2021-03-11, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Var detta innan du köpte den?
Eller var det efter ett tag i din ägo?

Men angående motorbyte,så känner jag nog att så länge det är en fungerande,någorlunda nyservad motor,så ska det ju inte vara något problem...förutom att om det är ett vanligt fel på de motorerna,så kanske du snart står där igen och även om firman är bussig och byter motorn nu,så kommer de inte fortsätta byta motor,om nästa också går sönder..

Kan du bli av med bilen,så är det nog en bra väg att gå..

Den första verkstaden jag pratade med sa att det var ett fel de sett rätt ofta ang. de här VEA-motorerna.
Citera
2021-03-11, 14:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av davenportsky
Den första verkstaden jag pratade med sa att det var ett fel de sett rätt ofta ang. de här VEA-motorerna.

spricka i blocket har jag bara råkat ut för en gång , och då va det med väldigt mycket laddtryck som orsakat det
i övrigt går motorerna riktigt fint så länge toppackningen inte ger upp vid ca 23-25000 mil , då den ruttnat av ålder .

jag skulle nog ha köpt en lågmilad s60r motor , och passat på att byta kamrem , spännrullar , och vattenpump , samt bakre p-box vevaxel och kopplingslamel

hystat i den i bilen och sedan ha en bil med motor som kommer gå som en klocka tills allt rostat bort typ

kostnaden för reservdelarna är obefintlig med tanke på vad man får och slipper bekosta under mååånga år framåt

ett motorbyte tar ett par dagar för 2 hobby mekaniker att få klart , om inte verkstaden står för det
Citera
2021-03-11, 15:02
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Nu har man ju inte rätt att häva köpet utan att säljaren fått chans att åtgärda felet, såvida inte felet är väsentligt - jag uppfattade inte tidigare att felet är väsentligt (kan som sagt inget om bilar så jag bara förutsatte att sånt här drabbar en med jämna mellanrum), men på er låter det som om att en motor som behöver bytas ut är en jäkla sak?

Det ÄR en jäkla sak ja. Ett absolut minimum är som sagt en motor som gått mindre än bilen, definitivt inte mer...

Häva kan man alltid hävda, sedan kan handlaren bestrida om denne vill ha en kund på krigsstigen.
Citera
2021-03-11, 15:26
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iq144
spricka i cylinder , rutten topppackning eller sjunkna cylindrar är vanligt på tidiga 5254 motorer
så , att byta till nyare motor tex s60r löser problemen som barnsjukdomarna orsakade , att byta motor sänker inget värde på bilen i övrigt om det är seriöst gjort , så leta motor och kräv att firman gör bytet gratis .
Det är nog du som är rutten, tråden handlar om en VEA.
Citera
2022-01-07, 16:10
Medlem
Uppdatering: efter mycket krångel där motorbytet inte åtgärdade det faktum att bilen titt som tätt varnar för kylarvätskenivån så tröttnade jag till slut nu och hävde köpet. Bilhandlaren svarade blixtsnabbt att han är ok med att låta köpet gå åter och betala tillbaka hela köpeskillingen. Jag har alltså haft bilen i över ett år. Borde jag bli misstänksam? I och med skatterna verkar ju värdet på en V70 med ca 5-6 år på nacken snarast ha ökat, när jag kollar runt på liknande fordon som det jag köpt så säljs de för minst en 15-20' mer än vad jag köpte min för. Samtidigt är ju min behäftad med ett (okänt) fel, men är det egentligen lättåtgärdat så kanske det är en dålig affär för mig?
Citera
2022-01-07, 19:00
Medlem
INTPs avatar
Brist på begagnade och nya bilar, så priserna har som sagt snarare gått upp än ner. Men eftersom du häver köpet är det nog bara att vara glad att du slipper avdrag för året du har använt bilen, och handlaren kan förhoppningsvis också rädda sina pengar genom att laga bilen och sälja om den för dagens värde istället.

Eller tror du att du själv kan sälja den trasig för mer pengar än du köpte den för? Känns tveksamt, trasiga bilar skrämmer folk.
Citera
2022-01-08, 11:14
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Ja, eller också är det EGR-kylaren.

Citat:
Uppdatering: efter mycket krångel där motorbytet inte åtgärdade det faktum att bilen titt som tätt varnar för kylarvätskenivån så tröttnade jag till slut nu och hävde köpet. Bilhandlaren svarade blixtsnabbt att han är ok med att låta köpet gå åter och betala tillbaka hela köpeskillingen. Jag har alltså haft bilen i över ett år. Borde jag bli misstänksam? I och med skatterna verkar ju värdet på en V70 med ca 5-6 år på nacken snarast ha ökat, när jag kollar runt på liknande fordon som det jag köpt så säljs de för minst en 15-20' mer än vad jag köpte min för. Samtidigt är ju min behäftad med ett (okänt) fel, men är det egentligen lättåtgärdat så kanske det är en dålig affär för mig?
Och EGR-kylaren kollades aldrig?
Citera
2022-01-08, 11:17
Medlem
s44ms avatar
Häv köpet. Även eftermotorbytet kan det uppstå problem som tidigare sa med slangar etc
Citera
2022-01-08, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Och EGR-kylaren kollades aldrig?

Vet ej. Tre verkstäder har kollat den, inkl. en Volvo märkesverkstad. Samtliga var av aspekten att det billigaste och enkla sättet att åtgärda var att byta motorn, men det verkar som sagt inte helt ha åtgärdat felet.

Det kommer en väldigt påträngande bränd dieseldoft in i kupén vid körning också. Märktes inte så mycket efter motorbytet i somras men nu under vintern har det blivit väldigt påtagligt, och adderar så klart till bryderiet. Förstod att en del tätningar som görs vid motorbytet måste ”smälta ihop” men det borde det rimligen ha gjort efter nästan 200 mils körning…?
Citera
2022-01-08, 11:35
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Vet ej. Tre verkstäder har kollat den, inkl. en Volvo märkesverkstad. Samtliga var av aspekten att det billigaste och enkla sättet att åtgärda var att byta motorn, men det verkar som sagt inte helt ha åtgärdat felet.

Det kommer en väldigt påträngande bränd dieseldoft in i kupén vid körning också. Märktes inte så mycket efter motorbytet i somras men nu under vintern har det blivit väldigt påtagligt, och adderar så klart till bryderiet. Förstod att en del tätningar som görs vid motorbytet måste ”smälta ihop” men det borde det rimligen ha gjort efter nästan 200 mils körning…?
Om du med bränd dieseldoft menar avgaser så är det antagligen från tillsatsvärmaren. Den går ju dessutom mest på vintern.
Citera
2022-01-08, 11:37
Medlem
Citat:

Uppdatera gärna hur detta fortlöper. Personligen tror jag inte det finns på kartan att handlaren köper tillbaka bilen för samma köpeskilling då denne har all rätt att göra många/ mycket avdrag för exempelvis övermil och dylikt och kommer så också att göra är jag säker på.
Senast redigerad av brasnyggman 2022-01-08 kl. 11:42.
Citera
2022-01-08, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Uppdatera gärna hur detta fortlöper. Personligen tror jag inte det finns på kartan att handlaren köper tillbaka bilen för samma köpeskilling då denne har all rätt att göra många/ mycket avdrag för exempelvis övermil och dylikt och kommer så också att göra är jag säker på.

Will do. Du tänker förmodligen på det schablonmässiga nyttoavdraget samt att folk i allmänhet rättar sig efter vad säljaren hävdar är ”brukligt”. Utöver rätten till mellanskillnaden för prisuppgången för begagnade V70 vid mitt framtida täckköp samt avkastningsränta så har jag utlägg och tidsspillan som vida överstiger nyttoavdraget, så att vilja hävda det vore att försätta sig i en dum sits för handlaren eftersom det kommer kosta honom minst 20k utöver köpeskillingen. Hittills har vi löst det mesta genom sunt bondförnuft och det utgår jag från att vi gör nu också, jag är fine med att låta udda vara jämnt även om jag har mest att vinna på att följa konsumentköplagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in