Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Ja, det är väl självklart att det är den valda regeringen som ska agera i en krissituation oavsett om det är en pandemi, ett terrorangrepp, ett krigsutbrott eller något annat.
En grundplan för pandemihantering ska man givetvis ha, men den måste ju anpassas efter den aktuella sjukdomen.
Det blir inte samma plan om det är yngre som drabbas värst eller om det är äldre som drabbas värst.
Det blir inte samma plan om smittan är luftburna och väldigt smittsam som om den är droppburen och inte så smittsam.
Etc, etc.
Vissa delar är sannolikt gemensamma för många typer av sjukdomar.
Skyddsutrustning behövs.
Flera vårdplatser behövs.
Flera IVA behövs.
Information om smittan till vård- och omvårdnadspersonal.
Information till allmänheten.
Etc, etc.
Det är givetvis regeringen som ska agera och naturligtvis med stöd och hjälp av expertmyndigheterna.
Sedan är det bra att myndigheter kan ta egna initiativ i en nödsituation om regeringen saknar handlingsförmåga. Alla inser att det skulle gått ännu sämre i Sverige om inte myndigheterna agerat.
Jag önskar att någon annan såg utfrågningen och kan säga hur de uppfattade frågan och svaret. Jag kan ha missuppfattat det hela. Det var den näst sista frågan i KU utfrågningen av JC. Hela utfrågningen varade kanske en och en halv timme.
Men om det stämmer att valet av strategi enbart togs av FoHM och på helt eget bevåg så undrar jag om det verkligen är enligt regelboken. Detta är ju en KU utredning där regeringen har blivit anmäld. Jag håller med dig i det du skriver och låter inte riktigt att regeringen inte skulle ha fattat ett eget beslut om strategi eller i all fall varit delaktiga.
Men som sagt jag är inte tillräckligt insatt för att helt lita på mig själv om att det verkligen var detta som sas. Finns det någon artikel som också tar upp detta, eller någon annan som uppfattade det annorlunda eller lika?