2021-03-09, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Man skulle ju gärna vilja veta varifrån den där uppfattningen egentligen härstammar. FBI eller Kling & Klang? Det finns en del intressant att läsa om bl.a. just piplängden på Chefsingenjörens blogg för den som är intresserad:
"Utredningen pekar också på att det är osannolikt att 2" pipa använts. Å andra sidan så håller inte alla med om denna slutsats."
http://chefsingenjoren.blogspot.com/2011/03/gott-om-vapen.html
Chefsingenjören verkar vara rätt bra insatt i vapenfrågan, och i texten där länkar han alltså bl.a. till ett inlägg här på Flashback från 2008. Jag hänger inte riktig med i resonemangen där, men kanske någon som är insatt i ämnet kan förklara. Kan det möjligen vara så att det där om minst 4" pipa är en förhastad slutsats som man (oklart vem/vilka) drog någon gång längre tillbaka i tiden, och att det kanske är en gammal sanning som det är dags att ompröva?

Då utesluter du vapensamlarens vapen med 4 tums pipa?
Citera
2021-03-09, 07:46
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Då utesluter du vapensamlarens vapen med 4 tums pipa?
Jag har ingen aning om vapensamlarens vapen, jag funderar bara på det här med olika piplängder. Kan man alltså (och i så fall kanske på felaktiga grunder) ha uteslutit möjligheten att Palme sköts med en revolver med t.ex. 2" pipa?
Senast redigerad av Draifos 2021-03-09 kl. 07:50.
Citera
2021-03-09, 07:56
Medlem
Citat:
Jag har ingen aning om vapensamlarens vapen, jag funderar bara på det här med olika piplängder. Kanske man alltså (och i så fall på felaktiga grunder) ha uteslutit möjligheten att Palme sköts med en revolver med 2" pipa?

Ja, det beror då på om man litar på chefsingenjören eller Hans Melander och co.
Mordvapnet kan också vara av ett annat fabrikat än SW men SW var den vanligast förekommande.
Christer A som har en egen Palmetråd ,hans vapen blev aldrig provskjutet.
Citera
2021-03-09, 08:19
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Tänk om han faktiskt gick in mot skyltfönstret och kollade klockan då?
Han speglade gärningsmannens rörelser både före och efter skotten, det säger egentligen allt. Han duperade utredarna M/86 och hela svenska folket, även mig. Den där internatskolan i Sigtuna gav valuta för pengarna. De som vill får gärna fortsätta tro på den där charaden, för min del är det dock slut med det.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-03-09 kl. 08:55.
Citera
2021-03-09, 09:33
Medlem
Nakedcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Bytet på T-centralen är att bara gå rakt över perrongen. Att missa bytet när sista tunnelbanan gick hände inte eftersom tågen väntade in varandra på just sista tåget.

Att gå 1,4 km med tunna sulor på skorna i 5 minusgrader till Östra station låter inte som ett rimligt alternativ.

Jag förstår inte ens att det ska vara så svårt att tro på SE då han säger att han är på väg att ta tunnelbanan. Det är logiskt och passar in i tiden väldigt väl.
Sista tunnelbanan från Hötorget gick väl knappast vid 23:30-tiden. Nog gick tunnelbanan fram till midnatt i alla fall.
Det är sista tåget från Östra Station han ska hinna med.

Paret Palme tänkte gå hem till Gamla Stan, ungefär dubbelt så lång väg.
Men de kanske hade vandrarkängor på sig?
Citera
2021-03-09, 09:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Han speglade gärningsmannens rörelser både före och efter skotten, det säger egentligen allt. Han duperade utredarna M/86 och hela svenska folket, även mig. Den där internatskolan i Sigtuna gav valuta för pengarna. De som vill får gärna fortsätta tro på den där charaden, för min del är det dock slut med det.

"Det säger egentligen allt"? SE har sagt att han rundat hörnet på trottoaren. Det vore onaturligt både för Gärningsmannen och SE att kunna gå igenom väggen på byggnaden eller att gå ut i körbanan bland fordonen.

Att runda ett hörn på ett helt normalt sätt säger väl absolut ingenting? Det är bara imbecilla rödvinsfantasier av den dåligt pålästa TP.
Citera
2021-03-09, 09:41
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakedcat
Sista tunnelbanan från Hötorget gick väl knappast vid 23:30-tiden. Nog gick tunnelbanan fram till midnatt i alla fall.

OP hade tjock rock och pälsmössa och han var väl klädd för en vinterpromenad liksom LP.

Jag tyckte att KP nämnde på pressträffen att sista tåget mot Mörby gick kl 23.45 från T-centralen. Men SE siktade på ett tidigare tåg från Hötorget enligt egen utsaga.

Det var därför SE hade gott om tid att prata några minuter med väktarna. Ingen av väktarna berättar att de tyckte SE verkade ha bråttom eller var stressad och det var han inte heller.

Att SE inte hörde LP ropa på hjälp efter skotten tyder extremt starkt på att SE inte var ute på Sveavägen när skotten föll.

Hur menar du att tidtabellen bevisar att SE är OPs baneman?
Senast redigerad av ursprungligen 2021-03-09 kl. 09:43.
Citera
2021-03-09, 09:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag har ingen aning om vapensamlarens vapen, jag funderar bara på det här med olika piplängder. Kan man alltså (och i så fall kanske på felaktiga grunder) ha uteslutit möjligheten att Palme sköts med en revolver med t.ex. 2" pipa?

Vad spelar piplängden på vapnet för roll när det gäller SEs skuld? Ingen har kunnat presentera skuggan av en koppling mellan SE och ett vapen oavsett piplängd så piplängden har ingen inverkan på hur trolig SE är som GM.

SE är en hopplös hypotes som GM oavsett piplängd.
Citera
2021-03-09, 09:47
Medlem
Xeitums avatar
Citat:

Har för mig att något vittne iaf fick en kort glimt av vapnet o beskrev det då som ett dito med rejäl piplängd. Minns inte den exakta ordalydelsen men att det var lång pipa framgick.
Citera
2021-03-09, 09:52
Medlem
Nakedcats avatar
Citat:
OP hade tjock rock och pälsmössa och han var väl klädd för en vinterpromenad liksom LP.

Jag tyckte att KP nämnde på pressträffen att sista tåget mot Mörby gick kl 23.45 från T-centralen. Men SE siktade på ett tidigare tåg från Hötorget enligt egen utsaga.

Det var därför SE hade gott om tid att prata några minuter med väktarna. Ingen av väktarna berättar att de tyckte SE verkade ha bråttom eller var stressad och det var han inte heller.

Att SE inte hörde LP ropa på hjälp efter skotten tyder extremt starkt på att SE inte var ute på Sveavägen när skotten föll.

Hur menar du att tidtabellen bevisar att SE är OPs baneman?
SE säger själv att han hade bråttom. Jag menar att han ljuger om det för att det ska passa fortsättningen på hans historia.
Citera
2021-03-09, 09:56
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakedcat

Det är nog inte bara skorna som behöver vara av den rejälare typen. Det var ca -5°C o blåsigt så det var definitivt inget väder som lockade gemene man till långa promenader. En enkel förklaring till t-bane alternativet skulle vara att så fort som möjligt komma inomhus.

Däremot håller jag med om att om SE är den osannolika GM så ger höger mot Odenplan större möjligheter till ett möte med LOP. Kanske lite svårt dock att få ihop med tillgängliga vittnesuppgifter, d.v.s NF.
Citera
2021-03-09, 10:05
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
"Det säger egentligen allt"? SE har sagt att han rundat hörnet på trottoaren. Det vore onaturligt både för Gärningsmannen och SE att kunna gå igenom väggen på byggnaden eller att gå ut i körbanan bland fordonen.

Att runda ett hörn på ett helt normalt sätt säger väl absolut ingenting? Det är bara imbecilla rödvinsfantasier av den dåligt pålästa TP.
Vaddå "rundat hörnet på trottoaren"?, "jag sneddade in mot insidan av trottoaren " säger han ju, 20 meter från mordplatsen. Det är mannen som Fauzzi mötte, den förmodade gärningsmannen, det vill säga herr Engström i 182 cm egen hög person.

https://www.youtube.com/watch?v=m9OkNV9Q4TY&t=160s

"hon verkade efter omständigheterna behärskad, hon var inte hysterisk och skrek så"
"det finns andra personer som säger att hon skrek, det hörde inte du?"'
"nä det har jag aldrig gjort".

Du kan inte mena på allvar att du fortfarande tror på SE:s (inövade) sagor i detta upplysta tidevarv?
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-03-09 kl. 10:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in