2021-03-06, 13:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja lågskorna är ett lågvattenmärke. Med vilka skor halkar man inte alls på isfläckar?

Om man halkar till i kängor transformeras de tydligen momentant till lågskor? Jag har ett par hala kängor själv, men de förvandlas inte till lågskor när jag kalkar med den. Kanske jag halkar "på fel sätt"?

Kan någon SEktmedlem eller KP fördjupa denna märkliga "kunskap" för oss fåkunniga?
Citera
2021-03-06, 14:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
"Han såg väldigt hjälplös ut, jag tyckte inte han skulle gå och ta nattbussen, han såg inte ut att klara sig dit för det första … han var väldigt chockad", säger en av väktarna. Det där stämmer bra med det tillstånd man kan föreställa sig hos en man med dålig kondis som småsprungit nån kilometer, med dåligt på fötterna dessutom. För min del tror jag att det var löprundan som var den främsta orsaken till det "chockartade" tillståndet, i kombination med impulsdådet förstås. Inte ens Anna Hage var i ett sådant upplösningstillstånd trots att hon i högsta grad var med och hjälpte till med upplivningsförsöken. De tre (AB, LP och SE) som stod närmast OP när skotten small har en sak gemensamt, de var alla rejält "chockade". Jag är alltså övertygad om att det var SE som lade OP i framstupa-sidoläge, med det välriktade skottet.

Om man ska gå efter det förhöret så verkar SE haft rollen som förste-hjälpare men även enbart som iakttagare. Förhöret med väktaren hölls tre månader efter mordet, de har vid det laget fått höra SE:s berättelser ett antal gånger i många olika versioner. Det som ändå får anses som ganska säkert är beskrivningen av SE:s psykiska och fysiska tillstånd och att det är rätt kväll.

Så nu menar du att någon med dålig kondis som tar ut sig fysiskt hamnar i ett tillstånd som kan förväxlas med "chockad"?

Spännande tolkningar som vanligt. Helt befriad från verklighetens tyglar.

Väktarna säger ingenting om att SE ser ut att ha tagit ut sig fysiskt. Ingenting. Ingenting om hans fysiska tillstånd, enbart det psykiska.

AH ser alla gånger chockad ut på alla bilder jag sett från mordnatten.
Citera
2021-03-06, 14:07
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Så nu menar du att någon med dålig kondis som tar ut sig fysiskt hamnar i ett tillstånd som kan förväxlas med "chockad"?

Spännande tolkningar som vanligt. Helt befriad från verklighetens tyglar.

Väktarna säger ingenting om att SE ser ut att ha tagit ut sig fysiskt. Ingenting. Ingenting om hans fysiska tillstånd, enbart det psykiska.

AH ser alla gånger chockad ut på alla bilder jag sett från mordnatten.
Jag har alltid betonat språngmarschen som en möjlig orsak till chocktillståndet, i kombination med vådaskottet. Inte alls konstigt.
Citera
2021-03-06, 14:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag har alltid betonat språngmarschen som en möjlig orsak till chocktillståndet, i kombination med vådaskottet. Inte alls konstigt.

Vilket vådaskott?

Kan man också resonera så här att beskrivningen av ABs chockade tillstånd beror på att han var med om en skottlossning precis framför sig OCH för att han sovit dåligt natten innan?

Lisbet var chockad för att hennes man blev skjuten precis intill sig OCH för att hon led av säsongsdepression?
Citera
2021-03-06, 14:16
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
SE beter väl som någon som oförberedd just bevittnat en död man som blev skjuten precis innan han kom fram? Han var ju lite mjuk och androgyn enigt SEktbibeln. Vad får dig att hävda att SE ens hunnit ut på Sveavägen när skotten föll när du hävdar att SE ljuger om just detta?

Att SE aldrig hörde Lisbet P ropa på hjälp efter skotten utesluter SE som GM.
Hans utstämplingstid 23.19 gör det full möjligt för honom att hinna ut. 23.20 och senare även 23.21, som SE sträckt ut den till vid förhör och rättegångar, är fel. Han fick rätt tid av RB men lämnade inte den till polisen. Det skulle inte jag heller gjort om jag ville ha ett alibi, smart nisse den där SE. Mycket smartare än dåvarande utredare.
Citera
2021-03-06, 14:18
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Vilket vådaskott?

Kan man också resonera så här att beskrivningen av ABs chockade tillstånd beror på att han var med om en skottlossning precis framför sig OCH för att han sovit dåligt natten innan?

Lisbet var chockad för att hennes man blev skjuten precis intill sig OCH för att hon led av säsongsdepression?
Ja AB, LP och SE var alla chockade, de var alla inom mindre än fem meter från skotten. Den sistnämnde på cirka en armlängdsavstånd.

Jag kallar det för ett "vådaskott", med det menar jag att det var nog inte något han planerat att göra när han klev upp på morgonen. Det var en stundens ingivelse när han slumpmässigt stötte på mannen som han (och hans polare) innerligt avskydde. Det fanns en "motivationsbild" (märk väl, inte motivbild) som någon sa, tror det var Hasse Aro.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-03-06 kl. 14:28.
Citera
2021-03-06, 14:19
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ja lågskorna är ett lågvattenmärke. Med vilka skor halkar man inte alls på isfläckar?

(inlägget blev klippt, så fortsätter lite till)
KP säger att gm har lågskor för att han halka till på DBG. Och SE som jobbar på kontor har lågskor. Och antyder att det var SE som är gm som springer på DBG. (jo ett lågvattenmärke i spekulation)

Men det jag tänkte komma till, VET vi att SE hade plastig inneskor på sig utomhus denna kalla vinter kväll? För det första går det inte ihop med övrig vinterklädsel, fodrad vinterrock, halsduk och kraftig gubbkeps. Det finns bilder på SE i plastiga inneskor med det är ju inte under den kalla mordnatten. Det kan vara så att han bara snabbt gått ut från Skandia för att bli fotad. Det finns även foton på SE med s.k. Slamkrypare, en populär vintersko på 70-80talet. Fodrad och med ordentlig vintersula. (när byxor går över kan den tas för lågskor) Nu vet jag inte ens vad det har med något att göra...men ändå
Citera
2021-03-06, 14:25
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Hans utstämplingstid 23.19 gör det full möjligt för honom att hinna ut. 23.20 och senare även 23.21, som SE sträckt ut den till vid förhör och rättegångar, är fel. Han fick rätt tid av RB men lämnade inte den till polisen. Det skulle inte jag heller gjort om jag ville ha ett alibi, smart nisse den där SE. Mycket smartare än dåvarande utredare.

Allt tyder på att utstämplingen är 23:19. Alla dokument och olika texter tyder på det. Sen gick klockan 1 minut fel. dvs klockan är då egentligen 23:20 när SE stämplar. Detta förmedlar SE redan tidigt i mars. Sen säger väktaren tvärtom i juni, tre månader efteråt. (minns han fel, troligt)

Själva utstämplingen, 23:19, stöder ju SE version, som också avges mycket tidigare.
Citera
2021-03-06, 14:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja AB, LP och SE var alla chockade, de var alla inom mindre än fem meter från skotten. Den sistnämnde på cirka en armlängdsavstånd.

Lustigt att du aldrig svarar på själva frågorna.

Frigissarn
Citera
2021-03-06, 14:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Jag kallar det för ett "vådaskott", med det menar jag att det var nog inte något han planerat att göra när han klev upp på morgonen. Det var en stundens ingivelse när han slumpmässigt stötte på mannen som han (och hans polare) innerligt avskydde. Det fanns en "motivationsbild" (märk väl, inte motivbild) som någon sa, tror det var Hasse Aro.

Ok. Det var inget vådaskott alltså.
Citera
2021-03-06, 15:57
Medlem
Jag följer diskussionerna på denna tråd från sidan. Underhållande läsning och argumentation från båda läger. Dock allt annat än sakligt😁

Är det inte bättre att gå tillbaka till förhören och bocka av punkt för punkt. T ex jämföra de första par förhören mellan SE och AH. Själv tycker jag de passar som handen i handsken.

Vad är det som SE säger i förhör som inte stämmer, det har jag aldrig förstått? Visst, i flera av tidningsartiklarna svävar beskrivningarna av hans handlingar ut, men då är det inte hans egna ord, utan en journalist som vrider på verkligheten (Precis det fenomenet beskriver AH i sin bok). Därför bör man hålla sig till förhören.

Jag skulle gärna se en överskådlig lista på konkreta punkter som gör SE till GM (och ja, jag har läst TPs bok)🙏
Citera
2021-03-06, 16:41
Medlem
Just fan, hade inte den gamla 80-talsskådisen Per Eggers gjort sig bättre än RG i rollen som SE!

(På tal om sakliga inlägg)

https://imsvintagephotos.com/per-eggers-actor-48782
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in