2021-03-11, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det går inte att komma runt ett sakkunnigutlåtande på att Esbjörn har kognitiva svårigheter dokumenterade från 2010.

A.

Kapade ut lite ur ditt inlägg.
Varför gjordes undersökningen 2010?
Vad hade hänt, vad hade han gjort som lede till att den undersökningen gjordes?
2021-03-11, 16:49
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Nej det gjorde den inte till Ebbas, däremot har hon sen köpt fastigheten för 3.9 miljoner.
Självklart, annars hade ju inte denna soppa funnits. Men det är ju oxå det faktumet att hon köpte det för 3,9 som är ett av ställen där den här historien inte stämmer. Det är enligt senaste värderingen värt 4,6 miljoner. Samt att vi är många som tror att det skulle inringa ett värde på runt 6 miljoner på öppna marknaden. Faktumet att Ebba bara gav 3,9 är högst besvärande.
Om man ber att få köpa någons hus, och göra det snyggt, så gör man en Zlatan. Ringer på och säger Ni bor i mitt hus. Jag ger er fyra gånger mer än ni gav.
Hade Ebba betalat 5 hade det sett snyggare ut.

Angående fastighet. Esbjörn har en fastighet. Sin sommarstuga. Han har dessutom en eller två bostadsrätter. Var av en skulle kunna vara hans nu avlinda livskamrat.
2021-03-11, 16:50
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
”Enligt uppgift” är ett uselt argument och det vet du själv. Fram med en källa om du har nån

I Expressen stod det däremot att det var just Ebba som hade erbjudit 2,5 MSEK.

Varsågod och sätt igång och ösa svordomar över mig nu, med hånfulla emojis och vad som helst. Bring it on bara, det är säkert många som uppskattar underhållningsfaktorn.

I Expressen stod det att Binninge påstod att Ebba bjudit 2.5. Tror det var Matz som sedan förklarade att det budet inte kom från Ebba. Det är väl det budet som i tråden tillskrivs Majken, men om det är så vet jag inte.
2021-03-11, 16:51
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Kapade ut lite ur ditt inlägg.
Varför gjordes undersökningen 2010?
Vad hade hänt, vad hade han gjort som lede till att den undersökningen gjordes?
Vet inte. På vilket sätt tänker du det är viktigt?
2021-03-11, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ni tror alltså inte alls att det kan ha att göra med, det som nån skrev i tråden, att de obetalda räkningarna hade att göra med att de gällde olika hyrda lokaler, typ garage och sådant som hade att göra med de tre? fyra? Olika fastigheter/lägenheter han hyrde.

Alltså han får räkningar i typ fyra olika postlådor, och på den tiden jag hyrade (typ 20 år sedan) så fick man ofta hyresavierna i brevinkastet i dörren till lägenheten...

Jag har styrt om så att jag får nästan alla räkningar på efaktura, och har autobetalning på dem, men jag är ju nästan 20 år yngre än Esb, och har också jobbat som ingenjör i Västerås, som första jobb efter skolan, men flyttade därifrån efter ett par år... Jag har ju hållt på med datorer sen Vic64 kom, sen Amiga och sedan PC, köpte Vic64 i London medan jag jobbade i Västerås på ASEA, det var väl vissa på jobbet som jobbade med terminaler till mån stordator, de fick utskrifter centralt ifrån nånstans som skrevs ut på natten på långa veckade papper med hål längs kanten.

Men jag jobbade inte med dator)terminal utan med ett ritbord och penna.

Hoppsan svävade visst ut lite ...

Jag tycker inte du spårar ut. Det är så Esbjörn och alla äldre fått leva i en tid där utvecklingen går snabbare och snabbare och allt förändras. Jag är yngre än Esbjörn, med kommer i håg en tid utan laptop, där man stod i kö på banken i olika ärenden. Nu har vi knappt riktiga pengar längre. Jag har också autogiro och fått hjälp att lära mig allt nytt av snälla ungdomar i de fall jag blir handlingsförlamad. All kontakt med banken är borta och man får ta allt via nätet. Bolag är stenhårda och alla räkningar inkasseras blixtsnabbt.

Allt är nytt med TV, kabel, fiber och allt ändras. Jag har ingen fast telefon längre, jag har haft ADSL och nu fiber. Hade jag inte haft hjälp hade jag inget kunnat om internetdelning på telefon och om appar. Det är inte lätt för en åldring att hålla reda på allt. Det var hjälp han behövde, men inte av den slags som Ebba Busch erbjöd.

Saker som förr var lätta blir svåra i Esbjörns ålder. Han kan inte fälla träd själv och fixa som förr. Det är svårt att be om hjälp när det går överstyr då vi lever i ett land där vi sköter oss själva. Esbjörn är i ett underläge när han blir drabbad av en person som Ebba som målinriktat säger det som ska till för att utöva press på honom. Skröplighet, ålder 80+ och kognitiva svårigheter är en enkel match för en person som duperar folk för sin försörjning, likt Ebba Busch.

Som med Oisin Cantwells formulering, är hela historien om vad som skedde under midsommar när Ebba tog fram ett avtal i sken av kandelabern, inte berättad.
2021-03-11, 16:54
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Höjden av förhalning var när han ville ha uppskov för att rådgöra med Esbjörns gode man inför en kommande förhandling. Pernroth Lüllmaa har inte lyckats bli utsedd till detta ännu! Möjligen kan det bero på att Esbjörn inte behöver en sån. Det var ju ytterligare ett försök för att framställa honom som dement i media som ett led i utpressningen.

Tingsrätten skrev att dom inte interimistiskt kan besluta om god man för Esbjörn.
Det medicinska underlag som ingivits, styrker inte något behov av god man.
Dvs. psykologutlåtandet håller inte ens där som bevisning.
Då är ändå god man frivilligt och en person som ska hjälpa dig med det du vill åstadkomma, god man får inte handla mot din vilja utan måste handla efter din vilja.
2021-03-11, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Vet inte. På vilket sätt tänker du det är viktigt?

Var det någon av hans handlingar som ledde till detta och om det var så så skulle väl släktingar
få ett litet aha om att hålla ögon/öron öppna och inte lämna honom ägandes et hus som brorsonen blivit lovad. Skulle brorsonen, om han nu visste om detta, ha satt in någon typ av föräljningsspärr på huset eller skulle en god man ha utsetts redan här?
Någon anledning måste ju ha funnits?
2021-03-11, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Sant alltihopa, jag är helt övertygad om att Ebba-Elisabeth Busch kommer att dra sej ur affären, sagt det sedan i höstas, Ebba trodde hon kunde skrämma huset av Esbjörn men icke!
Esbjörn han står trots, Tingsrätt, mediedrev, sällan skådat drev här på Flashback, lugnt kvar med sin inställning, Ebba får allt hitta en exit med dignitet, hur nu hon ska kunna det, men hon kommer att backa.

Jag är övertygad om att Ebba Busch kommer backa, Hon såg inte glad eller kaxig ut på förberedande förhandling. Hon klarar inte tre dagas huvudförhandling om hur detta kunde ske.

Nu sitter hon och advokaten och går igenom målet, och Ebba har fått.veta att bara hennes ord om att hon har ett giltigt avtal kommer inte lösa detta problem med att Esbjörn säger nej.
2021-03-11, 17:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag är övertygad om att Ebba Busch kommer backa, Hon såg inte glad eller kaxig ut på förberedande förhandling. Hon klarar inte tre dagas huvudförhandling om hur detta kunde ske.

Nu sitter hon och advokaten och går igenom målet, och Ebba har fått.veta att bara hennes ord om att hon har ett giltigt avtal kommer inte lösa detta problem med att Esbjörn säger nej.

Sen kan man undra hur korkad Ebba egentligen är, hon höjde budet 200000SEK, det var ju fullständigt meningslöst, näst intill förolämpande.

Hon skulle bjudit ett rejält högre belopp så kan det ev funnits en chans till förlikning, för om hon så betalt 5 miljoner sen renoverat för 2 miljoner har hon kanske haft sitt drömboende, likväl hela värdet kvar i fastigheten.

Då hade hon även kunnat få sympatierna tillbaka från vanligt folk att hon då ivf gjort rätt för sej ekonomiskt.
Senast redigerad av LawNumberSix 2021-03-11 kl. 17:11.
2021-03-11, 17:13
Medlem
Condylomas avatar
Citat:
Där slår du huvudet på spiken, Esbjörns kognitiva nedsättning (bevisade) kan mycket väl göra att han trots hyfsad ekonomi hamnar hos KF, ju fler gånger man ser och hör Esbjörn ju säkrare blir man ju om att han inte är helt frisk.

Att sedan Ebba utnyttjar denna funktionnedsättning för att komma över fastigheten mot Esbjörns vilja, dessutom till ett underpris är inget annat än en stor jävla skandal.
Så är det. Fruktansvärt hur eliten skor sig på en gammal man.
Gubbens oförmåga att sköta räkningar likväl som fastigheten indikerar ett behov av God man.

Rasande över den monumentala empatilösheten att ge sig på honom. Vilka kräk. Dom som skyddar förövaren är av samma andas barn som den moraliskt efterblivna Ebba Busch. Om dom kan bete sig som egotrippade Ebba gör för att lägga rabarber på Esbjörns fastighet så akta er gott folk vad dom är kapabla till om dom kommer till makten.

Viktor Orban släng dig i väggen.
Senast redigerad av Condyloma 2021-03-11 kl. 17:19.
2021-03-11, 17:16
Medlem
Citat:
Sen kan man undra hur korkad Ebba egentligen är, hon höjde budet 200000SEK, det var ju fullständigt meningslöst, näst intill förolämpande.

Hon skulle bjudit ett rejält högre belopp så kan det ev funnits en chans till förlikning, för om hon så betalt 5 miljoner sen renoverat för 2 miljoner har hon kanske haft sitt drömboende, likväl hela värdet kvar i fastigheten.

Då hade hon även kunnat få sympatierna tillbaka från vanligt folk att hon då ivf gjort rätt för sej ekonomiskt.
Hade det spelat någon roll? Enligt Binninge handlar det ju inte om pengar. Esbjörn har helt enkelt ångrat sig.
2021-03-11, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Condyloma
Så är det. Fruktansvärt hur eliten skor sig på en gammal man.
Gubbens oförmåga att sköta räkningar likväl som fastigheten indikerar ett behov av God man.

Rasande över att det monumentala empatilösheten att ge sig på honom. Vilka kräk. Dom som skyddar förövaren är av samma andas barn som den moraliskt efterblivna Ebba Busch. Om dom kan bete sig som egotrippade Ebba så akta er gott folk vad dom är kapabla till om dom kommer till makten.
Vilka menar du och vad händer om de kommer till makten? Kommer de ta bort ångerrätten på husförsäljningar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in