2021-03-07, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det finns också många sjukdomar som blir kroniska. Hur som helst är tärningen redan kastad så jag hoppas att du gissar rätt.

Jag gör ett antagande efter hur vi människor hanterar andra virusinfektioner i allmänhet.

Självklart hoppas jag att även detta virus hanteras likvärdigt av kroppen så snart kroppen fått koll på hur det fungerar och lärt sig hantera det för det står klart redan nu, vi kommer få lära oss leva med det, förhoppningsvis ska vi kunna räddda de flesta svaga med vaccinering.

Vi övriga kommer bli infekterade förr eller senare, sannolikt kommer det bli lindrigare allteftersom vårt immunsystem lär sig hantera det.
Citera
2021-03-07, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det som inte är bra är att antalet bekräftade fall senaste månaden ökat från 270/miljon till 390/miljon.
Om en ökning på drygt 40 % är alarmerande eller inte får någon annan bedöma.

Om denna ökning avspeglar sig i motsvarande ökning av inlagda på IVA så att det blir 320 inlagda om några veckor börjar det bli alarmerande.
Måste jag klistra in hela årets statistik? Det har sjunkit från 300+ i januari till 220 i mars. Den ökningen finns bara i ditt eget önsketänkande. Du VILL att det ska bli så. Det blir ganska meningslöst att argumentera mot någons personliga önsketänkande.

Ok, du "känner" att det ska öka med 40%...
Citera
2021-03-07, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ett av de mer allvarliga bekymren med COVID-19 är att många som insjuknar får skador på lungorna, ÄVEN bland de som inte blir allvarligt sjuka. Man kan alltså förvänta sig att ett stort antal människor som genomlidit en mild till måttlig COVID-19 sjukdom i själva verket har irreparabla skador på lungorna (fibros).

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7654356/

Och andra av de som infekteras får inte ens symptom, finns alltid ytterligheter på bägge sidor av skalan, vi får titta på hur majoriteten har det och väga åtgärderna mot deras skada.

När vaccineringen av äldre och riskgrupp är klar kommer vi kunna öppna upp då majoriteten har skydd och för samhället räcker det.

Vi kommer få lära oss leva med sars cov2 och det har redan börjat förmedlas till världen lite smått av Boris, kommer förmedlas av allt fler vad det lider.
Citera
2021-03-07, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ett av de mer allvarliga bekymren med COVID-19 är att många som insjuknar får skador på lungorna, ÄVEN bland de som inte blir allvarligt sjuka. Man kan alltså förvänta sig att ett stort antal människor som genomlidit en mild till måttlig COVID-19 sjukdom i själva verket har irreparabla skador på lungorna (fibros).

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7654356/
Citat:
One of the risk factors for the development of lung fibrosis in COVID-19 is advanced age and this finding is same as in MERS and SARS-CoV

Ett citat ur samma studie du glömde nämna... En 85+ som överlever Covid-19 riskerar alltså skador på lungorna.
Brittiska konklusion: Alltså får max 2 personer dricka kaffe tillsammans utomhus i parker. Tänk om en rökare över 85 riskerade att få lungproblem!
Har "VI" gjort några fler banbrytande upptäckter ikväll?
Citera
2021-03-07, 00:51
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Källa på din uträkning?

Håller du käften om du får fakta serverad eller kommer du fortsätta sprida dynga?
Du har sett den många gånger här på forumet men trotts det envisas du med din pro-vaccin propaganda

Det är odiskutabelt att det är i princip endast äldre som drabbas... här kommer lite fakta.

-9 = 6 döda
10-19 = 3 döda
20-29 = 14 döda
30-39 = 29 döda
40-49 = 70 döda
50-59 = 235 döda
60-69 = 647 döda

70-79 = 2358 döda
80-89 = 4764 döda
90+ = 3121 döda

dvs... 1004 under 70 år som avlidit med Covid

https://www.statista.com/statistics/...by-age-groups/

(Ovan data är någon vecka gammal)

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/sveriges-befolkning/

Således:
1004 / 10.379.295 x 100 = 0.0097%

Endast 0.01% av Sveriges befolkning under 70 år har avlidit med Covid.

Nöjd nu.. eller biter inte fakta på dig?
Citera
2021-03-07, 01:11
Medlem
Talespins avatar
Varför används inte NAC i svensk sjukvård i kampen mot Covid? Läste det här:

(FB) Varför är svenska läkare så obildade och tafatta?

Läs och bli nedstämda:

Citat:
Cellular immunity is also required for a host to fight a viral infection, which is regulated by an oxidant-antioxidant balance. This balance is maintained by antioxidants including glutathione. In the immune cells of senior or immune-compromised individuals, ROS is increased due to decreased glutathione, which causes dysregulation of immune responses, particularly of T cell-mediated functions. This may explain the depressed cell-mediated immunity and increased mortality found in elderly persons as a result of infectious diseases, such as pneumonia.13,14 In fact, in addition to depressed functions, the number of lymphocytes, including both CD4+ and CD8+ T cells, was found to decrease linearly with age

NAC skulle kunna ha hjälpt tusentals om läkemedelsindustrin i Sverige inte var totalt efterblivna. Jävla bananrepublik som inte ens har koll på den senaste forskningen.
Citera
2021-03-07, 01:15
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Och andra av de som infekteras får inte ens symptom, finns alltid ytterligheter på bägge sidor av skalan, vi får titta på hur majoriteten har det och väga åtgärderna mot deras skada.

När vaccineringen av äldre och riskgrupp är klar kommer vi kunna öppna upp då majoriteten har skydd och för samhället räcker det.

Vi kommer få lära oss leva med sars cov2 och det har redan börjat förmedlas till världen lite smått av Boris, kommer förmedlas av allt fler vad det lider.

Jag är dessvärre rädd för att du har fel... många är fortfarande så naiva att de tror detta handlar om Covid19.
Vi har en Mortality Rate på 0,1%.. och 0,01% för de under 70 år.
Är ovan siffror anledning til dessa restriktioner tycker du?

Lyssna vad Ygemans sa i en intervju på SR...
Ygeman 2021-03-05 SR: "i takt med att smittspridningen minskar och att vi kan börja öppna upp samhället igen då tror jag att det kan ställas krav på andra områden där det är svårt att hålla avstånd eller där det är flera personer med."

Smaka på den lite...

https://sverigesradio.se/artikel/vaccinationsintyg-klart-till-sommaren
Senast redigerad av MittMalmoe 2021-03-07 kl. 01:17.
Citera
2021-03-07, 01:23
Medlem
JustZlatans avatar
Kan slå vad om att virushalterna i Stockholms vattenavlopp fortfarande är skyhöga. Folk trängs överallt fram till kl 20:30 då restauranger och pubar måste stänga. Hoppas de blir allvarligt sjuka.

När kommer nästa avloppsuppdatering? Det var en vecka sedan sist.
Citera
2021-03-07, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin

Läs och bli nedstämda:

NAC skulle kunna ha hjälpt tusentals om läkemedelsindustrin i Sverige inte var totalt efterblivna. Jävla bananrepublik som inte ens har koll på den senaste forskningen.

Nej, och nej. För det första finns det inte en enda klinisk studie som visar att NAC har någon effekt på Covid. För det andra är det inte läkemedelsindustrin som bestämmer vilka preparat som används vid behandling. Det är just det att professionen har ganska bra koll på vad forskningen säger och de kan inte hoppa högt varje gång en studie påvisar något. Det kommer hundratals sådana där studier varje vecka som försöker visa på olika saker. En bråkdel har något substantiellt att komma med och en överväldigande majoritet skrivs bara ihop med förhoppning att någon ska nappa och att mer pengar ska tillsättas för att på riktigt utreda frågan. I det här fallet en klinisk studie, men ingen har ens nappat på det så verkar inte vara särskilt intressant.
Citera
2021-03-07, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Jag är dessvärre rädd för att du har fel... många är fortfarande så naiva att de tror detta handlar om Covid19.
Vi har en Mortality Rate på 0,1%.. och 0,01% för de under 70 år.
Är ovan siffror anledning til dessa restriktioner tycker du?

Lyssna vad Ygemans sa i en intervju på SR...
Ygeman 2021-03-05 SR: "i takt med att smittspridningen minskar och att vi kan börja öppna upp samhället igen då tror jag att det kan ställas krav på andra områden där det är svårt att hålla avstånd eller där det är flera personer med."

Smaka på den lite...

https://sverigesradio.se/artikel/vaccinationsintyg-klart-till-sommaren

Vad jag tror, tycker och tänker i ämnet är irrelevant, jag säger bara vad som är möjligt och rimligt, om tillräckligt många anser att det är ett korrekt antagande av mig så är det vad som kommer ske då trycket underifrån omöjligör annat.

Förutsätter att folk känner till läget då och det är vad jag försöker förmedla.

Två antaganden.

1. Vaccinet fungerar-när riskgrupperna (de som belastar vården) är vaccinerade så kan vi öpna upp samhället då behov av nedstängning saknas.

2. Vaccinet fungerar ej-vi kan öppna upp samhället samtidigt som vi försöker skydda riskgrupper och istället bygga immunitet genom infektion hos de som ännu inte hunnit bli infekterade det senaste året.

Oavsett finns inget behov av massvaccination av befolkningen som helhet utanför riskgrupp, enligt punkt 1 finns tillräckligt skydd i samhället och enligt punkt 2 fungerar ej skyddet.
Citera
2021-03-07, 02:19
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Vad jag tror, tycker och tänker i ämnet är irrelevant, jag säger bara vad som är möjligt och rimligt, om tillräckligt många anser att det är ett korrekt antagande av mig så är det vad som kommer ske då trycket underifrån omöjligör annat.

Förutsätter att folk känner till läget då och det är vad jag försöker förmedla.

Två antaganden.

1. Vaccinet fungerar-när riskgrupperna (de som belastar vården) är vaccinerade så kan vi öpna upp samhället då behov av nedstängning saknas.

2. Vaccinet fungerar ej-vi kan öppna upp samhället samtidigt som vi försöker skydda riskgrupper och istället bygga immunitet genom infektion hos de som ännu inte hunnit bli infekterade det senaste året.

Oavsett finns inget behov av massvaccination av befolkningen som helhet utanför riskgrupp, enligt punkt 1 finns tillräckligt skydd i samhället och enligt punkt 2 fungerar ej skyddet.

Jag hoppas att du får rätt... men tillåt mig tvivla.

Det du säger är logiskt... men tycker du att restriktionerna följer någon logik?

Jag hoppas att jag får fel.. gladeligen... men regeringen kommer göra allt att tvinga på folket ett vaccinationspass... detta pass kommer missbrukas så som mycket annat kring hela Covid kampanjen

Svenska folket som motsätter sig detta kommer motarbetas från FOI, MSB och andra myndigheter under samma kategori som.. främmande makt
Citera
2021-03-07, 02:24
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin

Läs och bli nedstämda:

Många fler ämnen en så som är kända vid detta laget......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in