Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Jaså. Mannen i blå jacka NF såg var SE?
Just det, han hörde inte Lisbet skrika. Vilket mördaren bevisligen gjorde. Således var SE fortfarande inte ute på gatan när mordet skedde.
SE verkar försöka pressa in så mycket han kan i förhören, men just detaljen att LP ropade på hjälp tycks ha gått honom helt spårlöst förbi. SE var inte ute på gatan ens när LP ropade på hjälp är enda rimliga slutsatsen.
Hade SE varit GM hade han stått några enstaka meter från LP när hon ropade och självklart infogat detta i sin berättelse om han ville låtsas vara 20 meter bort som vittne.
Även om urtavlan var mycket svart på SEs klocka hade han hört LP ropa om han bara varit ute på gatan.
SE försökte göra sig mer intressant än han var. Vi vet inte heller vilket resonerande som låg bakom att SE landade i att han tittade på klockan utan tydligen hade förhörande polis fått uppfattningen att SE ljög under förhöret eftersom PU stämplade honom som mytoman redan tidigt i utredningen.
Hypotetiskt förhör:
Förhörsledaren:
-"När du nu var 20 meter ifrån mordplatsen och hade näsan vänd mot mordplatsen, vad såg du när du hörde skottet?"
SE, (som stod och pratade med väktaren inne på Skandia när skotten föll):
-"Jag gick inte med näsan mot mordplatsen utan jag sneddade in mot banken för att titta på min klocka så jag såg inget när skotten föll. Titta här så mörk urtavla jag har.
Polisen orkar inte ens fråga SE om han hörde något när skotten föll, något ett flertal vittnen har berättat redan vid första förhöret spontant att LP ropade på hjälp, utan stämplar honom som mytoman.