2021-03-10, 09:23
Medlem
Köpte en begagnad V70 2015 års modell av en bilhandlare, pris ca 166 000. Bilen började ganska omgående varna för kylvätskenivån, och när jag tog in den till en verkstad konstaterade de att det måste röra sig om en spricka i cylinderväggarna i blocket på motorn - bara att byta ut motorn enligt verkstaden, i annat fall kan den lägga av när som helst.

Bilhandlaren säger sig ha hittat en likvärdig motor som gått ungefär lika långt som han kan byta ut. Frågan blir om ett sådant här motorbyte i sig sänker andrahandsvärdet på bilen, även om motorbytet sker korrekt? Från att ha sålts med "originalmotorn" intakt så kommer bilen ha genomgått ett motorbyte - inte till det sämre och inte till det bättre (sett till motortypen och miltalet på motorn), men likväl är det inte en originalmonterad motor som sitter i längre. Skulle varje seriös bilhandlare anse att det i sig sänker värdet? Ungefär med hur mycket?
Citera
2021-03-10, 09:33
Medlem
primu[s]®s avatar
Om någon behagar att kontrollera att ett motorbyte gjorts så kanske du förlorar just den köparen. Men Volvo V70 är lättsålda. Är det VEA-motorn i din specifika bil?

Men, jag skulle nog kontrollera med tidigare ägare och begära ut serviceprotokoll från tex Bilia, Upplands Motor och försöka se en röd tråd om hur bilen är servad och vad som åtgärdats tidigare. Även mina möjligheter att häva köpet.

Kan även rekommendera Volvoforumet "jagrullar.se"
Citera
2021-03-10, 10:04
Medlem
Valtieris avatar
Häv köpet om du har möjlighet, den handlaren låter som en lömsk jävel.

Sen vill nog de flesta inte att motorn är bytt, trots att om det görs korrekt egentligen kan öka värdet så upplever de flesta en osäkerhet kring det som påverkar negativt.
Citera
2021-03-10, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av primu[s]®
Om någon behagar att kontrollera att ett motorbyte gjorts så kanske du förlorar just den köparen. Men Volvo V70 är lättsålda. Är det VEA-motorn i din specifika bil?

Men, jag skulle nog kontrollera med tidigare ägare och begära ut serviceprotokoll från tex Bilia, Upplands Motor och försöka se en röd tråd om hur bilen är servad och vad som åtgärdats tidigare. Även mina möjligheter att häva köpet.

Kan även rekommendera Volvoforumet "jagrullar.se"

Citat:
Ursprungligen postat av Valtieri
Häv köpet om du har möjlighet, den handlaren låter som en lömsk jävel.

Sen vill nog de flesta inte att motorn är bytt, trots att om det görs korrekt egentligen kan öka värdet så upplever de flesta en osäkerhet kring det som påverkar negativt.

Det är VEA-motorn.

Ni båda är inne på att försöka häva köpet. Kan ni förklara mer detaljerat varför? Jag förstår att det är en osäkerhet kring andrahandsvärdet samt det faktum att en motor som när som helst kan lägga av utgör ett oerhört väsentligt fel - i synnerhet eftersom man inte vet om det åtgärdas korrekt, så kanske en hävning vore bättre, men finns det något ytterligare skäl utöver det - jag uppfattar inte bilhandlaren som "en lömsk jävel" (han sänkte priset genom att sälja på mig en garanti från Autoconcept med ett värde om ett par tusen som så här i efterhand visade sig ganska meningslös men enbart det gör honom inte en "lömsk jävel" i mina ögon), men kanske mindre insatt i vilka rättigheter och skyldigheter som gäller enligt konsumentköplagen.
Citera
2021-03-10, 11:13
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av davenportsky
Köpte en begagnad V70 2015 års modell av en bilhandlare, pris ca 166 000. Bilen började ganska omgående varna för kylvätskenivån, och när jag tog in den till en verkstad konstaterade de att det måste röra sig om en spricka i cylinderväggarna i blocket på motorn - bara att byta ut motorn enligt verkstaden, i annat fall kan den lägga av när som helst.

Bilhandlaren säger sig ha hittat en likvärdig motor som gått ungefär lika långt som han kan byta ut. Frågan blir om ett sådant här motorbyte i sig sänker andrahandsvärdet på bilen, även om motorbytet sker korrekt? Från att ha sålts med "originalmotorn" intakt så kommer bilen ha genomgått ett motorbyte - inte till det sämre och inte till det bättre (sett till motortypen och miltalet på motorn), men likväl är det inte en originalmonterad motor som sitter i längre. Skulle varje seriös bilhandlare anse att det i sig sänker värdet? Ungefär med hur mycket?
Nej, seriösa handlare anser inte att det sänker värdet. Så länge det inte är en äldre bil där "matching numbers" är en sak så har ett motorbyte ingen betydelse.
Fungerar bilen som den ska så är den OK, vet du ens om det är originalmotorn som sitter i och är trasig, den kanske är bytt tidigare?
Har du nånsin frågat eller ifrågasatt om en bil du varit spekulant på eller köpt haft original motor, tror du andra ställer frågan?
Det har inte jag och det tror inte jag, har aldrig fått frågan nån gång när jag sålt eller bytt in bil.
Citera
2021-03-10, 13:14
Medlem
yz44s avatar
Att byta ut motorn sänker inte värdet på bilen så länge den fungerar som den ska.
Citera
2021-03-10, 13:21
Bannlyst
Citat:
Det är VEA-motorn.

Ni båda är inne på att försöka häva köpet. Kan ni förklara mer detaljerat varför? Jag förstår att det är en osäkerhet kring andrahandsvärdet samt det faktum att en motor som när som helst kan lägga av utgör ett oerhört väsentligt fel - i synnerhet eftersom man inte vet om det åtgärdas motorerna korrekt, så kanske en hävning vore bättre, men finns det något ytterligare skäl utöver det - jag uppfattar inte bilhandlaren som "en lömsk jävel" (han sänkte priset genom att sälja på mig en garanti från Autoconcept med ett värde om ett par tusen som så här i efterhand visade sig ganska meningslös men enbart det gör honom inte en "lömsk jävel" i mina ögon), men kanske mindre insatt i vilka rättigheter och skyldigheter som gäller enligt konsumentköplagen.

låt en seriös verkstad gå in med kamera och kolla om den tar in kylvatten , syns mycket tydligt om den gjort det i förbränningsrummet

när du vet , så får man fundera på motorbyte , va vanligt att topppackningen började läcka på 2,5l motorerna , då den ruttnar av ålder , senare modeller har stålpackning och problemet är borta
Citera
2021-03-10, 13:24
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Bilhandlaren säger sig ha hittat en likvärdig motor som gått ungefär lika långt som han kan byta ut. Frågan blir om ett sådant här motorbyte i sig sänker andrahandsvärdet på bilen, även om motorbytet sker korrekt?

Sa handlaren de orden?
En "likvärdig" motor kan betyda precis vad som helst. För en person är det = motorn startar och fungerar, korrekt är givetvis exakt samma motor, inte byte från en T5 till en T3 exempelvis.

"Ungefär" lika långt tolkar jag som mycket negativt. Hur bevisas miltalet? Om din bil rullat 8000 mil och motorn handlaren vill sätta i har gått 13000 så kan han med lite rymligt samvete kalla det för "ungefär likalångt".

Jag hade definitivt siktat på att häva köp och letat upp en annan bil.
Citera
2021-03-10, 13:40
Medlem
Häv köpet och köp en annan bil(än Volvo).
Har själv köpt 3 nya Volvon och har bara haft bekymmer.
Räkna även in allt besvär med att lämna in en Volvo och lösa transportfrågan medans den står på verkstad.
Köp en Japan i stället - om du har behov av bil som transportmedel.
Citera
2021-03-10, 14:21
Medlem
primu[s]®s avatar
Citat:
Det är VEA-motorn.

Ni båda är inne på att försöka häva köpet. Kan ni förklara mer detaljerat varför? Jag förstår att det är en osäkerhet kring andrahandsvärdet samt det faktum att en motor som när som helst kan lägga av utgör ett oerhört väsentligt fel - i synnerhet eftersom man inte vet om det åtgärdas korrekt, så kanske en hävning vore bättre, men finns det något ytterligare skäl utöver det - jag uppfattar inte bilhandlaren som "en lömsk jävel" (han sänkte priset genom att sälja på mig en garanti från Autoconcept med ett värde om ett par tusen som så här i efterhand visade sig ganska meningslös men enbart det gör honom inte en "lömsk jävel" i mina ögon), men kanske mindre insatt i vilka rättigheter och skyldigheter som gäller enligt konsumentköplagen.

Ett motorbyte innebär alltid risker, med slangar som inte dras åt, elkablar som inte fixas osv. När kamkedjan på min Golf GTI -09 kuggade över så blev det en ganska omfattande renovering av motorn.

Det blev ganska många återbesök innan alla felkoder var åtgärdade. Jag hade som tur var en VAG-COM där jag kunde avläsa alla felkoder på och i början var det en virrvarr av saker den varnade för.

Du kan ju försöka förhandla dig till något annat om du behåller bilen. Typ fri service i tre år eller så.
Citera
2021-03-10, 14:53
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
"Ungefär" lika långt tolkar jag som mycket negativt. Hur bevisas miltalet? Om din bil rullat 8000 mil och motorn handlaren vill sätta i har gått 13000 så kan han med lite rymligt samvete kalla det för "ungefär likalångt".

Man kan lite cyniskt anta att samvetet hos handlaren är ganska rymligt vad gäller miltal.

Kanske kan man förhandla sig till service, kamrem om finns, på 'nya' motorn.
Citera
2021-03-10, 15:41
Medlem
Valtieris avatar
Citat:
Det är VEA-motorn.

Anledningen till att jag tycker det låter som en lömsk bilskojare är att han till o börja med sålde en bil med de problemen du beskriver, hen visste garanterat om dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in