Citat:
Ursprungligen postat av
Enydrion
Ni tror alltså inte alls att det kan ha att göra med, det som nån skrev i tråden, att de obetalda räkningarna hade att göra med att de gällde olika hyrda lokaler, typ garage och sådant som hade att göra med de tre? fyra? Olika fastigheter/lägenheter han hyrde.
Alltså han får räkningar i typ fyra olika postlådor, och på den tiden jag hyrade (typ 20 år sedan) så fick man ofta hyresavierna i brevinkastet i dörren till lägenheten...
Jag har styrt om så att jag får nästan alla räkningar på efaktura, och har autobetalning på dem, men jag är ju nästan 20 år yngre än Esb, och har också jobbat som ingenjör i Västerås, som första jobb efter skolan, men flyttade därifrån efter ett par år... Jag har ju hållt på med datorer sen Vic64 kom, sen Amiga och sedan PC, köpte Vic64 i London medan jag jobbade i Västerås på ASEA, det var väl vissa på jobbet som jobbade med terminaler till mån stordator, de fick utskrifter centralt ifrån nånstans som skrevs ut på natten på långa veckade papper med hål längs kanten.
Men jag jobbade inte med dator)terminal utan med ett ritbord och penna.
Hoppsan svävade visst ut lite ...
Jag tycker inte du spårar ut. Det är så Esbjörn och alla äldre fått leva i en tid där utvecklingen går snabbare och snabbare och allt förändras. Jag är yngre än Esbjörn, med kommer i håg en tid utan laptop, där man stod i kö på banken i olika ärenden. Nu har vi knappt riktiga pengar längre. Jag har också autogiro och fått hjälp att lära mig allt nytt av snälla ungdomar i de fall jag blir handlingsförlamad. All kontakt med banken är borta och man får ta allt via nätet. Bolag är stenhårda och alla räkningar inkasseras blixtsnabbt.
Allt är nytt med TV, kabel, fiber och allt ändras. Jag har ingen fast telefon längre, jag har haft ADSL och nu fiber. Hade jag inte haft hjälp hade jag inget kunnat om internetdelning på telefon och om appar. Det är inte lätt för en åldring att hålla reda på allt. Det var hjälp han behövde, men inte av den slags som Ebba Busch erbjöd.
Saker som förr var lätta blir svåra i Esbjörns ålder. Han kan inte fälla träd själv och fixa som förr. Det är svårt att be om hjälp när det går överstyr då vi lever i ett land där vi sköter oss själva. Esbjörn är i ett underläge när han blir drabbad av en person som Ebba som målinriktat säger det som ska till för att utöva press på honom. Skröplighet, ålder 80+ och kognitiva svårigheter är en enkel match för en person som duperar folk för sin försörjning, likt Ebba Busch.
Som med Oisin Cantwells formulering, är hela historien om vad som skedde under midsommar när Ebba tog fram ett avtal i sken av kandelabern, inte berättad.