2021-03-11, 17:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det hade tydligen inte spelat någon roll enligt Binninge.
Så sa han och måste väl så säga, men vi får aldrig veta svaret utifall hon höjt rejält, så är det.
2021-03-11, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det finns inga skäl att få bort Binninge. Han har gjort det han ska. Han bestämmer inte över hur mycket av budgeten som skall till rättsväsendet och till Sveriges domstolar.

Det tar tid i domstol, och argumenten om Ebbas ungar gav ingen gräddfil tidsmässigt trots att hon trodde det i sin enfald. Den unge notarien gav klara besked om kapaciteten för att ha tvistemål nu under Pandemin, och att brottmål har företräde. Det är Ebba Busch som har ingett en talan i domstol, mot bättre vetande.

Det är Ebba Busch advokat som skött saken sämre än Binninge, då hon skulle ha avrått Ebba Busch från denna tvist. Och sagt till henne att förtal på Facebook inte är en lyckad processföring, redan när det blev smutskastning av Esbjörns nära och kära. Men istället blev förtal en av grunderna i Ebba Busch konstiga talan om bättre rätt, där det blir ett märkligt sätt att se på kontraktsbrott.

Vad tror Ebba Busch egentligen, att det finns en röd matta där hennes fall är prioriterat?

Du och jag tycks ha helt olika krav på kompetens hos ombud. Om jag skulle behöva juridiskt biträde i en tvist så skulle jag välja en erfaren advokat med kompetens på området. Binninge är en skrattretande, inkompetent pajas som tror att man driver tvistemål i media. Naturligtvis kan han lura en och annan att tro att han "gör det han ska". Han tycks i alla fall ha fått dig att tro att han är en riktig kanon.

Dream on!
Senast redigerad av Tjelovek 2021-03-11 kl. 18:01.
2021-03-11, 18:00
Medlem
Alwaysrights avatar
Citat:
Det hade tydligen inte spelat någon roll enligt Binninge.

Så är det också. Bindningen sköter korten bra, det gäller att skaka Ebba så mycket det går och få henne att backa! Tro inte man kan sockra lite o vinna! Detta skall dragas i långbänk...
2021-03-11, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Så sa han och måste väl så säga, men vi får aldrig veta svaret utifall hon höjt rejält, så är det.
Men det väsentliga är att hon har ett köpekontrakt som säger att huset är hennes, det finns inte heller någon ångerrätt när man säljer hus. Så hon kommer att få huset för 3.9 miljoner i alla fall. Hon hade inte behövt erbjuda något alls. Så är det också.
Om man räknar vad fortsättningen av tvisten kommer att kosta så var hennes erbjudande värt betydligt mer än dessa 200.000 för Esbjörn. Men han räknar så klart med att få mer för även han förstår att det han sålt är sålt. Pengar och hus har bytt ägare. Bytt är bytt som man brukar säga.
Så givetvis spelar pengarna roll, men Esbjörn och Binninge spelar poker. Med sjukt dåliga kort enligt mig.
2021-03-11, 18:03
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Självklart, annars hade ju inte denna soppa funnits. Men det är ju oxå det faktumet att hon köpte det för 3,9 som är ett av ställen där den här historien inte stämmer. Det är enligt senaste värderingen värt 4,6 miljoner. Samt att vi är många som tror att det skulle inringa ett värde på runt 6 miljoner på öppna marknaden. Faktumet att Ebba bara gav 3,9 är högst besvärande.
Om man ber att få köpa någons hus, och göra det snyggt, så gör man en Zlatan. Ringer på och säger Ni bor i mitt hus. Jag ger er fyra gånger mer än ni gav.
Hade Ebba betalat 5 hade det sett snyggare ut.

Angående fastighet. Esbjörn har en fastighet. Sin sommarstuga. Han har dessutom en eller två bostadsrätter. Var av en skulle kunna vara hans nu avlinda livskamrat.

Det är värdetidpunkten vid försäljningen som gäller, alltså för ett halvår sedan.
Sen blir inte en ny värdering på 4.6 milj till några 6 milj ändå, hur du än krumbuktar dig.
Han har/hade en egen BR i Västerås, den BR i Uppsala är ärvd och ursprungligen hans avlidne brors.
Majkgård ”tog över” Esbjörn redan innan den då fd. särbon avled, han vistades då ofta på hennes andra kursgård Morhagen i Sunnansjö och öppnade ett bankkonto där.
Han följde sen med i flytten till Odalgården 2012, efter att han hösten 2011 tagit en inteckning på sommarhuset med 600.000:-, inte gick det till renovering av sommarhuset i alla fall.
2021-03-11, 18:03
Medlem
Alwaysrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Du och jag tycks ha helt olika krav på kompetens hos ombud. Om jag skulle behöva juridiskt biträde i en tvist så skulle jag välja en erfaren advokat med kompetens på området. Binninge är en skrattretande, inkompetent pajas som tror att man driver tvistemål i media. Naturligtvis kan han lura en och annan att tro att han "gör det han ska". Han tycks i alla fall ha fått dig att tro att han är en riktig kanon.

Dream on!
Binninge är bra i en hopplös sits där man tveklöst förlorar i ting men kan köra svälta räv i media."...
2021-03-11, 18:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Runkas
Är du efterbliven på riktigt? Nu har du tjafsat om priset in absurdum. Har du inte fattat att dom gemensamt kommit överens om denna summa samt att den stämmer med den värderingen som gjordes då, va fan e dit problem?. Sen att gubbtjuven backat ur efter påtryckningar från avlägsna släktingar och sk vänner gör knappast Ebba till en bedragare, skulle förvåna mig om hon inte vinner detta case samt har hedern i behåll när krutröken lagt sig. Om jag röstar på Ebba? aldrig i livet, Vill jag ligga med Ebba? Hell yeah....
Stopp nu lite , tänk. . Esbjörn har ett äldre sjukintyg som säger nej till affärsverksamhet.
Ebba har gått på en sådan stor fälla att hon mister sitt jobb.. och skänker alla sina pengar till Esbjörn 😃. .

Ja det är rimligt att så blir det.

Voine voine de stackars advokater som tror på sig själva. .
2021-03-11, 18:05
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Där slår du huvudet på spiken, Esbjörns kognitiva nedsättning (bevisade) kan mycket väl göra att han trots hyfsad ekonomi hamnar hos KF, ju fler gånger man ser och hör Esbjörn ju säkrare blir man ju om att han inte är helt frisk.

Att sedan Ebba utnyttjar denna funktionnedsättning för att komma över fastigheten mot Esbjörns vilja, dessutom till ett underpris är inget annat än en stor jävla skandal.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det går inte att komma runt ett sakkunnigutlåtande på att Esbjörn har kognitiva svårigheter dokumenterade från 2010. Rätten kan ju inte resonera att det blivit bättre med åren. Det går inte att smutskasta Barry också. Eller att advokaten framför att ingen förutom två professorer eller experter från Uppsala är trovärdiga och kan allt om vården och Esbjörn, trots att de inte undersökt Esbjörn.

Advokaten vet att det är kört. Hennes verktygslåda är slut. Media granskar fallet och bevisprövningen.

Sen så är de som ska döma också människor, med relationer. De har gamlingar som lever hemma eller på boenden, och de vet hur åldrandet påverkar oss alla, med mindre ork, och svårigheter i vardagen. I kombination med kognitiva svårigheter var Esbjörn mycket utsatt och lättlurad när Sveriges wannabe Moder Theresia, Ebba Busch börjar visa honom intresse.

Ebba Busch kan inte säga att Esbjörn ljuger om han glömmer saker, säger konstiga saker, är virrig och lite egen. Det är individuell vård i Sverige, inte kollektiva diagnoser.

Jag tror Ebba Busch har fått veta av sin advokat att Barrys utlåtanden och undersökningarna av Esbjörn är ett hinder omöjligt att komma över.
Jag tror att det blir svårt för Ebba att redogöra för hur hon skött husaffären "korrekt och snyggt". Antar att den aspekten kommer att finnas med under höstens rättegång.

Det står en del anmärkningsvärt i stämningsansökan. Bla beskrivs relationen mellan Ebba och Esbjörn som "glad och skojfrisk". Skojfrisk anda betyder ju att stämningen när de sågs var skämtsam, vilket är lite förvånande med tanke på att det handlade om en så betydelsefull och seriös sak som en fastighetsförsäljning. Varför väljer Ebbas ombud just dessa ord?

Citat:
Efter det att parterna undertecknat köpeavtalet hade Busch och Bolin under de efterföljande två veckorna flera kontakter där överlåtelsen diskuterades. Såväl Busch som Bolin var även på plats i huset den 30 augusti 2020 då de gemensamt förberedde inför Bolins flytt. Även här diskuterades överlåtelsen mellan parterna i god och skojfrisk anda och det fanns inga indikationer överhuvudtaget på att Bolin inte avsåg fullfölja överlåtelsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Korrekt och schysst

Ebba skriver på sin facebooksida "Jag har varit noggrann med att säkerställa att allt ska gå korrekt och schysst till", men jag tycker inte att hon nått ända fram i det avseendet.

Att sälja och köpa en fastighet är för många väldigt känslosamt. Det kan bli svårt att reda ut hur man känner och det kan bli lätt att vela hit och dit men även att fatta förhastade beslut. Därför gäller det att ordna med ett kvalitativt och seriöst förfarande som gör att även de mer känslosamma kan fatta rationella beslut som de inte ångrar. – I tråden har flera diskuterat hur ett sådant förfarande skulle kunna gestalta sig. Det har också diskuterats vad god mäklarsed kräver.

Som jag ser det hade ett mer seriöst sätt att arrangera affären kunnat sluta på följande tre sätt.

• Esbjörn kommer på att han inte vill sälja. Till exempel kan han uppmanas att tala med sina släktingar och de andra i hans närhet. Det kan få honom att inse att dessa är viktigare för honom än affären och den snabbt övergående vänlighet som Ebba visar honom. (Han verkar lite tjusad av henne, en situation hon kanske kan sägas utnyttja.)

• Om avtal skrivs och Esbjörn ångrar sig efteråt kan ett gedignare förfarande ha borgat för att allt inte går i baklås som det ju gjorde i verkligheten. Ebba och Esbjörn skulle då ha kunnat prata med varandra och kunnat låta affären gå tillbaka på ett omsorgsfullt och tryggt sätt.

• Om avtal skrivs och Esbjörn ångrar sig efteråt och Ebba inte vill gå med på att säga upp avtalet så kan hon visa att det gått till på ett korrekt och schysst sätt. Det är ju svårt att visa nu med anonyma budbärare i midsommartid, ett anonymt vittne och en kontraktsskrivare helt utan ansvar (som dessutom inte direkt anpassat avtalet efter den situation som var). Man kan också diskutera ojämlikheten mellan parterna på flera plan och det att Ebba – kanske – utnyttjade sin charm för att övertala Esbjörn.

Min slutsats är affären inte genomfördes på det korrekta och schyssta sätt som Ebba avsåg. Som jag ser det förtjänar hon kritik för det.
2021-03-11, 18:10
Avslutad
Citat:
Men det väsentliga är att hon har ett köpekontrakt som säger att huset är hennes, det finns inte heller någon ångerrätt när man säljer hus. Så hon kommer att få huset för 3.9 miljoner i alla fall. Hon hade inte behövt erbjuda något alls. Så är det också.
Om man räknar vad fortsättningen av tvisten kommer att kosta så var hennes erbjudande värt betydligt mer än dessa 200.000 för Esbjörn. Men han räknar så klart med att få mer för även han förstår att det han sålt är sålt. Pengar och hus har bytt ägare. Bytt är bytt som man brukar säga.
Så givetvis spelar pengarna roll, men Esbjörn och Binninge spelar poker. Med sjukt dåliga kort enligt mig.

Hon kommer att backa ur denna affär, inom en månad, max två månader, vilket är det enda rätta efter alla lögner hon skridit fram med.
2021-03-11, 18:14
Medlem
Alwaysrights avatar
Citat:
Hon kommer att backa ur denna affär, inom en månad, max två månader, vilket är det enda rätta efter alla lögner hon skridit fram med.

Ja hon backar men skälet är att esbj tvärtjurar och hon kan inte vänta ut honom. Varför han tjurar kan vi spekulera om.
2021-03-11, 18:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Jag tror att det blir svårt för Ebba att redogöra för hur hon skött husaffären "korrekt och snyggt". Antar att den aspekten kommer att finnas med under höstens rättegång.

Det står en del anmärkningsvärt i stämningsansökan. Bla beskrivs relationen mellan Ebba och Esbjörn som "glad och skojfrisk". Skojfrisk anda betyder ju att stämningen när de sågs var skämtsam, vilket är lite förvånande med tanke på att det handlade om en så betydelsefull och seriös sak som en fastighetsförsäljning. Varför väljer Ebbas ombud just dessa ord?

Skulle locket öppnas på hur Ebba Busch övertalade Esbjörn att skriva på avtalet så blir Ebba hatad av betydligt fler än sina meningsmotståndare, detta gick givetvis inte rätt och riktigt tillväga, det fattar ju ett barn.

Att Ebba-klanen här inne förnekar detta hör ju bara till deras arbetsinsats som Ebba-groupies, det gör endast vad som förväntas av ett fan, ser man upp till en Gudinna så gör man.
2021-03-11, 18:22
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
Tittade på kontrakt:
Mot det att säljaren erhåller i 2 § föreskriven köpeskilling övergår äganderätten till fastigheten till. köparen, upprättas köpebrev samt överlämnar säljaren till köparen de handlingar denne innehar rörande fastigheten. Skulle köpar....

Fullföljer .....skäligt skadestånd...

######
Vad hade hänt om Ebba överfört 3,5 MSEK ( minus ej löst pant) på tillträdesdagen och helt enkelt flyttat in? Lite tufft men enligt kontakt ok. Lite strul m lagfart för inteckning? Tagit detta till ting?

Finns bra avhoppsklausul för köpare men inget annat än skadestånd om man inte gör som kontrakt stipulerar. Säljare tvärvägrar = skadestånd.

Ebba har ju inte fullföljt sin del och har fastnat. Hur kommer man vidare? Jag hade pyntat och tagit huset i besittning om bank inte vägrat lån och detta varit krav!

Det är ju Esbjörn som inte fullföljt sin del i köpeavtalet.
Varför tror du annars han blivit stämd?
Ebba betalade handpenningen på 390.000:- och höll sin del, nästa är Esbjörns del och då kom han inte till banken som avtalat för att skriva på köpebrev och få slutbetalningen.
Hon har fullföljt men inte Esbjörn, det går nu inte komma vidare utan att han gör rätt för sig!
Inte ens skriva på ett avtal om att han ångrar försäljningen och betalar tillbaka handpenningen, har han medverkat till utan vägrar ångra sig och sitter kvar med handpenningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in