Citat:
Nu har inte jag koll på hur det går till inom KD. Eller partier öht. Men spontant borde någon jurist inom KD supporta Ebba i det här. Det gäller ju partiledaren, och att denne skall kunna jobba effektivt som partiledare.
Dvs det hon skriver borde kollas av någon. Att detta gått igenom borde betyda att någon jurist bedömt det som ok.
Och har dom inte någon jurist som kollar detta så finns det en ansenlig förbättringspotential.
Dvs det hon skriver borde kollas av någon. Att detta gått igenom borde betyda att någon jurist bedömt det som ok.
Och har dom inte någon jurist som kollar detta så finns det en ansenlig förbättringspotential.
Håller med i din undran var partiets granskande jurist håller hus! Paul Ronge framförde åsikten i en TV4-sändning att Ebba Busch agerade självsvåldigt och helt efter eget huvud i den här affären, utan input från partiets krishanterare/jurister. I den långtradaromkörningsliknelse han målar upp är det som om alla på KDs parti- och riksdagskansli, alla partiets spinndoktorer och alla juridiskt bevandrade, skulle sitta helt förlamade i baksätet när Ebba gasar på för fullt i sin vansinnesfärd för att ”köra om långtradaren” i kampen mot åldringen om huset.
Men det tror jag faktiskt inte stämmer. Hon agerar inte ensam alls utan är omgiven av aktiva och stödjande ja-sägare. Johan Ingerö, policyansvarig för KD, är t ex en av dem som skött spridningen av uppgifterna i hennes Facebookinlägg: https://pbs.twimg.com/media/EvF67_GXAAE-RI2?format=jpg&name=large . Rådgivarna runt Ebba Busch verkar alltså i hög grad vara aktiva, överens om och inblandade i hennes taktik att rikta in sig på att påverka rättshanteringen av husaffären i Buschs favör genom att sprida uppgifter som sannolikt utgör grovt förtal om motpartens ombud.
Det är sällan jag delar Anders Lindbergs åsikter men jag får erkänna att det här var en är en ovanligt insiktsfullt kommentar från honom:
På ett principiellt plan är metoden att gräva efter smuts på motpartens ombud i en tvist minst sagt tveksam. Vad gör det med förtroendet för rättsväsendet om partiledare med stora mediala plattformar kan avskräcka människor från att tvista mot dem i domstol?Den här affären säger med andra ord en hel del om begåvningen i KDs topp. Noterar att det var först när Thomas Olsson kom in i bilden som Ebba Busch tog bort uppgifterna från Facebook.
/.../
Att de politiska partierna på detta sätt gräver upp och tipsar om negativa saker hos politiska motståndare tillhör vanligheterna. Men att Ebba Busch gör så mot en vanlig 81-åring är mer udda. Esbjörn har ju inte en chans i Mississippi att försvara sig i medierna mot ett politiskt partis alla resurser i form av egna kanaler, spindoktorer och researchers.
/.../
Många har ställt frågan om varför hennes rådgivare inte har avrått henne från att ta just denna konflikt. Jag tror svaret i grunden är ganska enkelt. Hon har, som många andra ledare genom historien, omgett sig med människor som saknar förmågan eller mandatet att dra i handbromsen. I den mest klassiska av alla makthandböcker, Niccolo Machiavellis Fursten från 1513, varnar han specifikt för faran med dåliga rådgivare och smicker. Idag kanske vi skulle ha kallat dem ja-sägare. Machiavellis råd är att utse några få kloka män med uttrycklig uppgift att alltid säga sanningen till fursten, en inre cirkel där fursten lyssnar och uppmuntrar rådgivarna att tala så fritt som möjligt direkt till honom. "Det första intryck man får av en furstes begåvning är när man ser de män han har i sin omgivning", konstaterar Machiavelli.