• 1
  • 2
2021-02-12, 17:38
Medlem
Hej allihopa,

Tänkte köpa en ny bil och har aldrig haft erfarenhet av Volvo som personbil tidigare och tänkte få lite råd och tips.. Det är så att jag tänkte köpa en Volvo V60 D3 Classic Momentum, 2018 med manuell växellåda 150 hk, gått ca 7400 mil. Priset på bilen är 189 000 kr. Jag köper ju enbart bilar från kända firmor som Bilia i det här fallet. Jag tänkte ni som äger eller har ägt en liknande bil, vad har ni för åsikter gällande denna? Kända skavanker, problem med motorn ,rost, allt annat vanliga problem.. ja allt ni vet om bilen skulle uppskattas enormt mycket!
Citera
2021-02-12, 17:48
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matte06
Hej allihopa,

Tänkte köpa en ny bil och har aldrig haft erfarenhet av Volvo som personbil tidigare och tänkte få lite råd och tips.. Det är så att jag tänkte köpa en Volvo V60 D3 Classic Momentum, 2018 med manuell växellåda 150 hk, gått ca 7400 mil. Priset på bilen är 189 000 kr. Jag köper ju enbart bilar från kända firmor som Bilia i det här fallet. Jag tänkte ni som äger eller har ägt en liknande bil, vad har ni för åsikter gällande denna? Kända skavanker, problem med motorn ,rost, allt annat vanliga problem.. ja allt ni vet om bilen skulle uppskattas enormt mycket!

Hade en några år äldre tidigare som var perfekt. Man sitter som en gud och den är skön att köra även längre sträckor. Jag körde många gånger drygt 100 mil på en dag utan problem. Hade inga problem med min bil och då körde jag drygt 12000 mil med den, endast slitdelar som byttes.
En negativ sak med den du tittar på är växellådan, själv hade jag aldrig valt en manuell låda men det är endast bekvämlighetsskäl och inte att den är sämre eller nåt.

Lycka till med bilen.
Citera
2021-02-12, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Hade en några år äldre tidigare som var perfekt. Man sitter som en gud och den är skön att köra även längre sträckor. Jag körde många gånger drygt 100 mil på en dag utan problem. Hade inga problem med min bil och då körde jag drygt 12000 mil med den, endast slitdelar som byttes.
En negativ sak med den du tittar på är växellådan, själv hade jag aldrig valt en manuell låda men det är endast bekvämlighetsskäl och inte att den är sämre eller nåt.

Lycka till med bilen.

Tack för svar! Jag tyckte den hade sköna säten när man satt och körde och jag personligen pendlar flera gånger i veckan, ca 14 mil fram och tillbaka. Jag förstår det där med manuell växellåda men det är framförallt budgeten som står i vägen annars hade jag valt en automatlåda. Tack återigen!
Citera
2021-02-12, 18:02
Medlem
BengtQvists avatar
Varför inte lägga till några kronor och köpa den nya modellen? Så mycket dyrare blir det inte och du får en betydligt modernare bil. Inredningen är dessutom i världsklass.
Citera
2021-02-12, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtQvist
Varför inte lägga till några kronor och köpa den nya modellen? Så mycket dyrare blir det inte och du får en betydligt modernare bil. Inredningen är dessutom i världsklass.

Det är budgeten som står i vägen, har maxbudget på 180 000 kr så jag går ju över gränsen. Annars är ju den nya V60 betydligt finare.
Citera
2021-02-12, 22:08
Medlem
Volvos VEA motorer har problem med balansaxlar. Alla D4, D5 har men bara vissa D3.
Enligt forumet "jagrullar" ska modeller med motorkod "D4204T9" sakna dessa.
Du kan kolla motorkod via tex car.info

Googla på Volvo vea så kommer du få mycket läsning ang detta.
Citera
2021-02-14, 02:11
Medlem
utan.att.stannas avatar
Trött är vara förnamnet. Hade satsat på en något piggare modell än d3...
Citera
2021-02-14, 16:48
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Trött är vara förnamnet. Hade satsat på en något piggare modell än d3...

Nu ska du inte vara sån, själv pendlar jag delvis med en V60 D2, den är seg, men för ändamålet fungerar det då jag 98% av tiden glider 100-väg.

V60 är en trevlig och driftmässigt bra bil, som någon påpekade innan så bör man dock kolla av gällande motorval, balansaxlarna i förekommande motorer kan bidra till en minst sagt mindre lyckat ägande av nyare volvo.
Citera
2021-02-19, 09:26
Medlem
Kört och servad många v60, inga större problem med dom utan den är driftsäker och bekväm att köra. 2018 har även nya motorn som de släppte 2016-2017 och det är ett måste. D3an kan dock kännas lite slö men inga fel direkt. Dock är d4an betydligt piggare. Sedan ska du ha Volvo-on-call så du kan fjärrstarta parkeringsvärmsren och lite sådant. Tjänsten
Kostar några hundra varje år men värt det.
Citera
2021-02-19, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Kört och servad många v60, inga större problem med dom utan den är driftsäker och bekväm att köra. 2018 har även nya motorn som de släppte 2016-2017 och det är ett måste. D3an kan dock kännas lite slö men inga fel direkt. Dock är d4an betydligt piggare. Sedan ska du ha Volvo-on-call så du kan fjärrstarta parkeringsvärmsren och lite sådant. Tjänsten
Kostar några hundra varje år men värt det.

Vilken motor kom 2016/17 menar du?
Citera
2021-02-20, 10:06
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Vilken motor kom 2016/17 menar du?
Möjligen avses uppdateringen av kolv och kolvring som kom i mitten av 2016.
https://www.youtube.com/watch?v=8yJoHgwiwio
Citera
2021-02-20, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Möjligen avses uppdateringen av kolv och kolvring som kom i mitten av 2016.
https://www.youtube.com/watch?v=8yJoHgwiwio

Aha se där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här