2021-03-11, 20:32
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condyloma
Du tycker inte du har en lite snäv syn på vad som gäller för partiledare. Vidga din syn virrpanna.

Nej, lagen är lika för alla. Tycker de flesta, utom Sveavägens trollfabrik.

Fast det är klart att man vid väl valda tillfällen kan tänka sig att rucka på sina moraliska grundpelare när det går att tryck till en politisk moståndare.
2021-03-11, 20:34
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är vad som är moraliskt och etiskt försvarbart som har manifesterats i lagstiftningen.

Det är således inte etisk och moraliskt försvarbart att sälja en fastighet för att sedan försöka backa ur försäljningen genom att hålla sig undan.

Om domstolen finner Esbjörns agerande oskäligt så tvingar domstolen fram att Ebba får lagfarten och Esbjörn måste betala skadestånd till Ebba.

Hur skulle detta ha hindrats menar du?
Ska vi lägga in en lagparagraf som säger att om egna personer försöker sälja fastigheter skall dom piskas på rådhustrappen.

Detta inlägg var riktigt intressant. Jag har några frågor till dig liksom-fb.
  • Menar du på allvar att allt som inte är förbjudet är etiskt och moraliskt godtagbart att göra?
  • Var har jag sagt att Esbjörns agerande är godtagbart?
  • Var har jag sagt att Ebba rent juridiskt inte har rätt till fastigheten?
I det inlägg jag nu länkar till har jag lite utvecklat hur jag ser på saken och varför Ebba som det blivit bör backa. (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81
2021-03-11, 20:36
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tja, när jag tittade på hus senast var det några som bjöd 700 tusen under utsatt pris. Vet inte om det var någon som bjöd mer.

Och det var inget unikt att folk gjorde så. När säljaren begär för mycket blir det så.

Skulle det kanske kunna vara så att du helt saknar kunskap och erfarenhet om det du uttalar dig om. Det skulle förklara saken.
Var det huset till salu? För det var ju inte detta och där i ligger en skillnad.
Marknaden styr. Om jag har något du verkligen verkligen vill ha, är det logiskt att du får betala ett pris lite över medel. Om 10 personer har det du vill ha kan du troligtvis få det billigare.
2021-03-11, 20:37
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Det står där på näst sista sidan , du får kolla, annars får du söka tillbaka på mina inlägg för jag har skrivet det ordagrant i ett.

Snicketisnack... det står varken värderingsvärde eller ett intervall . Det står "Bedömt marknadsvärde vid värdetidpunkten februari 2021: 4 600 000 kr"

Kom igen nu! Få se de små grå jobba! Varför är det inte ett intervall? Notar skrev ju ett intervall. Visa skärpan!
2021-03-11, 20:40
Avslutad
Men nu var det frågan om inlägg gällande fejkintyg som någon påstår att Ebba beställt.[/quote]
Mmmmm .. men ser inte Ebba sitt misslyckande så måste man lägga fram korten på bordet.
Innan Ebba förlorar stort. .(Man vill liksom försöka att även se till hennes bästa).
Hon kommer ändå aldrig att vinna i denna striden. (som handlar om henne och Esbjörn).
2021-03-11, 20:40
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ananias
Nu svamlar du för att rädda din trovärdighet
Nej Ananias det gör jag inte. (OT: Hur har man för övrigt trovärdighet på Flashback?)

I ett annat inlägg har jag lite försökt utveckla hur jag tänker, se här: (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81
Min uppfattning är att Ebba skulle tjäna mest på att backa ur affären. De som älskar henne älskar henne hur hon än gör (det finns ett antal sådana älskare här i tråden), de som är mer skeptiska skulle hon kunna vinna uppskattning ifrån om hon gjorde det som var moraliskt rätt. Gubben ångrade sig, backa ur!
2021-03-11, 20:43
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Ja, jag skrev ju att det är en trådsanning att Esbjörn är dement.
Förstår du inte vad du läser?
Tänk jag tycker det är en trådsanning att han inte är dement.
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Följer man lagstiftningen så gör man rätt. Försöker man bryta mot den gör man fel.
Är det så svart eller vitt i din värd? Så tyskarna gjorde rätt som gasade judar, det var ju lagligt. Eller begicks inga fel när lilla Esmeralda dig, de hade ju följt lagen.
Du kan verkligen inte mena att du tänker att allt som är lagligt är moraliskt och etiskt riktigt. Eller menar du att moral och etik är oviktigt i ditt liv?
2021-03-11, 20:45
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Följer man lagstiftningen så gör man rätt. Försöker man bryta mot den gör man fel.
Detta ditt svar är mycket intressant! Menar du att det är etiskt och moraliskt försvarbart att göra allt som inte är förbjudet?
2021-03-11, 20:48
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Var det huset till salu? För det var ju inte detta och där i ligger en skillnad.
Marknaden styr. Om jag har något du verkligen verkligen vill ha, är det logiskt att du får betala ett pris lite över medel. Om 10 personer har det du vill ha kan du troligtvis få det billigare.

Var huset inte till salu? Å ändå har det sålts? Du menar att huset inte var utannonserat till försäljning kanske. Din logik funkar för övrigt inte . Vilket "medel" är det som jag skall betala över om jag verkligen vill ha något som du har. Är det ett förvirrat resonemang om utbud och efterfrågan du är ute efter. Det är ju precis den situation som värderingsmännen uttalar sig om. Vill du få det till att eftersom Ebba har så starkt anknytning till området så skulle hon betalat lite över värderingen och när hon istället drog av för städning/sanering så har hon agerat oetiskt. Nej, värden fungerar inte på det viset. Det medel som etableras av värderingsmännen är indirekt baserat på de som velat betala den sista kronan i budgivningen på jämförelseobjekten.

Annan finansteori: Marknadsvärdet av en tillgång som förvärvas i en budgivning är näst bästa budet. Detta eftersom det är först till detta pris som tillgången omedelbart sedan kan realiseras av den vinnande budgivaren. Det är den stor anledning till att mäklare hatar när budgivningar faller ihop, framför allt om det varit två som krigat högre och högre. Tappas mycket provis då.
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Tänk jag tycker det är en trådsanning att han inte är dement.
Är det så svart eller vitt i din värd? Så tyskarna gjorde rätt som gasade judar, det var ju lagligt. Eller begicks inga fel när lilla Esmeralda dig, de hade ju följt lagen.
Du kan verkligen inte mena att du tänker att allt som är lagligt är moraliskt och etiskt riktigt. Eller menar du att moral och etik är oviktigt i ditt liv?

Och så kom världens löjligaste jämförelse. Eftersom många nazister blev dömda i efterhand, så hade de inte juridisk rätt.

Men kul att Hitler dök upp i tråden.
Medlem
Citat:

Nu har du missförstått HELT.
Marknaden styr, absolut. Men då "marknaden" som du syftar till här inte ens vet om att huset ska säljas så är Ebba marknaden. Säljaren väljer då om denne vill sälja till det pris som marknaden (Ebba) är villiga att betala.

Att huset är värderat till några hundra tusen kronor mer än vad Ebba nu köpte det för skulle jag säga inte ens är ovanligt. Bara senaste månaden har jag gjort 2 sådana köp, där priset jag betalade var ca 3-500tkr (och då pratar vi om köpeskillingar som inte ens är hälften av Ebbas köp) under vad det marknadsmässiga priset skulle vara om de gick vidare till öppen visning.
Säljare vill ibland ha en enkel o smidig affär och värderar det högre än summan som de "går miste om".

Tycker faktiskt det hela är riktigt löjligt, det har fått mycket större publicitet än vad som är rimligt.
2021-03-11, 20:51
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Och så kom världens löjligaste jämförelse. Eftersom många nazister blev dömda i efterhand, så hade de inte juridisk rätt.

Men kul att Hitler dök upp i tråden.
Hitler är ju i och för sig alltid kul.
Men du svarade inte på min fråga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in