2021-03-06, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
231 på IVA igår
240 idag

Det har således ökat med +9

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen

Lär bara öka mer, dagens "protest" gjorde ju inte saken bättre direkt heller...
Citera
2021-03-06, 22:38
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Enligt din teori borde vi då ha en siffra på 250 imorgon kväll för att sen falla till kanske 235 nåt på måndag förutsatt en svag uppåtgående trend.

Ja, så ser min teori ut. Man jag är ju inte Saida, så saker kan ju såklart förändras.

Det som talar för detta är att inlagda på infektionsavdelning har ökat med 15-20% de senaste två veckorna, men IVA har ökat med drygt 25%. Detta tyder på att det är lite buggigt i rapporteringen på iva. Denna siffra påverkas ju dessutom senare än infektionsavdelning när smittan ökar.
Om det nu inte är de nya mutationerna som redan fått genomslag i ökad andel svårt sjuka..
Citera
2021-03-06, 22:41
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Kalla hade covid i höstas. Efter tävlingsvinsten i SM den 8/1 sa hon att hon kände sig som 14 istället för 34, så det verkar vara bra för formen att bli "våldtagen" av covid.

F ö har inte Kalla visat vidare resultat sista åren, det beror dock inte på covid som en lögnare som du vill påskina.

Hon har gjort sina bästa resultat på två säsonger under VM, så covid verkar varit rena mirakelkuren för henne.
Det verkar varit lite stökigt att komma tillbaka från sjukdomen i början, men hon verkar minst sagt helt återställd. Att hon får reaktion i kroppen efter maxbelastning under de första racen är inte så konstigt..
Citera
2021-03-06, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
231 på IVA igår
240 idag

Det har således ökat med +9

Låt oss titta på dett otäcka "fakta", som "VI" sedan kan dra slutsatser ifrån:

Antal som intensivvårdas med COVID-19 per dag
2021-02-27: 191
2021-02-28: 224
2021-03-01: 238
2021-03-02: 226
2021-03-03: 231
2021-03-04: 224
2021-03-05: 231
2021-03-06: 221

Citat:

Berätta sedan var vi ser den alarmerade utvecklingen senaste veckan? Var 381 patienter 2021-01-09 för övrigt...
Citera
2021-03-06, 23:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag blev imponerad idag över hur efterblivna människor det finns..
Jag trodde faktiskt att människor likt snubben i mössa inte fanns på riktigt, men jag hade helt klart fel..

Lite luttrad är man dock efter att ha varit i denna tråden under det senaste året..

Du får byta sida du också!
Citera
2021-03-06, 23:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Man kan lätt få den uppfattningen när vi levt utan munblöjor och utan vaccin i 1 år och endast 0,01% under 70 år dött utan någon lockdown.

Källa på din uträkning?
Citera
2021-03-06, 23:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Jag sa aldrig att man är SKYDDAD av god grundfysik, jag sa att hur hårt man drabbas beror på ens grundfysik.
Om Ni tappar säg.. 10% av Er kapacitet och är svag av sjukdom eller enbart dålig hälsa genom leverne (stillasittande, fetma, rökning osv.) så kommer den drabbade känna sig hårt drabbad, är man däremot tränad på elitnivå märker man inte av det i det vardagliga livet.

Att ingen talat om "långtidsflunsa" beror enbart på att det inte ansetts som ett problem, det läker ju ut för de som är tagna av flunsan men överlever och ingen som "drabbas" ser det som något annat än livet, normalt folk är kanske lite tröttare än vanligt efter fysisk ansträngning och svaga/sjuka allmänt tröttare i allt men det vänder efter en tid.

Nu när covid finns i den nya "långtidscovid" kan ju bara vi som varit drabbade av infektioner sedan tidigare dra samma slutsats som innan, det läker ut med tiden det med men nu är det "flavor of the month" så man skall kapitalisera det medans det går (forskning, sjukskrivning, uppmärksamhet, vad vet jag vad anledningen är.)
Men förutom ett fåtal som tillhör ytterligheterna så kommer de allra flesta komma tillbaka till normalt liv igen men det kan givetvis ta lika lång tid som med andra infektioner vilket för mig var 11 månader innan kroppen åter svarade på träning (sedan tog det ungefär en månad att komma upp till 98-99% igen) men då hade jag tränat aktivt i 10 av de månaderna utan resultat.

Jag förminskar inte att det finns de som upplever problem och det kraftigt och långvarigt, jag säger däremot att vi kanske ska vänta och se om inte detta med läker ut när tid gått innan vi kallar det för ett varaktigt problem som berättigar stor uppmärksamhet hos andra än de som har de.

Jo tjena, hur många är det?
Citera
2021-03-07, 00:10
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Låt oss titta på dett otäcka "fakta", som "VI" sedan kan dra slutsatser ifrån:

Antal som intensivvårdas med COVID-19 per dag
2021-02-27: 191
2021-02-28: 224
2021-03-01: 238
2021-03-02: 226
2021-03-03: 231
2021-03-04: 224
2021-03-05: 231
2021-03-06: 221

Berätta sedan var vi ser den alarmerade utvecklingen senaste veckan? Var 381 patienter 2021-01-09 för övrigt...
Det som inte är bra är att antalet bekräftade fall senaste månaden ökat från 270/miljon till 390/miljon.
Om en ökning på drygt 40 % är alarmerande eller inte får någon annan bedöma.

Om denna ökning avspeglar sig i motsvarande ökning av inlagda på IVA så att det blir 320 inlagda om några veckor börjar det bli alarmerande.
Citera
2021-03-07, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Källa på din uträkning?
Tror jag länkat statistiken 100 gånger nu. Det är aldrig någon Covidfanatiker som varken läser eller drar några slutsatser utifrån den, eller ens har förmågan att tolka den.

Ett tips, ta antalet döda delat med antalet personer. När du sedan får ett obegripligt decimaltal med nästan bara nollor ska du ta det gånger 100 för att få svaret i procent. Då står de 0,02... Ja, då måste ha en egen miniräknare alternativt kalkylatorprogram. "Delat med" är ett matematiskt tecken. Fråga Siri.

https://www.statista.com/statistics/1107913/number-of-coronavirus-deaths-in-sweden-by-age-groups/

Allmän befolkningsstatistik hittar du på SCB.se.
Citera
2021-03-07, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det som inte är bra är att antalet bekräftade fall senaste månaden ökat från 270/miljon till 390/miljon.
Om en ökning på drygt 40 % är alarmerande eller inte får någon annan bedöma.

Om denna ökning avspeglar sig i motsvarande ökning av inlagda på IVA så att det blir 320 inlagda om några veckor börjar det bli alarmerande.
Eh, det har just sjunkit från 318 i januari... Det kan vara 3200 miljoner nästa vecka. Allt utifrån ens egen fantasi och önsketänkande.

Jag ger upp. Du "känner" att det är så va?
Citera
2021-03-07, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jo tjena, hur många är det?

Självklart drog jag det till sin spets för att göra en poäng, förstod Ni verkligen inte det?

Innebörden är ju att en fullt frisk person som förlorar 40-50% av sin kapacitet drabbas och märker av detta men överlever, en redan lungsjuk, ex. kol, avlider sannolikt med så stort bortfall medans en elittränad knappt märker av det i det vardagliga livet om han/hon så har ett fysiskt arbete.

Poängen är att grundfysiken har stor betydelse hur man upplever samma skada trots att man drabbas lika hårt.
Vilket vi ser i verkligheten.....
Många elitidrottare som avlidit?
Många under 40 som avlidit?

Äldre och redan svaga däremot...
Citera
2021-03-07, 00:20
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Amerikanska läkemedelsverket gav på fredagen ett nödgodkännande till ett nytt covid-test. Testet är det första i sitt slag och visar om man har specifika t-celler mot coronaviruset. Det kan ge svar på genomgången infektion flera år efter att man smittades, uppger Statnews.

Testet kallas T-Detect COVID och är utvecklat av ett företag i Seattle.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Rotar man på djupet så är det ett samarbete med Microsoft.

Citat:
Enter Microsoft. In 2018, Adaptive developed a partnership with its tech giant neighbor to build up the cloud infrastructure and machine learning models necessary to deal with those reams of data — in particular, to build a complete map of which T cells bind to which antigens.

“Microsoft wants and wanted to get into healthcare,” said Baldo. “Adaptive needed expertise in cloud computing, machine learning, and AI. So it was a pretty ideal fit.” Teams from both companies worked together one day a week, in Adaptive’s Seattle office or Microsoft’s in Redmond.
https://www.statnews.com/2021/03/05/adapative-biotechnologies-covid19-test-microsoft/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in