12, 08:48
Medlem
yz44s avatar
Det är inte tillåtet att ta saker som man inte äger, det kallas stöld.
Är det fråga om saker inlämnade för reparation eller liknande så finns det oftasts rutiner för hur det ska hanteras.
Dessa villkor bör i så fall finnas med på det avtal om tjänsten som upprättats mellan kund och företag.
Citera
2021-03-12, 08:48
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Om jag tar med mig något från jobbet som ingen har hämtat ut på något år, kan jag få sparken då?

Jag tycker det vore väldigt märkligt handling av jobbet om man nu ändå har väntat en bra tid och ingen hämtat den.
Arbetsplatsen äger ju inte heller någons annans grejer så hur kan man då anklaga någon för stöld?
För hur länge ska man behöva vänta egentligen?

Vad säger lagen?

Här fick en polisman sparken för att han tog från hittegods men det är inte säkert det är likadant.

https://www.sydsvenskan.se/2016-10-0...-av-med-jobbet

Ja, självklart kan du få sparken om du stjäl från din arbetsplats.
Citera
2021-03-12, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Men han gör ju inte det, han skriver rätt tydligt att det ej är sak som de äger. Han stjäl på, ej från, sitt arbete, bör knappast vara automatiskt ok med upppsägning då?
Citera
2021-03-12, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Ja det är stöld då du varken är ägare till saken eller har den i din besittning.

Fast, det är ju inte min arbetsplats heller.
Om ingen har gjort sig till känna på mer än ett år, hur kan det vara stöld då?
Citera
2021-03-12, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Det är inte tillåtet att ta saker som man inte äger, det kallas stöld.
Är det fråga om saker inlämnade för reparation eller liknande så finns det oftasts rutiner för hur det ska hanteras.
Dessa villkor bör i så fall finnas med på det avtal om tjänsten som upprättats mellan kund och företag.

Stöld från vem? Ingen vet vem som äger det, ingen har gjort sig till känna.
Äger min arbetsplats det som hittas där som inte tillhör arbetsgivaren?
Citera
2021-03-12, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Så något som inte tillhör arbetsgivaren blir automatiskt arbetsgivaren om något hittas där, är det du menar?
Har du källa på det?
Citera
2021-03-12, 09:12
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:

Det är stöld eftersom att du inte äger saken eller har den i din besittning. Du har inte rätt att ta annans egendom utan lov, det är rätt grundläggande.
Citera
2021-03-12, 09:13
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Om jag tar med mig något från jobbet, har du redan glömt vad du skrev tidigare?
Oavsett vilket så är det stöld att ta något som inte är ditt.
Citera
2021-03-12, 09:14
Medlem
Citat:

För att det inte är dina grejer såklart, hur skulle det inte vara stöld om du tar något som inte är ditt tänker du? Varför ska jag behöva 'Ge sig tillkänna' till alla som har sett en av mina saker det senaste året för att slippa bli bestulen? Är du somalier?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in