Citat:
Ursprungligen postat av
TyrgilScramasax
Kanske, men jag tror iofs lite högre om GW
GL är autistiskt lagd och tycks fastna i detaljer. Han var en väsentlig del i haveriet med Tomas Quick.
När alla domar mot TQ rivits upp föll naturligtvis frågan/bilan hur i helvete han kunde bli dömd.
GL var väldigt ståndaktig i att inga felaktiga domslut hade skett även om hela bevisföringen var genomrutten. De flesta normala människor skulle inte kalla det ett domslut korrekt om underlaget var felaktigt.
Detta klipp visar att GL inte är en normal närvarade människa:
https://m.youtube.com/watch?v=_kkYjgV1vFY
De flesta skulle inte separera två så intima saker från varandra.
Man skulle kunna säga ”vi dömde utifrån vad som fanns tillgängligt då, men nya fakta visar att domslutet var fel eftersom fakta, i efterhand, bevisats vara fel”.
Men GL kan inte erkänna att domarna var felaktiga. Lite komplicerat att förklara här men han anser att domarna mot TQ var korrekta eftersom de fastställdes utifrån de fakta som fanns då. När ny fakta kom fram och domarna revs upp kunde han inte ta till sig att de första domarna var fel. Han snöar in sig i ett något som ansågs rätt då fortfarande är rätt idag oavsett om det vi vet idag är rätt.
Klart enkelspårig inställning som man skulle säga för några decennier sedan. Nu vet man att väldigt många enkelspåriga är autister.
I klippet ovan satt just GW med GL och diskussionen var om TQ fallet. När GL kommer med sin autistiska hållning så suckar GW högt och tittar rakt in i kameran (efter 40 s (se hela klippet så man ser vilket UFO Göran Lambertz är)).
Jag tror GW skiter i GL öht. Men han vet att han genom sin oförmåga att inte ändra sig även om nya bevis ligger på bordet inte går att resonera med. GL lever ett eget liv i denna värld som ingen orkar med. Han fastnar, som autister gör, och går inte att resonera med.
GL är en svårt enkelspårig man.
Medhåll. Minns när jag såg diskussionen mellan GW och GL första gången och jag led med GW samtidigt som jag förstod att GL faktiskt trodde på det han sa. Och med ens förstod jag också stora delar av GL:s person och hur han fungerar, varför han blev jurist etc.
Utan att raljera så kan jag tänka mig att GL var socialt missanpassad som barn/ungdom och impopulär. Han lärde sig tidigt vikten av att ha rätten på sin sida i konflikter och anpassade sig till att i alla förehavanden i livet vara noga förtrogen med gällande regler och riktlinjer så att han sedan me bravur skulle kunna vinna vilken strid som helst genom sitt juridiska kunnande och resonemang därutav. Det är nog på den vägen GL blev jurist. Allt ifrån reglerna på skolrasten till paragrafer i Svea Rikes Lag lärde sig Göran för det var där han kunde vinna, till skillnad mot alla andra arenor där ungdomar mäter sig mot varandra. Populär kunde han aldrig bli men han kunde minsann se till att ha RÄTT!
Är man som GL både snuvad på livets konfekt vad gäller de sociala aspekterna (tror ni han fick knulla mycket under studietiden?), och numera över 70 år gammal så är det inte så konstigt att det börjar tummas på etiken när yppiga juridikstudenter ger en uppmärksamhet. Någon frågade "vad fan får jag (för skattepengarna) och GL har säkert frågat sig vad fan han fick för ett liv som "toppjurist" när han inte ens fått ett schysst ligg i hela sitt liv.
Det är åtminstone en fördom jag har när jag observerar människan; att ingen eller väldigt få kvinnor kan ha funnit honom så pass charmig/mysig/trevlig/sympatisk eller på annat sätt attraktiv att de faktiskt skulle idka samlag med honom.
Han är ju lika grå och dammig som paragraferna han läser som godnattsagor. Finns det verkligen kvinnor som kan förbise det för eventuella karriärmöjligheter? Torsk eller våldtäktsman var liksom givet så fort jag fick en uppfattning om GL. Fanns inte på kartan att nån kunde ligga med honom frivilligt, i min värld då men då tittar jag på personen. Dock är jag man och kommer aldrig förstå mig på hur kvinnor tänker och fungerar.