2021-03-07, 20:33
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3nnyWiz3
Hej! Efter många, långa timmar och sena kvällar har jag nu tagit mig igenom tråden och kompletterat med de poddar som både tagit upp fallet och verkat rimliga till innehåll.

Det jag inte riktigt kan bortse från, är möjligheten att de trenne pöjkarna kan ha kört sin PV i stort sett i vilken riktning från Götet som helst. De behöver ju inte ha åkt söderut för att bada utan kan ha hittat annars skäl till det, de har även åkt inåt landet till Borås tidigare och unga män utan något vettigt att fylla tillvaron med är knappast kända för att fatta logiska beslut.

Personligen tror jag varken att man skall hemfalla för mycket till varken att bortse från slumpen eller det motsatta. Märkliga samband går alltid att hitta och till synes oförklarliga händelser med ovanliga ingredienser, såsom ett mängdförsvinnande, vill man gärna hitta en mer spännande förklaring till än vad som nödvändigtvis behöver vara sanningen.

Det finns så mycket material att bygga knepiga PM på och även så många hål att fylla med märkliga historier, att jag har svårt att "låsa mig" vid teorier som baseras på vittnen som ingen här personligen och öga mot öga fått info från. T.ex vittnet -72 kunde, om jag minns rätt, från början inte minnad om hon varit i Lin- eller Lidköping o.s.v.

Hej.

Kvinnan du nämner säger att hon sett Kjell Åke i Linköping, och det är just sådana saker som sticker ut, hon ska ju ha känt honom även när hon bodde i Gbg. Ja håller med att man nog kan göra det mer spännande än vad det behöver vara. Men just sånna iakttagelser som i Linköping och att nästan varenda släkting hållit tyst i alla dessa år gör att iallafall jag tror att dom vet något.
Citera
2021-03-07, 22:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Blandar ihop två personer.

Citat:
Hej! Efter många, långa timmar och sena kvällar har jag nu tagit mig igenom tråden och kompletterat med de poddar som både tagit upp fallet och verkat rimliga till innehåll.

Det jag inte riktigt kan bortse från, är möjligheten att de trenne pöjkarna kan ha kört sin PV i stort sett i vilken riktning från Götet som helst. De behöver ju inte ha åkt söderut för att bada utan kan ha hittat annars skäl till det, de har även åkt inåt landet till Borås tidigare och unga män utan något vettigt att fylla tillvaron med är knappast kända för att fatta logiska beslut.

Personligen tror jag varken att man skall hemfalla för mycket till varken att bortse från slumpen eller det motsatta. Märkliga samband går alltid att hitta och till synes oförklarliga händelser med ovanliga ingredienser, såsom ett mängdförsvinnande, vill man gärna hitta en mer spännande förklaring till än vad som nödvändigtvis behöver vara sanningen.

Det finns så mycket material att bygga knepiga PM på och även så många hål att fylla med märkliga historier, att jag har svårt att "låsa mig" vid teorier som baseras på vittnen som ingen här personligen och öga mot öga fått info från. T.ex vittnet -72 kunde, om jag minns rätt, från början inte minnad om hon varit i Lin- eller Lidköping o.s.v.

Verkligen inte dåligt av dig att ha läst hela den här megatråden.

Här blandar du ihop två personer. Det var Kjell-Åkes syster som kom ihåg att det var 1972 men hon kunde inte komma ihåg om det var i Lin- eller Lidköping han hade blivit sedd. Detta kunde sedan bli bekräftat att detta möte kom att ske i Linköping. När Kjell-Åkes mor fick reda på det, så låt hon honom bli efterlyst i PU för tredje och sista gången.
Citera
2021-03-08, 13:21
Medlem
Tack för att ni redde ut mitt interna missförstånd
Jag tror inte att frågan om vittnet tillförlitlighet klargjorts ordentligt genom åren dock. Att hon känt KÅJ vet jag är klart, men framstod hon inte som lite "speciell", när hon omskrevs första gångerna?

En potentiell möjlighet är ju även att det börjat som en resa tillsammans i bilen, mot okänt mål. Kanske var det bara en som ville bort, t.ex KÅJ som fått kalla fötter av att bli ung farsa. De andra kan ha kört honom någonstans och sedan förolyckats på resan hem, utan KÅJ i bilen.
I min mening är det tveksamt vad man kan lägga för tyngd i gamla vittnesmål, som inte verkar ha haft så mycket bäring bakåt i tiden. Även den här figuren på cykel i närtid känns som en red herring. Minnen förvanskas med tiden och ibland vill människor se något som inte egentligen syns. Vittnen överlag är sällan särdeles trovärdiga, om de inte är flera av varandra oberoende vid samma tillfälle.
Citera
2021-03-08, 13:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Har tigit i alla år - kommer att fortsätta att tiga.

Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Hej.

Kvinnan du nämner säger att hon sett Kjell Åke i Linköping, och det är just sådana saker som sticker ut, hon ska ju ha känt honom även när hon bodde i Gbg. Ja håller med att man nog kan göra det mer spännande än vad det behöver vara. Men just sånna iakttagelser som i Linköping och att nästan varenda släkting hållit tyst i alla dessa år gör att iallafall jag tror att dom vet något.

Den här kvinnan i Linköping som Kjell-Åke gick rakt i armarna på visste mycket väl vem han sedan tiden i Haga.

Hon umgicks med Kjell-Åkes syster fram till 1964 och var ibland hemma på besök hos familjen Johansson. Det finns fler vittnesiakttagelser av honom gjorda av personer som kände honom innan han försvann. Bl. a. Kungstorget 1965 och Liseberg 1966.

Familjen Dahlsjö kände väl till vad som hade hänt honom och varför. Polisen fick mer eller mindre tvinga modern att göra en polisanmälan som gjordes först efter åtta månader. Kjell-Åkes dåvarande flickvän och hans äldre bror "Putte" är båda i livet. De vet mycket väl vad som var orsaken till Dahlsjöfallet och vad som hände därefter. Dessa båda personer tiger fortfarande och de kommer att fortsätta med det. Janne Dahlsjös äldre bror som ev. sålde bilen teg ända fram till sin död 2017. Under hela 52 år. Han var då den siste medlemmen kvar av familjen Dahlsjös medlemmar från 1965.

Jag förstår inte hur folk diskuterar när de säger "körde av vägen och drunknade"? Gällande Janne Dahlsjö så är det numera bekräftat att han kom att bosätta sig i Holland. Från tre av varandra oberoende UL.
Citera
2021-03-08, 14:39
Medlem
Jag får be om ursäkt om jag provocerar, det är inte min mening. Det är mest att det stör mig när det finns uppgifter som jag inte förstår, utifrån hur mycket tillförlitlighet de tillmäts. De här uppgifterna om Dahlsjö i Nederländerna t.ex., är de bevisade med foton genom åren, eller är det bara att tre pers skrivit om ungefär likande saker? Det går ju att läsa sig till mycket på 550 sidor tråd, som kan få en att framstå som ganska trovärdig.

Folk kör av vägen och dör, ibland i en sjö, ibland i en skog. Beroende på vart man kört är chansen att man hittas olika stor såklart. Procenten människor som dör i bilolyckor är större än andelen som dör i kriminella uppgörelser. Hur vanligt det är att folk går under jorden kan jag inte svara på. Det är inte så lätt för mig att få in i huvudet hur två eller tre arbetargrabbar först lyckas försätta sig i en situation som kräver att de för alltid går under jorden och sedan även har både medlen att lösa det och motivationen att hålla uppe fasaden i över 50 år.

Men menar du verkligen att det är mer troligt/rimligt med detta andra scenario, än en olycka på en plats där inte vraket av en bil hittats? Är det baserat på vittnens trovärdighet då, eller tror du oavsett det du "fått in" att det är helt idiotiskt att tro mer på en olycka än något som liknar en "witness protection"-lösning?
Citera
2021-03-08, 14:47
Medlem
Om man kör från Göteborg till Borås går Boråsvägen precis intill Landvettersjön/Gröen. Där har åtminstone en person till kört ner och avlidit genom åren. Enligt dykare är det dyig botten, så kanske kan en bil på taket gömma sig på bottnen någonstans.
Citera
2021-03-08, 15:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Under tiden februari - april 2020.

Citat:
Om man kör från Göteborg till Borås går Boråsvägen precis intill Landvettersjön/Gröen. Där har åtminstone en person till kört ner och avlidit genom åren. Enligt dykare är det dyig botten, så kanske kan en bil på taket gömma sig på bottnen någonstans.

Jag tror dig.

Hur gick Boråsvägen 1965? Hur som helst skall "den midnattsblå" skall ha blivit sänkt i en sjö i trakterna av Göteborg - någon gång efter den 29 juli. Enligt dåtidens rykten i Haga.

Du måste sätta dig noggrannare in i vad som skrevs i tråden under februari - april 2020.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-03-08 kl. 16:17.
Citera
2021-03-08, 17:53
Medlem
Njae, det måste jag nog inte. En helt okänd person, med ett gäng siffror som nick, dyker upp i tråden och hänvisar till "en kontakt" som hört rykten att bilen skall ha dumpats i en sjö i närheten av Göteborg. Om en liknande snubbe dykt upp och skrivit om en kontakt som hört rykten att bilen körts ner i sjön av de trenne grabbarna hade du inte hänvisat till det som fakta som jag borde"läsa in mig på", antar jag.
Citera
2021-03-08, 18:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Många olika kontakter av allehanda slag under snart 12 år.

Citat:
Njae, det måste jag nog inte. En helt okänd person, med ett gäng siffror som nick, dyker upp i tråden och hänvisar till "en kontakt" som hört rykten att bilen skall ha dumpats i en sjö i närheten av Göteborg. Om en liknande snubbe dykt upp och skrivit om en kontakt som hört rykten att bilen körts ner i sjön av de trenne grabbarna hade du inte hänvisat till det som fakta som jag borde"läsa in mig på", antar jag.

Nu var det som så, att 1335951s kontakt kom att omnämna en hel del uppgifter som var samma som vi redan kände till sedan länge.

Både gällande Dahlsjöfallet och Solbritt Johanssons försvinnande och död 1968. Mycket uppgifter har trillat in under snart 12 års tid via kontakter på allehanda sätt. Polisutredningen, personliga möten, e-mailkontakter och PM-kontakter. Ingen av dessa kontakter har någonsin kommit med olycksteorin.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-03-08 kl. 18:08.
Citera
2021-03-08, 18:26
Medlem
Jag köper sådant som kommer från en polisutredning, i det fall det är teknisk bevisning eller flera, av varandra oberoende vittnen, som inte haft möjlighet att skapa en gemensam story. De vägar in här verkar ju, rätta mig om jag har fel, främst vara vid PM eller inlägg där det inte ens går att säkerställa att det inte är en person som skickat allt.

Jag vill inte verka dryg eller otrevlig, det är mycket jobb ni lagt ner, men bekräftelsebias är inte helt ovanligt.
Citera
2021-03-08, 21:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Efter den 29 juli 1965.

Citat:
Jag köper sådant som kommer från en polisutredning, i det fall det är teknisk bevisning eller flera, av varandra oberoende vittnen, som inte haft möjlighet att skapa en gemensam story. De vägar in här verkar ju, rätta mig om jag har fel, främst vara vid PM eller inlägg där det inte ens går att säkerställa att det inte är en person som skickat allt.

Jag vill inte verka dryg eller otrevlig, det är mycket jobb ni lagt ner, men bekräftelsebias är inte helt ovanligt.

I polisutredningen förekommer minst fyra vittnesiakttagelser gjorda av personer oberoende av varandra och som själva kände honom efter den 29 juli.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-03-08 kl. 21:19.
Citera
2021-03-08, 21:41
Medlem
Ja, det är ju ett faktum. Det är då händelsen på Liseberg, Lidköpingsincidenten, tre män i en vit PV och...vilken glömmer jag?

Det spretar så förbaskat mycket för att jag skall få ihop det på ett trovärdigt sätt bara. Nån som först hänger vid en bil och säger "glöm att du sett mig" (typ) går några månader senare på Liseberg. Sen flera år senare bara råkar en kvinna som känner honom stöta på honom i Linköping och han, som skall ha gått under jorden, tillstår helt sonika vem han är utan något "snälla, berätta inte för någon" eller liknande. Jag får inte ihop vittnena alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in