2021-03-08, 18:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dudley555
Varför antar du att han minns fel? Tycker du att han ger uttryck för någon osäkerhet i sitt förhör? Han behövde inte ha något exceptionellt gott minne eftersom utstämplingstiden fanns registrerad i systemet.

Fast han kollar ju upp tiden 1 mars och förhörs i maj eller är det ännu senare? SE är betydligt tidigare förhörd. Man kan inte utgå ifrån att han minns rätt och att SE ljuger eller minns fel. Det är två motsatta uppgifter som står mot varandra. Ord mot ord.
Citera
2021-03-08, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AggeAgent
Om utstämplingstiden fanns registrerad borde väl den finnas dokumenterad. Har du sett något sådant dokument?

Utstämplingstiden fanns såklart registrerad, annars finns det ju ingen poängen med att ha ett passersystem. Det är dokumenterat på så sätt att personen som ansvarade för system och rimligtvis är mest insatt kontrollerade SE:s utstämplingstid och förmedlade uppgiften till polisen. Han var så noggrann att han t.o.m. jämförde tiden med fröken ur.
Senast redigerad av dudley555 2021-03-08 kl. 18:42.
Citera
2021-03-08, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fast han kollar ju upp tiden 1 mars och förhörs i maj eller är det ännu senare? SE är betydligt tidigare förhörd. Man kan inte utgå ifrån att han minns rätt och att SE ljuger eller minns fel. Det är två motsatta uppgifter som står mot varandra. Ord mot ord.

Återigen, den person som ombesörjde systemet förmedlade sin uppgift till polisen. Det är en helt neutral och pålitlig uppgift. Det är inte en fråga om hur gott minne personen har eftersom uppgiften fanns registrerad.
Senast redigerad av dudley555 2021-03-08 kl. 18:55.
Citera
2021-03-08, 19:09
Avstängd
Niklas Karnhill på tidningen Resumé har en del vettigt att tillföra debatten om SE. Läsvärd text, bra analys. Han har förmodligen helt rätt om SE's strategi som gärningsman (om han nu är det).

https://www.resume.se/alla-nyheter/opinion/engstrom-koden-kommunikationsknepen-som-lurade-en-nation/
Citera
2021-03-08, 19:14
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vad man kan notera angående dessa kritiska tidsstudiemän är väl dels att inte är inbördes överens, och dels att de sällan eller aldrig verkar vilja diskutera de frågor som man tycker borde kunna vara minst lika relevanta och spännande, som t.ex. det här med att Engström själv säger sig ha varit klädd i överensstämmelse med signalementet, och rört sig som den flyende gärningsmannen, och att han dessutom ljuger en hel del om vad han skall ha gjort på brottsplatsen. Det krävs nog att man kan beskriva en begriplig helhetsbild av det här ärendet för att man riktigt skall kunna bli tagen på allvar, och där ligger trots allt åklagare Petersson långt före de debattörer som kritiserar beslutet.
Inte bara rört sig som den flyende gärningsmannen efter skotten, var det inte liknande rörelsemönster som GM även före skotten? Det var väl någon man som gick längst ut på trottoaren vid annonspelaren, förmodligen GM, alltså den som Fauzzi mötte. SE påstår sig ha sneddat in mot insidan av trottoaren på samma sätt som GM rimligen bör ha gjort. Snacka om att jobba för att framstå som ett "spännande" vittne.

Tror man på den storyn så lär man nog tro på tomten också. Intressant förresten när man lyssnar på SE vid HR-förhöret. "Fru Palme var inte hysterik och skrek".
Advokat Liljetroos: - Det finns andra personer som säger att hon skrek.
SE: - Nej det har jag inte hört.

Självklart inte, SE var vid det laget bortsprungen, inte kunde han höra nåt.
Citera
2021-03-08, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dudley555
Utstämplingstiden fanns såklart registrerad, annars finns det ju ingen poängen med att ha ett passersystem. Det är dokumenterat på så sätt att personen som ansvarade för system och rimligtvis är mest insatt kontrollerade SE:s utstämplingstid och förmedlade uppgiften till polisen. Han var så noggrann att han t.o.m. jämförde tiden med fröken ur.

Ja fast hans överordnade menade att tidsangivelserna på ”datalistorna” inte är felaktiga... vilket gör att ”datalistorna” är den korrekta dokumentationen... har du/någon sett dessa listor nånstans?
Citera
2021-03-08, 19:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Oj vad bra, exakt så!

Håller med! Var SE gärningsmannen, är nog analysen av Karnhill på pricken. Skulle vara spännande (för ordningens skull om inte annat) att läsa en lika träffsäker text om (det dåliga/senkommande) vittnet SE också. Någon borde ju seriöst försöka förklara (och försvara) SE. Men Lars Lampers kanske sitter på kammaren och knåpar ihop just en sådan text. Vore trevligt att läsa.
Citera
2021-03-08, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AggeAgent
Ja fast hans överordnade menade att tidsangivelserna på ”datalistorna” inte är felaktiga... vilket gör att ”datalistorna” är den korrekta dokumentationen... har du/någon sett dessa listor nånstans?

Du är uppenbarligen mer påläst än vad jag är - men jag undrar vad avser du med "datalistor"? Och varför skulle de ha varit mer pålitliga? Roland läste ju av dessa och identifierade en felkälla. Om vi bara haft datalistorna hade vi fått fel tid.
Citera
2021-03-08, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Niklas Karnhill på tidningen Resumé har en del vettigt att tillföra debatten om SE. Läsvärd text, bra analys. Han har förmodligen helt rätt om SE's strategi som gärningsman (om han nu är det).

https://www.resume.se/alla-nyheter/opinion/engstrom-koden-kommunikationsknepen-som-lurade-en-nation/

Bra artikel! SE:s uppgifter blir logiska endast om man ser det ur en gärningsmans perspektiv som vill förvilla.
Citera
2021-03-08, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakedcat
Jag tror inte heller att det gick nattbussar från Odenplan så tidigt.

Däremot har jag svårt att tro på SE:s planerade färdväg för hemresan.

Han skulle alltså gå till Hötorget för att därifrån ta t-banan en station till T-centralen. Byta där till Mörbylinjen för att troligen åka till Tekniska Högskolan och där byta till Roslagsbanan. För en som är van vid Stockholms kollektivtrafik låter det som en jättekonstig resväg. Två byten som kan ställa till det. Dessutom ett byte vid T-centralen en sen lönefredagskväll, något man helst undviker.

Alternativ väg 1: gå till Östermalmstorgs T-bana vid Birger Jarlsgatan. En lite längre promenad men då skulle han ha gott om tid och slippa bytet vid T-centralen.

Eller alternativ 2: gå direkt till Östra Station, ca 1,4 km enligt Google maps. Då har han också gott om tid och då skulle han gå till höger när han går ut på Sveavägen. Det alternativ jag skulle valt.

Att SE är så enträgen om att få ut utstämplingstiden under lördagen är väl också väldigt konstigt.
Är han bara ett vanligt vittne är den ju helt ointressant. Av någon anledning behöver han den för att anpassa sin hisjtoria efter den. Varför?
Ja den detaljen är nog den konstigaste i hans historia. Skulle möjligtvis berott på att han var en känd palmehatare och var därför rädd för att bli misstänkt även om han var oskyldig. Jag kom ihåg att det skrevs om den saken. Jag vet inte om han umgicks med ett gäng likasinnade eller om han var organiserad på något sätt. Finns det någon som kommer ihåg det? Det har ju gått några år liksom.
Resvägen hem tycker jag inte kan ha så Stort intresse. Det är ju så att om man har lång väg hem så vill man pröva lite olika resvägar bara för att få lite omväxling. Så har jag gjort iallafall.
Citera
2021-03-08, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Ja den detaljen är nog den konstigaste i hans historia. Skulle möjligtvis berott på att han var en känd palmehatare och var därför rädd för att bli misstänkt även om han var oskyldig. Jag kom ihåg att det skrevs om den saken. Jag vet inte om han umgicks med ett gäng likasinnade eller om han var organiserad på något sätt. Finns det någon som kommer ihåg det? Det har ju gått några år liksom.
Resvägen hem tycker jag inte kan ha så Stort intresse. Det är ju så att om man har lång väg hem så vill man pröva lite olika resvägar bara för att få lite omväxling. Så har jag gjort iallafall.

Vad menas med "nattbussar" egentligen? Jag kanske är trög men jag är stockholmare och vi använder termen "nattbussar" för att beteckna att reguljär busstrafik ändrar tidtabell. M.a.o., nattbussar är de linjer som är i trafik efter kl.00.00 och går mer sällan, men tidigare så går ju bussar som vanligt? Eller var tunnelbanan det enda alternativet innan kl. 00.00 på 80-talet, det gick alltså inga bussar innan dess?
Citera
2021-03-08, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Bra inlägg! Jag utvecklar ditt inlägg lite till:

Nivån här i tråden är att MOP är som en deckargåta i ett Mussepiggmagasin.
Regler:
1. Det kan bara vara någon som lämnat sina uppgifter frivilligt till PU som kan vara mördaren. Det finns inga andra tänkbara GM som kan ha velat förbli anonyma.
2. Den som kan beslås med en lögn är också mördaren. Alla som ljuger är mördare.
3. Teknisk bevisning, vittnesutpekanden (inte klippdockesignalement utan riktiga utpekanden) eller vapentillgång behöver inte finnas och kan helt bortses ifrån.
4. Hittar man inte någon tillräckligt graverande lögn hos den misstänkta går det bra att stapla sånt som med god vilja kan tolkas som glidningar på sanningen och klumpa ihop dem istället.

Jag förstår lockelsen i det förföriska budskapet i SEktbibeln att; Om du bara tror tillräckligt hårt på vad som står i den är du smartare än samtliga poliser som jobbat med PU i 34 år.

För mig är SEktbibeln mest beviset på att Dunning-Kreuger-effekten fortfarande fungerar fint.

Och det finns som sagt inget som pekar på SE som gärningsman.
Jag har väldigt svårt att se framför mig SE springa rätt så fort uppför den långa trappan. Hade han verkligen den orken och konditionen. Undrar om han trodde sig själv om att klara av det?
SE hade ju en liten väska som han bar i handen. Men GW Persson har sagt att i den väskan fick iallafall ingen revolver plats. Den var för liten. Men ok., man kan ju ha en innerficka på en rock eller jacka förstås. Men väskan var för liten. Hans utseende stämmer ju inte heller alls med den bilden som gick ut i tidningarna som den sk. konstnären hade tecknat från sitt fönster var det väl. Om man nu överhuvudtaget ska tro på att det var mördaren hon sett. Jag sade till min sambo att den bilden såg ut som en kille från Irak, så då trodde jag att det hade att göra med Iran-Irak konflikten som var aktuell då och som Palme var engagerad i och lade sig i. Han verkade ju känna stort ansvar för övriga världen. Ja alla hade sin lilla egna tro på den tiden. Eller tänkte man, kanske Krister Pettersson som fått ett uppdrag för en skaplig summa. Eller kanske, kanske, någon rival till honom med samma älskarinna. Men det blir ju lite för omoraliskt och snaskigt att ha dom tankarna, så Det vågade man inte ens säga till någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in