2021-03-11, 23:03
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Helt enig.
Det kanske absolut mest rättvisa måttet till och med, med tanke på att rapporteringen är så extremt olika länder emellan och det inte finns något exakt regelverk kring hur rapportering ska ske och ingen som med lupp har kontrollerat det.

Men ev. överdödlighet och underdödlighet är ju vad den är och kan genom siffror över tid förhållandevis enkelt analyseras och dras slutsatser ifrån. Det kan vem som helst som är bestyckad med lite objektivitet och högstadieålder göra.
Fast jag kan nog invända i att det är helt rättvist. Det är nog rättvist om man ser bara till Europa. Men man uppskattar att kanske lika många har dött under pandemin av nedstängningar, om denna uppskattning visar sig stämma så inte överdödlighet ett korrekt sett att se till dödlighet i covid. Då dessa dödsfall syns även i överdödligheten.

Så när man ser till överdödlighet i fattiga länder så kan man ju inte säga att "det är absolut mest rättvisa måttet" att mäta dödligheten i covid.
Citera
2021-03-11, 23:08
Medlem
Och så är det bök med AZ vaccin, igen...
Citera
2021-03-11, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Fast jag kan nog invända i att det är helt rättvist. Det är nog rättvist om man ser bara till Europa. Men man uppskattar att kanske lika många har dött under pandemin av nedstängningar, om denna uppskattning visar sig stämma så inte överdödlighet ett korrekt sett att se till dödlighet i covid. Då dessa dödsfall syns även i överdödligheten.

Så när man ser till överdödlighet i fattiga länder så kan man ju inte säga att "det är absolut mest rättvisa måttet" att mäta dödligheten i covid.

Överdödlighet är inte direkt covid-19 i vissa länder men kan mycket väl vara indirekt:

https://edition.cnn.com/2020/11/28/asia/japan-suicide-women-covid-dst-intl-hnk/index.html
Citera
2021-03-11, 23:14
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Och så är det bök med AZ vaccin, igen...

Det är Tegnells fel...

Nä seriöst, det är ju ett slag i ansiktet på alla länder som nu fått upp framtidshoppet igen. Jag förstår att AZ och de andra bolagen har haft en ambitiös inställning till sin produktion för man har ju även de viljan att detta ska bli bra. Men det är ju katastrof att AZ nu bara ska kunna leverera 50% av vad man lovat och avtalat om. Att EU stämmer för avtalsbrott och kanske då får igenom lite vite/rabatt gör ju inga gamlingar glada och skyddade.

Edit: ok, det är egentligen inte AZ fel utan USA och Indien som lagt exportförbud på det vaccin som tillverkas i de länderna. Det är ju ännu mer skit, hoppas EU slår på med lite fina tullar som svar.
Senast redigerad av Beaver14 2021-03-11 kl. 23:24.
Citera
2021-03-11, 23:17
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Överdödlighet är inte direkt covid-19 i vissa länder men kan mycket väl vara indirekt:

https://edition.cnn.com/2020/11/28/asia/japan-suicide-women-covid-dst-intl-hnk/index.html
Ja vi kan väl nästan föresätta att det är indirekt. Det förekommer ju naturligtvis katastrofer av andra slag också, ska man vara helt rättvis får man väl se från land till land och se vad som har skett där under året.

Som jag förstår det är detta uppskattningar, men de är väl med säkerhet inte helt tagna ur de blå. Detta är ju en katastrof och i katastrofer blir fattiga, kvinnor och barn lidande om man inte aktivt skyddar dem.
Citera
2021-03-11, 23:17
Medlem
AreYouBacks avatar
Vilken jävla röra. Suck.
Citera
2021-03-11, 23:18
Medlem
Sveriges R-tal ligger nu på 0,98 – lägst i Norden. Det rapporterar SvD.
Citera
2021-03-11, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Håller helt med om att överdödlighet är ett viktigt mått på hur väl länder har klarat sina befolkningar i pandemin.

Märkligt att någon invänder mot detta om det finns ett intresse av att vara objektiv. (Vilket jag i och för sig betvivlar att många i den här tråden har något som helst intresse av att vara.)

Det är uppenbart att bl.a. Finland och Norge klarat sig bättre än Sverige, med nästan alla mått, men Sverige har ändå klarat sig betydligt bättre än många andra länder som implementerat kommunistiska tvångsåtgärder för att kuva sina befolkningar. Det är ett viktigt faktum.

Ja, varje vettigt land följer detta för att uppskatta vad de missat. Till skillnad från vad vissa påstår härinne på forumet så presenterar CDC siffror. Hade de inte varit relevanta för covid-19, så hade de inte legat där.

https://www.cdc.gov/nchs/nvss/vsrr/covid19/excess_deaths.htm
Citera
2021-03-11, 23:20
Medlem
Är inte så orolig angående AZ. Vi har redan vaccinerat nästan 10% av befolkningen och dom andra vaccinen räcker gott och väl till att ge 80% av befolkningen en första dos innan midsommar. Alla kommer inte vilja ha vaccinet. Bara Pfizer fortsätter att komma.
Citera
2021-03-11, 23:22
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Menar du att jag ljuger när jag påstår att Sverige har fler döda per miljon invånare än samtliga våra grannländer?

Kom inte dragandes med överdödligheten. I synnerhet inte de siffrorna du länkar, som dessutom bortser från 3 månaders glapp Både WHO och CDC har i månader påtalat faktumet att överdödligheten inte är ett värdefullt eller korrekt mått då ofantliga mängder data på området saknas hos majoriteten av de inrapporterande länderna. Överdödlighets-argumentet är pulveriserats - upp på banan gosse! Att du sedan är den i tråden som gissat fel om praktiskt taget allt gör dig bara ännu mer pinsam - Tegnell-varning på dig!

Sverige har flest döda per miljon invånare av samtliga grannländer. Även bland de värsta i hela Europa, och plats 22-24 i världen över flest döda per miljon invånare. Ett haveri! Bara en idiot och psykopat får för sig att försvara Sveriges hantering.

Vad snackar du om? Överdödligheten ÄR den bästa måttstocken på hur ett land klarat pandemin gällande dödsfall.

Om vi haft en av dom högsta överdödligheterna DÅ hade det varit roligt att skriva i versaler med fet text, eller hur?

Du är den största idioten av alla här inne och som tur är så förstår dom flesta att du är en pajas.
Citera
2021-03-11, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg

Lägg väl märke till att jag skrev ”kanske det absolut mest rättvisa”. Finns väl såklart diskussioner runt det.
Jag är helt med dig att vi kanske ska hålla oss till
Europa, men också de mer välutvecklade länderna utanför.
Senast redigerad av M.J.A 2021-03-11 kl. 23:26.
Citera
2021-03-11, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Sveriges R-tal ligger nu på 0,98 – lägst i Norden. Det rapporterar SvD.

Enligt FHMs rapport är det sista mätvärdet i serien som är osäkert. Däremot har R-värdet sjunkit stadigt sedan 23 februari. Min prediktion från den 8 mars är att inläggningarna kommer att sjunka om 1-2 veckor. R-talets utveckling pekar på det. Även makronivå på rörelsemönster pekar på det och att de nya restriktionerna har viss effekt.

https://www.gstatic.com/covid19/mobility/2021-03-07_SE_Mobility_Report_sv.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in