2021-03-09, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vilken av alla möjliga anledningar tror du låg till grund för att ta bombgruppen till fyndplatsen, kan du nämna en sådan anledning vore det bra.

Jag kan endast spekulera kring vad anledningen var, men om jag som polis kom till fyndplatsen och såg en säkringssprint med ring från en handgranat runt ett långfinger på den avlidne, eller en säkringsbygel eller säkringsgrepe till dito granat intill fyndplatsen skulle jag genast ringa bombgruppen för säkerhets skull.

Här finns bild på en handgranat som skulle kunna vara aktuell i ett sådant scenario.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Spr%C3%A4nghandgranat_m/56#/media/Fil:Spr%C3%A4nghandgranat_m56_001.jpg

Nej, jag spekulerar mest. Jag sitter inte på svaret, utan det var mer tänkt som en fråga.

Jag tänker att bombgruppen tillkallas i alla möjliga situationer där man kanske hittat en väska eller föremål som man av någon anledning vill att bombgruppen kollar så att det inte är något farligt innan vanlig polis jobbar vidare på platsen. Om man dessutom har anledning att tro att kvarlevorna man hittat skulle kunna komma från någon med DA:s militära bakgrund kanske man är extra försiktig.

Sen tänker jag att just bombgruppen har tillgång till unik utrustning såsom fjärrstyrda bombrobotar, kameror mm. som kan vara bra att ha för att komma åt att se närmre på något fynd i oländig terräng eller på svåråtkomlig plats. Typ skicka in en teleskop-kamera eller liknande i nån klippskreva eller så.
Citera
2021-03-09, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AN68
Är det en olycka och han föll och han t.ex bröt ett ben, vänsterarmen och högerhanden så tror jag inte ens den mest tränade och envetna soldaten skulle klara att kravla sig ut.
Eller halkat baklänges på det våta berget med alla torra nedfallna träd och fått en sån där hård vass träkvist i en lunga eller ett ben. Olyckor kan hända alla.
Citera
2021-03-09, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farzan73
Jag tycker det är skrämmande att så många totalt förnekar möjligheten att någon som Deniz skulle ta livet av sig. I en sådan miljö, hur tror ni att han skulle våga visa sina känslor? När/om han nu tar steget att ta livet av sig så väljer han ett sätt som är mer eller mindre 100% säkert att lyckas. Att överleva ett självmordsförsök fanns inte i Deniz värld. Tänk på det ni som fullständigt förnekar möjligheten för självmord att det kanske är precis den synen som gjorde att han inte sökte hjälp.

Tror inte på självmord, men tror mycket och vet litet! Önskar det var tvärtom.
Utesluter då inte självmord genom detonation och plats. Enligt vad som framkommit om hans personlighet och kunnighet ser det ut som att han valt platsen noggrant med tanke på att ge tydliga små hint var man ska leta. Han ville bli hittad för nära anhörigas skull, därför i "grottan". Att kvarlevorna inte skulle helt och snabbt försvinna, spridas ut i öppen terräng och i onödan chokera svampplockare, scouter mfl. Han visste att militären också skulle leta, men visste inte att de skulle misslyckas hitta honom!?
Sprängmedlet var exakt uträknat för säker död men att inte spränga stenblocken upp i luften! Att norppa den mängden sprängämnen på sin arbetsplats var nog ingen svår sak?

Är väl självklart att Militärpolisen tar delar av utredningen med vanlig polis eftersom han var yrkesmilitär och man inte visste vad som hänt, eller? Såg på någon bild flera vapenmärken på polisuniformerna på plats, inte bara bombgruppen.
Bara mina tankar här.
Senast redigerad av cactaceae 2021-03-09 kl. 13:16. Anledning: Felstavning
Citera
2021-03-09, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vilken av alla möjliga anledningar tror du låg till grund för att ta bombgruppen till fyndplatsen, kan du nämna en sådan anledning vore det bra.

Om bombgruppen var på plats kan jag tänka mig att det var för att de hade rätt utrustning (6 hjuling kanske) men alldeles främst pga att så otroligt många människor var angelägna om att hitta DA. Jag håller för troligt att han hade vänner eller bekanta inom bombgruppen som inte tvekade en sekund att göra sig tillgängliga för arbete när internrapporten om avliden i Tyresta kom in. Man kan spekulera om vem DA egentligen var, men inte i vilket intryck han gjorde på tusentals frivilliga.
Citera
2021-03-09, 13:12
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Det hörs inte jättelångt mvh Malmöbo

Just det. Speciellt inte i en klippskreva.
Det jag kastade en gång på Tornön hördes inte så högt Men pappgubbarna 20 meter därifrån i gropen vi kastade blev perforerade.
Citera
2021-03-09, 13:13
Medlem
Det är tragiskt i allmänhet, detta!

Jag ser att många känner att man inte behöver rota i och spekulera för mycket kring dödsorsak, av hänsyn till anhöriga. Det kan absolut vara bra att göra.
Men jag tror att man också får ha förståelse för att när så många varit engagerade i sökandet efter DA och följt rapporteringen är det svårt att låta bli att undra vad som låg bakom. Även om de enda som kanske egentligen behöver veta vad som hänt är de anhöriga så kommer den stora allmänheten också vilja veta, för att få någon form av avslut.
Senast redigerad av Hnes1983 2021-03-09 kl. 13:15.
Citera
2021-03-09, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
deniz kanske såg mycket död och elände i sitt jobb i Irak och syrien

Ja, skulle kunna tänka mig det.
Citera
2021-03-09, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Catulla
I artikeln förtydligas det dock:

Fyrfaldig jägarsoldat, duktig, snygg, m.m.
Vilket slöseri att spilla ett sådant liv... fanns det ingen annan utväg? Så tragiskt.
Också Avicii och Benny Fredriksson gav sig iväg till avlägsna platser för att ta sina liv. Det kanske är "lättare" så. Anhöriga slipper sedan komma i närheten av platsen där det hände.[/quote]

Spot on.
Ramlat ner, olycka? Not so much. I call BS.
Citera
2021-03-09, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lunchrast
Tyresta är ju rätt stort! Vet nån vart i Tyresta han hittades?
(Tråden är ju rätt lång, pallar inte skrolla igenom)

Östra delen av Nationalparken,gränsande till Naturreservatet
Väster om Stensjön, brandområdets omedelbara närhet
Citera
2021-03-09, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stukas
Fyrfaldig jägarsoldat, duktig, snygg, m.m.
Vilket slöseri att spilla ett sådant liv... fanns det ingen annan utväg? Så tragiskt.
Också Avicii och Benny Fredriksson gav sig iväg till avlägsna platser för att ta sina liv. Det kanske är "lättare" så. Anhöriga slipper sedan komma i närheten av platsen där det hände.
Spot on.
Ramlat ner, olycka? Not so much. I call BS.
+1
Det tragiska är att oavsett utseende eller framgång så kan de inre känslorna vara för starka. Jag hade själv ett väldigt lyckat liv med bra jobb tills jag en dag, utan förvarning satt med pistolen i munnen på jobbets skjutbana och ville avsluta det. Ingen, inte ens jag anade något. Skit kan hända snabbt och slå med brutal kraft.
Senast redigerad av Farzan73 2021-03-09 kl. 13:43.
Citera
2021-03-09, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klumpfisken
Eller halkat baklänges på det våta berget med alla torra nedfallna träd och fått en sån där hård vass träkvist i en lunga eller ett ben. Olyckor kan hända alla.
Berget intill /ovanför fyndplatsen kan vid det vädret/årstiden vara väldigt förädiskt
Citera
2021-03-09, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miggs
Om bombgruppen var på plats kan jag tänka mig att det var för att de hade rätt utrustning (6 hjuling kanske) men alldeles främst pga att så otroligt många människor var angelägna om att hitta DA. Jag håller för troligt att han hade vänner eller bekanta inom bombgruppen som inte tvekade en sekund att göra sig tillgängliga för arbete när internrapporten om avliden i Tyresta kom in. Man kan spekulera om vem DA egentligen var, men inte i vilket intryck han gjorde på tusentals frivilliga.
Dock visste ingen med säkerhet att det var han,såvida inte polacken lämnat uppgifter om personliga tillhörigheter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in