2021-03-12, 00:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://sverigesradio.se/avsnitt/1688149

Löfvén som inte vill veta av någon kritik det ska tas efter pandemin

Det är en katastrof, ingen vill ta ansvar för något. Sorgligt värre. Fegt av Löfven!
Citera
2021-03-12, 00:28
Medlem
virvelbaggs avatar
Jag reagerade i dag när jag såg på presskonferensen, i slutet.

Då fick Tegnell frågan om nu ett år in i pandemin vad som varit varit största fördelen och den största nackdelen. Att vi hade genomsnittlig dödlighet med Europa och ändå ha kunnat hålla vickiga platser uppe som t.ex. skolan, var den största fördelen enligt Tegnell. Nackdelen var synen på Sverige i utlandet.

Vad menade han, fördelen dödstalen och att skolan var öppen, han är alltså nöjd med antalet avlidna? och nackdelen synen på Sverige och på honom själv?
Senast redigerad av virvelbagg 2021-03-12 kl. 00:33.
Citera
2021-03-12, 00:53
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tur det skulle jag vilja kalla det, vem vill ha ett chimpansvirus när man kan få mRNA istället? Det är som att jämföra en Lada med en Rolls Royce! Men visst ta ni apviruset era får! Jag lär säkert få apskiten då jag inte är i riskgrupp. Eller så betalar jag mig ur skiten.

Du är väl medveten om att dina gener är till 99% identiska med chinpanse?
Citera
2021-03-12, 01:07
Medlem
en liten dokumentär om varför bill gates
valde att fokusera på riktiga virus.

https://www.banned.video/watch?id=602b3dfdd39d0a0931606dbd
Citera
2021-03-12, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag reagerade i dag när jag såg på presskonferensen, i slutet.

Då fick Tegnell frågan om nu ett år in i pandemin vad som varit varit största fördelen och den största nackdelen. Att vi hade genomsnittlig dödlighet med Europa och ändå ha kunnat hålla vickiga platser uppe som t.ex. skolan, var den största fördelen enligt Tegnell. Nackdelen var synen på Sverige i utlandet.

Vad menade han, fördelen dödstalen och att skolan var öppen, han är alltså nöjd med antalet avlidna? och nackdelen synen på Sverige och på honom själv?
Utan att hört det själv så låter det som han menar att Sverige har genomsnittliga dödstal samtidigt som vi haft (i relation till andra) milda lockdowns, och t.ex. i stora drag kunnat hålla skolan öppen. Därmed inte sagt att han är "nöjd" med dödstalen, givetvis hade han velat att de var mindre, men att ha genomsnittliga dödstal samtidigt som skolan och ekonomi drabbats mindre än i många andra länder får ändå anses om någon form av lyckosamt utfall i det stora eländet.

Angående synen på Sverige så vet jag inte riktigt hur han menade. Men han har tidigare sagt att Sverige har pekats ut som en udda fågel "oförtjänt", då vår strategi inte skiljt sig så mycket från omvärlden som många andra gett sken av, och det har utomlands pratats om att Sverige offrat sina gamlingar. Jag kan förstå om han menar att en sådan bild (dessutom felaktig, visar det sig nu med dödstal enligt ovan) skadar Sveriges anseende internationellt.
Citera
2021-03-12, 01:58
Medlem
Antalet fall Indien har börjat öka igen efter en lång stadig nedgång. Detta skedde rätt omedelbart efter att skolorna öppnade i Februari. I övrigt verkar de ha fortsatt samma hårda restriktioner om man kollar på stringency index mm på Our world in data. Nu är ökningstakten ca 15% per vecka och tidigare så sjönk det ca 19% per vecka. Detta är bland det tydligaste exemplen jag sett på hur mycket skolorna trots alt driver smittan!

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&country=~IND&region=World&casesMetric=t rue&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing=7&p ickerMetric=new_cases_per_million&pickerSort=desc

https://ourworldindata.org/policy-responses-covid
Citera
2021-03-12, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Du måste vara världens i särklass mest rädda människa. Jag har stött på många panikslagna sängvätare till covidhysteriker i denna tråd och på andra ställen det senaste året, men ingen kommer ens i närheten av dig.

Inte ens de värsta stolpskotten i den här tråden ju tror att viruset är SÅ FRUKTANSVÄRT farligt som du har fått för dig att det är.

Mycket fascinerande (och obehagligt) att se hur pass hjärntvättad en människa faktiskt kan bli. Men mitt i allt elände får man väl vara glad att du är one of a kind.

Jag är inte hjärntvättad, jag har följt COVID sen januari förra året. Jag har följt allt, sett allt man kan se och lagt tusentals timmar på att researcha detta. Jag har under många år jobbat som journalist i Stockholm och fått ett stort kontaktnät, med bland annat läkare och andra kunniga, som i sin tur även de bekräftat hur allvarligt detta är. Jag har också lagt mycket tid på de delar av internet som folk inte vill vara på och sett med egna ögon videor på offer, från sjukhusen, från högar med döda människor, världen över, som gemene man inte ser.

Detta virus är sjukt farligt, för att det är så lömskt. Ingen vet hur den kommer klara sig, och medan det finns statistik så finns det inga garantier. Fullt friska 20 åringar som aldrig rökt en cigg och som tränar varje dag dör i hemska lunginflammationer av viruset. Ingen är säker, ALLA kan dö av detta. Att spela på oddsen är dårskap.

Jag är sjukt rädd, inte egentligen för just detta virus, utan för döden. Kunde jag, skulle jag leva för evigt. När jag var liten brukade jag kolla ut mot skogen och hoppas att det kom en vampyr eller varulv och bet mig så jag fick evigt liv, det var min största dröm. Sedan har jag ett väldigt bra liv. Innan pandemin hade jag världens bästa jobb enligt mig, frilansande journalist i Stockholm, med bra lön och roliga uppdrag. Jag hade många vänner och en härlig familj. Jag var lycklig, jag mådde bra. Och jag levde bra. Jag lever hälsosamt och riskfritt, jag flyger aldrig, det är jag också ganska rädd för, jag tar i princip aldrig bilen, och gör jag det kör jag sakta. Jag kollar 10 gånger åt varje håll innan jag går över gatan och att gå runt och glo i telefonen utan att se var man går, skulle jag aldrig göra. Jag är extremt försiktig och jag VET att jag kommer att dö gammal, det enda som kan hindra det är smittsamma sjukdomar. Covid är det största hotet för mig liv jag någonsin varit med om, därför är jag så extremt rädd. Jag vill inte dö, jag vill inte ta några risker med detta.

Jag förstår inte "yolo" tänket folk har. Tänk så blir du smittad imorrn och dör om 2 veckor, var det värt ölen du tog med din vän? Var det värt besöket till gymmet? Var det värt att ta en öl för att dö ung? Hur folk inte kan bry sig om de lever eller dör kan jag inte förstå. Är ens liv då så fruktansvärt hemskt då?
Citera
2021-03-12, 03:16
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Citat:
Danska politiker har enats om ett förslag som går ut på att ta bort alla landets alla coronarestriktioner och öppna samhället igen när alla över 50 år är vaccinerade, skriver norska nyhetsbyrån NTB.

Detta slogs fast under en partiledardebatt i danska TV 2 med anledning av ettårsdagen av den första nedstängningen av landet.

Ändrar Danmark sin strategi och satsar på flockimmunitet via smitta eller har man räknat på att man hinner vaccinera alla under 50+ också innan smittan lyckas ta fart igen?
Citera
2021-03-12, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Ändrar Danmark sin strategi och satsar på flockimmunitet via smitta eller har man räknat på att man hinner vaccinera alla under 50+ också innan smittan lyckas ta fart igen?

Om Sverige skulle få för sig såna dumheter så hoppas jag innerligen att de åtminstone väntar till Fas 4 så att alla som också VILL vaccinera sig får göra det.
Citera
2021-03-12, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Jag är inte hjärntvättad, jag har följt COVID sen januari förra året. Jag har följt allt, sett allt man kan se och lagt tusentals timmar på att researcha detta. Jag har under många år jobbat som journalist i Stockholm och fått ett stort kontaktnät, med bland annat läkare och andra kunniga, som i sin tur även de bekräftat hur allvarligt detta är. Jag har också lagt mycket tid på de delar av internet som folk inte vill vara på och sett med egna ögon videor på offer, från sjukhusen, från högar med döda människor, världen över, som gemene man inte ser.

Detta virus är sjukt farligt, för att det är så lömskt. Ingen vet hur den kommer klara sig, och medan det finns statistik så finns det inga garantier. Fullt friska 20 åringar som aldrig rökt en cigg och som tränar varje dag dör i hemska lunginflammationer av viruset. Ingen är säker, ALLA kan dö av detta. Att spela på oddsen är dårskap.

Jag är sjukt rädd, inte egentligen för just detta virus, utan för döden. Kunde jag, skulle jag leva för evigt. När jag var liten brukade jag kolla ut mot skogen och hoppas att det kom en vampyr eller varulv och bet mig så jag fick evigt liv, det var min största dröm. Sedan har jag ett väldigt bra liv. Innan pandemin hade jag världens bästa jobb enligt mig, frilansande journalist i Stockholm, med bra lön och roliga uppdrag. Jag hade många vänner och en härlig familj. Jag var lycklig, jag mådde bra. Och jag levde bra. Jag lever hälsosamt och riskfritt, jag flyger aldrig, det är jag också ganska rädd för, jag tar i princip aldrig bilen, och gör jag det kör jag sakta. Jag kollar 10 gånger åt varje håll innan jag går över gatan och att gå runt och glo i telefonen utan att se var man går, skulle jag aldrig göra. Jag är extremt försiktig och jag VET att jag kommer att dö gammal, det enda som kan hindra det är smittsamma sjukdomar. Covid är det största hotet för mig liv jag någonsin varit med om, därför är jag så extremt rädd. Jag vill inte dö, jag vill inte ta några risker med detta.

Jag förstår inte "yolo" tänket folk har. Tänk så blir du smittad imorrn och dör om 2 veckor, var det värt ölen du tog med din vän? Var det värt besöket till gymmet? Var det värt att ta en öl för att dö ung? Hur folk inte kan bry sig om de lever eller dör kan jag inte förstå. Är ens liv då så fruktansvärt hemskt då?

Du kan aldrig veta om du kommer dö gammal men det är det som är mest troligt för det stora flertalet i vårt land🙂

Jag tror oavsett att för mycket rädsla inte är av godo. Vare sig för ditt immunsystem eller för livskvaliteten.

Att ta onödiga risker är givetsvis inte så lämpligt eller men att kolla 10 gånger åt varje håll när man går över gatan låter som ett tvång.
Citera
2021-03-12, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Du kan aldrig veta om du kommer dö gammal men det är det som är mest troligt för det stora flertalet i vårt land🙂

Jag tror oavsett att för mycket rädsla inte är av godo. Vare sig för ditt immunsystem eller för livskvaliteten.

Att ta onödiga risker är givetsvis inte så lämpligt eller men att kolla 10 gånger åt varje håll när man går över gatan låter som ett tvång.

Jo, jag vet, jag har inte haft någon livskvalitet på ett år. Jag är kroniskt deprimerad nu, klart jag inte uppskattar situationen. Men jag vill överleva covid, till varje pris! Jag SKA inte bli smittad, jag SKA inte dö, offrar allt annat för att detta ska ske! I ett år är det första jag önskar när jag vaknar, att dagen ska ta slut, så att vi kommer en dag närmare tills den dag jag får mitt vaccin.
Citera
2021-03-12, 04:00
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Jo, jag vet, jag har inte haft någon livskvalitet på ett år. Jag är kroniskt deprimerad nu, klart jag inte uppskattar situationen. Men jag vill överleva covid, till varje pris! Jag SKA inte bli smittad, jag SKA inte dö, offrar allt annat för att detta ska ske! I ett år är det första jag önskar när jag vaknar, att dagen ska ta slut, så att vi kommer en dag närmare tills den dag jag får mitt vaccin.

Precis när som helst kan din aorta eller något blodkärl i hjärnan brista. Din ångest och depression sänker i vilket fall din livslängd och gör cancer mera troligt. Covid är inte på långa vägar så farligt som ditt hjärnspöke har fått för sig, du kanske redan har haft det utan att märka av det. För ditt eget välbefinnande bör du faktiskt uppsöka psykolog och få utskrivet lyckopiller, styrkekram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in