2021-03-07, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja du jag vet inte. Vet inte vad för svar du vill ha heller. Är du arg för att du inte fått vaccin eller vad det är frågan om?

Inte alls. Det här är inte personligt alls. Jag kan gott avstå helt och ge min spruta till någon som verkligen behöver den..

Jag försöker peka på det ologiska i sammanhanget.

Personer som inte ha satt sin hälsa i första hand under ANDRA år anser att samhället borde prioritera deras hälsa just under DETTA år..
Citera
2021-03-07, 11:58
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Man hade troligen hittat betydligt fler dödsfall av eller med influensan om man diagnosticerade folk i lika hög utsträckning som med Covid. Det är väl egentligen bara när man behöver sjukhusvård man gav dessa människor en diagnos. Annars var det alvedon och vatten som gällde. Vissa kvicknade till men dog sedermera efter en period. Det är livet. Sveriges 13 000 avlidna är extremt icke-alarmerande. Man kan dra upp andra konsekvenser av pandemin som är mer alarmerande.
Det är därför man ser att överdödligheten är 7162 och inte 9146 som har det som dödsorsak.

Ungefär 1984 personer som "skulle" ha dött i något annat (många i influensan) dog i Covid-19 istället.

Kod:
>>> d=[90907,90982,91972,92185,88766]
>>> 98124-sum(d)/len(d)
7162
>>> 9146-7162
1984

https://www.scb.se/hitta-statistik/corona/corona-i-statistiken/#Statistik
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
Citera
2021-03-07, 12:03
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Inte alls. Det här är inte personligt alls. Jag kan gott avstå helt och ge min spruta till någon som verkligen behöver den..

Personer som inte ha satt sin hälsa i första hand under ANDRA år anser att samhället borde prioritera deras hälsa just under DETTA år..
Håller med.
Och samma med de som belastar sjukvården genom att hålla på med idrott som ger skador som måste opereras mm. De som håller på med utförsåkning som riskerar att skadas.
Alla med något som riskerar att belasta sjukvården.

Dessa borde få komma sist.

Jag kommer aldrig avstå sprutan till någon annan.
Vill inte bli smittad av alla dessa som inte kan hålla sig till regler under pandemin.
Citera
2021-03-07, 12:09
Medlem
Citat:

Har sagt det förut. Under hela detta året som pandemin pågått har jag i Sverige inte hört någonting i detta ämne. Att det alltid är fördelaktigt att sköta sin hälsa och hur man kan optimera sitt immunförsvar. Det pratas över huvud taget ingenting om individens ansvar att ta hand om sig. Att inte vara överviktig, motionera, kost, vitaminer o.sv.

Jag menar inte att man behöver skuldbelägga människor. Men man kan väl informera, för det verkar ju fortfarande finnas de som inte begriper detta. Det har bara varit info hur de vill att man ska undvika smittspridning.

Jag tycker det rimmar illa med att ha som målsättning att avlasta vården.
Citera
2021-03-07, 12:34
Medlem
madchances avatar
Ett par intressanta artiklar om hur mRNA-vaccinen fungerar.

Tydligen så ligger mRNA förpackat i fyra lipider med olika funktioner.

Citat:
An ionizable cationic lipid that encapsulates the negatively charged mRNA;
a PEGylated lipid that helps control particle life and size;
distearoylphosphatidylcholine (DSPC), a phospholipid that helps form the structure of the LNP; and
cholesterol, which also contributes to structure.

Hela paketet (s.k. lipid nanopartikel) är sedan omslutet med polyetylenglykol (PEG) för att det skall bli stabilt och förbättrad livslängd.

Nu kan det vara så att det finns vissa personer som är allergiska mot PEG, alltså har antikroppar mot PEG. Man uteslöt människor som kunde vara allergiska mot komponenter av vaccinet i testningen.

Hur som helst så finns PEG i tandkräm och schampo, så är man allergisk mot dessa så kanske man kan fundera på att ta ett annat vaccin istället.

https://www.sciencemag.org/news/2020/12/suspicions-grow-nanoparticles-pfizer-s-covid-19-vaccine-trigger-rare-allergic-reactions
https://cen.acs.org/business/outsourcing/Lipids-unsung-COVID-19-vaccine/99/web/2021/02
Citera
2021-03-07, 12:44
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Hur kan du veta det om alla andra? Nej ingenting kan du veta, för du känner möjligen ett dussin personer tillräckligt bra. Utifrån det kan du inte döma någon eller något. Va lite ödmjuk nu!

Alla ska få sin spruta, inte efter förtjänst, inte efter hur mycket skatt man betalat, eller inte betalt inte efter hur mycket bidrag man levt på eller hur mycket knark man tagit. Du kommer dragande med hur de sköt sin hälsa ur löjligt.
Citera
2021-03-07, 12:57
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Mängden virus i avloppsvatten ger en tydlig indikation på åt vilket håll smittspridningen åt på väg så i den meningen är det ett bra mått.

Virushalterna i avloppsvatten kan nog inte visa hur många som kommer att vara konstaterat covidsjuk om några veckor, så i den meningen är det inget bra mått.

Ta det för vad det är, något som visar om smittspridningen ökar eller minskar och ungefär hur kraftig ökning eller minskning det kan väntas bli.

De hittar kokain också läkemedelsrester som hotar fisk och andra vattenlevande växter. Vad gör dom åt det då. Samma med det ingenting de bara konstaterar. Ingen skala inget åtgärdsprogram beroende på nivå.

Något för media att skriva om och något för doktorander på KTH att bli uppmärksammade för. Puplikt och medialt, inget instrument för åtgärd. Av ringa eller inget värde.
Citera
2021-03-07, 13:00
Avslutad
Att Stig Malm nu dött i Corona var sorgligt. Han var en auktoritet m energi i LO. Kanske den största någonsin.
Citera
2021-03-07, 13:07
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Sista, Ni menar fäörkylning?
Det är ju konsekvenserna när den sköra gruppen är vaccinerad...
Nej, det är massor av patienter från lägre åldersgrupper som skrivs in på sjukhus.
Citera
2021-03-07, 13:19
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Att Stig Malm nu dött i Corona var sorgligt. Han var en auktoritet m energi i LO. Kanske den största någonsin.

Verkar som om han fick behandling för sent. Lunginflammation när han kom till sjukhuset.

Inhalera Budesonid, NAC o knapra ivermectin i tid hade kanske räddat honom
Citera
2021-03-07, 13:23
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Verkar som om han fick behandling för sent. Lunginflammation när han kom till sjukhuset.

Inhalera Budesonid, NAC o knapra ivermectin i tid hade kanske räddat honom
Det var enligt uppgift skillnaden mellan Tyskland och Sverige i våras när det dog en del människor i Sverige men inte i Tyskland:
Tyskland utrustade smittade med en oximeter och när syresättningen sjönk under en viss nivå satte man in behandling direkt.

UK gjorde samma misstag som bad folk hålla sig borta från sjukhuset om det inte var så illa att de inte klarade av att andas självmant - då var det för sent.
Citera
2021-03-07, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, det är massor av patienter från lägre åldersgrupper som skrivs in på sjukhus.

Ni får nog definiera "massor" då, bland normalfriska i den öppna delen av samhället som smittats på sin arbetsplats så är det i de verksamheter jag känner till ingen som har behövt vård och då är antalet bekräftade om jag räknar med de som jag fått i andra hand över 50, det 30-tal jag personligen talat med har beskrivit samma symptom som beskrivs som biverkningar av AZ-vaccinet och samma varaktighet (alla dessa 30 har jag personligen arbetat med i anslutning till deras insjuknande utan att själv få symptom..)

Tar man med alla vårdavdelningar som i princip stängt ner under året som gått pga. smitta har i princip ingen lagts in och alla återöppnats så snart symptomen upphört för att inte insjukna på nytt.

Att några yngre (under pensionsåldern) kommer behöva vård är förväntat, att den friska delen av befolkningen som är fullt arbetsföra skulle överbelasta sjukvården är inte bara osannolikt utan gränsande till omöjligt, detta skulle redan hänt och ingen hade funderat på annat än att skydda sig och äta...

Har Ni andra uppgifter får Ni nog presentera de men det kommer Ni sannolikt inte kunna göra då Ni är en påverkansoperation och har Ni NÅGON position så är den politisk och inte medicinsk.

När de svaga är vaccinerade är det bara att öppna igen ur ett medicinskt perspektiv, allt annat är politiska beslut, viruset blir vi inte av med och kommer få lära oss leva med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in