Citat:
Vadå eroderat ”svenskhet” senaste veckan?
Citat:
Du behöver läsa en smula biologi, ty så klart är resultatet av ett konceptionsögonblick något annat än en könscell.
Nej vet du, det är det du som behöver. För att nu inte tala om att du skulle behöva träna upp din logik.
Det är ingen exakt LIKHET mellan spermie eller konceptionsögonblick vi diskuterar utan BÅDAS ev. framtid om rätt förutsättningar infaller.
Den ”framtid” som du alltså ständigt diskuterar som om den redan var där, fast den inte är det.
Berätta nu varför en spermies ”framtid” som barn efter alla sina OM infallit skulle vara mindre värd än en äggcells eller konceptionsögonblicks framtid som barn?
Citat:
Lösningen heter ansvarsfullhet och preventivmetoder. Häri ligger kontrollen; över sig själv och över sitt beteende och dess resultat.
Fast nu löser ju varken preventivmedel eller nån ”ansvarsfullhet” problemet med fallerande preventivmedel, eller hur?
Citat:
Och! Tidsgränsen för den senast tillåta aborten och den tidigaste räddningsbara födseln är bara dagar - än så länge.
Nej det du tänker på är det exempel när en kvinna fick lov abortera sent men aborten misslyckades och kvinnan gick över den tillåtna abortgränsen Och den osäkerhet över hur man då skulle agera som inföll.
Det var ett extremt unikt fall.
Citat:
Du har ett utilitaristiskt sätt att resonera medan jag har ett naturrättsligt. De går inte att förena, vilket hela tiden visar sig i att Du utan vidare offrar en större mängd ännu ofödda med syftet att åstadkomma något för "flest möjliga". Enbart som en tanke övning kan Du fundera på om Sverige skulle gå under om 90% av aborterna de senaste 40+ åren aldrig genomförts. Tror Du det på allvar?
Nej du resonerar fruktansvärt virrigt och hopplöst icke stringent.
Vilket jag tycker Diciplins med all önskvörd tydlighet och tålamod just påvisat.
Tycker du att kvinnor ska ingå i din ”naturrätt” Uven?
Du kan ju börja få lite ordning där.
Sverige går under om klimatet, resten av mänskligheten gör det.
Huruvida Sverige är 20 miljoner eller 5 spelar ingen större roll i den stora bilden förutom att kanske 15 miljoner mer människor kanske får svälta ihjäl år 2060 när ingen matförsörjning längre fungerar.
Det finns väldigt goda skäl hålla ner mänsklighetens OCH Sveriges demografi.
kan min uppfattning om framtiden vara irrelevant för min önskan om framtiden? I detta exempel så vill jag inte att organdonation blir obligatorisk, men jag ser den risken framför mig och om möjligt önskar jag agera för att motverka detta. På samma sätt vill jag motverka massaborter genom att ge sjukvården m fl begränsningar i deras uppdrag.