2021-03-11, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Som jag säger i en annan tråd så verkar beslutet vara politiskt snarare än medicinskt.

Såg när jag gick igenom UK:s rapporter att fler hade dött i samband med Pfizer's vaccin än med AZ-vaccinet.

Om några dagar är de igång igen om man frågar mig.

Beslutningen kom fra Sundhedsstyrelsen. I Danmark er det de ældste og mest udsatte, der har fået Pfizer. Der er ikke mange over 65 der har fået Astrazeneca.

Som Søren Brostrøm siger:

"- Den europæiske lægemiddelmyndighed har set på indberetninger fra flere lande i EU – blandt andet Østrig og Danmark – med yngre og som udgangspunkt raske mennesker, som blev vaccineret med AstraZeneca-vaccinen, og som så har fået store blodpropper i mange forskellige dele af kroppen i både de store og små blodkar. Så meget alvorlig blodpropsygdom – og desværre også i nogle tilfælde med dødelig udgang."

https://www.dr.dk/nyheder/indland/brostroem-om-astrazeneca-vaccinen-yngre-og-umiddelbart-raske-mennesker-ramt-af
Citera
2021-03-11, 15:09
Medlem
Merwinnas avatar
Nio länder har pausat AZ nu. Men inte vi förstås. Här ska det alltid "göras övergripande avväganden" av myndighetspersoner, över huvudet på medborgarna. Och dom sa igen nu på presskonferensen, att man inte får välja vaccin. Tar man inte det som erbjuds, så blir man utan. Det är ett fruktansvärt överförmynderi...

MATILDA APREA MALMQVIST2 min
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=532904
Även Italien pausar nu den specifika satsen av Astra Zenecas vaccin som användes i Österrike då en kvinna dog av en blodpropp – tio dagar efter vaccination.

Österrike, Estland, Lettland, Litauen, Luxemburg har också pausat den specifika satsen av Astra Zenecas vaccin.-

Norge, Danmark och Island har pausat all vaccination med Astra Zeneca tills vidare.
Citera
2021-03-11, 15:10
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
vet inte riktigt hur man ska förhålla sig till detta. kanske hade det varit bättre att ge vaccinet till folk som är i 65 års åldern först. känns lite slöseri att ge vaccin till folk som ändå dör 2 månader senare av hjärtinfarkt.
Det är ju rätt många som lever länge efter sin 70:e födelsedag.
Medellivslängden i Sverige är ungefär 83 år.

Dessutom finns det ju ett värde i att barn, barnbarn och barnbarnsbarn får möjlighet att träffa sina äldre släktingar.
Min farmorsmor levde till jag var runt 18 år gammal och vi uppskattade varandra väldigt mycket.
Citera
2021-03-11, 15:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Beslutningen kom fra Sundhedsstyrelsen. I Danmark er det de ældste og mest udsatte, der har fået Pfizer. Der er ikke mange over 65 der har fået Astrazeneca.

Som Søren Brostrøm siger:

"- Den europæiske lægemiddelmyndighed har set på indberetninger fra flere lande i EU – blandt andet Østrig og Danmark – med yngre og som udgangspunkt raske mennesker, som blev vaccineret med AstraZeneca-vaccinen, og som så har fået store blodpropper i mange forskellige dele af kroppen i både de store og små blodkar. Så meget alvorlig blodpropsygdom – og desværre også i nogle tilfælde med dødelig udgang."

https://www.dr.dk/nyheder/indland/brostroem-om-astrazeneca-vaccinen-yngre-og-umiddelbart-raske-mennesker-ramt-af

Det är samma här. Det är vårdpersonalen som har fått AZ, de gamla har fått Pfizer. Vilka som har blivit vaccinerade med Moderna vet jag inte, men det är inte många alls än.
Citera
2021-03-11, 15:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Min granne är 60+, den danska kvinnan var väl 60 och de i Österrike var väl en på 49 och en på 35 år? En gemensam faktor är att de är kvinnor.

Ja, men att de är kvinnor kan bero på att det är vårdpersonalen som vaccineras överallt nu. Och den består till största delen av kvinnor.
Citera
2021-03-11, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Om jag fattar det rätt har läkemedelsverket tagit beslut att fortsätta med AZ efter samtal med FoHM.

Intressant fråga från journalist nu ; om man väger in smittspridningen i Sverige i nytta/risk balans.

Sådär fick vi svar att FoHM står som en koloss för allting och vid alla beslut.

Jag tyckte att det klart som korvspat att läkemedelverket inte väger in hur smittspridningen ser ut när det gäller nytta/risk.

FoHM lutar sig ju på läkemedelsverket beslut och svarade inte på den frågan ens.
Citera
2021-03-11, 15:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Jag tyckte att det klart som korvspat att läkemedelverket inte väger in hur smittspridningen ser ut när det gäller nytta/risk.

FoHM lutar sig ju på läkemedelsverket beslut och svarade inte på den frågan ens.

Fast det vet man inte. Alla inblandade myndigheter har en stark press på sig nu, att få i oss giftet...
Citera
2021-03-11, 15:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men att de är kvinnor kan bero på att det är vårdpersonalen som vaccineras överallt nu. Och den består till största delen av kvinnor.

Det är en trolig förklaring.
Citera
2021-03-11, 15:18
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det har inte framkommit vilka det var som fick propp. Troligen var det mycket gamla och sjuka.

Eller så har man sjukdomar som ger ökat propprisk och kanske genetiska orsaker. Alltså det kan vara individuellt hur proppbenägen man är. Å andra sidan medicinerar man säkert om man vet att man är proppbenägen och då minskar risken radikalt.

De som plötsligt får en propp när de är ute på resa i bilen och åker långt eller för det som får en propp när de sitter flygplansfåtöljen. De vet antagligen inte om att de har en ökad risk.
Citera
2021-03-11, 15:23
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler

Hade ni lyssnat dagens myndighetspressträff hade ni fått svar på alla de frågorna. Jo de utvärdera risk nytta men alla vacciner, löpande! Nej de har inte funnit någon signifikant övervikt för propp på grund av vaccinet.
10 misstänkta proppar på grund av Pfaizers vaccin 2 misstänkta proppar med Astra Zenekas är inrapporterade i Sverige.
Citera
2021-03-11, 15:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Dödligheten är ett mått på hur stor sannolikheten är att du dör om du blir smittad som enskild person. Siffran ligger runt 0,4%. Nej det är inte ett mått på hur många som dör totalt.

Om ett virus har hög dödlighet som för SARS där dödligheten var ca 20% så innebar de att mycket få människor dog i slutändan, pga att folk hann dö och bli svart sjuka innan dom smittade det vidare.

Självklart, men här handlade det om en förändring. Om förändringen är " dödligheten ökar med X%" så innebär det att X% fler dör.

Oavsett om man definierar dödligheten som hur många rödhåriga mellan 67 och 68 år som dör eller vad man nu mäter.
Citera
2021-03-11, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nio länder har pausat AZ nu. Men inte vi förstås. Här ska det alltid "göras övergripande avväganden" av myndighetspersoner, över huvudet på medborgarna. Och dom sa igen nu på presskonferensen, att man inte får välja vaccin. Tar man inte det som erbjuds, så blir man utan. Det är ett fruktansvärt överförmynderi...

MATILDA APREA MALMQVIST2 min
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=532904
Även Italien pausar nu den specifika satsen av Astra Zenecas vaccin som användes i Österrike då en kvinna dog av en blodpropp – tio dagar efter vaccination.

Österrike, Estland, Lettland, Litauen, Luxemburg har också pausat den specifika satsen av Astra Zenecas vaccin.-

Norge, Danmark och Island har pausat all vaccination med Astra Zeneca tills vidare.

22 fall på 3 miljoner doser, kanske inte allt för befogat underlag för att pausa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in