Det är av flera anledningar jag har så svårt att tro att han skulle ha gått åt vänster när han kommer ut. Dels har vi det här med att han själv säger så, och dessutom säger han det lite för ofta och för tydligt. Han arrangerar t.o.m. en egen rekonstruktion som sänds i TV, och som visar mycket tydligt att han går ut just åt vänster. Just det här med att komma ut och gå åt vänster (och ha "bråttom till tunnelbanan", och hela tiden titta på klockan) är ett av de bärande elementen i hans berättelse. Precis som det här med att han skulle ha stämplat ut försent för att hinna fram, att han skulle ha sett någon i gränden, att han skulle ha pratat med Lisbeth och sprungit efter poliser.
Sedan blir det också ur perspektivet med SE som gm ett rätt osannolikt sammanträffande att han i så fall skall ha kommit ut på gatan nästan exakt när makarna Palme passerar Skandiaentrén. Det blir ett mycket litet tidsfönster där han måste ha sett dem precis rakt framför sig (eller i alla fall högst ett par meter åt höger eller vänster om sig) när han kommer ut. Låter vi honom i stället gå åt höger när han kommer ut så blir det ett betydligt större tidsutrymme för honom att möta dem på. Han kan då ha mött dem alltifrån direkt när han kommer ut, och ända bort till korsningen halvvägs till biografen Grand.
Att tänka sig att han går åt höger löser också problemet med vad han sysslar med mellan 23:20 (då han troligen kommer ut på gatan) och 23:21:30 då Palme blir skjuten. Det tar inte en och en halv minut att gå från Skandiaentrén till mordplatsen, det tar bara en halv. Här kan man alltså tänka sig att han kommer ut vid 23:20, hinner gå i en halv minut norrut, möter och känner igen makarna Palme 23:20:30, vänder söderut och följer efter dem, hela sällskapet passerar sedan Skandiaentrén på väg söderut 23:21:00 och kommer fram till mordplatsen 23:21:30.
Sedan har vi det här med att Nicola F:s säger sig se en man som går efter makarna Palme söderut. Den observationen görs strax norr om Skandiaentrén, och jag tror att det mycket väl kan vara SE han ser där. Åtminstone kan det inte (som NF själv tror) vara Anders B han ser, eftersom Anders B aldrig befinner sig så långt norrut.
Jag minns inte säkert, men jag har också för mig att exfrun sade att han brukade ta bussen hem när han hade jobbat över sent. Och bussarna verkar ha gått norrifrån från Odenplan, och då bör han ju ha gått åt höger när han kommer ut.
Det kan säkert finnas fler goda skäl än de här att tro att SE går åt höger när han kommer ut, men det här är väl de jag kan räkna upp så här på rak arm. Någon särskild anledning att tro att han skulle ha gått åt vänster när han kommer ut har jag i alla fall ännu inte sett, faktiskt inte en enda.
Sedan blir det också ur perspektivet med SE som gm ett rätt osannolikt sammanträffande att han i så fall skall ha kommit ut på gatan nästan exakt när makarna Palme passerar Skandiaentrén. Det blir ett mycket litet tidsfönster där han måste ha sett dem precis rakt framför sig (eller i alla fall högst ett par meter åt höger eller vänster om sig) när han kommer ut. Låter vi honom i stället gå åt höger när han kommer ut så blir det ett betydligt större tidsutrymme för honom att möta dem på. Han kan då ha mött dem alltifrån direkt när han kommer ut, och ända bort till korsningen halvvägs till biografen Grand.
Att tänka sig att han går åt höger löser också problemet med vad han sysslar med mellan 23:20 (då han troligen kommer ut på gatan) och 23:21:30 då Palme blir skjuten. Det tar inte en och en halv minut att gå från Skandiaentrén till mordplatsen, det tar bara en halv. Här kan man alltså tänka sig att han kommer ut vid 23:20, hinner gå i en halv minut norrut, möter och känner igen makarna Palme 23:20:30, vänder söderut och följer efter dem, hela sällskapet passerar sedan Skandiaentrén på väg söderut 23:21:00 och kommer fram till mordplatsen 23:21:30.
Sedan har vi det här med att Nicola F:s säger sig se en man som går efter makarna Palme söderut. Den observationen görs strax norr om Skandiaentrén, och jag tror att det mycket väl kan vara SE han ser där. Åtminstone kan det inte (som NF själv tror) vara Anders B han ser, eftersom Anders B aldrig befinner sig så långt norrut.
Jag minns inte säkert, men jag har också för mig att exfrun sade att han brukade ta bussen hem när han hade jobbat över sent. Och bussarna verkar ha gått norrifrån från Odenplan, och då bör han ju ha gått åt höger när han kommer ut.
Det kan säkert finnas fler goda skäl än de här att tro att SE går åt höger när han kommer ut, men det här är väl de jag kan räkna upp så här på rak arm. Någon särskild anledning att tro att han skulle ha gått åt vänster när han kommer ut har jag i alla fall ännu inte sett, faktiskt inte en enda.
__________________
Senast redigerad av Draifos 2021-03-06 kl. 18:29.
Senast redigerad av Draifos 2021-03-06 kl. 18:29.