Citat:
Ursprungligen postat av
MarryBlunt
Var det huset till salu? För det var ju inte detta och där i ligger en skillnad.
Marknaden styr. Om jag har något du verkligen verkligen vill ha, är det logiskt att du får betala ett pris lite över medel. Om 10 personer har det du vill ha kan du troligtvis få det billigare.
Nu har du missförstått HELT.
Marknaden styr, absolut. Men då "marknaden" som du syftar till här inte ens vet om att huset ska säljas så är Ebba marknaden. Säljaren väljer då om denne vill sälja till det pris som marknaden (Ebba) är villiga att betala.
Att huset är värderat till några hundra tusen kronor mer än vad Ebba nu köpte det för skulle jag säga inte ens är ovanligt. Bara senaste månaden har jag gjort 2 sådana köp, där priset jag betalade var ca 3-500tkr (och då pratar vi om köpeskillingar som inte ens är hälften av Ebbas köp) under vad det marknadsmässiga priset skulle vara om de gick vidare till öppen visning.
Säljare vill ibland ha en enkel o smidig affär och värderar det högre än summan som de "går miste om".
Tycker faktiskt det hela är riktigt löjligt, det har fått mycket större publicitet än vad som är rimligt.