2021-03-10, 16:45
Medlem
TattooedFuckers avatar
Hur långt har den rullat ?

Men försök o häv köpet ett motorbyte sänker inte värdet på bilen rent allmänt men däremot är de nåt andra köpare skulle kunna dra sig ur på när du väl säljer den.

Likvärdigt kan betyda 5000 mil +- eller att den går att köra för den är ju inte isärplockad så du kan få samma fel på den redan efter några dagar till veckor .

När jag hade bilfirma så skrev jag i om de skett motor eller växellådsbyte förutsatt de fanns papper på det hos verkstad .

Är de en mindre seriös handlare så vill han garanterat de inte ska synas sen i några papper .
Citera
2021-03-11, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Sa handlaren de orden?
En "likvärdig" motor kan betyda precis vad som helst. För en person är det = motorn startar och fungerar, korrekt är givetvis exakt samma motor, inte byte från en T5 till en T3 exempelvis.

"Ungefär" lika långt tolkar jag som mycket negativt. Hur bevisas miltalet? Om din bil rullat 8000 mil och motorn handlaren vill sätta i har gått 13000 så kan han med lite rymligt samvete kalla det för "ungefär likalångt".

Jag hade definitivt siktat på att häva köp och letat upp en annan bil.

Nej, inte de orden, vi har givetvis diskuterat miltalen. Jag ska få kvitto och underlag på bilhandlarens motorköp från Atracco bildemo: han fick motorkoden för att kunna gå ut på marknaden och leta upp en passande motor.
Citera
2021-03-11, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Hur långt har den rullat ?

Men försök o häv köpet ett motorbyte sänker inte värdet på bilen rent allmänt men däremot är de nåt andra köpare skulle kunna dra sig ur på när du väl säljer den.

Likvärdigt kan betyda 5000 mil +- eller att den går att köra för den är ju inte isärplockad så du kan få samma fel på den redan efter några dagar till veckor .

När jag hade bilfirma så skrev jag i om de skett motor eller växellådsbyte förutsatt de fanns papper på det hos verkstad .

Är de en mindre seriös handlare så vill han garanterat de inte ska synas sen i några papper .

Den har gått ca 14000 mil har jag för mig.
Citera
2021-03-11, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iq144
låt en seriös verkstad gå in med kamera och kolla om den tar in kylvatten , syns mycket tydligt om den gjort det i förbränningsrummet

när du vet , så får man fundera på motorbyte , va vanligt att topppackningen började läcka på 2,5l motorerna , då den ruttnar av ålder , senare modeller har stålpackning och problemet är borta

Den första verkstaden som kollade bilen skrev följande (jag kollade usprungligen upp felet därför att bilen varnade för kylvätskenivån):

"[Bilen] bygger upp tryck i kylarsystemet, därav att den trycker undan vattnet i behållare och varnar för låg nivå. Efter provtryckning utav kylarsystemet så kunde vi säkerställa att det fanns avgaser i kylarsystemet vilket tyder på en spricka i cylinderväggarna i blocket på motorn."
Citera
2021-03-11, 10:50
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davenportsky
Nej, inte de orden, vi har givetvis diskuterat miltalen. Jag ska få kvitto och underlag på bilhandlarens motorköp från Atracco bildemo: han fick motorkoden för att kunna gå ut på marknaden och leta upp en passande motor.

Jag hade åtminstone krävt en motor som gått mindre än bilen, absolut på inga villkors vis mer.

Häva låter fortfarande som bästa alternativet så kastar du tillbaks problemet i famnen på säljaren.
Citera
2021-03-11, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valtieri
Anledningen till att jag tycker det låter som en lömsk bilskojare är att han till o börja med sålde en bil med de problemen du beskriver, hen visste garanterat om dem.

Hur går det att säga att hen garanterat visste om felet? En spricka i cylinderväggarna i blocket på motorn?
Citera
2021-03-11, 10:55
Bannlyst
Citat:
Den första verkstaden som kollade bilen skrev följande (jag kollade usprungligen upp felet därför att bilen varnade för kylvätskenivån):

"[Bilen] bygger upp tryck i kylarsystemet, därav att den trycker undan vattnet i behållare och varnar för låg nivå. Efter provtryckning utav kylarsystemet så kunde vi säkerställa att det fanns avgaser i kylarsystemet vilket tyder på en spricka i cylinderväggarna i blocket på motorn."

spricka i cylinder , rutten topppackning eller sjunkna cylindrar är vanligt på tidiga 5254 motorer
så , att byta till nyare motor tex s60r löser problemen som barnsjukdomarna orsakade , att byta motor sänker inget värde på bilen i övrigt om det är seriöst gjort , så leta motor och kräv att firman gör bytet gratis .
Citera
2021-03-11, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag hade åtminstone krävt en motor som gått mindre än bilen, absolut på inga villkors vis mer.

Häva låter fortfarande som bästa alternativet så kastar du tillbaks problemet i famnen på säljaren.

Nu har man ju inte rätt att häva köpet utan att säljaren fått chans att åtgärda felet, såvida inte felet är väsentligt - jag uppfattade inte tidigare att felet är väsentligt (kan som sagt inget om bilar så jag bara förutsatte att sånt här drabbar en med jämna mellanrum), men på er låter det som om att en motor som behöver bytas ut är en jäkla sak?
Citera
2021-03-11, 12:23
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:

Ja, eller också är det EGR-kylaren.

Ska du byta motor så kräv en uppdaterad:
(FB) Tips gällande Volvo V60 D3 Classic Momentum
Citera
2021-03-11, 12:52
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Nu har man ju inte rätt att häva köpet utan att säljaren fått chans att åtgärda felet, såvida inte felet är väsentligt - jag uppfattade inte tidigare att felet är väsentligt (kan som sagt inget om bilar så jag bara förutsatte att sånt här drabbar en med jämna mellanrum), men på er låter det som om att en motor som behöver bytas ut är en jäkla sak?
Att behöva byta motor är,i mitt tycke,en bra bit över väsentligt...🙂
Det är ett helvete att köpa bil idag,men behöver läsa på om olika motorer och problem,för att inte först och främst läsa på om märke,modell och allt annat runt i kring..
Citera
2021-03-11, 12:58
Medlem
orvarens avatar
Citat:

Var detta innan du köpte den?
Eller var det efter ett tag i din ägo?

Men angående motorbyte,så känner jag nog att så länge det är en fungerande,någorlunda nyservad motor,så ska det ju inte vara något problem...förutom att om det är ett vanligt fel på de motorerna,så kanske du snart står där igen och även om firman är bussig och byter motorn nu,så kommer de inte fortsätta byta motor,om nästa också går sönder..

Kan du bli av med bilen,så är det nog en bra väg att gå..
Citera
2021-03-11, 13:06
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Att byta ut motorn sänker inte värdet på bilen så länge den fungerar som den ska.

Beror på.
Skall bilen sparas så är det viktigt att alla komponenter är original och har rätt nummer.
Men är det en slit och släng bil så är det mindre viktigt. Då är det viktigare att det görs av kompetent folk som kollat upp ersättningsmotorn ordentligt.

En veteranbil ihop plockad av olika bilar är inte på långa vägar lika mycket värd som en bil där samtliga delar är som då den lämnade fabriken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in