Citat:
Ursprungligen postat av
abadonna
Tack för klargörande! Jag bor och arbetar i samma universitetsstad som GL. Min erfarenhet av hur man inom akademin behandlar kvinnor som talar ut/anmäler är just den att de ofta blir märkta av detta resten av sin karriär.
Jag förstår vad du menar med att många som talat ut i media i samband med metoo hyllats av etablissemanget, och i samma veva har de utpekade fått sina karriärer förstörda (lex Wallin/Virtanen). Jag tror dock att just de exempel som blivit mediala inte är särskilt representativa för hur livet faktiskt blir för vanligt folk, oavsett samhällsskikt, som väljer att anmäla tex en kollega eller en chef.
Vi måste också komma ihåg att det är stor skillnad på att tala ut offentligt och att anmäla, även om det senare oundvikligen kommer att bli offentligt förr eller senare.
Kan också tillägga att jag har lite insyn i GL:s förehavanden: dels via vänner som varit aktiva och engagerade juriststudenter, och det har nog varit allmänt känt där att GL är lite av en sleeze, dels via gemensamma bekanta, där ingen verkar särskilt förvånad över det som nu utspelar sig, vilket jag tycker säger en del.
Har tidigare bott och arbetat i samma stad. Håller med dig helt, jag har samma erfarenhet. För en juriststudent som vill ha högsta betyg, betygshetsen är gigantisk, så är mentorskap av en känd jurist viktigt. Då kanske man tackar ja till en inbjudan med middag på julafton. Att anmäla en våldtäkt däremot är rena döden för karriären, det gör man inte lättvindigt. Det skiljer sig avsevärt från mediafolk som "talar ut".