2021-03-08, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dudley555
Du är uppenbarligen mer påläst än vad jag är - men jag undrar vad avser du med "datalistor"? Och varför skulle de ha varit mer pålitliga? Roland läste ju av dessa och identifierade en felkälla. Om vi bara haft datalistorna hade vi fått fel tid.

Häggström benämner dem som ”datalistor” i sitt förhör hos polisen. Men du har rätt, de listorna klargör ju inte om tidsangivelserna är korrekta eller inte...
Citera
2021-03-08, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Börjar med att delge min ståndpunkt, jag tror inte att det är SE.
Varför jag inte tror det har jag skrivit tidigare.

Håller oxå med dig att det är mest sannolik att SE gick vänster, var obeväpnad och utförde inte dådet.

OM han är GM så gick han höger och mötte paret mycket tidigare än planerat. Han kunde inte rimligtvis veta att de skulle komma promenerande, så vitt jag vet visste inte paret själva det förens de började gå.

Han skulle ha kunnat se dem tidigare när de gick till bion och utgått ifrån att de skulle gå samma väg tillbaka, det är inte helt orimligt.

Det som är HELT orimligt är att han går runt med en laddad 357a, råkar se paret och i stundens ingivelse skjuta OP, och det på det bästa stället av alla ur flykthänseende, det scenariot har inte hänt det är helt orimligt.

Orsaken till att SE är misstänkt är inte att de är fastslaget att han gick vänster eller höger... men som KP var inne på är det helt enkelt inte sannolikt att hans avsikt var att ta tunnelbanan från T-centralen eftersom det inte stämmer rent tidsmässigt.

Hursomhelst, om han är mördaren är det statistiskt mer troligt att han gick högerut, eftersom (som Draifos mycket vältaligt har varit inne på det skapar ett mycket större tidsfönster för honom att möta och identifiera makarna Palme.
Senast redigerad av dudley555 2021-03-08 kl. 21:18.
Citera
2021-03-08, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Jag har väldigt svårt att se framför mig SE springa rätt så fort uppför den långa trappan. Hade han verkligen den orken och konditionen. Undrar om han trodde sig själv om att klara av det?
SE hade ju en liten väska som han bar i handen. Men GW Persson har sagt att i den väskan fick iallafall ingen revolver plats. Den var för liten. Men ok., man kan ju ha en innerficka på en rock eller jacka förstås. Men väskan var för liten. Hans utseende stämmer ju inte heller alls med den bilden som gick ut i tidningarna som den sk. konstnären hade tecknat från sitt fönster var det väl. Om man nu överhuvudtaget ska tro på att det var mördaren hon sett. Jag sade till min sambo att den bilden såg ut som en kille från Irak, så då trodde jag att det hade att göra med Iran-Irak konflikten som var aktuell då och som Palme var engagerad i och lade sig i. Han verkade ju känna stort ansvar för övriga världen. Ja alla hade sin lilla egna tro på den tiden. Eller tänkte man, kanske Krister Pettersson som fått ett uppdrag för en skaplig summa. Eller kanske, kanske, någon rival till honom med samma älskarinna. Men det blir ju lite för omoraliskt och snaskigt att ha dom tankarna, så Det vågade man inte ens säga till någon.

Men kan du hålla med om att vi inte säkert kan veta vilken typ av skjutvapen det rör sig om? Det finns en variation på piplängden på skjutvapen vad beträffar aktuell ammunition. Därtill vet vi inte hur stor själva handledsväskan var. Vissa vapen hade mycket väl kunnat förvaras i en handledsväska.
Citera
2021-03-08, 21:23
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jag har väldigt svårt att se framför mig SE springa rätt så fort uppför den långa trappan. Hade han verkligen den orken och konditionen. Undrar om han trodde sig själv om att klara av det?
SE hade ju en liten väska som han bar i handen. Men GW Persson har sagt att i den väskan fick iallafall ingen revolver plats. Den var för liten. Men ok., man kan ju ha en innerficka på en rock eller jacka förstås. Men väskan var för liten. Hans utseende stämmer ju inte heller alls med den bilden som gick ut i tidningarna som den sk. konstnären hade tecknat från sitt fönster var det väl. Om man nu överhuvudtaget ska tro på att det var mördaren hon sett. Jag sade till min sambo att den bilden såg ut som en kille från Irak, så då trodde jag att det hade att göra med Iran-Irak konflikten som var aktuell då och som Palme var engagerad i och lade sig i. Han verkade ju känna stort ansvar för övriga världen. Ja alla hade sin lilla egna tro på den tiden. Eller tänkte man, kanske Krister Pettersson som fått ett uppdrag för en skaplig summa. Eller kanske, kanske, någon rival till honom med samma älskarinna. Men det blir ju lite för omoraliskt och snaskigt att ha dom tankarna, så Det vågade man inte ens säga till någon.
Personligen har jag aldrig trott på något utrikiskt. Det fanns ett enormt hat i vissa kretsar i landet mot Olof Palme vid den här tiden. Har man inte det klart för sig är det nog svårt att se SE som GM. Jag trodde att det var något åt EAP-hållet men även en ensam mördare som triggats av hatkampanjerna. Märk väl, inte en ensam galning. Det räckte med en bakomliggande motivationsbild och en snedtändning av någon anledning och om då "någon av oss råkar gå omkring med ett vapen, så ... pang!".

Mer komplicerat än så var det nog inte men kanske just därför blev knepigt att lösa, inte minst på grund av en smart GM.

https://www.resume.se/alla-nyheter/opinion/engstrom-koden-kommunikationsknepen-som-lurade-en-nation/

Och jodå, jag har också låtit mig luras av den där vittnessagan till ungefär 10-11 juni 2020 och tog väldigt lätt på Filters lösning 2018
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-03-08 kl. 21:39.
Citera
2021-03-08, 21:43
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Orsaken till att SE är misstänkt är inte att de är fastslaget att han gick vänster eller höger... men som KP var inne på är det helt enkelt inte sannolikt att hans avsikt var att ta tunnelbanan från T-centralen eftersom det inte stämmer rent tidsmässigt.

Hursomhelst, om han är mördaren är det statistiskt mer troligt att han gick högerut, eftersom (som Draifos mycket vältaligt har varit inne på det skapar ett mycket större tidsfönster för honom att möta och identifiera makarna Palme.
Jag skulle nog våga påstå att det är klarlagt nu att SE gick åt höger när han kom ut från Skandiaentrén, och detta alltså helt oavsett om han sedan var den som sköt Olof Palme eller inte. Vad jag vet har i alla fall ingen ännu kunnat beskriva ett rimligt (eller ens ett möjligt) händelseförlopp som inleds med att SE går åt vänster som han gör i rekonstruktionen.
Senast redigerad av Draifos 2021-03-08 kl. 22:33.
Citera
2021-03-08, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Personligen har jag aldrig trott på något utrikiskt. Det fanns ett enormt hat i vissa kretsar i landet mot Olof Palme vid den här tiden. Har man inte det klart för sig är det nog svårt att se SE som GM. Jag trodde att det var något åt EAP-hållet men även en ensam mördare som triggats av hatkampanjerna. Märk väl, inte en ensam galning. Det räckte med en bakomliggande motivationsbild och en snedtändning av någon anledning och om då "någon av oss råkar gå omkring med ett vapen, så ... pang!".

Mer komplicerat än så var det nog inte men kanske just därför blev knepigt att lösa, inte minst på grund av en smart GM.

https://www.resume.se/alla-nyheter/opinion/engstrom-koden-kommunikationsknepen-som-lurade-en-nation/

Och jodå, jag har också låtit mig luras av den där vittnessagan till ungefär 10-11 juni 2020 och tog väldigt lätt på Filters lösning 2018
Jo jag är så gammal att jag kommer ihåg att det fanns ett enormt hat mot honom här i Sverige. Vad jag däremot inte har någon egen uppfattning om är huruvida ett skjutvapen skulle få plats i SEs väska. Jag hörd bara vad GW sade om den saken och blev lite förvånad att han kunde vara så tvärsäker att det inte skulle få plats. Han om någon borde ju veta tycker man.
Citera
2021-03-08, 22:05
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jo jag är så gammal att jag kommer ihåg att det fanns ett enormt hat mot honom här i Sverige. Vad jag däremot inte har någon egen uppfattning om är huruvida ett skjutvapen skulle få plats i SEs väska. Jag hörd bara vad GW sade om den saken och blev lite förvånad att han kunde vara så tvärsäker att det inte skulle få plats. Han om någon borde ju veta tycker man.
Om det var vapnet han försökte stoppa ner i väskan när han fipplade med den på David Bagares gata så verkar det ha varit vissa problem, kanske var väskan för liten. Kanske var det inte lätt att springa med den där pjäsen i rockfickan, speciellt inte om rocken inte var knäppt, och så provade han att stoppa ner den i väskan i stället.
Citera
2021-03-08, 22:20
Medlem
Citat:
Men kan du hålla med om att vi inte säkert kan veta vilken typ av skjutvapen det rör sig om? Det finns en variation på piplängden på skjutvapen vad beträffar aktuell ammunition. Därtill vet vi inte hur stor själva handledsväskan var. Vissa vapen hade mycket väl kunnat förvaras i en handledsväska.

Det vet vi väl visst? 15x22 cm var väskan, iaf den som SE hade vid polisförhöret.
Citera
2021-03-08, 22:38
Medlem
MrBarnabys avatar
Man kan hålla på och diskutera storlek på vapen och väska men sådana diskussioner skymmer den viktiga frågan. Varför var SE så angelägen om att bokstavligen gå och springa i gärningsmannens fotspår, både före och efter dådet? Jag har tidigare hållit det för möjligt att han med lite god vilja kan ha varit ett försynt bakgrundsvittne. Men då stämmer det inte alls med förväxlingsövningarna, han skulle ju inte behövt göra till exempel den där "snedda-in-manövern" före mordet. Han kunde ju varit ett vittne utan den.

"Hans första kommunikationstrick var att skapa ett alter ego. Det var inte optimalt, men av bara dåliga val var det här det minst dåliga. Han var redan knuten till mordplatsen och enligt vittnen hade mördaren liknande signalement som Engström. Så om han inte skulle uppfattas som gärningsman så insåg han att det enda han kunnat vara på mordplatsen var ett vittne. Så han blev ett. "

Senast redigerad av MrBarnaby 2021-03-08 kl. 23:02.
Citera
2021-03-08, 22:38
Medlem
Citat:

Man har i varje fall pratat om att revolvern måste ha haft minst 4 tums piplängd.
Citera
2021-03-08, 22:54
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Man har i varje fall pratat om att revolvern måste ha haft minst 4 tums piplängd.
Fast vem är egentligen "man"? Det verkar vara svårt att hitta någon källa på det där, och Sonny Björk som var ansvarig för de kriminaltekniska undersökningarna skall ju (åtminstone enligt äldre inlägg i palmespanartråden) ha haft en annan uppfattning i den frågan efter egna provskjutningar.
Senast redigerad av Draifos 2021-03-08 kl. 23:28.
Citera
2021-03-09, 01:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Återigen, den person som ombesörjde systemet förmedlade sin uppgift till polisen. Det är en helt neutral och pålitlig uppgift. Det är inte en fråga om hur gott minne personen har eftersom uppgiften fanns registrerad.

Registrerad?

Spelar ingen roll hur registrerad den är. Man kan minnas fel efter 4 månader hur bra reggat det än är.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-03-09 kl. 01:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in