Citat:
Ursprungligen postat av
nova68
Njae, det finns ju någon med generalfullmakt att i Esbjörns ställe sköta detta.
Den personen sköter nog mellanhavandena i denna fråga, vi vet inte om det sägs samma sak åt båda håll om man uttrycker sig lite milt.
Det är ju en rätt grötig situation på Esbjörns sida. Esbjörn är part, han har i tvisten med Ebba utsett ett ombud. Vet vi om han själv utsett "juristen" eller om det är generalfullmäktige som gjort det? Det borde framgå av tingsrättens akt men jag tror inte att fullmakten visats i tråden. I formell mening är dock detta inte så intressant.
Även om Esbjörn lämnat en generalfullmakt (vilket otrevligt ord för övrigt) så kan han ju när som helst agera själv, det är ju inte som om han hade en förvaltare. Snarare påminner generalfullmakten om en godmans-situation.
Sen vet vi ju inte vilka instruktioner ombudet fått (och inte om de kommer direkt från Esbjörn eller via generalen) och inte heller hur väl "juristen" informerat Esbjörn om vad som kan drabba honom.
Jag utgår från att Esbjörn känner till alla tänkbara konsekvenser av sin beslut i ärendet men ändå väljer att agera som han gör. Då är ju "juristen" bakbunden och ska antingen göra som Esbjörn säger eller avgå. Fast att avgå är ju inte heller ett bra alternativ eftersom alla, även personer som fattar tokiga beslut, bör kunna ha ett ombud vi ett sådant här mål.
Min uppfattning är att Esbjörn kommer att förlora tvisten om fastigheten och att Ebba kommer att förlora sitt anseende i etiskt hänseende, eller i vart fall få det förminskat. Om det senare är bra eller dåligt beror väl på dels vad man anser om Ebba, dels hur man vill att det ska gå för KD.
(Helt off topic kan jag nämna att jag jublade då Ebba blev partiledare eftersom jag trodde hon skulle sänka KD. Det grundade jag på hur hon uppträtt inom politiken i Uppsala. Men jag hade helt fel! Åtminstone fram till Esbjrönhärvan ...)