2021-03-10, 18:03
Medlem
Troligtvis försvarsmakten/staten som tagit han av daga. Hade säkert kännedom om saker han inte skulle ha.
Citera
2021-03-10, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Branogbitter
Nej. SL kort gäller hela Stockholms lokaltrafik, det där med olika zoner gäller inte längre. Har du ett kort åker du fritt på all SL-trafik: pendeltåg, bussar, tunnelbana, vissa färjor, tvärbana osv osv
Förutom till Arlanda / Uppsala.
Citera
2021-03-10, 18:05
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Halkar och dör? Polacken som hittade honom höll själv på ramla ner där! Så inga konstigheter med att han ramlat där och slagit I huvudet.
Precis, krävs inte mycket för att det ska gå väldigt snett.
Citera
2021-03-10, 18:06
Medlem
sneervs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Det trodde GW om ubåtsmordet också. Om han tror på olycka då tror jag på självmord. Även pga kontantbiljetten om jag uppfattat det rätt.

Hade jag glömt mitt SL kort hemma så hade jag också köpt en kontantbiljett. Inte är jag självmordsbenägen för det.
Citera
2021-03-10, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sor95
Troligtvis försvarsmakten/staten som tagit han av daga. Hade säkert kännedom om saker han inte skulle ha.

Hur kommer du till den slutsatsen? Finns inget som tyder på att ett brott har begåtts enligt polisen och vi har inte en militärjunta som åker runt och tar livet av obekväma element vilket du inte heller har något som talar för.
Citera
2021-03-10, 18:10
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneerv
Hade jag glömt mitt SL kort hemma så hade jag också köpt en kontantbiljett. Inte är jag självmordsbenägen för det.
Han sökte väl på det i förväg.
Citera
2021-03-10, 18:11
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagskagorakaos
Förutom till Arlanda / Uppsala.
Ja Arlanda är enda undantaget. Uppsala är inte sthlms län.
Citera
2021-03-10, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Så som t.ex. agenter från Turkiet? Det mest troliga är en olycka eller att han tagit livet av sig.
ja eller att han visste för mycket
Citera
2021-03-10, 18:15
Medlem
Vem som helst fattar ju att han tagit bort sig. Uttalandet från polisen, sakerna han lämnat i lägenheten osv allt pekar på det. Sedan kan man spekulera i alla möjliga andra saker.
Det kommer komma ut förr eller senare, men alla normalbegåvade vet redan hur det ligger till.
Citera
2021-03-10, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ingen har pratat sprängämnen. Man kallade in bombgrupp för att man hittat nån sorts elektronik. Inget annat. Media har inte sagt något om detta. Polisen har inte sagt något om detta. Bara fantasifulla flashbackare som med lysande ögon vill ha till det värsta.

Men media kommer inte säga något om detta trots att de vet vad som hänt. Det skulle kräva att anhöriga ville berätta något, men även då skulle uppgifterna förbli odetaljerade.

Ur de etiska publiceringsreglerna:
Citat:
Iaktta stor försiktighet vid publicering av självmord och självmordsförsök särskilt av hänsyn till anhöriga och vad ovan sagts om privatlivets helgd.
https://www.sjf.se/yrkesfragor/yrkesetik/spelregler-press-radio-och-tv/publicitetsregler

Ur WHO:s riktlinjer om medierapportering om självmord:
Citat:
Detaljerade beskrivningar av den använda metoden bör ej förekomma. Forskning har visat att mediebevakning av suicidfall ger större effekt på metoden som väljs än på antalet suicidfall.
https://mind.se/om-sjalvmord/att-rapportera-om-sjalvmord-for-journalister/

Och så citerar jag mig själv från igår:
Citat:
I vanliga fall konkurrerar Expressen och Aftonbladet stenhårt med varandra. Och de vet precis vad som drar läsare och de grejerna jagar de extra mycket på. (Och jag lovar dig, de har jättebra poliskällor.) Ändå blev det helt tyst väldigt snabbt efter att kvarlevor hade hittats. Först jättepådrag med drönare och reportrar ute i skogen, men sedan bara tyst.

Hur mycket enklare hade det inte varit att skriva ”en sorglig olyckshändelse” om det hade varit möjligt? Då hade man sluppit lämna sina läsare med frågetecken. Men nu gör ingen det...
Citera
2021-03-10, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Nästan skrämmande när man läser FB. Har man inte hängt med i tråden och läser lite löst mellan sidorna så får man en bild av att han verkligen sprängt sig i bitar när det i själva verket är gissningar hitills.

Bombgruppen kallas verkligen inte in utan anledning. Och ännu mindre så långt ut i ingenstans ut i vildmarken. Dom måste ha haft en stark misstanke om att explosiva hade använts eller kunde detonera
Citera
2021-03-10, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ingen har pratat sprängämnen. Man kallade in bombgrupp för att man hittat nån sorts elektronik. Inget annat. Media har inte sagt något om detta. Polisen har inte sagt något om detta. Bara fantasifulla flashbackare som med lysande ögon vill ha till det värsta.

Jag tror inte att någon fb:are vill ha det till det värsta. De som läser och skriver här vill mest troligt veta så nära sanningen som möjligt vad som hänt med en död person som hittas i skogen i en skreva.
Media skriver att kvarlevor hittats, vi får veta att det är Deniz Arda och med tanke på hans yrke och kunskaper så är det inte omöjligt att sprängmedel använts eftersom bombtekniker varit där p.g.a att det fanns elektronik på platsen.

Du kanske kan svara på vad man använder elektronik till vid en fyndplats av kvarlevor ?
Varför DNA analyserar man kvarlevorna ?
DNA analyseras alltid dödsfall utomhus ?
Varför talar man inte om i media att det är en olyckshändelse/fall olycka om det är det ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in