2021-03-11, 11:34
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Enligt Aftonbladets nyhetsflöde stoppar Danmark vaccinering med AstraZenecas vaccin:

Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
”Danmark har valt att stoppa Astra Zenecas vaccin efter dödsfall. Detta trots att de inte går att säkerhetsställa kopplingen mellan vaccinet och dödsfallen.”

Läskigt. En vän till mig tog astras vaccin igår. Hon har drabbats av blodproppar innan så hoppas verkligen inte det har ett samband.

EU Databas, http://www.adrreports.eu/de/search_subst.html
1. Gå in under C.
2. Scrolla ned till, och välj. "COVID-19 VACCINE ASTRAZENECA (CHADOX1 NCOV-19)".
3. Titta under flik: "Number of Individual Cases for a selected Reaction".

Finns ett antal misstänkta dödsfall inrapporterade. Dock ej i närheten av Pfizers 2254st dödsanmälningar.
Citera
2021-03-11, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, och "jorden är platt och Elvis lever och månlandningen var bluff och det är nanorobotar i vaccinet och allt är orkestrerat för att införa nwo" och "yada yada yada"....

Herregud...
Haha, ja vad skall man säga
Citera
2021-03-11, 11:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Danskar röker ju och dricker mer än alla andra, kanske beror på det? Kanske inte ska ges till folk som röker?

Ryssarna avråder alkoholister från att ta sitt eget vaccin Sputnik V, det är ju ett liknande vaccin som Astras.
Citera
2021-03-11, 11:37
Medlem
Aston-Martins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Som Dr Michael Osterholm hävdat hela januari.
"The worst is still ahead of us".

Han beskrev det som att mänskligheten är på en solig strand med en martini i handen. Vaccinet är ju här och smittan avtar ju något så nu är nog allt över.
Dr Michael Osterholm beskrev det som om att han stog på den stranden med en kikare och såg en tsunami närma sig flera mil ute till havs. Han varnar alla men ingen kan ju se tsunamin med blotta ögat och därför är ju allt lugnt ju?

Den tredje vågen med muterade varianter kommer bli något vi aldrig upplevt tidigare i den här pandemin. Vi komemr TVINGAS göra som Storbritannien för att inte kollapsa som samhälle.

I mitten på mars vill jag att ni svarar på denna kommentar och hånar mig fullständigt om det blir så att allt blir lugnt och fint.

Det kan vara så, det går ju väldigt fort när det väl barkar av. Men tror vi kanske har en fördröjning på några veckor?
Citera
2021-03-11, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
I Sverige har vi livsmedelsverket som ser till att d vitamin tillsätts i olika livsmedel för att höja nivån. Detta justeras för att minska antalet Svenskar som har underskott. Så man kan säga att livsmedelsverket reglerar svenskarnas d vitamin.

Man eftersträvar inte överskott utan en optimal nivå. Äter själv 5000 iU om dagen och enligt blodprov så är min nivå i det optimala området.

Vad är då "normal" nivå?

Har jag underskott nu eller har jag för årstiden en "normal" nivå?

Har jag normal nivå så kommer inte tillskott göra annat än höja min "normala" nivå som fortfarande är "normal" utan att tillföra någon positiv effekt vilket studier påvisar, först vid underskott har det en positiv effekt.

Är ju jättebra att vi redan berikar visst livsmedel, då slipper man ju lägga sina slantar på tillskott, kan köpa bättre mat för pengarna istället.
Citera
2021-03-11, 11:44
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Vilket mått kan vi sannolikt beräkna mest rätt idag:
IFR
eller
CFR?

Beräkningsmetoder för de båda måtten finns i följande länk:
https://www.who.int/news-room/commentaries/detail/estimating-mortality-from-covid-19

CFR, i och med att testerna ifrågasatts.

Antal sjukvårdsfall/antal döda...... Då får du klump CFR för Covid-19/ARDS/SARS
Citera
2021-03-11, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Vad är det du menar att britterna varit sämst på?

Jag har aldrig skrivit att britterna är sämst eller bäst på någonting. Det jag skriver är att du är sämst på att se den stora bilden när du hyllar dem som stora förhandlare för att de gjort en sak rätt.
Citera
2021-03-11, 11:47
Medlem
Citat:
Danskar röker ju och dricker mer än alla andra, kanske beror på det? Kanske inte ska ges till folk som röker?

I 2014 var der kun 5 lande i EU hvor andelen af rygere var mindre end i Danmark,men med hensyn til at drikke har du sikkert ret
Gad vide hvor stor risikoen er for folk der bruger snus.
https://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/7762296/3-07122016-AP-EN.pdf/e6cf7fd2-06a5-45ba-8385-991bccef54fd
Senast redigerad av Esrum 2021-03-11 kl. 11:51.
Citera
2021-03-11, 11:48
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jo. Allt annat lika så är det så.

Däremot så är det från ett redan lågt tal.

Nej, det är betydligt mer komplext än så. om dödligheten ökar innebär det att färre människor kommer att utsätta andra för smitta och detta leder till att totala antalet människor som kommer att dör minskar.
Om dödligheten går upp rejält säg 100ggr högre dödlighet så kommer inte 100ggr fler människor att dör. Snarare tvärt om. Ett tydligt exempel är Ebola där dödligheten var så hög att nästan samtliga som drabbades dog. Detta medförde att smittan inte spred sig så mycket heller.
Citera
2021-03-11, 11:50
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag har aldrig skrivit att britterna är sämst eller bäst på någonting. Det jag skriver är att du är sämst på att se den stora bilden när du hyllar dem som stora förhandlare för att de gjort en sak rätt.
Jaha. Men då tycker jag att du skall visa VAR de varit dåliga på att förhandla.

PS.
Åsikter är inte fakta.
Citera
2021-03-11, 11:52
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Öh, va? Dödlighet är ett mått på hur många som dör, så din kommentar är exakt 100% fel.

Dödligheten är ett mått på hur stor sannolikheten är att du dör om du blir smittad som enskild person. Siffran ligger runt 0,4%. Nej det är inte ett mått på hur många som dör totalt.

Om ett virus har hög dödlighet som för SARS där dödligheten var ca 20% så innebar de att mycket få människor dog i slutändan, pga att folk hann dö och bli svart sjuka innan dom smittade det vidare.
Citera
2021-03-11, 11:53
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nej, det är betydligt mer komplext än så. om dödligheten ökar innebär det att färre människor kommer att utsätta andra för smitta och detta leder till att totala antalet människor som kommer att dör minskar.
Om dödligheten går upp rejält säg 100ggr högre dödlighet så kommer inte 100ggr fler människor att dör. Snarare tvärt om. Ett tydligt exempel är Ebola där dödligheten var så hög att nästan samtliga som drabbades dog. Detta medförde att smittan inte spred sig så mycket heller.

Läste du vad jag skrev? ”Allt annat lika.”

Dom effekterna du beskriver har ingen påverkan för så små tal. Hade dödligheten tiodubblats så hade det spelat en roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in