2021-03-11, 22:27
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Så är det , människor med lindrig kognitiv fuktionsnedsättning som satt diagnos .. är ofta lätta att lura.
Det drog Ebba nytta utav.. men hon räknade inte med att detta läkarutlåtande är satt före hon skrev sitt bedragarbrev.
Därför ogillas även Esbjörns signatur i rättsliga sammankomster om han råkar illa ut av någon som försöker blåsa honom. .

Alltså återgår huset och marken till Esbjörn. . (Han måste göra det känt att huset är till salu för sin familj om han ska sälja det).

Det är inget konstigt med det.
Ja, personer med lindrig kognitiv funktionsnedsättning kan vara relativt lätta att lura. Men tyvärr skyddas de inte av lagen som du tycks mena. Esbjörns har inte på något sätt automatiskt förlorat sin rättshandlingsförmåga iom att han fick diagnosen. Diagnoser fungerar inte på det sättet. Inte ens om han hade haft en allvarligare diagnos, som någon typ av demenssjukdom hade han automatiskt förlorat sin rättshandlingsförmåga eller fått den begränsad på något sätt.

Så vitt jag vet finns det inget psykolog- eller läkarutlåtande som ger stöd åt att Eskil inte förstod innebörden och konsekvenserna av avtalet. Esbjörn har inget utlåtande som visar att hans lindriga kognitiva funktionsnedsättning i påtaglig grad påverkar hans förmåga att förstå sammanhanget i vilket han skrev på avtalet och därmed kan inte domstolen ogiltigförklara avtalet på den grunden.

Sannolikt har Ebba lagen på sin sida även om hon agerat fult.
2021-03-11, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Exakt så är det. Handlar inte om pengar.

Om Ebba hade hållit sig borta från träden och huset tills alla papper var påskrivna, så hade hon bott där nu. Oerhört korkat och okänsligt att klampa på på det viset.
Klart det handlar om pengar - men inte på det sättet du tror.
Det är ju inte Ebbas pengar som är den springande - det är att Esbjörns hejdukar nu riskerar att bli utan. De hade hoppats på att ärva fastigheten och sälja den. Nu ville Esbjörn inte det (troligtvis ogillar han dem) och tänka få loss en del pengar för att sätta lite guldkant på sin säkert rätt tråkiga vardag.
Det föll alltså inte i god jord hos girigbukarna runt honom.
2021-03-11, 22:29
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Klart det handlar om pengar - men inte på det sättet du tror.
Det är ju inte Ebbas pengar som är den springande - det är att Esbjörns hejdukar nu riskerar att bli utan. De hade hoppats på att ärva fastigheten och sälja den. Nu ville Esbjörn inte det (troligtvis ogillar han dem) och tänka få loss en del pengar för att sätta lite guldkant på sin säkert rätt tråkiga vardag.
Det föll alltså inte i god jord hos girigbukarna runt honom.
Känner du dom här girigbukarna?
2021-03-11, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Du backar - du medger att det finns ett utrymme inom vad som är lagligt, vad man har rätt till, där det kan finnas skäl att avstå från att hävda sin rätt?

Jag har försökt uttrycka mina tankar om detta i ett annat inlägg. Det är inte fullkomligt men just nu har jag inte tid att skriva mer. (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81
Jag har bar ställt frågor - hur menar du att man kan backa på en fråga?
Du har fortfarande inte kommit med något argument om vad som är moraliskt "förkastligt"....
Bara tomma ord om att ångra sig. Vad har det med moral att göra. Alla kan ångra sig - men det moraliskt riktiga är att stå sitt kast och ta konsekvensenra av sitt handlande.
Ebba är ju den enda med moral i den här affären.
2021-03-11, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Känner du dom här girigbukarna?
Inte alls - men eftersom de råkade smida sina planer på facebook helt öppet så är deras åsikter inte på något sätt okända. Dessutom har ju brorsonen öppet deklarerat att han minsann förväntade sig att ärva.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Precis. Det uttalandet visar att Esbjörn inte kan hålla ihop saker och ting längre. Han förstår inte vad som hänt.
Jag har tittat på intervjun. Han är fullständigt klar och tydlig. Han har brutit avtalet på grund av avverkningen. Det är det som gäller. Så frågan är om det finns laglig möjlighet att ångra en husförsäljning.
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
Kollade några kontrakt. Det är först vid slutbetalning ägandet går över.

Fel!
Fel, fel fel.

Sorry, men det är fel.

Svensk lagstiftning är mycket tydlig på denna punkten.

Det civilrättsliga ägandet övergår omedelbart när ett köpekontrakt av fastighet upprättas.
Det skatterättsliga ägandet övergår normalt vid tillträdet.
Slutbetalning har ingenting med ägandet att göra.

Däremot har du rätt i en sak. Många "avtal" har paragrafer som säger annorlunda.
Dessa paragrafer är ogiltiga och saknar verkan.

Det du nämner är en vanlig missuppfattning.

Det är lagen du måste läsa, inte tokigt skrivna avtal
2021-03-11, 22:34
Medlem
MarryBlunts avatar
(Går) Dagens Facebook Ebba.
Tänk nu har Ebba engagerat sig i våldsbrott i ett långt inlägg argumenterar hon varför inte sexualbrott ska preskriberas. Om man inte visste bättre skulle man kunna tro att det har något med förtalet mot henne att göra.
Den 24/2 skrivet Ebba om vårdpersonal som lurar äldre, undra vad hon tycker om politiker som blåser gamla.
Senast redigerad av MarryBlunt 2021-03-11 kl. 22:37.
2021-03-11, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Fast det är ju inte sant, han kan bryta avtalet och kan då bli skadestånds skyldig. Men Ebba stämmer för Bättre rätt.

Och kom igen det heter fan inte bara så.

Bättre rätt betyder att Ebba tycker att hon har bättre rätt att bo i det där huset än vad Esbjörn har. Hon tycker det inte för att hon lagt handpenning. Utan för att det är en bra och smidig lösning som passar henne och barnen.
Annars hade hon stämt för avtalsbrott. Men det vet hon att hon inte kan. Så det gör hon inte.
Ebba Busch har bättre rätt till huset eftersom hon har köpt det. Det blir inte Esbjörns igen för att han ångrar sig efteråt. Jag tror till och med att ett barn förstår det.
2021-03-11, 22:37
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Inte alls - men eftersom de råkade smida sina planer på facebook helt öppet så är deras åsikter inte på något sätt okända. Dessutom har ju brorsonen öppet deklarerat att han minsann förväntade sig att ärva.
Du menar inläggen där det konstaterades att Ebba skulle falla till föga och lämna tillbaka huset pga att hon hade för mycket att förlora på att dra den gamle mannen inför rätta?
2021-03-11, 22:39
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Tack🧡. Du fick just nu en helt annan respekt i mina ögon.

Ja visst är det så. Vinner Esbjörn har Ebba haft fel. Och då är det inte bara Ebba som haft fel, utan många av oss här i tråden som står på Ebbas sida också. Att du inte förstår att de flesta av oss som står på Ebbas sida har den åsikten visar bara hur otroligt insnöad du är i dina förutfattade meningar, trots att jag och många andra många gånger påtalat just det faktum att vi är intresserade av sanning och fakta.

Den intressanta frågan är nu då, till dig

Om Ebba vinner, har Esbjörn fel då? Erkänner du att du haft fel då? Precis som jag just sa att jag kommer att göra det om Esbjörn vinner.

Eller tänker du blunda för detta självklara också, precis som du vägrar erkänna texten i Densias värdering?

Som du håller på kommer du aldrig att vinna någons respekt, värd att vinnas.
2021-03-11, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag trodde du hade svårt för att fatta, men nu har du fattat. Allt är inte pengar.

Det är för Esbjörn motbjudande att Ebba Busch går in i släktens alla skrymslen, när hon visat förakt för alla de minnen han har om en svunnen tid, där huset repsenterar människor han älskat som nu är döda. Det är bara minnen kvar. Men de människorna fanns, och trots sin höga ålder har Esbjörn varit någons barn.

Jag har förstått det, och skulle känna precis likadant som Esbjörn. Att mina äppleträd och körsbär, och andra träd mejas ner i en motorsågsmassaker av en s k dam, som lyckats nå en position utan den värdegrund och utbildning som jag själv har. En dam som tycker att hon är den nya överklassen och uppför sig som om det är hon som har rätt, trots avsaknad av moral.

Om mitt hus skulle benämnas som ruckel i Aftonbladet, och när mina vänner och släkt smutskastas på Facebook av en person som Ebba Busch, då handlar det om principer och inte om pengar.

Om man inte förstår hur kränkt Esbjörn är, och erbjuder 200.000 kronor är man dum. Esbjörn är 81 år och det han har är pengar så det räcker livet ut.
Jag tror inte att det handlar om värdegrund, utbildning och moral. För Esbjörn är inte särskilt framstående inom något av dessa områden. Det handlar om att han inte förstår att man inte kan be att få tillbaka något man har sålt. Det fungerar inte på det sättet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in