2021-03-06, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det hade åtminstone varit trovärdigare om man hållit avstånd och/eller haft andningsmask på sig. Men det är nog inte riktigt så de här människorna tänker, de tycker nog bara att allt är överdrivet.
Man kan lätt få den uppfattningen när vi levt utan munblöjor och utan vaccin i 1 år och endast 0,01% under 70 år dött utan någon lockdown.
Citera
2021-03-06, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Google vet inte vad "långtidsinfluensa" är, så det blir lite svårt att jämföra?

Detta är iaf ganska tydligt:

https://ki.se/forskning/judith-bruchfeld-vill-forsta-langtidscovid

Det här är mer vetenskapligt:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.19.20214494v2.full.pdf

Så ungefär 13.3% som är sjuka i mer än en månad, och ungefär 2.6% som är sjuka i mer än tre månader

Det var en sjuhelsikes influensa! De värsta burkar gå över på en vecka och sen är man trött några veckor efteråt.

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/infektioner/forkylning-och-influensa/influensa/

Det där låter inget vidare, att inte kunna träna hjälper ju inte direkt heller när man vill bli bra.

Man är inte alltid skyddad av god grundfysik:

https://ki.se/forskning/judith-bruchfeld-vill-forsta-langtidscovid

Jag sa aldrig att man är SKYDDAD av god grundfysik, jag sa att hur hårt man drabbas beror på ens grundfysik.
Om Ni tappar säg.. 10% av Er kapacitet och är svag av sjukdom eller enbart dålig hälsa genom leverne (stillasittande, fetma, rökning osv.) så kommer den drabbade känna sig hårt drabbad, är man däremot tränad på elitnivå märker man inte av det i det vardagliga livet.

Att ingen talat om "långtidsflunsa" beror enbart på att det inte ansetts som ett problem, det läker ju ut för de som är tagna av flunsan men överlever och ingen som "drabbas" ser det som något annat än livet, normalt folk är kanske lite tröttare än vanligt efter fysisk ansträngning och svaga/sjuka allmänt tröttare i allt men det vänder efter en tid.

Nu när covid finns i den nya "långtidscovid" kan ju bara vi som varit drabbade av infektioner sedan tidigare dra samma slutsats som innan, det läker ut med tiden det med men nu är det "flavor of the month" så man skall kapitalisera det medans det går (forskning, sjukskrivning, uppmärksamhet, vad vet jag vad anledningen är.)
Men förutom ett fåtal som tillhör ytterligheterna så kommer de allra flesta komma tillbaka till normalt liv igen men det kan givetvis ta lika lång tid som med andra infektioner vilket för mig var 11 månader innan kroppen åter svarade på träning (sedan tog det ungefär en månad att komma upp till 98-99% igen) men då hade jag tränat aktivt i 10 av de månaderna utan resultat.

Jag förminskar inte att det finns de som upplever problem och det kraftigt och långvarigt, jag säger däremot att vi kanske ska vänta och se om inte detta med läker ut när tid gått innan vi kallar det för ett varaktigt problem som berättigar stor uppmärksamhet hos andra än de som har de.
Citera
2021-03-06, 21:31
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Man kan lätt få den uppfattningen när vi levt utan munblöjor och utan vaccin i 1 år och endast 0,01% under 70 år dött utan någon lockdown.
0.01% är med andra ord 1186 döda hittills.

Kod:
Åldersgrupp	Totalt_antal_avlidna
Ålder_0_9	7
Ålder_10_19	3
Ålder_20_29	18
Ålder_30_39	34
Ålder_40_49	85
Ålder_50_59	280
Ålder_60_69	759
Ålder_70_79	2754
Ålder_80_89	5458
Ålder_90_plus	3605
Citera
2021-03-06, 21:38
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Jag förminskar inte att det finns de som upplever problem och det kraftigt och långvarigt, jag säger däremot att vi kanske ska vänta och se om inte detta med läker ut när tid gått innan vi kallar det för ett varaktigt problem som berättigar stor uppmärksamhet hos andra än de som har de.
Det finns också många sjukdomar som blir kroniska. Hur som helst är tärningen redan kastad så jag hoppas att du gissar rätt.
Citera
2021-03-06, 22:09
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Ett av de mer allvarliga bekymren med COVID-19 är att många som insjuknar får skador på lungorna, ÄVEN bland de som inte blir allvarligt sjuka. Man kan alltså förvänta sig att ett stort antal människor som genomlidit en mild till måttlig COVID-19 sjukdom i själva verket har irreparabla skador på lungorna (fibros).

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7654356/
Citera
2021-03-06, 22:11
Medlem
Takadongtakadangs avatar
231 på IVA igår
240 idag

Det har således ökat med +9

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen
Citera
2021-03-06, 22:12
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Då är det väl rimligare att dessa "andra" stannar hemma? Vad gör dem ute? Ska friska människor stanna hemma så att de sköra och sårbara kan vara ute?

Jag vill att alla ska kunna vara ute. Därför vill jag att vaccineringen ska få fart, så att restriktionerna kan hävas, och så att riskgrupperna ska våga gå ut.

Citat:
Dags att lägga ner det hjärndöda "du kan smitta andra"-argumentet nu.

Nej. Det är så smittsamma sjukdomar fungerar.

Däremot vill jag uppmana dig att lägga ner sängvätar-argumentet. Inkontinens har inte med Covid-19 att göra.

Citat:
Att andra människor inte tagit ansvar för sin hälsa genom åren och därför nu är så sköra att de riskerar att drabbas hårt av ett förkylningsvirus är inte mitt problem. Det är såklart fritt fram för människor att misshandla sin kropp om de så önskar, men då ska det inte gå ut över andra. Stanna hemma istället, och sluta vara en sådan enorm belastning för övriga samhället. Egoismen finner fan inga gränser.

Den viktigaste riskfaktorn är hög ålder. Att någon har uppnått hög ålder, indikerar icke att personen har misshandlat sin kropp.

Citat:
Fel. Det är politiska beslut som leder till ökade restriktioner, inget annat.

Det dåliga beslutet var att släppa in viruset, och släppa lös viruset. Restriktionerna är priset man får betala för ett såpass dumt beslut.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Alla DU känner ja, men nu har vi faktiskt 13 000 döda i vår lilla befolkning. Och ännu fler som har haft en allvarlig variant av sjukdomen, som krävt rehabilitering och lång sjukskrivning efteråt.
Citat:
Nej, det har vi inte. Vi har 13 000 människor som har testat positivt med ett test som inte fungerar en viss tid innan de har dött.

Den sjukdom som påvisades av testet, var inblandad i 85 % av dödsfallen. Du kan alltså räkna bort 15 % från 13000.

Citat:
För övrigt har du tagit del av alldeles för mycket skräckpropaganda. Stäng av TV:n så mår du bättre. Det kan inte inte vara hälsosamt att hetsa upp så mycket som du gör över detta.

Blir man klokare av att läsa dina inlägg om sängvätning?
Citera
2021-03-06, 22:13
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Absolut nya rön. Jag är helt överbevisad nu och byter sida till begåvningsreserven. Arsenik använde man väl vid tidpunkten för antiken? Förnekarsidan måste vara stolta över sin lagkamrat.

Jag blev imponerad idag över hur efterblivna människor det finns..
Jag trodde faktiskt att människor likt snubben i mössa inte fanns på riktigt, men jag hade helt klart fel..

Lite luttrad är man dock efter att ha varit i denna tråden under det senaste året..
Citera
2021-03-06, 22:15
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
231 på IVA igår
240 idag

Det har således ökat med +9

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen

Jag tycker att rapporteringen kring helger har blivit väldigt märkligt senaste tiden.
Det är precis som om att man bara rapporterar in nya inlagda, medans de som flyttas ifrån iva rapporteras senare.

Dock finns det ju mycket som pekar på att iva kommer öka..
Citera
2021-03-06, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Alla DU känner ja, men nu har vi faktiskt 13 000 döda i vår lilla befolkning. Och ännu fler som har haft en allvarlig variant av sjukdomen, som krävt rehabilitering och lång sjukskrivning efteråt.

Hur kan du inte fatta att det var en pik mot ditt eget argument där du skrev om hur mild vanlig säsongsinfluensa är genom att hänvisa till dina vänner?

Alltså jag vill bara ha ett svar på hur du inte kan fatta det.
Citera
2021-03-06, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen

Kalla har fått sina lungor våldtagna av covid. Dom är trashade för evigt.
Hon kommer aldrig tillbaka. Eller jo som sportkommentator då.

Kalla hade covid i höstas. Efter tävlingsvinsten i SM den 8/1 sa hon att hon kände sig som 14 istället för 34, så det verkar vara bra för formen att bli "våldtagen" av covid.

F ö har inte Kalla visat vidare resultat sista åren, det beror dock inte på covid som en lögnare som du vill påskina.
Citera
2021-03-06, 22:20
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag tycker att rapporteringen kring helger har blivit väldigt märkligt senaste tiden.
Det är precis som om att man bara rapporterar in nya inlagda, medans de som flyttas ifrån iva rapporteras senare.

Dock finns det ju mycket som pekar på att iva kommer öka..

Enligt din teori borde vi då ha en siffra på 250 imorgon kväll för att sen falla till kanske 235 nåt på måndag förutsatt en svag uppåtgående trend.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in