2021-03-10, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Vanliga fullmakter har en giltighetstid på 1 år. . Vet inte när den såkallade aktuella skrevs. .
Där har du fel. De kan vara tidsbestämda eller tillsvidare. Hennes har ingen slutlig tid inskriven. Gäller alltså tills Esbjörn säger upp den.
2021-03-10, 15:55
Medlem
Citat:
Vanliga fullmakter har en giltighetstid på 1 år. . Vet inte när den såkallade aktuella skrevs. .
Utöver den såkallade aktuella. . Har Esbjörn säkerligen skrivit en ny generalfullmakt med bara någon dag sedan. . Som stöter bort den gamla. .. det är ju så att om Esbjörn inte kan skriva en ny. .. så gäller den gamla. .

Det med fullmakter är ju om den det berör inte kan medverka. .

Dessutom kan han ju skriva att den gamla miss skötts. .

En fullmakt gäller tillsvidare om den inte tidsbestämts.
2021-03-10, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Hur ska Ebba ha koll på Esbjörns medicinska historia/diagnoser? Om en person verkar vara vid sina sinnes fulla bruk, så brukar man nöja sig med det, eller hur?

Ingen har koll på vad som är privata angelägenheter, när man som Ebba Busch tar kontakt med en främling för att köpa hus.

Men det handlar om hennes agerande från den tid när hon fick denna vetskap om att Esbjörn har kognitiva svårigheter. Och när hon fått veta att han verkligen inte vill sälja, trots utfästelsen att han inte behöver säga om han verkligen inte vill.
2021-03-10, 16:04
Medlem
Devonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Tyvärr kan det ju oxå bero på att ingen tänkt att han skulle gå iväg och sälja huset. Kanske han varit snurrig länge, men då han saknar nära anhöriga är det ingen som initierat en demensutredning eller ett förmyndarskap.
Esbjörn har ju knappast bott i närområdet sen han var barn. Han har bott i Uppsala och Västerås och jobbat som ingenjör(?). Men något har ju hänt de sista åren. Han har återkommit till sin barndomsplats och hyr ett rum på ett pensionat. Han kanske helt enkelt inte klara sig själv längre.

Ur rättssäker vinkling tycker jag det är av oerhörd vikt att båda parter till fullo förstår vilket avtal man ska underteckna.

Teamet kring honom må ha vilka mörka motiv som helst. Det är ju ledsamt om det är så, men det betyder inte att det är av vikt att man förstår vilket avtal man slutet.

Håller med om att husaffärer antagligen kom som en överraskning säkert både för anhöriga samt övriga närstående. Att Esbjörn har problem med att betala räkningar kan ha att göra med bristande datakunskap (inte ovanligt i hans ålder) men kan också ha att göra med normal glömska beroende på ålder. Minnet är ju en av de kognitiva funktioner som först kan svikta när man blir äldre. Själv gissar jag på båda. Om Esbjörn ovanpå detta lider av annan nedsättning vet vi inte.
Jag har en liten teori om hur jag tror det hänger ihop när det gäller hur det i stor avdrag utspelat sig och trappats upp till där parterna står idag. Gissar att det gick till ungefär så här i stora drag. Går inte in i alla detaljer.

Ebba behövde ny bostad och vill bo kvar i området där hon växt upp och känner sig trygg. Hon blev varse Esbjörns hus som hon naturligtvis vetat om sen länge men nu siktade in sig på som ett möjligt alternativ för att kunna bo kvar i området med närhet till ex-make och föräldrar.
Kontakt med Esbjörn togs via bekanta. Kanske någon grannfamilj som knallade över till Esbjörn och hörde sig för. Esbjörn nappade inte direkt men gick med på att träffa Ebba.
Åtskilliga möten mellan Ebba med barnen och Esbjörn under sommaren. Diskussioner hit och dit. Hur mycket påtryckningar från Ebbas sida vet vi inte då vi bara har Esbjörns ord kring detta att han upplevde henne som ”tjatig”. Kanske gav han efter? Kanske upplevde han det som en befrielse att slippa ansvaret för huset med fasta kostnader, stöket med allt skrot i förråd och bilar tunnor på tomten?
Värderingar togs, Anticimex besökte huset mm. Kontrakt skrevs med 1 vittne närvarande.

Sen kommer mina vidare spekulationer som jag inte har några fakta att stödja mig på utan gissar vilt.
Jag tror att Esbjörn en kort tid efter kontraktsskrivningen ringer ner till Matz och berättar att han sålt huset och ber brorsonen komma och hämta sina ”grejer” som ligger i huset. Matz som har sett fram emot att få överta fastigheten efter sin farbrors bortgång, då han förlitat sig på sitt, som vi nu vet, juridiskt ogiltiga avtal om 4/27 mot 100 % av hela fastigheten får en chock. Utbrister ” - Vad har du gjort! Huset skulle ju stanna i familjen!”. Nu - först nu- kommer Esbjörn ihåg att han och Matz gjort denna skriftliga överenskommelse för flera år sedan. Tror minnet spökat för honom här alltså. Kanske pga ålder och den stress det måste innebära att sälja sitt hus.

Några dar senare kastar sig Matz och sonen hans i bilen och bränner järnet från Öland till Uppsala för att besöka Esbjörn och hämta sina tillhörigheter. Han är fortfarande djupt skakad och i chocktillstånd. Väl där gissar jag att han och Esbjörn (som vill hålla sitt avtal till Matz) diskuterar fram och tillbaka hur de ska gå tillväga för att ”lösa situationen”. Hur de ska kunna få köpet att gå tillbaka. Matz ringer Ebba i upprört tillstånd och gormar om att köpet ska gå tillbaka annars blir det svartmålning i pressen....
(Kan tänkas att han ringde henne redan från hemmet på Öland).

Nu får Matz även kontakt med Maggan Majkgård som jag gissar att han inte haft så stor kontakt med innan. Maggan erbjuder sig att ”hjälpa till” för att försöka få köpet att bli ogiltigt och hon i sin tur involverar Monica och senare Binninge i ”projektet”. Vilka baktankar Maggan har i detta läge låter jag vara osagt då jga inte har en susning. Jag tror dock att Matz och Esbjörn nappade på erbjudandet samt att bägge var positiva till hennes, Monicas och Binninges inblandning till en början. Expressen gör reportage om Esbjörn som fått sina träd skövlade mm.

När det börjar gå upp för Matz vem Binninge är och att pengarna på riktigt börja ”rinna genom Esbjörns fingrar” och in i Binninges plånbok samt att han, som brorson, börjar tappa kontrollen blir han förbannad på riktigt. Han ser hur de som han trodde skulle hjälpa honom att säkra arvet verkar lägga beslag på det själva och det är nu han börjar med sin ”opinionsbildning” på nätet.

Maggan, Monica och Binninge tar över mer och mer. Esbjörn blir ett lydigt verktyg i händerna på dessa personer. Nu är det de som styr och ställer. Esbjörn förlorar sin myndighet via generalfullmakt och på den vägen är det...

Bara mina spekulationer efter vad jag har kunnat sluta mig till efter att ha observerat saker både här och där. Finns flera offer i denna historia samt många fula fiskar.
Senast redigerad av Devons 2021-03-10 kl. 16:08.
2021-03-10, 16:06
Medlem
Citat:
Eller Esbjörn säger upp den ja. Vilket han gjort naturligtvis.
Nja räcker inte. Ska återtas fysiskt och förstöras. Finns även annan väg med beslut i tingsrätt oc delgivning i post och inrikes tidning.
Testamente räcker som du säger med nytt utgivet med senare datum.
Så har jag fattat det. Fullmakter kan vara risk business.....
2021-03-10, 16:11
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Märklig resonemang du för. De flesta människor frågar inte hur folk mår för att få via det, och om de gör det är standard svaret ändå, tack, och hur är det själv?

Sitter du och diskuterar sjukdomar och krämpor med främlingar?

I denna tvist kommer den part som förlorar tvisten betala rättegångskostnaderna. Att advokaten yrkar eller försöker sätta press på motparten ingår i hennes jobb .

Det är inte bara jag som för det argumentet, Ebbas ombud gör det också, liksom varenda riktig jurist och advokat. Det är inget konstigt, det är sunt förnuft och juridiskt sett en självklarhet.

Men som vanligt förstår du ingenting av det och gör istället, som vanligt, ett uttalande om något som du inte har en aning om.
2021-03-10, 16:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Nja räcker inte. Ska återtas fysiskt och förstöras. Finns även annan väg med beslut i tingsrätt oc delgivning i post och inrikes tidning.
Testamente räcker som du säger med nytt utgivet med senare datum.
Så har jag fattat det. Fullmakter kan vara risk business.....
Nu förstår vi varandra , nej fysiskt behöver inte Esbjörn ta tillbaka den äldre "fullmakten" det sköter tingsrätten.
Som fått den nya ..

Det är dumt att börja vifta med ett dokument i utnyttjande syfte för den som Esbjörn givit en tidigare fullmakt , där ligger riskfaktorn.

Helt riktigt.
2021-03-10, 16:25
Medlem
Citat:
Nu förstår vi varandra , nej fysiskt behöver inte Esbjörn ta tillbaka den äldre "fullmakten" det sköter tingsrätten.
Som fått den nya ..

Det är dumt att börja vifta med ett dokument i utnyttjande syfte för den som Esbjörn givit en tidigare fullmakt , där ligger riskfaktorn.

Helt riktigt.
Den jag sett är signerad 1 dec 2020. Finns det nån senare menar du?
2021-03-10, 16:26
Medlem
Nu blir det spännande

https://www.facebook.com/96487818401/posts/10158402967478402/?d=n
2021-03-10, 16:27
Medlem
Citat:
Ja , du förstår .. det hon Ebba gjort är att ha försökt lurat en äldre man på hans hus.
Försökt att smyga med och hålla tyst om sitt bedrägeri.
Helt klart åldringsrån. Dessutom ett planerat åldringsrån med flera inblandade.
Jag säger det en gång så att du förstår , Ebba är körd nu.
Man kan inte enbart sopa detta under mattan. Det skulle vara tjänstefel av åklagare och polisväsendet att inte plocka in uppenbara bedragare. Hon Ebba är ju kriminell med kriminella tankar.

Det går att bota detta med medicinsk behandling i höga doser som sedan trappas ner i samråd med läkare inom psykiatrin.

Jag håller med i allt du skriver.

Förutom sista stycket. Personlighetsstörningar går inte att bota. Inga medicinska doser hjälper. Det finns inga behandlingar. Det enda som hjälper är att hålla sig långt undan.
2021-03-10, 16:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ananias
Nu blir det spännande

https://www.facebook.com/96487818401/posts/10158402967478402/?d=n

Vad blir spännande där, en tidning med GUD som chefredaktör lär ju inte vara direkt opartisk i detta ärende när Ängeln Ebba har huvudrollen, eller?
2021-03-10, 16:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Den jag sett är signerad 1 dec 2020. Finns det nån senare menar du?
Ja han kan ju skriv en ny den 2 dec 2020 om han vill eller idag. . så gäller inte den gamla. . Viktigt med dagens datum.
Ebba och hennes hjälpare leker nu med sitt eget misslyckande. Det går inte att stämma Esbjörn för kontraktsbrott i detta uppenbara läget som råder.

Finns inte en enda chans.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in