Citat:
Ursprungligen postat av
Xiu
Av nyfikenhet Grotius, hur hade du föreslagit att upplägget gått till?
Anledningen till min fråga är att Sandraso, brukar ju hävda att med en seriös mäklare skulle inte detta hända (och Sandraso säger att hen själv är mäklare).
Efter att Sandraso och jag diskuterat fram och tillbaka så kommer vi fram till att även om Sandraso varit mäklare så hade detta fall till slut hamnat i tinget beroende på Esbs agerande.
(Uppskattar btw när du skriver något, för det är ofta genomtänkt och till skillnad från många andra på båda sidor, något nytt att överväga)
Ebba skriver själv "
Jag har varit noggrann med att säkerställa att allt ska gå korrekt och schysst till", men jag tycker inte inte att hon nått ända fram i det avseendet.
Sandraso ger bra exempel på ett mer gediget sätt att lägga upp affären på. Det kan finnas fler sätt. Jag har tidigare skisserat minst ett sådant sätt.
Om man utgår från ett mer seriöst sätt att lägga upp affären på kan man se följande alternativa utgångar:
- Esbjörn kommer på att han inte vill sälja. Till exempel kan han uppmanas att tala med sina släktingar och de andra i hans närhet. Det kan få honom att inse att dessa är viktigare för honom än affären och den snabbt övergående vänlighet som Ebba visar honom. (Han verkar lite tjusad av henne, en situation hon kanske kan sägas utnyttja.)
- Om avtal skrivs och Esbjörn ångrar sig efteråt kan ett gedignare förfarande ha borgat för att allt inte går i baklås som det ju gjorde i verkligheten. Ebba och Esbjörn skulle då ha kunnat prata med varandra och kunnat låta affären gå tillbaka på ett omsorgsfullt och tryggt sätt.
- Om avtal skrivs och Esbjörn ångrar sig efteråt och Ebba inte vill gå med på att säga upp avtalet så kan hon visa att det gått till på ett korrekt och schysst sätt. Det är ju svårt att visa nu med en anonym budbärare, ett anonymt vittne och en kontraktsskrivare helt utan ansvar (som dessutom inte direkt anpassat avtalet efter den situation som var). Man kan också diskutera ojämlikheten mellan parterna på flera plan och det att Ebba - kanske - utnyttjade sin charm för att övertala Esbjörn.
Kanske kan man se andra alternativ om man tänker ett tag. Men kontentan av det hela är att det gick inte till på det korrekta och schyssta sätt som Ebba avsåg.
Det går att utveckla detta mer men just nu har jag inte tid med det. Tack för dina vänliga ord!