2021-03-11, 21:09
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag har en fråga till er som säger Ebba kommer att vinna. Hon har lagen på sin sida och lagen är alltid rätt.
Rent hypotetiskt om Esbjörn vinner
Är lagen fortfarande rätt då och då hade Ebba fel?

Det är skillnad på att ha rätt och att få rätt. En duktig advokat kan påverka utgången i svårare fall och framför allt vid tvister. Redan där har nog Team Ebba en lite bättre utgångssits utöver att de med all sannolikhet har lagen på sin sida. Skulle Esbjörn få rätt så finns det många mer eller mindre juridiskt bevandrade här i tråden som kommer att läsa domslutet om och om igen för att förstå hur f-n det gick till. För på rent allvar. Jag har inte sett någon juridiskt hållbar argumentation om varför Ebba har fel och Esbjörn rätt som beaktar de omständigheter som är kända. Man kan tycka en massa och det görs det friskt i tråden men faktum kvarstår. Esbjörn har skrivit under, Esbjörn har inte fått god man utsedd, priset är inte uppenbart ofördelaktigt. Ergo: Kontraktet är giltigt, motpartens invändning faller. Esbjörn har sitt boende säkrat på ett eller annat sätt och är framför allt helt oförmögen att ta hand om fastigheten. Ergo: Ebba har bättre rätt.

Ebba vinner.
2021-03-11, 21:11
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
För min del förstår jag inte detta upprepande av "demens" i tråden. Diagnosen har ju aldrig varit aktuell och så vitt jag vet har Esbjörns ombud inte heller hävdat att Esbjörn skulle vara dement. Vad får du och andra ut av att diskutera Esbjörns icke-existerande demens?
Jag har inte använt ordet dement på jätte länge. Jag har hävdar att jag tycker att Esbjörn agerar och visar tecken på att den kognitiva funktionsnedsättningen har förvärrats de senaste 10 åren.

Anledning till att det är viktigt för mig är att om man kan misstänka att Ebba borde anat, så är det hon gjort mångfalt värre. Då är hon ju bara en simpel bedragare som lurar gamla.
2021-03-11, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Nej Ananias det gör jag inte. (OT: Hur har man för övrigt trovärdighet på Flashback?)

I ett annat inlägg har jag lite försökt utveckla hur jag tänker, se här: (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81
Min uppfattning är att Ebba skulle tjäna mest på att backa ur affären. De som älskar henne älskar henne hur hon än gör (det finns ett antal sådana älskare här i tråden), de som är mer skeptiska skulle hon kunna vinna uppskattning ifrån om hon gjorde det som var moraliskt rätt. Gubben ångrade sig, backa ur!
Det har inte med Esbjörn att göra alls.
Köpet är klart det är Esbjörns ombud och hans gäng som gör allt för att få ut dels så mycket pengar de kan men också förtal mot Ebba. För Binninge är det en rent manisk hämnd av sjuka mått.
För att inte tala om trollgänget bakom .
Det har Sveriges mediakår svalt med hull och hår.
Där är problematiken!
2021-03-11, 21:12
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Jag är helt insatt i att Esbjörn inte kunde sälja huset pga tidigare läkarutlåtande..
Det förhåller sig så att , hans släktingar skulle varit närvarande utifall att .. en försäljning skulle kunna bli aktuell.
Det Ebba har gjort , är att försöka lura Esbjörn. . Och hans släkt.
Detta kände jag inte till. Du menar alltså att Esbjörns diagnos - lindrig kognitiv funktionsnedsättning - innebär att hans rättsliga handlingsförmåga begränsas. Var kommer den uppgiften ifrån?
Det låter helt orimligt.
2021-03-11, 21:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av V-Kint
Säljaren har huset kvar, mäklaren måste börja om arbetet på nytt. Procentuellt sett är mäklaren den större förloraren.
Så du menar att det är en budgivning på gång. . ???
Till ett hus på en mark , som inte är till salu ..
2021-03-11, 21:17
Medlem
Citat:
Ebba vinner.

Ja visst, allt talar för det, men hennes riksdagsgrupp kanske lägger sig i. Säljaren kan också börja (fortsätta) bete sig så irrationellt så att han får opinionen på sin sida. Och att han också därmed indirekt visar att han antagligen var förvirrad vid avtalet.

Hade Ebba varit tjugo år äldre hade hon lagt ner det.
2021-03-11, 21:19
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Allt kokar egentligen ner till en enda sak. Det är när Esbjörn i Tv4 intervjun säger:

”-Jag har ju brutit avtalet, fattar hon inte det?”

Han är fullt medveten om att han har skrivit på ett avtal, han har sagt i rätten att det skedde frivilligt. Det finns inga åsikter om priset. Det enda argument han framför är att det sågades ner träd på tomten.

https://www.tv4.se/artikel/2wc3XqvsdbbyUx35xkzWZH/esbjoern-81-talar-ut-om-husstriden-med-ebba-busch-hon-vill-inte-foersta

Det finns ingen ångervecka eller månad på fastighetsaffärer, inte för någon orsak, inte ens för nersågade träd.

Det förs fram en massa olika versioner i tråden för Esbjörns ånger, det finns bara en enda. Det sågades ner träd.

Så det enda tvisten handlar om är huruvida det finns en rätt för en säljare att ångra sig om den nya ägaren gör något på tomten som säljaren inte acepterar.
Precis. Det uttalandet visar att Esbjörn inte kan hålla ihop saker och ting längre. Han förstår inte vad som hänt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det hade tydligen inte spelat någon roll enligt Binninge.

Jag trodde du hade svårt för att fatta, men nu har du fattat. Allt är inte pengar.

Det är för Esbjörn motbjudande att Ebba Busch går in i släktens alla skrymslen, när hon visat förakt för alla de minnen han har om en svunnen tid, där huset repsenterar människor han älskat som nu är döda. Det är bara minnen kvar. Men de människorna fanns, och trots sin höga ålder har Esbjörn varit någons barn.

Jag har förstått det, och skulle känna precis likadant som Esbjörn. Att mina äppleträd och körsbär, och andra träd mejas ner i en motorsågsmassaker av en s k dam, som lyckats nå en position utan den värdegrund och utbildning som jag själv har. En dam som tycker att hon är den nya överklassen och uppför sig som om det är hon som har rätt, trots avsaknad av moral.

Om mitt hus skulle benämnas som ruckel i Aftonbladet, och när mina vänner och släkt smutskastas på Facebook av en person som Ebba Busch, då handlar det om principer och inte om pengar.

Om man inte förstår hur kränkt Esbjörn är, och erbjuder 200.000 kronor är man dum. Esbjörn är 81 år och det han har är pengar så det räcker livet ut.
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Så du menar att det är en budgivning på gång. . ???
Till ett hus på en mark , som inte är till salu ..

Whaat? Hänger inte med. Här handlade det om prisbildning vid budgivning och etablering av marknadspriser. Detta eftersom det finns självutnämnda experter i tråden som med dårars envishet förfäktar att kåken är värd 6 Mkr som den går och står idag. Trådrekordet innehas av fastighetsmäklaren Sandroso som säger sig kunna sälja den för 8 i befintligt skick med friskrivning för dolda fel och allt skräp kvar. Bara för Esbjörn att langa över nycklarna och åka 3 mil söderut till Arlanda och ta en enkel till Bahamas. Skita i pensionatstanter, rättshaveristkärringar och fd kriminella jurister.
2021-03-11, 21:21
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebdo
Ja visst, allt talar för det, men hennes riksdagsgrupp kanske lägger sig i. Säljaren kan också börja (fortsätta) bete sig så irrationellt så att han får opinionen på sin sida. Och att han också därmed indirekt visar att han antagligen var förvirrad vid avtalet.

Hade Ebba varit tjugo år äldre hade hon lagt ner det.

Självklart. Hade Ebba varit 20 år äldre hade hennes barn varit vuxna, hennes föräldrar sannolikt döda och exet omgift sedan länge. Om inte Om varit liksom.
2021-03-11, 21:29
Medlem
Citat:
Självklart. Hade Ebba varit 20 år äldre hade hennes barn varit vuxna, hennes föräldrar sannolikt döda och exet omgift sedan länge. Om inte Om varit liksom.

Om om hade varit och jag var Ebba, jag-modell lite äldre än Ebba i dag...
Då hade jag inte vikit mig en sekund då Esb faktiskt har handpenningen och den vill jag ha tillbaka om han inte vill fullfölja.
Jag hade velat att Esb fått någon annan än Binningen och pensionatstanten at neutralt fråga hur han vill ha det.
2021-03-11, 21:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Detta kände jag inte till. Du menar alltså att Esbjörns diagnos - lindrig kognitiv funktionsnedsättning - innebär att hans rättsliga handlingsförmåga begränsas. Var kommer den uppgiften ifrån?
Det låter helt orimligt.
Så är det , människor med lindrig kognitiv fuktionsnedsättning som satt diagnos .. är ofta lätta att lura.
Det drog Ebba nytta utav.. men hon räknade inte med att detta läkarutlåtande är satt före hon skrev sitt bedragarbrev.
Därför ogillas även Esbjörns signatur i rättsliga sammankomster om han råkar illa ut av någon som försöker blåsa honom. .

Alltså återgår huset och marken till Esbjörn. . (Han måste göra det känt att huset är till salu för sin familj om han ska sälja det).

Det är inget konstigt med det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in