2021-03-11, 22:40
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Nej, men de kan skriva ut "Kalle Anka" intyg så att det passar in för frk Ebba-Elisabeth Busch
Vad hindrar dom att göra precis likadant om Ebba går dit och lämnar beställningen personligen?

Du svarade inte på det. Förstår du någonting av det som skrivs alls?
2021-03-11, 22:41
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Ebba Busch har bättre rätt till huset eftersom hon har köpt det. Det blir inte Esbjörns igen för att han ångrar sig efteråt. Jag tror till och med att ett barn förstår det.
Nej. Ebba hävdar inte bättre rätt för att hon köpt det. Hon hävdar att hon har bättre rätt till huset för att det passar henne och barnen bra.
Det är därför det inte i det här läget har varit aktuellt att utreda Esbjörns förmågor.

De är trots det lika viktiga ur moralisk synvinkel.
2021-03-11, 22:42
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jag har bar ställt frågor - hur menar du att man kan backa på en fråga?
Du har fortfarande inte kommit med något argument om vad som är moraliskt "förkastligt"....
Bara tomma ord om att ångra sig. Vad har det med moral att göra. Alla kan ångra sig - men det moraliskt riktiga är att stå sitt kast och ta konsekvensenra av sitt handlande.
Ebba är ju den enda med moral i den här affären.

Har du tänkt på att vi ofta bör överväga det rimliga och vettiga i det vi gör eller vill göra? Att det finns många val inom det lagliga området och att en hel del av de valen är mindre lämpliga?

En del talar om "inre kompass", andra om moral eller etik. En del har uttryck som "den som är stark måste vara snäll". Ytterligare andra talar om en västerländsk etik, andra om en kristen moral.

- Detta handlar ofta om att välja inom det tillåtna området. Ett annat sätt detta uttryckts på är i de gamla domarreglerna där det står "lagen gillar inte allt hon inte förbjuder".

Som jag ser det bör Ebba backa ur affären.
Allt inte så schysst till som Ebba ville, se mitt inlägg (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81.
Ebba bör som den starkare i situationen acceptera att gubben ångrat sig. För hans skull men också för sin egen inre frids skull.
Gubben har uppenbarligen ångrat sig, hon är den starka i den relationen och hon borde ha en kristen inre kompass. Den borde göra henne generös.

Du behöver inte alls dela min uppfattning.
2021-03-11, 22:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hebdo
"går inte att tolka lagen...." Du är alltså inte medveten om att det pågår en ständig diskussion bland juridikprofessorer och andra jurister om hur man ska tolka lagen? Och lagen inte bara tolkas, tolkningen av den förändras över tid.
Det är fel .. det ska inte gå att tolka lagen till sin egen fördel .. rätt är rätt , fel är fel ..
Det finns inget nästan eller kanske senare.. .

Juridikprofesorer ???? Och andra jurister ??? .. är sådana människor som inte förstår lagen på rätt sätt.
Egentligen behövs inte dessa överhuvud taget..
Ofta brukar de dricka för mycket , ha dålig hälsa.. med flötigt hår . .
Och gillar unga kvinnor som klär upp sig.. och pratar om sig själva..

Nej du , här ska rättvisa segra speciellt i och med att Esbjörn ångrade sig.
2021-03-11, 22:47
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Fast det är ju inte sant, han kan bryta avtalet och kan då bli skadestånds skyldig. Men Ebba stämmer för Bättre rätt.

Och kom igen det heter fan inte bara så.

Bättre rätt betyder att Ebba tycker att hon har bättre rätt att bo i det där huset än vad Esbjörn har. Hon tycker det inte för att hon lagt handpenning. Utan för att det är en bra och smidig lösning som passar henne och barnen.
Annars hade hon stämt för avtalsbrott. Men det vet hon att hon inte kan. Så det gör hon inte.

Vilken juridisk skolning har du?

Kan du utveckla hur Ebbas stämning "för avtalsbrott" skulle se ut!?

Grejen är den, att du visar genom att skriva som du gör, att du inte vet ett skit vad du pratar om.
Men för sakens skull vore det intressant att se hur du skulle ha utformat stämningsansökan utifrån den grund du nämner ovan.
2021-03-11, 22:48
Medlem
Citat:
Nej. Ebba hävdar inte bättre rätt för att hon köpt det. Hon hävdar att hon har bättre rätt till huset för att det passar henne och barnen bra.
Det är därför det inte i det här läget har varit aktuellt att utreda Esbjörns förmågor.

De är trots det lika viktiga ur moralisk synvinkel.
Ebba Busch hävdar bättre rätt eftersom hon har köpt huset. Esbjörn skrev på kontraktet och tog emot handpenningen. Hon är den legitima ägaren till fastigheten.
2021-03-11, 22:51
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja visst är det så. Vinner Esbjörn har Ebba haft fel. Och då är det inte bara Ebba som haft fel, utan många av oss här i tråden som står på Ebbas sida också. Att du inte förstår att de flesta av oss som står på Ebbas sida har den åsikten visar bara hur otroligt insnöad du är i dina förutfattade meningar, trots att jag och många andra många gånger påtalat just det faktum att vi är intresserade av sanning och fakta.

Den intressanta frågan är nu då, till dig

Om Ebba vinner, har Esbjörn fel då? Erkänner du att du haft fel då? Precis som jag just sa att jag kommer att göra det om Esbjörn vinner.

Eller tänker du blunda för detta självklara också, precis som du vägrar erkänna texten i Densias värdering?

Som du håller på kommer du aldrig att vinna någons respekt, värd att vinnas.
Tack för en trevlig inledning. Men varför skulle jag vara insöad för att jag ifrågasätter Ebbas förfarande?

Jag har hela tiden sagt att det här handlar mer om etik och moral för mig.

Om det framkommer att Esbjörn är en fena på bostadsmarknaden och dess priser.

Om det framkommer att Ebba inte alls satte igång någon övertalning eller något tjat om försäljningen. Utan frågade och Esbjörn funderade och sen sa ja.

Om det framkommer att man kan umgås med Esbjörn vid 8-10 tillfällen utan att ana hans kognitiva störning.

Då ska jag säga att Ebba hade rätt. Det var fel av Esbjörn att ångrat sig och att jag hade fel.

Men resultatet i domstolen är mindre viktigt för mig. Jag har aldrig skrivet att jag tror hon har fel juridiskt. Eller att Esbjörn har rätt juridiskt.

Bara en vinst i domstolen ger henne inte rätt i mina ögon. För min del måste hon även förklara sig.
2021-03-11, 22:51
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Har du tänkt på att vi ofta bör överväga det rimliga och vettiga i det vi gör eller vill göra? Att det finns många val inom det lagliga området och att en hel del av de valen är mindre lämpliga?

En del talar om "inre kompass", andra om moral eller etik. En del har uttryck som "den som är stark måste vara snäll". Ytterligare andra talar om en västerländsk etik, andra om en kristen moral.

- Detta handlar ofta om att välja inom det tillåtna området. Ett annat sätt detta uttryckts på är i de gamla domarreglerna där det står "lagen gillar inte allt hon inte förbjuder".

Som jag ser det bör Ebba backa ur affären.
Allt inte så schysst till som Ebba ville, se mitt inlägg (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81.
Ebba bör som den starkare i situationen acceptera att gubben ångrat sig. För hans skull men också för sin egen inre frids skull.
Gubben har uppenbarligen ångrat sig, hon är den starka i den relationen och hon borde ha en kristen inre kompass. Den borde göra henne generös.

Du behöver inte alls dela min uppfattning.

Så generös att hon bara släpper en halv miljon och går?

För om du med att hon skall vara "generös" menar att hon skall anta Esbjörns bud, vilket innefattar att han betalar tillbaka handpenningen, står för Ebbas omkostnader, och betalar en slant extra.
Så får du väldigt gärna berätta hur du menar att Esbjörn skall skaka fram dom pengarna, efter att också ha betalat för alla sina egna kostnader till Binninge för all hans tid, hans resor, hans hotelnätter, och så Barry, de tre olika värderarna med mera. Varifrån skall Esbjörn få pengar till det?
2021-03-11, 22:52
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Detta inlägg var riktigt intressant. Jag har några frågor till dig liksom-fb.
  • Menar du på allvar att allt som inte är förbjudet är etiskt och moraliskt godtagbart att göra?
Nu introducerar du ett nytt begrepp och en ny frågeställning.

Vad skall godtagbart betyda?
Om något inte är godtagbart, vad skall då inträffa?
En fällande dom?
Eller något annat?

Citat:
  • Var har jag sagt att Esbjörns agerande är godtagbart?
Var har jag sagt att du sagt det?
(Givet din fråga bör du kunna visa det).

Jag adresserar ditt missnöje med den uppkomna situationen och pekar på en lösning. Dvs att egna personer som försöker sälja en fastighet piskas på rådhustrappen. Då låter dom förhoppningsvis bli det och du kan sova lugnt igen.

Men jag ser inget svar.

Citat:
  • Var har jag sagt att Ebba rent juridiskt inte har rätt till fastigheten?
Var har jag sagt att du sagt det?
(Givet din fråga bör du kunna visa det).

Citat:
I det inlägg jag nu länkar till har jag lite utvecklat hur jag ser på saken och varför Ebba som det blivit bör backa.
Det är ditt personliga tyckande.

Jag anser inte att det är godtagbart att beskattas. Stöld är inte tillåtet enligt lagen. Och uppenbarligen inte etiskt och är moraliskt förkastligt.
Vad menar du skall hända med alla som menar att staten skall få stjäla av folket genom att ta ut skatt?
Dvs alla som är omoraliska och etiskt förkastliga.
2021-03-11, 22:53
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Ebba Busch hävdar bättre rätt eftersom hon har köpt huset. Esbjörn skrev på kontraktet och tog emot handpenningen. Hon är den legitima ägaren till fastigheten.
Men vi får väl se vem som har rätt då.
2021-03-11, 22:56
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebdo
Ja visst, allt talar för det, men hennes riksdagsgrupp kanske lägger sig i. Säljaren kan också börja (fortsätta) bete sig så irrationellt så att han får opinionen på sin sida. Och att han också därmed indirekt visar att han antagligen var förvirrad vid avtalet.

Hade Ebba varit tjugo år äldre hade hon lagt ner det.

Haha, tvärtom tror jag. Hade hon varit tjugo år äldre så hade huset redan varit renoverat och hon hade bott i det.

Tvisten i domstolen hade varit där den är och Esbjörn hade undrat vad det är som händer och när han får sina pengar för huset. För de betalar inte Ebba förrän hon får köpebrevet.

Och frågan är hur lång tid det tar innan Ebba, vid dagens ålder, gör precis likadant. Hon äger redan huset. Hon vet att hon kommer vinna i domstolen. Inget att fundera på. Det enda språk Esbjörn förstår är den praktiska handlingens. Om hon renoverar och flyttar in så ställs Esbjörn för fullbordat faktum. Och då kommer han vika ner sig för han inser att det redan är för sent och han har ingen chans.
2021-03-11, 22:59
Medlem
trngws avatar
Citat:
Tack för en trevlig inledning. Men varför skulle jag vara insöad för att jag ifrågasätter Ebbas förfarande?

Jag har hela tiden sagt att det här handlar mer om etik och moral för mig.

Om det framkommer att Esbjörn är en fena på bostadsmarknaden och dess priser.

Om det framkommer att Ebba inte alls satte igång någon övertalning eller något tjat om försäljningen. Utan frågade och Esbjörn funderade och sen sa ja.

Om det framkommer att man kan umgås med Esbjörn vid 8-10 tillfällen utan att ana hans kognitiva störning.

Då ska jag säga att Ebba hade rätt. Det var fel av Esbjörn att ångrat sig och att jag hade fel.

Men resultatet i domstolen är mindre viktigt för mig. Jag har aldrig skrivet att jag tror hon har fel juridiskt. Eller att Esbjörn har rätt juridiskt.

Bara en vinst i domstolen ger henne inte rätt i mina ögon. För min del måste hon även förklara sig.

Så din åsikt är alltså att om Esbjörn vinner då har Ebba fel. Men om Ebba vinner då har inte Esbjörn fel.

Psykologutredningen är del av bevismaterialet. Men den avfärdar du och påstår dig själv kunna avgöra bättre Esbjörns kognitiva status. Håhåjaja.

Jaja, du bekräftade omedelbart mina förutsägelser. Du står inte själv för det du förväntar dig av andra. Precis som i allt annat du skriver.
Tack för bekräftelsen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in